Anda Juga Mungkin Berkenan

Isnin, 5 Mac 2012

Mengapa Ramai Lelaki Gagal Akad Nikah Dengan Sekali Lafaz?


Entri Hari Jumaat, sempena bulan baru juga...untuk difikirkan bersama:

Tahu tak mengapa tak ramai lelaki mampu lafaz akad nikah sekali sahaja?
nampak macam senang…aku terima nikahnya si polan dengan si polan
selalu je tunjuk dalam drama TV
penyangak tahap gaban pun mampu lafaz dengan mudah
realitinya, agak ramai juga jejaka Malaya gagal lafazkan akad nikah mereka sekali harung
ada yang berulang-ulang, berkali-kali, lagi parah
ada pengantin terpaksa dimandikan berbaldi-baldi baru sah lafaz nikahnya

tahu tak mengapa hal ni berlaku?

Lelaki yang gagal lafazkan akad ini dengan sekali harung sahaja ini
adalah lelaki yang bijaksana dan tinggi ilmu pengetahuan tentang kekeluargaan
betul ni aku sedang memuji, ingat senang ke untuk aku puji orang
orang terpilih je menerima pujian aku
hu hu hu hu hu 

ramai menganggap perkahwinan itu hal yang biasa
mana-mana pun orang kahwin
boleh dikatakan setiap hari orang berkahwin
lagi ramai kalau musim cuti
sekarang ni hujung minggu pun ramai yang buat kenduri
Lisa Surihani dan Yusry ataupun Ana Raffali pun kahwin
bukan pada musim cuti sekolah…hujung minggu je

bila lelaki melafazkan Aku Terima Nikahnya, bermakna
dia telah bersedia untuk pikul tanggungjawab
tanggungjawab sebagai ketua keluarga
tanggungjawab terhadap isteri
tanggungjawab terhadap anak-anak
tanggungjawab juga terhadap ibu bapanya,
malah…yang buatkan lafaz akad lelaki tersemput-semput tersedak bagai
mereka juga kena terima semua bebanan dosa
yang bakal dilakukan isteri atau isteri-isterinya,
dosa-dosa anak-anak sehingga baligh atau hingga mereka berkahwin (perempuan)
jangan lupa, mereka juga masih kena tanggung dosa mereka sendiri.

Aku tidak hairan sangat kalau lelaki terpaksa lafazkan akad nikah berkali-kali
hati mereka dilanda kegerunan dek besarnya amanah yang perlu dipikul
dek banyaknya tanggungjawab yang perlu dilunaskan
dek beratnya bahu menanggung semua dosa orang dibawah tanggungannya

Bila lelaki tak mampu lafaz akad nikah sekali sahaja
maka kita patutnya berbangga dengan ketawadukan hati mereka

Errrr…ramai orang suka bertanya
berapa banyak hantaran yang pihak perempuan dapat masa kahwin
tak ramai yang peduli sejauhmana nanti pengantin perempuan
peduli akan dosa-dosanya perlu ditanggung oleh pengantin lelaki.
Nak tahu apa kata Ustaz Azhar Idrus?
Sila klik untuk besarkan gambar dan tulisan ya...





Seronok kan, ada orang tolong pikul dosa kita?
ada sesiapa sudi nak pikul dosa-dosa aku tak?
tetiba aku rasa kasihan kat ayah di kampong sana
dah la warga emas, kena pulak tanggung semua perkara yang aku buat
opsssss! Nak insaf sekejab… 
cer telaah video ni:



Ok...moga dapat manfaat!



8 ulasan:

Ad-Dien berkata...

menurut sunnah lafaz nikah itu mudah sahaja sebenarnya, hanya sahaja lafaz yang ada sekarang agak sukar sehingga memberatakan akad itu dengan bab lafaz, permudahkanlah dan jangan disukarkan (as-syaikhain)

sebenarnya status menanggung dosa orang lain itu tidak tepat dan banyak di sebarkan di facebook, insyaAllah akan saya buat satu entri khas mengenainya

sedikit bantuan dalil:


قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (الأنعام: 164)

“Katakanlah: "(Sesudah Aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) Patutkah Aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia lah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? dan tiadalah (kejahatan) Yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja Yang menanggung dosanya; dan seseorang Yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu ia menerangkan kepada kamu akan apa Yang kamu berselisihan padanya.” (Al-An’am : 164)

Penjelasan Status Zikir Taubat الهي لست للفردوس أهلا

wallahumusta'an

eelobor berkata...

Alhamdulillah....hero tergolong dalam kategori yang tak beramai itu. huhuhu

diana berkata...

SUAMI AKAK WALAUPUN LAFAZ CUMA SEKALI DIA SEORANG PEMIMPIN YANG BAGUS DALAM RUMAHTANGGA..DIA JUGA LELAKI YANG PENUH ILMU TENTANG RUMAHTANGGA..:)
TAK DE LELAKI SEHABAT DIA..:P

anyss berkata...

ad-dien: selamat datang. Sila! sila! nanti boleh letak link entri tu kat sini ya...

terima kasih dengan perkongsian

anyss berkata...

Eelobor: Hero meme tak ggaduh sokmo

anyss berkata...

diana: Tahniah, sila jaga hero itu sebaiknya. Yang kategori macam tu dah makin pupus ni, bertuah betul akak.

-----> Syahdu je dengan luahan hati akak, insyaAllah sama2 kita doakan moga kasih dan bahagia dunia akhirat.

Khamsi Abdullah berkata...

tak semestinya la Anis..

aizamia3 berkata...

Moga rumahtangga kita semua kekal bahagia hingga ke akhir hayat.