Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 27 Julai 2018

SIAPA MENYEBUT NAMA KITA DALAM DOANYA

Doa Nabi Nuh:



“Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang-orang yang beriman baik lelaki mahupun perempuan, dan janganlah Engkau tambahkan lagi bagi orang-orang yang zalim itu selain dari kebinasaan.” (Nuh : 28).


Kadangkala, kita anggap makbulnya doa yang kita aminkan itu kerana kesungguhan sendiri memohon dengan Allah. Itu yang kerap kita anggap. Yang kita yakin. Kita sering terbayang semuanya asbab doa kita sendiri.

Pernah terfikir tak, ada orang-orang yang kita tak pernah kenal, tak pernah tahu sentiasa menyebut nama kita dalam doa mereka? Adakah asbab doa mereka inilah sebenarnya yang memakbulkan segala doa kita?



Semoga sekalian malaikat mendoakan kesejahteraan kepada mereka ini, sentiasa mengasihi kita dalam diamnya tanpa kita tahu. Semoga Allah makbulkan doa mereka ini, semoga Allah anugerahkan doa yang sama kepada mereka juga.

Moh lah kita doakan perkara yang baik-baik buat semua orang. Tak kiralah orang tu kita kenal ke tak. Tak rugipun sebab malaikat aminkan doa itu, dan doakan doa yang sama kepada kita. Contohnya, kalau kalian rasa nak jelita, doakanlah supaya ambo jelita. Bermakna kejelitaan itu melimpah ruah kembali kepada kalian semula. Begitu juga jika kalian nak kaya, apa kata doakan ambo kaya. Haaaaaa sama macam doakan diri sendiri kaya jugak kan????

Doa kena ikhlas tau!

Isnin, 23 Julai 2018

Erti Sebuah Persahabatan

Ambo ada seorang sahabat. Ambo kenal dia sejak 20 tahun lepas melalui seorang sahabat yang lain. Sahabat yang lain itupun pernah hilang dari radar dalam kehidupan ambo, tetapi sahabat ambo yang ini tak pernah hilang jejak walaupun ambo sembunyi masuk gua. Dia tahu je gua mana ambo pergi bertapa huhuhuhu

Masa Ambo pernah terpelanting jatuh jurang, ketika tiada sesiapa sudi berada di sisi, dia berada di tebing sambal hulur satu benang untuk ambo berpegang dan berkata,

“Allah hanya uji hambaNya yang kuat sahaja. Yakinilah. Ambo tak mampu selesaikan apa yang berlaku, tapi…jika rasa ambo mampu, beritahulah. Kita sama-sama usahakan,”

Sejak itu, ambo percaya dia benar-benar ikhlas. Sebenarnya ambo tak ada apa-apa pilihanpun kecuali percayakan dia. Ambo tahu, bila dia hulurkan seutas benang, dia sebenarnya beritahu bahawa setakat itu sahaja dia berdaya untuk membantu. Bukankah itu lebih baik dari lari tinggalkan ambo tergolek dalam gaung sendirian? Dan sebenarnya, kehadiran dia dijuring gaung itupun dah lebih dari cukup untuk berikan kekuatan untuk ambo yang cedera parah di dasar gaung. Terima kasih sahabat.


Betul ke hilang kawan tu lebih sakit daripada hilang awek? Ntah! Bukan tak pernah hilang, dua-dua pernah rasa tapi tak adalah sakit sangat. Sedihhh adalah, tapi...boleh kemurungan jadinya kalau diikutkan hati!

Dan persahabatan kami berterusan hingga kini. Kami jarang bertemu atau berhubung, namun kami sentiasa membantu (walaupun kerapkalinya dia tak beritahupun kesukaran dia) dalam hal kehidupan dan kerja. Apa yang utama, dia sentiasa memudahkan urusan semua orang. Dia sentiasa memberi kepada semua orang walaupun dia tak kenal. Bukan bermakna dia kaya, tetapi dia dilapangkan hati untuk sentiasa memberi sekalipun sedikit. Tiap kali bertemu muka (kerapkalinya di kedai makan), perbalahan akan timbul bila masing-masing berebut nak bayar hingga akhirnya kami buat perjanjian; ada giliran siapa bayar. Namun akhirnya, tetap berbalah juga bab itu.

Paling utama, dia diberikan anak-anak yang sangat baik. Yang berjaya dalam pendidikan, mengamalkan cara hidup islami dan ada keluarga bahagia. Yang ni aku mengaku sangat jeles….keluarga mereka boleh tadarus dan qatam qur’an setiap Ramadhan walaupun anak bongsunya baru sekolah rendah. Adehhhhhh! TERMALU tau!

Selasa, 17 Julai 2018

BERILAH BIARPUN HANYA SEDIKIT MAKANAN


Jangan tunggu kaya untuk memberi, sesungguhnya kita tak pernah tahu bila tibanya waktu kita “kaya” itu, adakah hati masih lagi “hidup” untuk memberi.



Syahdunyaaaa!



Lagi syahdu kan?
Mungkin kita tak mampu untuk memberi hingga sebegini, namun, biar seikhlas hati. Sedikit dengan nilai ikhlas lebih utama dari bergunung tetapi mengharapkan balasan. Ke guano?

Isnin, 16 Julai 2018

REZEKI YANG TERTULIS


Rezeki itu datang dengan bermacam cara. Ada orang, Allah berikan dia anugerah sihat yang berpanjangan, itu juga rezeki yang tak terkira. Bukan seronokpun sakit.

Ada orang Allah limpahkan dia dengan harta benda yang melimpah ruah, ladang kebun  beratus ekar, duit berkepuk-kepuk. Semua orang tahu betapa Allah yang pemurah itu anugerahkan dia sebegini tetapi Allah tarik sikit rezekinya itu melalui hal-hal lain seperti hilang selera makan, tak ada keluarga kesayangan dan macam-macam. Itulah rezeki atau bahagian dia di dunia.

Ada orang lain dikasihi seluruh orang sekelingnya. Ada suami tercinta yang hensem kacak baik serba serbi sempurna. Ada keluarga bahagia. Ada ibu bapa dan mertua yang sangat baik. Itu juga rezeki. Ada orang lain lagi, walaupun dia kerja biasa-biasa sahaja, hidup biasa-biasa sahaja tetapi punya anak-anak yang cerdik pandai, dengar kata, baik dan cemerlang. Itupun rezeki.

Bila kita sakit, tetap juga rezeki. Ada hikmah setiap apa yang terjadi. Setelah ambo terlibat dengan sakit ni, banyak juga yang ambo pelajari selain meningkatnya tahap sabar. Itu pun rezeki, ambo tak nafikan pun.

Di di pejabat, ambo ada seorang kawan baik yang selalu hadiahkan bakso (dia buat part time jual bebola bakso- mereka yang datang negara kita ni dapat aje peluang merata cari rezeki lebih, kenapalah kita rasa sesak nafas cari rezeki ni?). Jumlah yang diberikan itu pula bukan calang-calang. Bapakkkk banyak! Tak kiralah yang dah siap dimasak atau yang masih mentah berbentuk bebola daging.



Selalunya ambo kongsi-kongsi bahagikan kepada rakan-rakan sebab memang tak akan habis nak makan. Ambo bukan penggemar bakso. Makan sikit bolehlah, tapi kalau dah seperiuk diberinya….mau sebulan tak habis nak makan. Persoalannya, ambo memang tak reti nak menolak dan bila dah cakap ambo ni “kurang” sikit makan bakso, dia tidak begitu faham kok. Dibawanya lagi dan lagi dan lagi. Ambo rasa masalah utama kami adalah saling tak memahami Bahasa Malaysia dan Indonesia.   
 
Bebola bakso yang besar ini dijual dengan harga RM10 sebiji. Kat dalam ada biji-biji bebola daging yang kecik-kecik (sebesar fishball, telur puyuh dan telur ayam juga.
Sebelum ini diberikannya sebiji bebola bakso yang besar dan sebiji yang kecil. Bebola bakso yang kecil itupun sudah sebesar penumbuk, apalagi yang besar. Penuh mangkuk sebiji itu. Tak muat nak letak apa-apa dah dalam mangkuk tu. Kat dalam bebola bakso besar tu pula masih ada biji-biji bakso yang kecil dan telur puyuh.

Dah selamat berkongsi dengan kawan-kawan yang lain. Satu pack ada 50 biji

Hari ini dia bawakan pula (yang dah siap masak) 2 biji bakso yang besar dan tetap ada juga biji-biji bebola daging bakso yang kecil. Bila ambo beritahu ianya sangat banyak, seminggu pun belum tentu mampu ambo habiskan, jawapan yang ambo terima adalah;
 “Ngak apa-apa kok, makan aje sementara saya masih di sini…nanti saya sudah balik, tiada sudah baksonya,”


Perghhhh sedih pulak dengarnya. Ya, dia akan kembali ke Indonesia bulan September nanti. Tetiba sahaja air mukanya jadi mendung.
“Kok saya sangat senang dengan Puan…jadinya saya bawakan bakso. Saya ngak tahu buat selain itu,”

Ya, rezeki yang tertulis itu bukan sahaja bakso percuma yang dah siap masak, atau bebola bakso sejuk beku buatan sendiri, tetapi juga punyai kawan sebaik dia. Katanya balik kali ini dia dah tak datang lagi. 

Syahdu pulak rasaaaaaa!


Jumaat, 13 Julai 2018

MEMANDU KERETA MAINAN

Sanggup tak memandu kereta mainan seperti ini?



Haaaaaaa silalah tabah tengok muka orang sekelilingnya tu huhuhuhuhu

Khamis, 12 Julai 2018

PEREMPUAN SI PISAU CUKUR

Dalam video ni terdapat beberapa kes bagaimana KONONnya seseorang yang kaya menyamar jadi si miskin untuk menguji Si Pisau Cukur.

Awalnya, si gadis akan menolak ajakan lelaki tersebut, tetapi akhirnya bila nampak kereta mewah, maka, bersetujulah dia untuk mengikut. Hanya kerena tayang kereta mewah, walaupun kita sendiri tak tahupun kereta tu betul-betul dia punya atau pun kereta pinjam.



Komen Ambo: Adakah kita dengan mudah akan ikut seseorang yang baru dikenali beberapa minit? Adakah kita dengan mudah bagi nombor telefon kepada orang yang baru kenal?

Kalau ujian tu buat kat Ambo; tak kiralah kau datang dengan jet atau boeng sekalipun, kalau baru kenal dua minit lepas memang aku tak pandanglah. Kecuali memang tahu yang datang tu siapa, contohnya Putera Mateen ka, Putera Mahkota Arab Saudi ka….gitewwwww kekdahnya.

Sebabnya sangat mudah; kita dah terdidik untuk berhati-hati, jangan ikut atau jangan terima apa-apa pemberian daripada orang yang tak dikenali. Masa sekolah rendah lagi Mek selalu dok pesan begitu, jadi, dah tua bangka macam ni pun tetap ingat. Jadi, dalam masa beberapa minit sahaja itu bukanlah jangka masa yang cukup untuk labelkan orang lain Si Pisau Cukur.

MUNGKIN, hanya sebab si perempuan tu terhegeh-hegeh datang semula selepas tengok kereta mewah, terus dia dilabelkan Si Pisau Cukur. Hanya kerana itu? Bagi ambo, itu jenis yang baru nak up jadi Pisau Cukur, yang dah Pisau Cukur Profesional, kita tak mampu nak menduga perangainya itu sebab penuh dengan drama dan lakonan. Haaaaaa itu baru pisau cukup sejati. Sedar tak sedar kita dah miskin papa kedana kena cukur huhuhuhuhu

Anda rasa ambo tak pernah juma ke si pisau cukur sebegini?

Rabu, 4 Julai 2018

SYUKURILAH NIKMAT SIHAT

Pagi-pagi sebelum subuh lagi biji mataku terbeliak baca akhbar online tentang penemuan mayat Adam Raykal dalam peti sejuk di rumah pengasuhnya selepas dilaporkan diculik oleh lelaki tidak dikenali yang mengaku sebagai ayahnya. Mmmmm tak terkomen apa-apa. Serba salah. Kang ambo komen, hati sendiri jugak terguris.

Salam takziah kepada ayah bonda Adam Raykal, moga mereka tabah dengan dugaan sebesar ini. Melihat print skrin yang disebarkan ramai di FB, ambo kagum dengan bondanya yang redha dengan apa berlaku. Ambo tahu, redha bukan bermakna boleh terima kekejaman ini, tetapi menyatakan bahawa bonda arwah “melihat” ujian ini dari sudut positif bahawa Allah “menyimpan” anakandanya di “sana”. Tak siapa boleh terima perbuatan tak masuk akal itu, dia ingat bayi 5 bulan tu ikan ke apa pergi simpan dalam peti ais? .. tetapi ambo kagum dengan kekuatan bonda muda itu. Sama-sama kita bagi sokongan moral kepada mereka.

Itu intro yang menggelorakan jiwa. Entri ni tak ada kaitan dengan Adam Raykal. Entri ini tentang seorang kawan Ambo dari seberang. Nama dalam pasportnya Sri Wulan (Oh! Seri Bulan mesti cemburu dengan nama rasmi ini). Setelah selesai kerja-kerja pembersihannya, dia datang jumpa Ambo. Katanya, “Boleh ngak tolong beli ubat ini, pokoknya semalam aku ngak dapat tidur,”

Haaahhhhhhh? Berani dia mintak Ambo beli ubat online merepek merapu boleh sembuhkan juta-juta jenis penyakit dengan sejenis krim semata-mata? Maka jenuhlah ambo tarbiah dia tentang bahaya pengambilan ubat-ubatan tanpa nasihat daripada doctor perubatan. Dia tak tau ke Ambo ni Duta Kenali Ubat Anda lantikan Kementerian Kesihatan Malaysia? Nak kena nihhhh!

Haaaaaa tak pasal-pasal kena ceramah.
Dia: Pokoknya, ubat di klinik itu mahal!

Encem dak doktor?

Dia BUKAN warganegara, jadi caj ubat memang mahal ya. Kalaupun pergi ke hospital kerajaan atau klinik kesihatan, caj warga asing memang berbeza. Jadi, rakyat Malaysia, sila bersyukur dengan kemudahan yang ada. Anda dapat ubat yang bagus dengan harga hanya SERINGGIT sahaja berbanding bukan warganegara yang kena bayar harga penuh ubat, kena bayar juga caj kepakaran doktor. Sila bersyukur ya!

Ambo: Ubat itu memang mahal, tapi….ubat itu memang untuk sakit kita. Ubat yang beli online itu, kita ngak tahu kok kandungannya. Mungkin ada steroid, mungkin ada racun tak berjadual, mungkin ada bahan bahaya.
Dia: Pokoknya belum gaji, gimana ya mau dibayar ongkosnya
Ambo: Saya bayar dulu, asalkan mau pergi klinik sahaja.
Dia: Bila?
Ambo: Sekarang! [hu huhu hu garang dak ambo paksa orang tengah kerja pergi klinik?]

Akhirnya dia pergi tukar pakaian dan setuju untuk pergi klinik kesihatan. Masa turun tangga barulah ambo sedar, dia dah jalan terhinjut-hinjut dan lebih perlahan daripada ambo yang memang dah jalan perlahan ni. Kalau tak betul-betul sakit, sahihlah macam-macam alasan dia akan bagi.

Kata doktor, cecair lututnya sudah terkumpul dan perlu dibuang melalui pembedahan. Apa yang boleh doktor bagi adalah ubat tahan sakit, ubat surutkan bengkak, dan krim urut. Doktor nasihatkan guna bandage lutut dan tuam tempat sakit guna ais beberapa kali sehari.

Jadinya kawan-kawan, syukurilah nikmat sihat yang kita ada. Banyak duitpun tak guna bila dah sakit. Memanglah duit kita perlu, tapi duit tak boleh beli kesihatan. Hanya boleh bayar kos untuk pulihkan kesihatan sahaja tetapi dah tentu tak akan kembali 100 peratus seperti asal. Haaaaaa ni nasihat daripada ambo yang dah sakit ni ya. 

Bila dah sakit, rawatlah dengan orang yang benar-benar pakar. Tak perlulah beli ubatan yang tidak dikenal pasti kandungannya dengan hanya mendengar kehebatan daripada jurujual semata-mata. Bukan tak bagi anda cari cara alternatif untuk berubat tetapi pastikan cara yang nak kita guna tu memang betul-betul yang BETUL. Sejak jadi pesakit ni, macam-macam orang macam-macam ubat dan macam-macam cara rawatan orang tawarkan termasuklah yang jenis tak masuk akal. Maaflah, banyak yang ambo tolak, bukan sebab menyokong agenda yahudi, tapi nak mengelak juga pelbagai jenis penunggang yang terang-terang ambil kesempatan dengan kesempitan pesakit.

Jadi, sesiapa yang ada niat nak jadi penunggang tu, mohon maaflah. Ambo hanya gunakan ubat-ubatan dan rawatan yang dibuktikan secara saintifik sahaja. Bomoh ke, dukun ke, testimoni ke, ubatan psudoscience ka ambo tak terlibat. Jangan mai kempen kalau tak mahu kena balik.

Jumaat, 22 Jun 2018

Layanan Super Duper Mesra di CIMB UKM


Ehhhhh! Dah raya ke berapa ni?

Lamanya tak tulis blog huhuhuhuhu buat-buat terkejut pulak ya.

Pagi tadi, ambo ke CIMB UKM di Bangunan UnikeB. Ada sedikit urusan kerja perlu dibuat, dahulukan duit sendiri, kemudian akan dituntut semula. Harapnya dapat penuhlah ya. Almaklumlah, bukan kecil anak jugak jumlahnya untuk ambo yang marhaen ni.

Petak parking memanglah banyak yang kosong sebab masih ramai yang belum gerak balik dari kampong halaman. Namun, apa yang mengecewakan, terpaksa juga parking di hujung nun sana kerana sikap sesetengah dari kita yang sangat PANDAI dan HEBAT parking kereta di luar petak.
Taulah masih banyak parking kosong, namun perangai makhluk dunia ke tiga ni macam nak kena lempang. Kalau pakai lori tu tak apalah jugak memang tak muat nak parking. Takat kereta biasa je tu, mintak tolonglah berhemah sikit. Tak perlu nak kejar sangat jadi negara maju kalau kesedaran sivik tu masih di bawah tapak kaki. 

Kereta ambo tak adalah besar hingga tak muat, tapi bila berdepan dengan mentality orang tak berapa nak cukup sikap sivik kat mental ni, baik saja ambo pergi jauh-jauh. Kang jadi apa-apa, penat pulak ambo nak TUKAR warna HIJAU. Itu kelemahan utama ambo, kalau marah boleh jadi HULK. Jadi elak je awal-awal.

Hati terubat bila berurusan di kaunter 6. Alahai cik Puan tu (lupa pulak nama dia), sangatlah mesranya penuh dengan senyum manis. Perghhhhhh! Rasa nak masuk kaunter hari-hari lah pulakkkk huhuhuhu

Rabu, 16 Mei 2018

Terima Kasih, Cikgu


Ambo bukannya sesiapa tanpa cikgu. Gurulah mendidik ambo kenal huruf, tanamkan ambo mana yang betul dan salah, bekalkan ambo semangat juang. Ya, ambo bukan pelajar cemerlang. Ambo hanya pelajar yang berada pada aras paling sederhana. Yang jarang dilihat. Yang bukan cemerlang pencapaian, yang bukan juga corot dan bermasalah disiplin panjat pagar bagai. Tapi, cikgu tetap nampak ambo. Tetap beri semangat untuk sentiasa berjuang. 

Dan kini, ambo berada di sini. Di tempat yang ambo sendiri tidak pernah impikan akan berada. Ditempat yang saing sobat ambo pun tak sangka sama sekali. Di tempat yang cikgu sendiri telan liur tak percaya bila tahunya (ada peristiwanya). Ambo bukan sesiapa cikgu, tapi doa cikgu buatkan ambo berada di sini. Terima kasih, cikgu!

Terima Kasih Cikgu



Ambo tak masuk ke tadika, terus ke darjah satu dengan naif. Orang lain dah pandai baca mengira, tapi ambo…hanya pandai conteng-conteng. Darjah satulah baru ada pensil sendiri. Baru ada kertas dan buku sendiri. Makanya, orang lain dah membaca laju tapi ambo baru nak kenal huruf. Orang lain dah pandai mendarab ambo baru kenal nombor. Tapi, cikgu tak pernah jemu membantu. Cikgu tetap percaya ambo boleh kejarnya walaupun lambat. Dan ambo, hingga kini perlu usaha lebih berbanding orang lain untuk capai apa yang orang lain mampu dapat dengan mudah. Ya, usaha bezakan ambo dengan pelajar lain kerana peluang lambat ambo dapat.

Terima kasih, cikgu.

Terima Kasih Cikgu versi Najwa Latif Upin Ipin



Di sekolah menengah, ambo memang lemah dalam matematik. Matematik Tambahan hanya sekali lulus. Penat cikgu terang bagi faham tapi ambo tak faham-faham juga. Ambo yang putus asa, tapi cikgu tetap semangat buat kelas tambahan percuma. Cikgu sentiasa semangat mengajar, bagi latihan macam-macam, bagi perangsang berapi-rapi. Hingga akhirnya, ambo tetap gagal Matematik Tambahan. Apapun, terima kasih, Cikgu. Ambo kagumi kesungguhan cikgu, dan itulah yang ambo amalkan hingga kini.

Cikgu, setiap jasa dan ilmu cikgu tetap ambo kenang. Tetap ambo ingat. Dan, setiap kali ambo putus asa dan rasa kecewa dengan anak bangsa sendiri, kesungguhan cikgu semualah jadi penguatnya. Jika cikgu dahulu tidak pernah jemu ajar ambo, buat kelas tambahan percuma tanpa minta duit untuk isi minyak petrol pun…patutkah ambo mudah hilang semangat.

Terima kasih cikgu, walaupun berjuta ucap terima kasih itu tak akan cukup untuk membalas segala budi itu. Cikgu, ambo di sini untuk teruskan legasi dan segala pahala yang semua cikgu salurkan selama ini. 

Jom, doakan semua guru di Malaysia sentiasa dirahmati Allah dan diberkati kehidupan. Dan, guru yang pertama dalam hidup setiap kita tentulah seorang ibu. Mek, terima kasih kerana berikan kehidupan kepada kami.

Selasa, 3 April 2018

Ada Anak Perempuan Pun Tak Boleh Jaga


Mek belum sihat lagi, masih terlantar memerlukan bantuan sepenuhnya  segala keperluan. Bila Mek bersuara dan kata “Anak perempuan ada, tapi tak jaga aku…” (sudah diterjemahkan, kalau letak dialek Kelate terus kang ampa jugak tak faham), ambo rasa macam hari tu jugak nak berhenti kerja dan balik kampong jaga Mek walaupun hakikatnya tak mampu pun jaga dia. Nak jaga diri sendiripun tak daya, ada hati nak jaga Mek yang perlu diangkat bagai. Tak sedar dirilah namanya tu.

Usah fikirlah yang tugas jaga mak tu jatuh ke bahu anak lelaki, namun bukan semua keperluan Mek sesuai anak lelaki yang urus walaupun hakikatnya banyak jugak urusan Mek adik bongsu ambo yang buat. Namun, sebagai anak, hati memang tersentuh sangat bila tak mampu nak jaga Mek walaupun bukan ada sesiapa larang pun. 

Dan Mek, luahkan rasa itu hanya kat ambo sahaja sebab ambo aje pun dia boleh cakap macam tu. Anak perempuan Mek yang lain dah tentulah tak boleh jaga dia kerana ada keluarga masing-masing. Yang ambo dok sedih ni, ambo bukannya perlu minta izin sesiapa pun untuk jaga Mek, tapi tetap tak mampu nak jaga.

Alasan kerja tak sepatutnya jadi alasan utama, tapi hakikatnya kalau ambo tak kerja, siapa nak bela ambo? Mmmmmmm banyak fikir pun susah juga. Tapi kalau ambo tak fikir, siapa nak tolong fikir untuk ambo?

Orang kata rezeki ada di mana-mana, namun dalam keadaan ambo macam ni, memang tak adalah mana-mana tempat nak terima ambo kerja kalau berhenti kerja sini. Haaaaaaa itu logic akalnya. Akal manusia je tau…bukan libatkan hal-hal iman, ketentuan dan blab la bla tu…

Mmmmm menung sekejab cari Tarikh untuk dapatkan tiket, nak balik kampong jumpa Mek. Rasa dah macam anak tak guna dah ni…hishhhhhhh!

Khamis, 15 Februari 2018

Bila Allah Menguji...

Manusia memang tak pernah sempurna, selagi bergelar manusia. Namun, ramai juga yang tak insafi tentang ini, ya lah...ingat diri sendiri tu hebat aje...bagus aje, baik memanjang. Tambah-tambah lagi bila berada di puncak kan....kalau panjat gunung, memanjang je pandang langit cari mustari atau pluto terus, nak pandang ke bumi huhuhuhu gayattttttt!

Allah uji kita dengan macam-macam cara. Ada orang diuji dengan kesenangan, harta bertimbun-timbun tujuh ganerasi bermewah pun tak habis...macam Qarun. Akhirnya...lenyap hartanya ditelan bumi.

Ada orang Allah uji dengan kuasa, semua orang berlumba mengampunya. Semua orang mahukan restunya, mahu dia menyokong...macam Fir'Aun. akhirnya berkubur di tengah Laut Merah.

Ada orang Allah uji dengan Wanita, akhirnya Nabi Yusof ke penjara dek godaan isteri pembesar Mesir. Godaan kita memang tak sehebat Nabi Yusof, namun, setakat mana bersedianya kita menepis godaan si jelita? Tak percaya? Tunggu hampir Ramadhan nanti, berapa ramai sanggup bersesak penuhkan Bangi Sentral menunggu berejam-jam di butik-bukit sekitar Bangi...itu baru satu hal, belum hal lain lagi tu huhuhuhu

Macam-macam ujian lain lagi ada. Allah uji dengan kecerdikan dan pandai, tetapi berapa ramai yang tidak manfaatkan sepenuhnya kebijaksanaan itu? Allah beri sanjungan dan penghormatan, bukan sedikit orang jadi bongkak.

Paling sedih, Allah bagi sedikit sahaja kecerdikan, sedikit sahaja ilmu, sedikit sahaja kesenangan hidup...dan dengan anugerah yang sedikit itu dia bongkak. dia tak amanah. dia gila kuasa. dia lancang menghukum. 

Mungkin dia tidak sedar, sebenarnya Allah sedang tarik EQ dia secara perlahan-lahan. Secara tak sedar. Dia tidak lagi memahami keperluan orang lain. Dia tidak lagi menjaga air muka orang lain. Dia tidak lagi pentingkan ummah, sebaliknya sedang membolot isi dunia ke dalam hidupnya.

Semoga kita tidak diuji sebegitu.

Rabu, 14 Februari 2018

Hukum "Pok Ya Cong Codei" Menipu

Nama Sabri Yunus melonjak dan meletop semula bila Pok Ya Cong Codei ditayangkan. Sabri Yunus dalam telefilem ni terlibat sebagai pengarah, penulis skrip dan pelakon. Ambo ambik masa berejam dok fikir hotel apa laaaaa nama Cong Codei tu huhuhuhu sel-sel otak gagal bersambung, nak buat macam mana huhuhuhu

Salah satu sebab utama mengapa nama Pak Ya menjadi sebutan penonton ialah apabila dalam sebuah babak di dalam telefilem itu menyebut hotel Concorde sebagai ‘Cong Codei’. Telefilem itu turut dibintangi oleh Uqasha Senrose, Fikry Ibrahim, Mustapha Kamal.

Asal usul nama Cong Codei;



Dalam telemovie "Pok Ya Cong Codei", watak utamanya adalah Pok Ya, Tok Gedebe zaman dia di kampong dia termasuklah di Golok. Kira taglinenya sama macam Phua Chu Kang lahhhh kontraktor di JB, Batam dan Singapura huhuhuhu

Uniknya telefilem ni adalah;

1. dalam Bahasa kelate walaupun tak adalah pekat sangat. Penonton juga boleh baca terjemahan walaupun ada msanya terjemahan itu tidak betul-betul tepat, namun dah lebih kurang dah tu.
2. watak utamanya adalah Pok Ya, si Tok Gedebe (samseng) dari kampong, yang datang ke KL nak cari anak datok Sahak yang hilang. Walaupun guna watak utama yang berusia, orang kampong yang konon-kononnya macam kekampungan, namun telefilem ni berjaya jadi trending. Jadi viral. Jadi gempak. Ya lah…Kekasih Paksa Rela tu guna abang Am (Remy Ishak yang jadi kegilaan ramai, takat ni kegilaan terhadap Sabri Yunus tu tak pernah pulak atasi kegilaan yang sama terhadap Remy Ishak kan kan kan? Gitu lah perbandingannya.

Ending telemovie Pok Ya Cong Codei ni tak terjangkalah. Orang Gedebe macam Pok Ya tetiba kena tinggal dengan bininya yang lebih comel dari anak datok Sahak tu. Namun dialognya kemas mencengkam hingga penonton boleh ingat, iaitu: Mudah cari bini baru dari cari bini yang lari huhuhuhuhu



Kalau ikutkan, memang lah cerita ni pasal orang-orang samseng, orang Gedebe, jadi…mainan dia pun dok pusing tang tipu menipu itulah. Jom dengar apa komen Ustaz Azhar Indus pasal isu Pok Ya Con Codei tolong orang hasil daripada pendapatannya yang sebegitu. Dia tipu duit datuk sahak, kemudian beri kepada Hasan ke apa nama tah kekasih Datok Sahak tu…



Baguslah telemovie macam ni muncul dalam industri kita. Asyik-asyik Abang Am Kekasih Paksa Rela je muncul, asik-asik Kekasihku Ceo lah...kekasihku Abang Bomba lah....kekasihku Ustazlah...nak jugak nengok watak macam Pok Ya ni…yang tak ada rupa, tak ada harta tapi ada prinsip. Walaupun perbuatan tidak menghalalkan cara, namun banyak perkara boleh kita fikirkan dalam telemovie "Pok Ya Cong Codei"

Selasa, 13 Februari 2018

Bangunan KWSP PJ Terbakar

13 February 2018 - Bangunan KWSP Jalan Gasing Petaling Jaya yang terletak berhampiran Lebuhraya Persekutuan telah terbakar jam 12 tenghari hari ini

Video kebakaran bangunan KWSP PJ



Lagi Video kebakaran bangunan KWSP PJ, hingga api Berjaya dipadamkan;



Maklumat lanjut berkaitan kebakaran bangunan KWSP Jalan Gasing, PJ boleh diperolehi dalam video ini;



KWSP mengumumkan penutupan sementara urusan di bangunan ini untuk kerja-kerja pembersihan.

Ending Kekasih Paksa Rela



Demam Kekasih Paksa Rela dah habis kan? Haaaaaaa petang semalam, 12hb Februari 2018 slot Akasia TV3 ni dah menamatkan siri ini. Dah ending pun Kekasih Paksa Rela. Dah gembira pun peminat-peminat Remy Ishak Abang Am kesayangan semua tu. Dah kebah ke demamnya?
Ini edisi akak nak tegur. Ingat Abang Terlajak Laris sahaja ke reti Nak Tegur?

Tak payahlah aku tulis sinopsis Kekasih Paksa Rela ni...kalian lagi tahu dari aku pun! 
Cantik kan Pulau Belitung? Haaaaa Kekasih Paksa Rela buat penggambaran hingga ke Belitung kau!


Ni bukan kes cemburukan Abang Am Kekasih Paksa Rela tu. Remy Ishak tak bersalah pun, dia hanya berlakon dan lakukan kerja dia je. Namun, kita juga kena tengok jugalah masej apa yang disampaikan dalam sesuatu drama tu terutama bila drama berkenaan jadi trending dan kegilaan ramai. Bukan salah Kekasih Paksa Rela pun…nasib drama ni baguslah, jadi kegilaan dengan ikon Abang Am kacak bergaya itu.

Dalam setiap drama yang muncul sekarang ni, macam dah jadi trend pulak memaparkan tentang isteri yang nusyuz. Kekasih Paksa Rela tak adalah paparkan watak isteri yang terjerit-jerit tarik rambut terguling guling mintak cerai bila tahu dimadukan, namun…tetap juga wujud situasi “mintak cerai daripada suami”. Memang masyarakat kita seronok ke tengok drama yang sebegini? Asal bermadu je kena mintak cerai, asal bermadu aje kebahagiaan isteri dah tamat? Termasuk dalam Kekasih Paksa Rela? 

Kau tak kena mudahlah cakap!
Bukan soal dah kena, bukan soal belum kena. Kalau Abang Am tu macam Yusman, si bapak tiri Hanan Kaira, memang wajarlah isteri pergi tuntut fasak mintak cerai sebab dia sendiri ke laut lepas perangainya. Namun, bila watak Abang Am itu dibentuk sebagai seorang lelaki yang segak, bergaya, kaya raya, hebat cintanya....diterjemahkan sebagai lelaki yang sempurna serba serbi, makanya...atas dasar apa isteri yang dimadukan wajar minta cerai?

memanjang aje Abang Am pakai kot kan...kat tepi pantai pun pakai kemeja dan slack bagai huhuhuhu

Konflik dalam Kekasih Paksa Rela episod-episod menuju ke ending tu nampak mudah. Nampak tak adalah tegang sangat isteri mengamuk dalam Kekasih Paksa Rela. Hanya memberontak dalam jiwa je. Namun, kita kena akui, bermadu dalam Islam tu tak salah. Hukumnya memang dibolehkan. Dalam kes Kekasih Paksa Rela ni juga, Abang Am kegilaan korang tu juga mampu. Mampu dari sudut material. Mampu dari sudut jiwa dan kasih sayangnya. Persoalannya: kenapa nak kena cerai salah seorang isteri?

KOnonnya pengorbananlah kan? Bagi ambo, itu bukan pengorbanan. Itu pentingkan diri. Itu ego. Antara Hanan Kaira dan Kak Ros tu, tak ada seorangpun nak kembali dan merujuk kepada hukum al-Qur’an ke? Buruk benarkan poligami tu dalam masyarakat kita hinggakan situasi sebegini pun isteri nak kena mintak cerai daripada suami? Tak ada siapapun sedar ke hukum seorang isteri yang mintak cerai daripada suami tanpa sebab yang kukuh? Ataukah, sebab hati itu sudah dikira kukuh? Hanan Kaira atau Kak Ros tu pernah kena lempang Abang Am ke hingga boleh mintak cerai?

Bagi ambolah, kat sini kita boleh ketengahkan masej murni. Dek kerana Kekasih Paksa Rela dah jadi kegilaan ramai, makanya penyudah yang kemas dan baik boleh pengaruhi penonton. Tak perlupun drama berwatakkan kupiah dan jubah macam Tanah Kubur baharu kita boleh ketengahkan masej yang indah.

Watak Kak Ros boleh diindahkan lagi dengan secebis insaf untuk menelaah sikit hukum Al-Qur’an. Penonton tak marahpun kalau watak itu “pergi umrah”, kemudian balik bawa cara hidup baru. Balik dengan perubahan baru. Balik dengan rasa lebih redha dengan apa yang dah tertulis. Kemudian hidup bahagia selama-lamanya macam dalam filem hindi tu. Penonton tetap gembira asal Abang Am tak mati. Ya dak?

Yang utama, kita tetap tinggalkan masej positif tanpa langgar hukum hakam Islam sebab itu landasan pertama hidup kita. Namun, drama-drama kita jarang merujuk apa yang patut dan apa yang tak patut untuk bagi dimensi baharu dalam masyarakat melainkan temanya ke arah keislaman. Adakah nilai Islam dalam drama atau filem hanya difahami melalui jubah dan serban semata-mata? inti patinya mana?

Tak bolehkah sesiapa ingatkan Kak Ros hukum seorang isteri mintak cerai tanpa alasan kukuh tu? Sebegitu sahaja kita boleh terima sifat isteri sebegitu? Dah moden sangatkah cara hidup kita hinggakan hal sepenting ni kita abaikan. Ke ambo sorang je anggap "isteri minta cerai" itu sebagai sesuatu yang besar? Eh, banyak pulak soal ambo ni kan?

Eh, panjang pulak aku berleter hari ni huhuhuhuhu ampunnnnn! Abang Am punya pasal huhuhuhu

PsssT: Ambo bukan penyokong tegar poligami, ambo juga bukan anti poligami. Ambo sokong atau bantah poligami berdasarkan kes dan situasi. Bukan semua kes sesuai untuk poligami. Yang utama, hukum Allah tetap kena jadi nombor satu.