Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 31 Januari 2018

Sejam Menunggu untuk Mesyuarat


Ini kisah hari Isnin.

Ini tempoh paling lama aku alami. Mesyuarat dijadualkan jam 9 pagi, tetapi hingga jam 10 pagi masih lagi belum mula, bos kena kidnap di tangga dalam perjalanan ke bilik mesyuarat. Jadinya, apa kami buat untuk sejam tu? Apalagi…makanlah!

Malas nak sembang dan buang masa, aku buat kerja dulu, conteng-conteng atas kertas je apa yang nak dibuat sebab memang tak bawak laptop pun. Ya lah, mananya nak tahu penangguhan mesyuarat selama itu, biasanya kalau lambat pun dalam 15 minit je.

Bila mula mesyuarat, tak pepasal kami pulak kena leter. Sahhhh lah tu bos kena leter sejam tadi, tempiasnya kami yang kena. Akulah yang paling terasa kot walaupun dia tak sebut nama pun. Tapi bila dia cakap, “Kerja setiap hari balik lambat, hari minggu pun dating kerja… tapi KPI tak capai pun.  Apa buat pun tak tahu,”

Sentap ceQ tau!

Tau lah ceQ kerja mati-matian pun bukannya ada siapa bayar OT, bukannya kaya pong….tapi bila sebut macam tu umpama kata “Apa hal kau kerja rajin berganda banting orang lain….tapi tadak hasil?” gitulah lebih kurang.

Jadi, azam aku tahun ni adalah TAK NAK LAGI KERJA RAJIN!

Baiklah aju joli je sepanjang tahu…kalau KPI tak capai pun memang dah kenalah kan. Huh!




Selasa, 23 Januari 2018

Kemah Keming Tu Gapo Dia Maksudnya?



Dua hari ni ambo terkurung kat dalam bilik mesyuarat berbengkel dan gotong royong menyiapkan soalan kaji selidik yang bakal diedarkan kepada graduan hujung tahun nanti. Haaaaaaa ada 10 bulan lagi masanya tapi dah mula buat soalan ya kawan-kawan…sape kata orang gomen buat kerja saat-saat akhir huhuhuhu

Nak kata stress memang stresslah gotong royong begini sebab bila banyak kepala, banyak pulaklah ragamnya. Namun kalau kerja dalam suasana stress, memang akan tambah meletuplah kepala nak jana idea. Jadinya, awal-awal tu masing-masing sivik sikitlah. Formal. Sebab Pengarah ada. Lama-lama sikit, mulalah jadi huru hara. Macam-macam perangai ada.

Semasa bincang itu ini untuk buat keputusan atau baikpulih ayat sesama sendiri itu, macam-macam ayatlah keluar. Ragam pun macam-macam. Bila ada rakan-rakan utarakan idea bernas ketika kepala dah berat dan ting tong, makanya keluarlah ayat-ayat memuji segunung fuji seperti “Kemah keming, boh!”

Tetiba adalah pulak rakan yang lain bertanya kembali maksud ayat “Kemah Keming” yang selalu dituturkan oleh orang Kelantan atau Trengganu itu. Beginilah jawapannya;


Haaaaaa boleh faham tak agaknya? 

Dapat sakit hati jualah adanya rakan yang berasal dari Johor itu, kerana makna “kemah Keming” itu tetap diterangkan dalam Bahasa Kelantan juga. Makin peninglah si penanya. Berikut ada lagi perkataan yang sama makna dengan “kemah Keming” tu, diutarakan rakan FB ambo;


Jadi, apa maknanya “Kemah Keming” itu?

Jawapan yang rakan ambo berikan tu betul juga. Tak salah pun. “Kemah Keming dan “Tak Googet” itu adalah sinonim, iaitu sama maksud sahaja. Ataupun dipanggil juga sama erti.

Sebenarnya, kata “Kemah Keming” merujuk kepada "jawapan yang jitu, padu, bernas, padu, tepat…itulah yang dikatakan “Tak Googet” yang bermakna, “tak dapat dah nak digerakkan lagidek kerana jawapan padu berkenaan.

Itulah lebih kurangnya. Ambo bukan pakar Bahasa. Ambo cuba untuk membantu rakan-rakan yang tertanya-tanya tentang makna perkataan itu sahaja. Jika ada maklumat lain nanti ambo tambah lagi ya.

Selasa, 16 Januari 2018

Drama Diculik Van Putih



Alhamdulillah, akhirnya Datok Farid Kamil dibebaskan dengan jaminan sebanyak RM12,000 selepas lima hari berada dalam tahanan reman. Aku kagum dengan jawapan beliau, "Alhamdulillah.. syukur kepada Allah yang telah berikan jalan cerita dalam hidup saya. Semakin lama, semakin menarik perjalanan hidup yang diatur oleh-Nya untuk saya," katanya sebaik dibebaskan dengan ikat jamin oleh adiknya, Fadzil Zahari, kira-kira jam 3 petang tadi.

Kalau anda berada di tempatnya, mampukah ayat itu dilafazkan? Hanya anda yang mampu menjawabnya. Dan, kita doakan DFK mampu normalkan semula kehidupannya. Berikan masa untuk dia bertenang dan selesaikan mana-mana masalah yang timbul tu, tak payahlah kita pulak nak Macham Macham. 

Ambo sebenarnya tertarik dengan drama yang dibuat oleh seorang pelajar tingkatan satu yang viral sejak minggu lepas. Aku terimanya dalam grup WA keluarga. Ya lah tu…kisah pelajar tingkatan satu yang buat laporan polis mengatakan dia telah diculik tiga lelaki menaiki van putih ketika menunggu bas sekolah di hentian Taman Pandan Indah.

Dalam laporan polis yang tersebar di media sosial, pelajar itu mendakwa kononnya diculik tiga lelaki menaiki van putih ketika menunggu bas sekolah, kira-kira jam 12 tengah hari. Ketika berada dalam van itu kira-kira 10 minit, pelajar itu mendakwa menggigit tangan lelaki yang berada di sebelahnya, dipercayai untuk melepaskan diri, sebelum seorang lelaki yang duduk di tempat penumpang depan turun membuka pintu van. Mangsa kemudian mendakwa menendang lelaki terbabit sebelum melarikan diri ke sekolah menaiki bas henti-henti.

Hari ini, setelah proses soal siasat dilakukan, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, berkata mangsa akhirnya mengaku mengadakan cerita kerana tertekan disuruh untuk menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan mengurangkan bermain.

Alahai! Seronok rupanya bermain ni. Kalau tak main boleh jadi stress ya, dik!

Kecederaan di tangan/lengan itu pula akibat terlanggar pintu sekolah. Dalam juga luka tu, dik. Tak sakit ke? Ambo ni, tergeseh sikit pong dah berkerut dahi, dik!


Arwind Kumar Kecek Kelate

Arwind Kumar ni glamer di dunia maya, pengikutnya lebih 70 ribu di chanel youtube dan muncul sebagai watak Makcik ROAST-Mah huhuhuhuhu sebelum dengar dia mengarut cakap kelate, apa kata tengok video ni dulu. Arwind Kumar komen pasal lagu Abang Nak Tegur nyanyian Dato Terlajak Laris Alif Syukri dengan Sajat tu…



Aku bukan nak sokong atau nak kata komen pasal Lagu Abang Nak Tegur atau apa-apalah berkaitan lagu ni, sama ada pasal kesedihan Datok Terlajak Laris Alif Syukri yang dok heran kenapa ramai orang tak suka a.k.a dislike lagu tu, atau pasal Sajat gaduh-gaduh manja kena marah dengan Datok Terlajak Laris tu...hanya letak video tu sebagai pengenalan bagi sesiapa yang tak kenal Makcik ROAST-Mah aka Arwind Kumar ni kan... aku pun jarang-jarang jugak tengok, suka sebab dia boleh cakap laju berderet menembak semua perkataan sampai lupa nak letak nokhtah. Tak semput pulak dia ni kan...

Ni dia Arwind Kumar kecek Kelate…jom sama-sama gelak huhuhuhu



Bukan mudah untuk faham dialek Kelate, apalagi bagi orang bukan Melayu. Kagum tak dengan dia? Ishhhh! Tak payahlah dok bandingkan masyarakat India di Kelate yang kecek kelate tu…mereka dah lama dok sana hishhhh!

Isnin, 15 Januari 2018

Gaduh dengan Pegawai Bank TUTTTTTTTTTT

Dapat panggilan telefon dari sebuah bank…mmmmm macamlah bank boleh telefon sendiri kan huhuhuhu. Masa jawab panggilan tu, mulut penuh cekodok. Jadi, jawab pun main ya ya ya je lah nak kekal Nampak jelita dan sopan.

Maka, dia pun bersungguh-sungguhlah perkenalkan satu produk baru bank berkenaan setelah pujian melambung-lambung berkaitan kesetiaan ambo jadi pelanggan bank dia. Padahal, masa ambo susah sesak nak strukturkan kewangan dahulu, semuanya dia tolak. Nyampah aku! Baru sekarang nak hegeh-hegeh tawar macam-macam sejak aku dah berjaya bebaskan diri minimumkan hutang piutang dalam hidup. Jeles ler tuh!

Setelah 5 minit pung pang pung pang bercakap kenalkan produk baru bank tu, maka dia pun bertanya: boleh saya masukkan nama puan sebagai peserta untuk program ini?

Amboih! Urusan Tarik duit orang boleh buat persetujuan dalam telefon aje. Bulan-bulan nak kena bayar entah sampai aku pencen, satu soalan tu je tanya?

Setelah sebegitu lama bermain dengan politik program macam-macam ditawarkan koperasi, bank atau ahlong (opsssss!), aku mengerti bahawa mereka sebenarnya hanya nak jawapan YA tang tu je, padahal apa yang dia dok pot pet pot pet sekejab tadi, tak ada hitam putih pun. Benda macam ni lah yang adik aku pernah kena. Setiap bulan buat bayaran tapi bila nak buat tuntutan macam-macam hal ngelaknya.

Jadinya, ambo pun mintaklah segala dokumen berkaitan apa yang dia ceritakan seketika tadi tu. Katanya: Kami boleh hantar selepas Puan SETUJU sertainya. Semua dokumen tu puan akan dapat.
Hangin ler ambo….dahlah ganggu aku tengah kunyah cekodok, mintak maklumat pun dalih pulak. Nak mudahhhhhh aje.

Ambo: saya perlu masa nak kaji dulu.
Dia: Puan boleh tengok di website bank kami bla bla bla
Ambo: Jadi tak boleh lah hantar guna surat ke alamat saya seperti dalam system tu?
Dia: Tak dapat. Kami tak ada pemplet.
Ambo:  Awak nak saya ambil produk awak tetapi saya mintak satu perkara tu pun je tak dapat? Boleh yakin ke bila saya ambil nanti, nilai ratus-ratus ribu tu saya boleh dapat? Terima kasihlah ya!
Dia yang nak cari kastemer, kita pulak kena susah payah!

Okeh, aku insaf. Dah mula nak berlagak. Itupun sebab dulu depa berlagak dengan aku kan? 

Mmmmmm macam lah aku ni pelanggan penting simpan ratus juta dalam bank tu, nak berlagak pun.
Serius, aku memang rasa hati dan TERHINA dengan banyak bank ni walaupun ada beberapa pegawai bank yang aku jumpa dulu tu lah yang bantu aku.  Jasa mereka tetap aku kenang walaupun sekarang ni tak dapat dah aku nak kontek mereka. Semoga mereka sentiasa dirahmati selalu.

Durian Raksaksa


Masih lagi panas tentang penyitaan durian oleh KPDNKK Petaling Jaya? Kes pertama kot durian disita dalam sejarah Malaya ni. 

Sekarang ni, durian hanya makanan orang yang “ada ada” aje. Rakyat marhaen macam ambo ni mana layak makan durian, mahal gilerrrr. Sebiji durian pun dah cecah RM100 wehhhh

Katanya, durian gergasi ini dijumpai di Malaysia, ada sesiapa tahu tak?
Tengoklah...sebiji tu tak terangkat dek tenaga seorang. kena usung berdua. Masuk pajero, senget terus. Penuhhhh!!




Perghhhhhh! Dapat makan seulas pun dah sepinggan apa besarnya. Boleh kenduri sekampung ni. Untunglah tuan empunya!

Sabtu, 13 Januari 2018

Rakaman Video Penampakan Hantu

Ada berani nak menontonnya?
Kalau rasa tak berapa nak berani, tak payahlah tengok. Memang agak seram pun tambah lagi kalau tengok seorang diri. Waktu malam pulak tu.

Kalau nak tengok juga, ajak kawan-kawan, boleh menjerit secara berjemaah. Pastikan tengok pada waktu siang ya....



Cuba satulah aku nak komen, biasanya rakaman video begini hanya nampak dari jauh-jauh je lah walaupun bersumberkan CCTV. Hantu-hantu ni macam dah tau dah tang mana letaknya CCTV, jadi depa ni akan melintas jauh-jauh sana je...kasi nampak bayang je. Awatnya depa ni tak tayang muka tang depan CCTV tu ek? Tak mahu jadi retis ke?

Jumaat, 12 Januari 2018

Dah Boleh Masuk Arab Saudi Tanpa Mahram



Dah lama tunggu saat-saat ni. Tengok tajuk pun dah boleh menyebabkan berlaku kesenyuman yang lebar...perghhhhh istilah apakah itu? Ampun lah Datok Demang Lebar Daun, istilah Bahasa Melayu dah terbaling kuang tak tun tuang dah niiiii.

Selama ni, meleleh air liur nengokkan ramainya rakan-rakan pergi umrah dan haji. Aku? Mmmmm hanya memandang je lah. Simpan impian diam-diam. Doa diam-diam untuk mendapat seruan murni dari bumi Haram tu. Haji memanglah lambatttt lagi, tapi umrahpun payah nak lepas. Hanya sebab tiada mahram bersedia.

Bukan tak usaha, tapi dok usha Mek pun depa dok berkeras nak pergi haji, walhal baru beberapa tahun mereka mengerjakan haji. Yang aku pulak dok termanggu-manggu sensorang nak pergi tak lepas. Bila aku melayang dan melata ke pelbagai tanah asing, ada hati pulak tu Mek komplen “Bukannya nak pergi umrah dulu...dok berjalan merata”. Haaaaaa nampak tak pedihnya tu kat mana?

Bila Arab Saudi sudah membenarkan wanita berusia 25 tahun ke atas masuk ke Arab Saudi menggunakan visa pelancong, (tanpa mahram). Kebenaran itu hanya untuk golongan wanita berusia 25 tahun ke bawah yang masih lagi perlu ditemani ahli keluarga atau mahram untuk ke negara itu. Semoga dimudahkan urusan orang-orang macam kami nak pergi ni. 

Visa pelancong itu akan berfungsi sebagai dokumen masuk tunggal dan ia sah selama 30 hari; merangkumi mereka yang sudah berada di Arab Saudi, termasuk yang bekerja, melancong, menunaikan haji dan umrah. Alhamdulillah. Akhirnya dah boleh lompat bintang!

Kalau sebelum ni hanya mampu mengirimkan salam melalui rakan-rakan sahaja, paling syahdupun kena jaga anak buah bila kakak aku mengerjakah haji...akhirnya peluang untuk golongan yang tak berapa nak mampu sediakan mahram ni muncul jua. Macam manalah rasanya berada di Tanah Haram. Macam manalah rasanya pertama kali tengok sendiri kaabah di hadapan mata. Tak sabar dah ni!