Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 29 Februari 2012

Berapa Lama Nak Kena Tunggu Ni?


Selasa, 28 Februari 2012

Peminat Misteri tu Mengasyikkan atau Menyusahkan?


Ada peminat misteri memang seronok kalau zaman remaja dulu
Secret admirer buat hati rasa melambung seronok
masa tu, secret macam mana pun paling-paling curi-curi jelling je
tak adalah sampai hantar ayam bagai
[3 ekor tu…boleh sembelih, masak kari sedap ayam kampong!]
ngeri lagi kalau dah sampai tahap hantar seluar dalam bagai
kalau yang belum guna letak dalam kotak tu masih ada tanda harga
boleh juga sedekah kat orang
bila dah guna…fuhhhh lain macam pulak rasa seramnya
berdiri bulu roma eden
errrr ini kisah yang berlaku di wangsa maju yang boleh dibaca di ondscene

kalian ada kisah peminat yang misteri sebegitu?
atau misteri hanya tahap jelling jelling senyum senyum sipu sipu malu
dan tidak bahayakan kesihatan awam?
jenis kedua boleh kita jumpa di mana-mana
siap simpan jadi kenangan indah zaman remaja
namun bila berhadapan dengan situasi pertama,
sangat merisaukan kerana semua gerak geri kita diperhatikan
dan kita tak tahu siapa musuh kita itu.

Masa awal-awal kerja dulu
aku pernah juga berdepan dengan situasi ada secret admirer begini
bukan di rumah, tapi kat pejabat
jadi, gerak geri aku bagaikan diintip
macam ada cctv pulak, apa yang aku buat dia tahu
aku dating pejabat jam berapa, balik jam berapa
macam dia tahu. langkah aku sampai je kat pejabat
belum duduk lagi, telefon dah bunyi
bila angkat, SENYAP. Diam. Sepi. Tak bersuara.
kadang-kadang bunyi dengus nafas je
panggilan yang serupa aku akan terima selepas jam 5 petang
macam tahu je aku balik lambat.

Awalnya aku buat tak tahu je, macam tak ganggu apa-apa
lama-lama makin kerap kena ganggu dengan macam-macam gaya
tapi bila aku terima satu surat tanpa nama pengirim
…isinya adalah gambar 18sX yang diprint dari website
sakit kepala juga dibuatnya sebab aku mula sedar yang orang itu
serius dan jadikan aku sebagai sasaran
setelah bincang dengan bos, akhirnya dia jadi seketeri aku pulak
yang akan jawab semua panggilan selepas waktu pejabat

agak lama gangguan itu berlanjutan hingga jadi kes di bahagian keselamatan
dah tentu tak ramai orang tahu kecuali orang tertentu
dan aku pula terpaksa mengubah banyak rutin dalam hidup
masa pergi dan balik kerja berubah, bos benarkan aku datang dan balik sesedap rasa
parking kenderaan juga di tempat berbeza setiap hari
hingga pernah jadi, aku lupa parking kat mana
makan, shoping dan sebagainya juga berubah
semua tu untuk kelirukan sang peminat misteri yang menyusahkan hidupku itu

semua tu senyap dan berhenti macam tu sahaja
aku tak sedarpun sejak bila si peminat itu dah mula tak minat
siapa kata ada peminat misteri itu membahagiakan?
siapa kata semua peminat misteri berikan kita bunga-bunga
yang indah berkembang di taman hati?

Aku memahaminya andai selepas ini, si Jelita dihadiahi 3 ekor ayam dan
seluar dalam terpakai itu akan alami trauma untuk berada di rumah sendiri
sebagaimana aku pernah alami rasa cinta yang merudum
setiap kali pergi kerja sedangkan aku sangat sukakan kerja aku itu.



PsssT: Gambar Tatoo di dada Erykah Badu, artis kulit hitam amerika 
dipaparkan dalam the Star. Hari ini, diputuskan konsert Erykah badu di Kuala Lumpur
 telah dibatalkan. Batal???????
Yupppp! batal!
Nak tengok rupa tatoo yang menyebabkan konsert ini dibatalkan 
boleh dilihat di google search image
aku tak sudi nak letak wajahnya yang "tak berapa nak lawa" itu kat sini
terutama bila ada tatoo sebegitu.

Isnin, 27 Februari 2012

Pesanan Awal Minggu


Aku salin semula pesanan awal minggu 
diterima melalui email rasmi
peringatan untuk aku
untuk rakan-rakan jua

ia bukan sahaja dinilai sebagai jenayah
lebih utama Keberkatan Rezeki


Jumaat, 24 Februari 2012

Aminnnn…Makbulkanlah Doaku ini Ya Allah!


Hari Jumaat yang mulia, penghulu hari sepanjang seminggu
hari ini makcik sihir yang selalu kenakan seragam hitam lusuhnya
yang terbang guna penyapu lidi pada malam yang kelam
sambil menyembunyikan gigi rongak, hidung tingginya dek kekurangan kalsium
maka pada hari inilah
dia sedang menerbangkan dirinya menjalani ibadah umrahnya

Haji sudah, umrah entah berapa kali juga sudah
Alhamdulillah
Murah rezekinya
Kita ni entah bila mampu jejak kaki di Bumi Haram itu
Mudah-mudahan suatu hari nanti
Kita juga mampu berteleku di hadapan kaabah

Aku hanya mengharapkan, aku berdoa moga-moga
Setelah kembali nanti
Hatinya jadi PUTEH
Aminnnnn!



Lisa & Yusri dah Selamat...aku?



Sama ada ramai orang terintai-intai mencari
Gambar perkahwinan atau pernikahan artis Lisa Surihani dan Yusry KRU
Yang berlangsung di Mariot Putrajaya,
kemudian majlis resepsi Lisa Surihani dan Yusri pada Ahad ni di PICC Putrajaya
ohhhhh dah pasti jem Putrajaya Ahad nanti dengan orang pergi kenduri mereka
orang serbu Pesta Buku Islam dan juga…lumba basikal LTDL 2012 (Le Tour de Langkawi)
opssss! Lumba basikal tu pada hari Jumaat dan Sabtu huh u hu

merata dah tersebar gambar hari bahagia mereka
Lisa yang comel Yusry nan ensem
Sama-samalah kita doakan mahligai yang mereka bina ini
Kekal abadi hingga Syurga
Moga dapat berdozen bebi yang comen, cun dan ensem juga

Kepada semua jejaka idaman Malaya yang retak serpih
 hati patah jiwa merana, putus harapan 
berduka nestapa dan frust menonggeng dengan perkahwinan ini
Apa salahnya doakan kebahagiaan mereka ya
Kata orang
"Kalau kita cintai seseorang, maka izinkan dia hidup bahagia"
Tentang diriku…biarlah merana tanpa siapa peduli huk huk huk
Aduhaiiiii terlebih emosi bagi PIHAK lah pulak…

Namun bagi aku,
Lebih teruja nak tunggu bulan Mac nanti
Walaupun sebenarnya kalau boleh janganlah bulan Februari ini berlalu
[tahu tak bulan April tahun ni ada 29 hari?
Sesiapa yang lahir pada tarikh ini boleh buat pulut kuning dan
Jangan lupa pulak ajak aku…
Ayam golek sama ya!]

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dijangka membuat pengumuman
mengenai Skim Saraan Malaysia (SSM) dan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). 
dalam waktu terdekat dalam perhimpunan besar-besaran

yang akan mengumpul seramai 15,000 penjawat awam
akan diadakan di Stadium Bukit Jalil pada 12 Mac 2012.

Lisa Surihani dan Yusry memang dah selamat
aku? sampai bila nak kena tunggu ni?
memang umum 12 Mac ek?
Aduhaiiiii stress tau!

Lambatnya nak datang Mac!

Khamis, 23 Februari 2012

Bercinta dengan Suami Orang?

Seronok sangat ke bercinta dengan suami orang?
hebat sangat ke jadi macam kucing yang sentiasa terhendap-hendap?
nak keluar tengah malam buta dating pun terhendap-hendap nyorok dari aku
(macamlah aku tak tahu ada tikus sedang terendap keluar)
nak masuk rumah waktu subuhpun terhendap-hendap lagi
(macamlah aku tak tahu ada tikus berdecit masuk rumah pepagi buta)
masa orang berderet balik dari masjid
tak sedarkah aku memang suka bergerak dalam gelap?
kalian anggap aku masih lena diulit mimpi pada waktu subuh gajah itu?
tak tahukah telinga ini sangat mudah menangkap bunyi
pagar terusik sedikitpun boleh jagakan aku
walaupun jam loceng gempita tepi telinga masih belum cukup kejutkan saban pagi
mahligai ini gelita bukan bermakna aku masih diulit mimpi)

Seronok sangatkah bercinta dengan suami orang?
Siang membuta malam berjaga
macam burung hantu
untungnya usia masih muda...masa masih panjang
untuk lakarkan arah hidup
andai masa disiakan, bekalan apa disimpan untuk hari tua
ataukah seribu sesalan tidak begitu cukup untuk dikenang?

Opssss! Maaflah ya
Sesekali seronok juga buka jerangkap samar
Sekadar beritahu semua tingkah itu bukannya aku tak tahu
bukan cemburu kalian berbahagia
hanya sedikit gusar kalau-kalau   awal tahun depan
ada bayi tak sah taraf dilahirkan
kemudian terbuang macam sampah
tidak juga jeles cemburu buta
kalian nak poligami madu perang lesung melayang puting beliung melanda
tak ada maknapun untuk aku kesah
namun usah jadikan rumah ini sebagai markas

Duhai para isteri budiman,
pernah tak sesekali suami tercinta kalian hilang dari bantal sebelah
sedar tak? perasan tak? bila masa dia keluar tengah malam buta setelah anda lena?
bila masa dia balik dengan siangnya terisi kantuk…
tiada niat untuk hasut anda yang dia sedang bercinta semula
hanya sedikit ingatan
perempuan zaman maju ini lebih suka suami orang
tak tahu kenapa
kalian tahu?
cer citer...

jangan jadi tikus, boleh?
masuk jerangkap samar, aku tak tau...sendiri tanggung!

Kenaikan Gaji Penjawat Awam SBPA hingga RM2500?


Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS)
menuntut kenaikan gaji penjawat awam bagi tahun 2012
 antara RM700 hingga RM2500 dari gred 1 hingga gred 54
yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu bawah skim SSM
sebelum diperkenalkan pergerakan gaji baru di bawah skim SBPA

Tuntutan Kenaikan Gaji  CUEPACS adalah seperti berikut;
Gred 1 hingga Gred 16  (RM700)
Gred 17 hingga Gred 26 (RM1,000)
Gred 27 hingga Gred 40 (RM1,500)
Gred 41 hingga Gred 48 (RM1,800)
Gred 52 hingga Gred 54 (RM2,500)

 Penjawat awam yang lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) pada Aras 4
sehingga 31 Disember 2011 juga perlu diberi kenaikan gaji
errrr…aku tak ambik lagi ni melepaslah ek?

Ramai yang buat telahan bahawa pada 2.2.2012 (tarikh cantik jugaklah tu)
CUEPACS akan umumkan sesuatu
Jadi itulah ya yang diumumkan selain meminta
pekerja yang dah habis tangga gaji sebelum ini dibayar tunggakan
sebanyak RM500 (5 tahun)
5 tuntutan CUEPACS sebelum ini dan tuntutan kenaikan gaji di bawah SSM
Sebelum pergerakan gaji seterusnya dilaksanakan bawah skim SBPA

Kenaikan Gaji Penjawat Awam SBPA hingga RM2500?
yerrr sila percaya semua  tu bakal jadi nyata hu hu hu
tapi RM2500 tu dah pasti bukan aku
kalaulah gaji aku yang naik sebanyak tu
akan aku belanja mulut sendiri di Pizza San FRANCISCO berbulan-bulan
la la la berangan memang tak payah nak bayar
tak pakai modal apa-apa

5 tuntutan CUEPACS: 
Kaji semula pindaan gaji Gred 54 ke bawah
Kaji gaji penjawat awam mencapai gaji maksimum
Kaji kekananan dalam SSM sebelum bertukar kepada SBPA
Kaji kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus
Semak penstrukturan semula semua gred penjawat awam

Pasukan Petugas untuk Semak penstrukturan Semula SBPA
diberi tempoh 2 bulan, iaitu sehingga 16 April 2012     
lama lagi tu…aku ni dah kering kontang dok tunggu hujan turun
dua hari lepas dah bayar Yuran RM1010
nampak cantik je angka tu tapi kalau tukar dengan mesin basuh
tak payahlah aku basuh kain di sungai macam 
bawang putih bawang merah lagi kan?
memanglah yuran tu boleh tolak semula 
dalam borang pengistiharan cukai pendapatan  bakal isi sebulan dua nanti
tapi yang tahun lepas pun senyap je tak bayar balik ni macam mana?
yang kontang tetap poket aku jugak hu hu hu


PsssT: Opsssss Malaysia kena lanyak dek Jepun 0-4 dalam perlawanan kelayakan bola sepak kejohanan Olimpik London 2012. Anggap aje Harimau Malaya lupa nak mengaum malam ni. Jangan jadikan kekalahan di tangan opssss! di KAKI Jepun ni sebagai pematah semangat untuk menyokong pasukan negara. Dah namapun  main bola sepak, kalau tak menang akan kalah...tak pun seri.

PSSSST: siang tadi,

Jenaka SBPA pagi ni…


Sms Isteri: Bang, kalau tuntutan CUPEK peratus naik gaji tu Berjaya, ayang akan dapat kenaikan gaji RM1800…nak beli kereta barulah
SMS Suami: ok jugak tu…abang pun ada rancangan juga…nak kahwin baru.


Jangan marah ya…ini kisah BENAR berlaku depan mata aku pagi tadi tetapi ayat SMS tu dah diubahsuai sedikit.


Rabu, 22 Februari 2012

Lisa Surihani Kahwin Esok Lusa Aku Lagi Teruja Kejar Formula SBPA Baru



Tetiba entri ini terpadam sebahagian daripadanya
tanpa aku sedari, dah cuba untuk baikpulih
namun aku sendiripun dah lupa tulis tentang apa
berkaitan perkahwinan Lisa Surihani dan Yusry KRU
esok lusa ni,
tinggal hanya dua perenggan ni sahaja
itupun terlompat sana sini hu huhu
berkaitan SBPA je 
V
V
V
V
V
V

Alhamdulillah kalau betul-betul tambah baik
Tambah gaji…aku sokong je walaupun peluang untuk aku tu kira ehsan je lah
Nak betul-betul naik sebab penilaian tahunan, baik tak payah
Mimpi pagi hari namanya


dan perenggan ni:


hakikatnya? Bukan semua orang dapat

kalaupun telus, bukan di semua tempat
tetap juga ada yang teraniaya. Semua tu kan ada kuota
kalau orang macam aku ni…payah sikitlah
kecuali gulingkan bos dan kroninya
boleh gitu? Ada sesiapa nak jadi talibarut tak?


Adakah aku dah terkena tulah?
apapun, harapnya perkahwinan Lisa dan Yusry akan kekal bahagia 
hingga ke syurga
ada sesiapa nak jengah majlis kenduri mereka di PICC tak?
teruja nak tengok gambar perkahwinan Lisa Surihani dan Yusry
mesti comelnya dia lebih terserlah


Selasa, 21 Februari 2012

Student Tu Bukan Pelanggan Ek?

Kalau rasa nak diberi layanan macam peminta sedekah,
Mengaku ajelah diri anda sebagai student
Tak kiralah di kedai makan, atau di pintu bank terkemuka
Anda memang akan dilayan dengan sewajarnya
Macamlah kita bayar semua tu dengan voucer buku 1Malaysia
Namun itulah hakikatnya
Siapa kata hebat jadi pelajar ni?
Siapa kata boleh nak bermegah? Tak ada maknanya!

Akupun tak tahu sampai bila mentaliti orang Malaysia ni akan berubah
Suka sangat hukum orang dengan apa yang dilihat
Apa yang didengar walaupun belum tentu lagi semua tu betul
Kemudian buat analisis dan andaian yang merepek
Paling tidakpun salahkan segala jenis hantu
Mentang-mentanglah hantu tu tak boleh nak jawab balik!

Tahu tak kenapa aku seronok jadi pelajar?
Jadi orang yang sedang menimba ilmu?
Jawabnya terlalu mudah:
kalaupun waktu ini ditakdirkan umur aku pendek
aku tergolong antara orang-orang yang mati syahid
boleh gitu?

Jadi, kepada semua bank…walaupun aku banyak hutang,
Kepada tauke kedai makan…walaupun aku tak mampu makan sedap-sedap
(eh dah lupa ya…aku kan asal dari negeri miskin
Mana mampu nak makan mewah dan sedap)
Kalaupun tak mampu nak bagi layanan bak Tuan Puteri
Tak payahlah ada diskriminasi
Aku tau lah aku ni awet muda, macam budak sekolah umur 17 tahun
Tapi mampu lagi takat nak beli behun sup tak cukup rasa tu


PsssT: ini adalah entri stress seorang aku yang nak kejar tarikh MATI esok, jadi sila abaikan kelainan kromosom atau kecelaruan genetik…lebih tak boleh pakai kalau aku katakan berlaku “kacau bilau hormon” dek  Perubahan ekstrogen, tapi belum sampai tahap menopause lagi ya…

Maaflah, Aku Pendamkan FB Kamu di Wall


Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
bukan tak suka tengok wajah hensem pelbagai aksimu
yang sering ditampal itu
tapi aku malu nak menatapnya
bila dikau menyeksikan diri dengan gaya macam-macam aksi
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?

Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
Bukan tak suka tengok dikau ubah status 14 juta kali sehari itu
tapi aku malu nak menatapnya
tiap patah kata penuh sopan santunmu itu
layak ditujukan kepada rakan-rakan di zoo sahaja
aku yang tidak berada di situ amat tidak selesa nak baca
maklumlah, itu kan perasaan-perasaan bersifat pribadi
ekslusif untuk sahabat di sana
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?

Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
bukan tak suka tengok dikau chating retis bagai
tapi aku malu menatap betapa buayanya dikau
mengayat setiap dara dan mak dara yang jadi rakanmu
bukan mesra itu kucemburui
namun bibit yang ada bak mengundang bala hubungan terlarang
kita kan ada budaya timur ada batas nan tersendiri
biarpun katamu: kat FB je…kat luar ai baik dan warak
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?

Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
bukan tak suka tengok komen dikau tentang rakan-rakan sendiri
namun bahasanya sangat menyentuh rasa
andai rakan sendiri dikau boleh sekasar itu, aku nanti bagaimana?
apa nak kujawab kepada rakan-rakanku sendiri
pastinya sangat hairan bila aku berrakan dengan orang sebegini
sejak bila pula gurauku cara sebegitu?
aku jua ada rakan yang perlu dijaga hatinya
aku juga ada hati yang perlu rakan jaga ia
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?

Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
sensitif dikau mengalahkan budak perempuan bawah umur
pantang tegur sikit meroyan berkoyan-koyan
menyembur bahasa WANGI merata alam
daku yang jauh beratus batupun tempiasnya terasa
panas telinga payah nak selindung
usah kata aku tak faham darah mudamu
aku juga pernah muda dan masih juga muda (ek?)
tak perlu tunggu tua (Bangka) untuk berubah lebih baik
usia itu hanya satu angka orang kata
tapi kalau dah bongkok sabut perangai macam bayi di bedungan
memang payah nak kata…tak terkata dah
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?


Hari ni aku nak minta maaf, dah pendamkan FB Kamu di Wall
Nak SEKAT terus, tak sampai hati pula
tahu tak betapa aku tersiksa?
tahu tak betapa aku terdera?
sebelum aku meroyan hilang akal dek tingkahmu
baik aje diam-diam dipendam di wall
tak kacau sesiapa…
maaflah ya…memanglah sengaja tapi memang tak upaya
nak kawal diri nengok tingkahmu
bukan aku kenal pun!

Salah aku juga
asal orang add je terus terima
tak sampai hati kononnya
nak tunjuk baik kononnya
tak nak dikata sombong kononnya
akhir sekali...sendiri yang susah!

Padan muka aku!

Ahad, 19 Februari 2012

Penyanyi Latif Ibrahim Meninggal Dunia?

sambil buat kerja sambil mengadap TV
Melodi di TV3 bagi tahu tersebar khabar angin di internet mengatakan
penyanyi 80-an Latif Ibrahim meninggal dunia adalah
TIDAK BENAR sama sekali
sekarang ni beliau sedang koma di ICU
tidak dinyatakan kat hospital mana, sakit apa

sama-sama kita doakan moga beliau cepat sihat
bukannya menyebarkan berita yang sebegitu


KEMASKINI:



KUALA LUMPUR 20 Feb.

Artis era 80an, Penyanyi dan pelakon Latiff Ibrahim telah meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) pada pukul 6.10 (ada yang kata 5.50) petang tadi akibat komplikasi jantung pada usia 62 tahun. Turut berada di sisi arwah ketika itu ialah ahli keluarganya. Berita itu disahkan sendiri oleh adik allahyarham iaitu Datuk Khatijah Ibrahim. Allahyarham dimasukkan ke Unit Rawatan Koronari IJN pada Sabtu lalu. Jenazah Allahyarham kini berada di IJN dan akan dibawa ke kediaman allahyarham di No 1, Jalan AU 3/16B, Taman Keramat, Kuala Lumpur dan dijangka akan dikebumikan pada malam ini juga.

DariNYA kita datang, kepadaNya jua kita akan kembali. Alfatihah. Semoga rahnya dicucuri rahmat. Amin.

Takziah buat keluarga Latiff Ibrahim. 

Mek Naik Darah Kelantan Jadi Negeri Paling Miskin?

Pagi-pagi Mek telefon kejutkan aku bangun
pada pagi minggu hu hu hu 
"Berapa hari bulan balik?" tanyanya masa aku masih mamai tak cukup tidur
"Jumaat..." boleh bayangkan tak suara seksi aku kala tu?
"Tak gi kijo ko?...tak ingat Ahad coti"
dah pasti Mek dah perasan suara mamai aku baru bangun tidur
"Tidur lambat semaleee..." aku memang tak tipu pun
semalam memang tidur agak lambat juga
walaupun bercita-cita untuk tak nak tidur

pot pet pot pet segala mak nenek Mek cerita itu ini
akhirnya pecah rahsia:
darah tinggi dan gula dia dah naik
banyak fikirlah tu...
Adussssss! aku pulak boleh terenjat emosi ni

apa tak risaunya, banyak yang dia fikir
Perdana Menteri kita masa di Sabah kata:
Kelantan negeri paling miskin,
tapi Mek risau dok fikir macam mana nak kemas dan  hias rumah kecilnya tu
maklumlah, dia seorang je kat rumah
sesekali menantu dan cucunya balik kemas
tapi dah tentu tak begitu cukup ikut citarasanya
Mek pula tak suka nak mengarah menantu sangat
walaupun kakak ipar aku tu tak kesahpun
Mek lebih suka kerah anak-anak perempuannya buat semua tu
sayangnya semua anak perempuan Mek berada di negeri paling maju
nak cari rezeki kan...kami semua ni kan miskin papa kedana
kalau tak kerja di Selangor,
karang kebulur la pulak kami anak beranak makan ANGIN
makan angin???? fuhhhhh aku memang SUKA makan angin la la la
orang miskin macam kami layak makan angin je hu hu hu

Mek dah gembira dengan langsir baru,
gembira juga akan dapat bunga-bunga hiasan yang baru
setelah hampir 15 tahun tak tukar
(Kamikan miskin, mana mampu nak tukar bunga bungaan segala
walaupun plastik dan palsu)
dia juga sedang tambah gembira nak dapat cucu baru dalam masa terdekat
akan gembira bila dapat menantu baru
(bukan aku yang kahwin)
wahhhhhh dalam gembira yang berganda-ganda itu
darah tinggi dan kencing manis Mek juga boleh mencanak naik?
Huh! banyak sangat dia stress tu...

Sekarang...aku pulak dapat stress yang berganda
Aduhaiiiiiiiii!

Sabtu, 18 Februari 2012

Rindu Azlina Aziz


Dah lama tak dengar suara emas Azlina Aziz
Masa kecik dulu, selalu berkumandang suara dia
Antaranya Wajah Siapa di Hatimu dan
Wajahmu di Mana-mana
Sesekali ada juga diputarkan di Klasik Nasional


Beberapa hari lepas, beberapa stesen radio ada putarkan lagu merdu ini;


Sebenarnya aku memang bukan manusia yang prihatin sangat dengan dunia hiburan
Banyak perkara aku tak tahu dan selalunya tak ambil tahupun
Namun, bila dengar beberapa kali lagu yang indah itu
Paling utama irama dan liriknya sangat berbeza
Dengan lagu-lagu lain bersifat semasa
Aku mula tertanya-tanya gerangan penyanyinya
Mulalah Tanya Enche Google nan hensem tu…
Ohhhhh terubat juga rinduku pada si Jelita Azlina Aziz yang arwah bondanya itu
Antara artis kesukaanku
Jom layan betapa klasiknya lirik lagu ni…




Batu Belah Batu Konkrit (Bonda)-Monoloque & Azlina Aziz

Wahai anakanda ku sayang
Ke mana hilang budaya
Diculik piring terbang
Atau ditelan buaya

Tiada peluang tiada ruang
Semua mahu cepat kaya
Pabila semua dah hilang
Barulah hendak percaya
Cukuplah semua ini
Hati bonda tersepih
Biarkan bonda pergi
Dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit

Wahai anakanda ku sayang
Kenapa gadai pusaka
Sebab cinta atau wang
Atau kerna kurang peka

Seperti lalang-lalang
Suka belok suka leka
Ikut telunjuk bayang-bayang
Akhirnya diri terluka
Melihat semua ini
Hati bonda menjerit
Lepaskan bonda lari
Dari dihimpit putar belit
Masyarakat hipokrit

Wahai bonda jangan merajuk
Bonda jangan makan hati
Anakda disini memujuk
Dan anakanda takkan berhenti
Kini sekadar impi
Baru faham semua ini
Bonda tolong jangan pergi
Maafkan anakmu

Cukuplah semua ini
Hati bonda tersepih
Biarkan bonda pergi
Dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit

Dari dihimpit putar belit
Hamba duit masyarakat hipokrit
Bonda rela dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit


Tiba-tiba aku rasa dah jatuh Chenta dengan lagu ni
Errrr maklumlah...aku ni kan katak yang terlolong terlalak 
bawah tempurung dalam kotak di hujung kampung hu hu hu 



Jumaat, 17 Februari 2012

Jommm Lastik MakCik Sihir Yang Terbang dengan Penyapu Lidi


Usah dikesali saat hari yang benderang
tetiba diterjah hujan mencurah
setelah reda tangisan awan itu
akan  muncul garis pelangi nan cantik menghiasi pandangan
dan dibawa ke mimpi indah

usah ditangisi siang semakin tua menjemput datangnya malam
pada warna sore nan sebam itu
masih ada pancaran emas menyerikan keberangkatan hari
terhampar  mengundang asyik biarpun seketika

senja nan merah...biarku sembunyikan amarah

tidak perlu jua berduka nestapa
menyambut datangnya malam nan pekat
kelak akan ditemu gemerlap bintang
menghias dada langit
dan bulan memancar warna tembaga
doakan malammu berteman mimpi indah

selamat malam dunia!

Errr…entri ini tiada kaitan apa-apapun dengan makCik sihir yang terbang dengan penyapu nan tiada sempat untuk aku lastik setelah mengetahui superman sedang bercuti kerana menikmati tempe goreng kicap campur ikan bilis dan cili api.

PsssT: gambar petang semalam, mengejar mentari terbenam ;)

Khamis, 16 Februari 2012

Dua Hari MengCek Mek Molek...Molek Benar Tuuuu!

Hah, tu diaaaaaa....sape suruh teringin nak makan benda payah nak dapat
nak beli pun susah, jarang orang jual sini
kalau adapun...adakah rasanya sama?
ke keras macam kunyah biskut bantat tak jadi
baling ke dinding...dinding yang tembus!


jadinya kawan-kawan, dua hari makan Cek mek Molek ni memang molek benarlah
tambah lagi bila adunan campak-campak itu sangat kena
cukup syarat tak keras tak juga sangat lembut
maka berpesta rialah daku mengunyahnya
PssTTT: warnanya memang sengaja digelapkan
supaya kena dengan kegelapan kulit pembuatnya hu hu hu
Errr aku memang suka kalau garing...gelap tak apa la la la

Jemput ya semua...selamat menikmati
jamu mata ajelah ya
kalau nak resipi dan cara nak buat Cek Mek Molek versi Cik Anyss Si Jelita ni
bolehlah belek entri lepas kat link atas tu ya...