Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 30 Mei 2017

Dugaan Ramadhan

Dah berapa Ramadhan kita ni?
Hari ke 3 Ramadhan. Semoga ibadah puasa kita tahun ini lebih meriah dan tawaduk kita laksanakan.


Banyak jugak aku perhatikan keliling kita, hanya belajar teori semata-mata. Teorinya: bulan Ramadhan elok banyak bersedekah. Betullah tu, bagi sedekah banyak-banyak kepada golongan yang memerlukan. Namun, pada masa yang sama, janganlah pulak diumpat orang yang tak bersedekah. Mana kita tahu dia tak sedekah? Mana kita tahu dia tak tolong orang? Mana kita tahu sedekahnya itu berupa bersihkan bilik air di masjid. Pada masa yang sama, tak perlu kot kita berlumba-lumba membazir makanan selepas berbuka puasa. Sendiri faham lah ya macam mana berlakunya ya.

Bulan Ramadhan masing-masing mengejar berbuat perkara-perkara yang baik, baguslah begitu. Ringan-ringankanlah bantu orang walaupun sekadar beri laluan kepada orang lain di Bazar Ramadhan. Walaupun hanya tolong bukakan pintu bank kepada seorang pakcik yang terkial-kial seret tongkat panjat tangga. 

Ada masanya juga kita teralpa untuk aplikasikan “jenis” baiknya itu bagaimana. Membantu orang itu memang amalan yang baik, tapi kalau kita tak mampu nak bantu, tak payahlah beria bersungguh-sungguh benar tonjolkan kelemahan orang lain semata-mata nak angkat diri sendiri. Adakah cah keting orang itu tergolong dalam cara yang baik? 

Mentang-mentanglah bulan depan bulan Syawal, boleh berSelamat Hari Raya Maaf Zahir Batin, agaknya selepas cah keting orang sebegitu mudah sangatkah orang nak maafkan kita? Calar di hati pun belum hilang bekas parut, ada hati nak salam-salam ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin huhuhuhu ilmu dari mana dia belajar pun tak tau!

Alahai!

Jumaat, 26 Mei 2017

Ramadhan Kareem

InshaAllah, jika diizinkanNya, makanya malam ini dah bermula solat terawih.
Esok Ramadhan menjelma makanya bermulalah hari pertama berpuasa Ramadhan.


Dikesempatan ini aku nak mohon ampun maaf andai ada menyebabkan kemalangan jiwa dan rasa, aku hanya manusia biasa yang tidak dapat lari daripada tersilap dan salah
tambah lagi kita tidak akan mampu untuk jaga hati semua orang
Kiranya anda salah seorang yang telah kusakiti, maafkanlah ambo ya. Kita kira kosong-kosong.
Boleh?


Semoga Ramadhan kita tahun ini lebih baik pengisiannya berbanding tahun-tahun sebelumnya.
Kepada yang tidak berapa sihat, semoga dimudahkan urusan kita sepanjang Ramadhan ini.
Jom kita rebut ribu-ribu nikmat dan hikmat sepanjang Ramadhan.

Selasa, 23 Mei 2017

Duit Raya RM Seribu ke atas untuk Penjawat Awam Tahun ni

Dengar berita di Radio Klasik sebentar tadi. Katanya tahun ni CUEPACS mintak duit raya atau bonus raya sebanyak sekurang-kurangnya RM seribu dan ke atas kepada Penjawat Awam.

Wahhhh! Dah lama dah tak dapat duit raya banyak-banyak ni. Dua bulan gaji tak boleh ke? Pilihanraya dah dekat kan kan kan? Boleh laaaaaaa! Boleh laaaaaa!

Mmmmmm tamak!