Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 17 Ogos 2018

ISTERI MELAWA SANGAT PUN SUSAH JUGA


Kalau isteri bau bawang, memang sah-sah lah kena kritik tak reti berhias. Peristiwa ini berlaku kepada seorang lelaki yang usianya melebihi 50 tahun. Kalau ikutkan, dia lagi tahu hal-hal berkaitan hukum dan tanggungjawab berumah tangga sebab ini bukan perkahwinan pertamanya. Lagi pula, dia sekolah tinggi bertingket-tingket, bab agama memang bidang dia. Tapi itulah, hairan juga aku bila situasi ini berlaku.

Kat bawah aku salin semula status di facebook;

****        *****************   **************
Semalam mesorat berderet. Habis mesorat pertama, memasing membawang. Entah macam mana, keluar isu seorang pensyarah lelaki dari fakulti lain tengah kechiwa walaupun baru kahwin dengan isteri baharu.
Rupanya, dia adalah suami ke 4 perempuan cantik itu. Untunglahkan dapat kahwin dengan perempuan cantik. Namun ada sesuatu yang sebabkan si suami berkeluh kesah.
“Isterinya itu Janda Berhias”, kata si bawang besar Holand.
“Okeylah tu...dahlah cantik, janda berhias pulak”, sampuk ambo.
“Apa pulak, asyik kena beli macam-macam. Melawa je kerjanya”, bantah bawang besar Holand.
Adehhhh!! Itu suka berhias, bukan Janda Berhias. Ikut suka dia je nak pakai simpulan bahasa, bagi tafsiran SALAH guna kepala sendiri.
Dapat isteri suka melawa pun salah, bau bawang lagilah salah. Dia suka melawa sejak dulu lagi kot, tak kan nak berubah jadi hantu kak limah bila kahwin dengan pak ostad. Adehhhh!!!
Hantu Kak Limah pun nak melawa jugak masa kawin...

“Dah bini dia, nak suruh sapa beli kalau bukan dia? Aku ni beli sendiri sebab tadak laki...ada laki, dialah kena beli. Kan bawang merah?” Kata ambo sokong tindakan isteri pensyarah hebat itu.
“Betul! Seluar dalam pun dia kena beli, mekap tak kan tak beli kot. Kami ni kalau ada laki, sah-sah dah laki yang kena beli...jangan nak ngelat, mentang-mentang bini kerja kena beli sendiri. Apa beza ada laki ke tak,” rungut bawang merah.
“Sebab tu Allah takdirkan kami single, tak pening fikir laki dok lepas tangan. Mentang-mentang kami belum kahwin, ingat kami tak tau senarai tanggung jawab suami”, sambung bawang merah.
Tersenyap si bawang besar Holand.
Kenapalah ramai sangat lelaki sekarang beranggapan kos hidup isteri yang berkerja tu isteri sendiri kena tanggung. Ambo bukannya kedekut, tapi tu paling asas. Dan paling rasa hilang respeknya bila mereka ni ahli agama. Mereka lupa kot erti nafkah. Tak terfikir ke berhutang nafkah?

Mmmmmm itu belum sentuh hal poligami lagi tu. Lepas tu senang-senang tuduh kami memilih. Memanglah kena pilih. Kalau dah sah2 nak kena manipulasi, baik lari awal-awal lagi.
Ehhhhh!!! Dah jadi entri blog pulak!

**************   **********   ***********

Yang buatkan aku geram adalah, usah beranggapan bila berkahwin dengan isteri yang bekerja, makanya, semua keperluan dirinya dia kena tanggung sendiri. Apa guna ada suami? 

Mungkin anda persoalkan, kalau dah suami berkemampuan, tak perlulah isteri bekerja. 



Jawapan bagi persoalan itu mudah sahaja; usah kata dia mampu kalau mahu penuhi keperluan diri isteri seperti mekap, pakaian, facial, perfume pun sampai gundah gulana sebegini. Orang berkemampuan tak kesahpun semua tu. Tak mampulah tu! Apa lagi kalau nak tanggung loan kereta, rumah, keperluan diri  dll isteri yang sedia ada sebelum mereka berkahwin.  Kalau isteri biasa upah mokcik kleaner sekali seminggu, itu pun suami kena urus. Patutnyalah. Yang tak patut berlaku tu usah berbahaslah, memang berlambak.

Ini bukan soal isteri kedekut nak memberi. Kalau dia kedekut nak beri hartanya pun, itu memang hak dia. Mana boleh suami pertikai.

Haaaaaaa, sebelum kahwin, sila mesorat dan buat perjanjian siap-siap biar jelas semua. Jangan buat anggapan yang lelaki memang TAHU akan tanggungjawab rumah tangga dengan alasan pernah kahwin sebelum ini dan usia dah lebih garis 50. Kalau bab barang keperluan diri isteripun dah berat nak beri, bagaimana nanti dengan nafkah anak-anak? Nafkah edah kalaulah usia perkahwinan tak panjang. Lagi culas lahhhh!

Janganlah hanya kerana hal kecik begini, rumah tangga runtuh pula. Kecil sahaja tetapi makan dalam. Setiap hari dok pendam, burai nanti...perang dunia meletus.

Jumaat, 27 Julai 2018

SIAPA MENYEBUT NAMA KITA DALAM DOANYA

Doa Nabi Nuh:



“Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang-orang yang beriman baik lelaki mahupun perempuan, dan janganlah Engkau tambahkan lagi bagi orang-orang yang zalim itu selain dari kebinasaan.” (Nuh : 28).


Kadangkala, kita anggap makbulnya doa yang kita aminkan itu kerana kesungguhan sendiri memohon dengan Allah. Itu yang kerap kita anggap. Yang kita yakin. Kita sering terbayang semuanya asbab doa kita sendiri.

Pernah terfikir tak, ada orang-orang yang kita tak pernah kenal, tak pernah tahu sentiasa menyebut nama kita dalam doa mereka? Adakah asbab doa mereka inilah sebenarnya yang memakbulkan segala doa kita?



Semoga sekalian malaikat mendoakan kesejahteraan kepada mereka ini, sentiasa mengasihi kita dalam diamnya tanpa kita tahu. Semoga Allah makbulkan doa mereka ini, semoga Allah anugerahkan doa yang sama kepada mereka juga.

Moh lah kita doakan perkara yang baik-baik buat semua orang. Tak kiralah orang tu kita kenal ke tak. Tak rugipun sebab malaikat aminkan doa itu, dan doakan doa yang sama kepada kita. Contohnya, kalau kalian rasa nak jelita, doakanlah supaya ambo jelita. Bermakna kejelitaan itu melimpah ruah kembali kepada kalian semula. Begitu juga jika kalian nak kaya, apa kata doakan ambo kaya. Haaaaaa sama macam doakan diri sendiri kaya jugak kan????

Doa kena ikhlas tau!

Isnin, 23 Julai 2018

Erti Sebuah Persahabatan

Ambo ada seorang sahabat. Ambo kenal dia sejak 20 tahun lepas melalui seorang sahabat yang lain. Sahabat yang lain itupun pernah hilang dari radar dalam kehidupan ambo, tetapi sahabat ambo yang ini tak pernah hilang jejak walaupun ambo sembunyi masuk gua. Dia tahu je gua mana ambo pergi bertapa huhuhuhu

Masa Ambo pernah terpelanting jatuh jurang, ketika tiada sesiapa sudi berada di sisi, dia berada di tebing sambal hulur satu benang untuk ambo berpegang dan berkata,

“Allah hanya uji hambaNya yang kuat sahaja. Yakinilah. Ambo tak mampu selesaikan apa yang berlaku, tapi…jika rasa ambo mampu, beritahulah. Kita sama-sama usahakan,”

Sejak itu, ambo percaya dia benar-benar ikhlas. Sebenarnya ambo tak ada apa-apa pilihanpun kecuali percayakan dia. Ambo tahu, bila dia hulurkan seutas benang, dia sebenarnya beritahu bahawa setakat itu sahaja dia berdaya untuk membantu. Bukankah itu lebih baik dari lari tinggalkan ambo tergolek dalam gaung sendirian? Dan sebenarnya, kehadiran dia dijuring gaung itupun dah lebih dari cukup untuk berikan kekuatan untuk ambo yang cedera parah di dasar gaung. Terima kasih sahabat.


Betul ke hilang kawan tu lebih sakit daripada hilang awek? Ntah! Bukan tak pernah hilang, dua-dua pernah rasa tapi tak adalah sakit sangat. Sedihhh adalah, tapi...boleh kemurungan jadinya kalau diikutkan hati!

Dan persahabatan kami berterusan hingga kini. Kami jarang bertemu atau berhubung, namun kami sentiasa membantu (walaupun kerapkalinya dia tak beritahupun kesukaran dia) dalam hal kehidupan dan kerja. Apa yang utama, dia sentiasa memudahkan urusan semua orang. Dia sentiasa memberi kepada semua orang walaupun dia tak kenal. Bukan bermakna dia kaya, tetapi dia dilapangkan hati untuk sentiasa memberi sekalipun sedikit. Tiap kali bertemu muka (kerapkalinya di kedai makan), perbalahan akan timbul bila masing-masing berebut nak bayar hingga akhirnya kami buat perjanjian; ada giliran siapa bayar. Namun akhirnya, tetap berbalah juga bab itu.

Paling utama, dia diberikan anak-anak yang sangat baik. Yang berjaya dalam pendidikan, mengamalkan cara hidup islami dan ada keluarga bahagia. Yang ni aku mengaku sangat jeles….keluarga mereka boleh tadarus dan qatam qur’an setiap Ramadhan walaupun anak bongsunya baru sekolah rendah. Adehhhhhh! TERMALU tau!

Selasa, 17 Julai 2018

BERILAH BIARPUN HANYA SEDIKIT MAKANAN


Jangan tunggu kaya untuk memberi, sesungguhnya kita tak pernah tahu bila tibanya waktu kita “kaya” itu, adakah hati masih lagi “hidup” untuk memberi.



Syahdunyaaaa!



Lagi syahdu kan?
Mungkin kita tak mampu untuk memberi hingga sebegini, namun, biar seikhlas hati. Sedikit dengan nilai ikhlas lebih utama dari bergunung tetapi mengharapkan balasan. Ke guano?

Isnin, 16 Julai 2018

REZEKI YANG TERTULIS


Rezeki itu datang dengan bermacam cara. Ada orang, Allah berikan dia anugerah sihat yang berpanjangan, itu juga rezeki yang tak terkira. Bukan seronokpun sakit.

Ada orang Allah limpahkan dia dengan harta benda yang melimpah ruah, ladang kebun  beratus ekar, duit berkepuk-kepuk. Semua orang tahu betapa Allah yang pemurah itu anugerahkan dia sebegini tetapi Allah tarik sikit rezekinya itu melalui hal-hal lain seperti hilang selera makan, tak ada keluarga kesayangan dan macam-macam. Itulah rezeki atau bahagian dia di dunia.

Ada orang lain dikasihi seluruh orang sekelingnya. Ada suami tercinta yang hensem kacak baik serba serbi sempurna. Ada keluarga bahagia. Ada ibu bapa dan mertua yang sangat baik. Itu juga rezeki. Ada orang lain lagi, walaupun dia kerja biasa-biasa sahaja, hidup biasa-biasa sahaja tetapi punya anak-anak yang cerdik pandai, dengar kata, baik dan cemerlang. Itupun rezeki.

Bila kita sakit, tetap juga rezeki. Ada hikmah setiap apa yang terjadi. Setelah ambo terlibat dengan sakit ni, banyak juga yang ambo pelajari selain meningkatnya tahap sabar. Itu pun rezeki, ambo tak nafikan pun.

Di di pejabat, ambo ada seorang kawan baik yang selalu hadiahkan bakso (dia buat part time jual bebola bakso- mereka yang datang negara kita ni dapat aje peluang merata cari rezeki lebih, kenapalah kita rasa sesak nafas cari rezeki ni?). Jumlah yang diberikan itu pula bukan calang-calang. Bapakkkk banyak! Tak kiralah yang dah siap dimasak atau yang masih mentah berbentuk bebola daging.



Selalunya ambo kongsi-kongsi bahagikan kepada rakan-rakan sebab memang tak akan habis nak makan. Ambo bukan penggemar bakso. Makan sikit bolehlah, tapi kalau dah seperiuk diberinya….mau sebulan tak habis nak makan. Persoalannya, ambo memang tak reti nak menolak dan bila dah cakap ambo ni “kurang” sikit makan bakso, dia tidak begitu faham kok. Dibawanya lagi dan lagi dan lagi. Ambo rasa masalah utama kami adalah saling tak memahami Bahasa Malaysia dan Indonesia.   
 
Bebola bakso yang besar ini dijual dengan harga RM10 sebiji. Kat dalam ada biji-biji bebola daging yang kecik-kecik (sebesar fishball, telur puyuh dan telur ayam juga.
Sebelum ini diberikannya sebiji bebola bakso yang besar dan sebiji yang kecil. Bebola bakso yang kecil itupun sudah sebesar penumbuk, apalagi yang besar. Penuh mangkuk sebiji itu. Tak muat nak letak apa-apa dah dalam mangkuk tu. Kat dalam bebola bakso besar tu pula masih ada biji-biji bakso yang kecil dan telur puyuh.

Dah selamat berkongsi dengan kawan-kawan yang lain. Satu pack ada 50 biji

Hari ini dia bawakan pula (yang dah siap masak) 2 biji bakso yang besar dan tetap ada juga biji-biji bebola daging bakso yang kecil. Bila ambo beritahu ianya sangat banyak, seminggu pun belum tentu mampu ambo habiskan, jawapan yang ambo terima adalah;
 “Ngak apa-apa kok, makan aje sementara saya masih di sini…nanti saya sudah balik, tiada sudah baksonya,”


Perghhhh sedih pulak dengarnya. Ya, dia akan kembali ke Indonesia bulan September nanti. Tetiba sahaja air mukanya jadi mendung.
“Kok saya sangat senang dengan Puan…jadinya saya bawakan bakso. Saya ngak tahu buat selain itu,”

Ya, rezeki yang tertulis itu bukan sahaja bakso percuma yang dah siap masak, atau bebola bakso sejuk beku buatan sendiri, tetapi juga punyai kawan sebaik dia. Katanya balik kali ini dia dah tak datang lagi. 

Syahdu pulak rasaaaaaa!


Jumaat, 13 Julai 2018

MEMANDU KERETA MAINAN

Sanggup tak memandu kereta mainan seperti ini?



Haaaaaaa silalah tabah tengok muka orang sekelilingnya tu huhuhuhuhu

Khamis, 12 Julai 2018

PEREMPUAN SI PISAU CUKUR

Dalam video ni terdapat beberapa kes bagaimana KONONnya seseorang yang kaya menyamar jadi si miskin untuk menguji Si Pisau Cukur.

Awalnya, si gadis akan menolak ajakan lelaki tersebut, tetapi akhirnya bila nampak kereta mewah, maka, bersetujulah dia untuk mengikut. Hanya kerena tayang kereta mewah, walaupun kita sendiri tak tahupun kereta tu betul-betul dia punya atau pun kereta pinjam.



Komen Ambo: Adakah kita dengan mudah akan ikut seseorang yang baru dikenali beberapa minit? Adakah kita dengan mudah bagi nombor telefon kepada orang yang baru kenal?

Kalau ujian tu buat kat Ambo; tak kiralah kau datang dengan jet atau boeng sekalipun, kalau baru kenal dua minit lepas memang aku tak pandanglah. Kecuali memang tahu yang datang tu siapa, contohnya Putera Mateen ka, Putera Mahkota Arab Saudi ka….gitewwwww kekdahnya.

Sebabnya sangat mudah; kita dah terdidik untuk berhati-hati, jangan ikut atau jangan terima apa-apa pemberian daripada orang yang tak dikenali. Masa sekolah rendah lagi Mek selalu dok pesan begitu, jadi, dah tua bangka macam ni pun tetap ingat. Jadi, dalam masa beberapa minit sahaja itu bukanlah jangka masa yang cukup untuk labelkan orang lain Si Pisau Cukur.

MUNGKIN, hanya sebab si perempuan tu terhegeh-hegeh datang semula selepas tengok kereta mewah, terus dia dilabelkan Si Pisau Cukur. Hanya kerana itu? Bagi ambo, itu jenis yang baru nak up jadi Pisau Cukur, yang dah Pisau Cukur Profesional, kita tak mampu nak menduga perangainya itu sebab penuh dengan drama dan lakonan. Haaaaaa itu baru pisau cukup sejati. Sedar tak sedar kita dah miskin papa kedana kena cukur huhuhuhuhu

Anda rasa ambo tak pernah juma ke si pisau cukur sebegini?

Rabu, 4 Julai 2018

SYUKURILAH NIKMAT SIHAT

Pagi-pagi sebelum subuh lagi biji mataku terbeliak baca akhbar online tentang penemuan mayat Adam Raykal dalam peti sejuk di rumah pengasuhnya selepas dilaporkan diculik oleh lelaki tidak dikenali yang mengaku sebagai ayahnya. Mmmmm tak terkomen apa-apa. Serba salah. Kang ambo komen, hati sendiri jugak terguris.

Salam takziah kepada ayah bonda Adam Raykal, moga mereka tabah dengan dugaan sebesar ini. Melihat print skrin yang disebarkan ramai di FB, ambo kagum dengan bondanya yang redha dengan apa berlaku. Ambo tahu, redha bukan bermakna boleh terima kekejaman ini, tetapi menyatakan bahawa bonda arwah “melihat” ujian ini dari sudut positif bahawa Allah “menyimpan” anakandanya di “sana”. Tak siapa boleh terima perbuatan tak masuk akal itu, dia ingat bayi 5 bulan tu ikan ke apa pergi simpan dalam peti ais? .. tetapi ambo kagum dengan kekuatan bonda muda itu. Sama-sama kita bagi sokongan moral kepada mereka.

Itu intro yang menggelorakan jiwa. Entri ni tak ada kaitan dengan Adam Raykal. Entri ini tentang seorang kawan Ambo dari seberang. Nama dalam pasportnya Sri Wulan (Oh! Seri Bulan mesti cemburu dengan nama rasmi ini). Setelah selesai kerja-kerja pembersihannya, dia datang jumpa Ambo. Katanya, “Boleh ngak tolong beli ubat ini, pokoknya semalam aku ngak dapat tidur,”

Haaahhhhhhh? Berani dia mintak Ambo beli ubat online merepek merapu boleh sembuhkan juta-juta jenis penyakit dengan sejenis krim semata-mata? Maka jenuhlah ambo tarbiah dia tentang bahaya pengambilan ubat-ubatan tanpa nasihat daripada doctor perubatan. Dia tak tau ke Ambo ni Duta Kenali Ubat Anda lantikan Kementerian Kesihatan Malaysia? Nak kena nihhhh!

Haaaaaa tak pasal-pasal kena ceramah.
Dia: Pokoknya, ubat di klinik itu mahal!

Encem dak doktor?

Dia BUKAN warganegara, jadi caj ubat memang mahal ya. Kalaupun pergi ke hospital kerajaan atau klinik kesihatan, caj warga asing memang berbeza. Jadi, rakyat Malaysia, sila bersyukur dengan kemudahan yang ada. Anda dapat ubat yang bagus dengan harga hanya SERINGGIT sahaja berbanding bukan warganegara yang kena bayar harga penuh ubat, kena bayar juga caj kepakaran doktor. Sila bersyukur ya!

Ambo: Ubat itu memang mahal, tapi….ubat itu memang untuk sakit kita. Ubat yang beli online itu, kita ngak tahu kok kandungannya. Mungkin ada steroid, mungkin ada racun tak berjadual, mungkin ada bahan bahaya.
Dia: Pokoknya belum gaji, gimana ya mau dibayar ongkosnya
Ambo: Saya bayar dulu, asalkan mau pergi klinik sahaja.
Dia: Bila?
Ambo: Sekarang! [hu huhu hu garang dak ambo paksa orang tengah kerja pergi klinik?]

Akhirnya dia pergi tukar pakaian dan setuju untuk pergi klinik kesihatan. Masa turun tangga barulah ambo sedar, dia dah jalan terhinjut-hinjut dan lebih perlahan daripada ambo yang memang dah jalan perlahan ni. Kalau tak betul-betul sakit, sahihlah macam-macam alasan dia akan bagi.

Kata doktor, cecair lututnya sudah terkumpul dan perlu dibuang melalui pembedahan. Apa yang boleh doktor bagi adalah ubat tahan sakit, ubat surutkan bengkak, dan krim urut. Doktor nasihatkan guna bandage lutut dan tuam tempat sakit guna ais beberapa kali sehari.

Jadinya kawan-kawan, syukurilah nikmat sihat yang kita ada. Banyak duitpun tak guna bila dah sakit. Memanglah duit kita perlu, tapi duit tak boleh beli kesihatan. Hanya boleh bayar kos untuk pulihkan kesihatan sahaja tetapi dah tentu tak akan kembali 100 peratus seperti asal. Haaaaaa ni nasihat daripada ambo yang dah sakit ni ya. 

Bila dah sakit, rawatlah dengan orang yang benar-benar pakar. Tak perlulah beli ubatan yang tidak dikenal pasti kandungannya dengan hanya mendengar kehebatan daripada jurujual semata-mata. Bukan tak bagi anda cari cara alternatif untuk berubat tetapi pastikan cara yang nak kita guna tu memang betul-betul yang BETUL. Sejak jadi pesakit ni, macam-macam orang macam-macam ubat dan macam-macam cara rawatan orang tawarkan termasuklah yang jenis tak masuk akal. Maaflah, banyak yang ambo tolak, bukan sebab menyokong agenda yahudi, tapi nak mengelak juga pelbagai jenis penunggang yang terang-terang ambil kesempatan dengan kesempitan pesakit.

Jadi, sesiapa yang ada niat nak jadi penunggang tu, mohon maaflah. Ambo hanya gunakan ubat-ubatan dan rawatan yang dibuktikan secara saintifik sahaja. Bomoh ke, dukun ke, testimoni ke, ubatan psudoscience ka ambo tak terlibat. Jangan mai kempen kalau tak mahu kena balik.

Jumaat, 22 Jun 2018

Layanan Super Duper Mesra di CIMB UKM


Ehhhhh! Dah raya ke berapa ni?

Lamanya tak tulis blog huhuhuhuhu buat-buat terkejut pulak ya.

Pagi tadi, ambo ke CIMB UKM di Bangunan UnikeB. Ada sedikit urusan kerja perlu dibuat, dahulukan duit sendiri, kemudian akan dituntut semula. Harapnya dapat penuhlah ya. Almaklumlah, bukan kecil anak jugak jumlahnya untuk ambo yang marhaen ni.

Petak parking memanglah banyak yang kosong sebab masih ramai yang belum gerak balik dari kampong halaman. Namun, apa yang mengecewakan, terpaksa juga parking di hujung nun sana kerana sikap sesetengah dari kita yang sangat PANDAI dan HEBAT parking kereta di luar petak.
Taulah masih banyak parking kosong, namun perangai makhluk dunia ke tiga ni macam nak kena lempang. Kalau pakai lori tu tak apalah jugak memang tak muat nak parking. Takat kereta biasa je tu, mintak tolonglah berhemah sikit. Tak perlu nak kejar sangat jadi negara maju kalau kesedaran sivik tu masih di bawah tapak kaki. 

Kereta ambo tak adalah besar hingga tak muat, tapi bila berdepan dengan mentality orang tak berapa nak cukup sikap sivik kat mental ni, baik saja ambo pergi jauh-jauh. Kang jadi apa-apa, penat pulak ambo nak TUKAR warna HIJAU. Itu kelemahan utama ambo, kalau marah boleh jadi HULK. Jadi elak je awal-awal.

Hati terubat bila berurusan di kaunter 6. Alahai cik Puan tu (lupa pulak nama dia), sangatlah mesranya penuh dengan senyum manis. Perghhhhhh! Rasa nak masuk kaunter hari-hari lah pulakkkk huhuhuhu

Rabu, 16 Mei 2018

Terima Kasih, Cikgu


Ambo bukannya sesiapa tanpa cikgu. Gurulah mendidik ambo kenal huruf, tanamkan ambo mana yang betul dan salah, bekalkan ambo semangat juang. Ya, ambo bukan pelajar cemerlang. Ambo hanya pelajar yang berada pada aras paling sederhana. Yang jarang dilihat. Yang bukan cemerlang pencapaian, yang bukan juga corot dan bermasalah disiplin panjat pagar bagai. Tapi, cikgu tetap nampak ambo. Tetap beri semangat untuk sentiasa berjuang. 

Dan kini, ambo berada di sini. Di tempat yang ambo sendiri tidak pernah impikan akan berada. Ditempat yang saing sobat ambo pun tak sangka sama sekali. Di tempat yang cikgu sendiri telan liur tak percaya bila tahunya (ada peristiwanya). Ambo bukan sesiapa cikgu, tapi doa cikgu buatkan ambo berada di sini. Terima kasih, cikgu!

Terima Kasih Cikgu



Ambo tak masuk ke tadika, terus ke darjah satu dengan naif. Orang lain dah pandai baca mengira, tapi ambo…hanya pandai conteng-conteng. Darjah satulah baru ada pensil sendiri. Baru ada kertas dan buku sendiri. Makanya, orang lain dah membaca laju tapi ambo baru nak kenal huruf. Orang lain dah pandai mendarab ambo baru kenal nombor. Tapi, cikgu tak pernah jemu membantu. Cikgu tetap percaya ambo boleh kejarnya walaupun lambat. Dan ambo, hingga kini perlu usaha lebih berbanding orang lain untuk capai apa yang orang lain mampu dapat dengan mudah. Ya, usaha bezakan ambo dengan pelajar lain kerana peluang lambat ambo dapat.

Terima kasih, cikgu.

Terima Kasih Cikgu versi Najwa Latif Upin Ipin



Di sekolah menengah, ambo memang lemah dalam matematik. Matematik Tambahan hanya sekali lulus. Penat cikgu terang bagi faham tapi ambo tak faham-faham juga. Ambo yang putus asa, tapi cikgu tetap semangat buat kelas tambahan percuma. Cikgu sentiasa semangat mengajar, bagi latihan macam-macam, bagi perangsang berapi-rapi. Hingga akhirnya, ambo tetap gagal Matematik Tambahan. Apapun, terima kasih, Cikgu. Ambo kagumi kesungguhan cikgu, dan itulah yang ambo amalkan hingga kini.

Cikgu, setiap jasa dan ilmu cikgu tetap ambo kenang. Tetap ambo ingat. Dan, setiap kali ambo putus asa dan rasa kecewa dengan anak bangsa sendiri, kesungguhan cikgu semualah jadi penguatnya. Jika cikgu dahulu tidak pernah jemu ajar ambo, buat kelas tambahan percuma tanpa minta duit untuk isi minyak petrol pun…patutkah ambo mudah hilang semangat.

Terima kasih cikgu, walaupun berjuta ucap terima kasih itu tak akan cukup untuk membalas segala budi itu. Cikgu, ambo di sini untuk teruskan legasi dan segala pahala yang semua cikgu salurkan selama ini. 

Jom, doakan semua guru di Malaysia sentiasa dirahmati Allah dan diberkati kehidupan. Dan, guru yang pertama dalam hidup setiap kita tentulah seorang ibu. Mek, terima kasih kerana berikan kehidupan kepada kami.

Selasa, 3 April 2018

Ada Anak Perempuan Pun Tak Boleh Jaga


Mek belum sihat lagi, masih terlantar memerlukan bantuan sepenuhnya  segala keperluan. Bila Mek bersuara dan kata “Anak perempuan ada, tapi tak jaga aku…” (sudah diterjemahkan, kalau letak dialek Kelate terus kang ampa jugak tak faham), ambo rasa macam hari tu jugak nak berhenti kerja dan balik kampong jaga Mek walaupun hakikatnya tak mampu pun jaga dia. Nak jaga diri sendiripun tak daya, ada hati nak jaga Mek yang perlu diangkat bagai. Tak sedar dirilah namanya tu.

Usah fikirlah yang tugas jaga mak tu jatuh ke bahu anak lelaki, namun bukan semua keperluan Mek sesuai anak lelaki yang urus walaupun hakikatnya banyak jugak urusan Mek adik bongsu ambo yang buat. Namun, sebagai anak, hati memang tersentuh sangat bila tak mampu nak jaga Mek walaupun bukan ada sesiapa larang pun. 

Dan Mek, luahkan rasa itu hanya kat ambo sahaja sebab ambo aje pun dia boleh cakap macam tu. Anak perempuan Mek yang lain dah tentulah tak boleh jaga dia kerana ada keluarga masing-masing. Yang ambo dok sedih ni, ambo bukannya perlu minta izin sesiapa pun untuk jaga Mek, tapi tetap tak mampu nak jaga.

Alasan kerja tak sepatutnya jadi alasan utama, tapi hakikatnya kalau ambo tak kerja, siapa nak bela ambo? Mmmmmmm banyak fikir pun susah juga. Tapi kalau ambo tak fikir, siapa nak tolong fikir untuk ambo?

Orang kata rezeki ada di mana-mana, namun dalam keadaan ambo macam ni, memang tak adalah mana-mana tempat nak terima ambo kerja kalau berhenti kerja sini. Haaaaaaa itu logic akalnya. Akal manusia je tau…bukan libatkan hal-hal iman, ketentuan dan blab la bla tu…

Mmmmm menung sekejab cari Tarikh untuk dapatkan tiket, nak balik kampong jumpa Mek. Rasa dah macam anak tak guna dah ni…hishhhhhhh!