Jumaat, 8 Oktober 2010

Persandingan Kayangan: Bila Malaysia menjadi Lokasi Angkasawan Mendarat

Ampunkanlah daku dengan tajuk yang ekstrem ini. Entri ini hanya kisah picisan tentang Angkasawan pertama negara, Dato’ Sheikh Muszaphar Shukor Al-masri yang popular dan menjadi idaman Malaya itu.

Aku pernah jumpa jejaka hensem ni secara life, berbual sepatah dua kata. Puri Pujangga, UKM jadi saksi.

Dia lebih hensem dalam gambar dan di kaca tv berbanding live (dari kaca mata aku yang rabun ini), tetapi ketinggiannya itu aku memang kagum. Dan dia, memang boleh jadi duta kepada apa-apa sahaja kerana seni komunikasinya sangat baik. Mantap. Sentiasa bersedia.

Berada bersamanya, kita tak diabaikan biar siapapun kita. Biar sekecil manapun kita. Biar tak punya apa-apapun kita (masa terserempak dengan dia, aku makan tengahari dengan kita orang punya Timbalan pengarah. Tak pastilah pulak kalau hanya aku sahaja...masihkah dia begitu? Yang pasti, dia pun bukannya kenal kita orang punya timbalan pengarah tu pun hu hu hu jangan rasa hati ya Madam Ungku).

Dia memang hak milik masyarakat. Dan, dia sudah bersedia untuk itu. Walaupun sering akan disapa, ditahan dan diserbu dengan pelbagai kerenah, dia tetap jua dengan senyum hensemnya itu. Tak percaya? Tengok je senyum chumilnya kat sini...



Tergamam dengan kechumilannya yang mesra bagai dah kenal berpuluh tahun itu, terlupa nak tarik dia ambil gambar. Lagi pula dia bersama VIP, sungguh tak sopan untuk menjerit-jerit sawan sekadar nak ambil gambar. Dah balik, timbalan pengarah kita orang yang comel itu pula meroyan (ohhhh sungguh tak sopan penggunaan perkataan ini, ampunkan daku!) sebab menyesal tak tarik si hensem itu ambil gambar.

Moga-moga perkahwinannya dengan Dr. Halina Mohd Yunos yang menjadi “Wedding of the decade” itu kekal abadi dunia akhirat tak kiralah konsep apa majlis persandingan yang mereka gunakan. Selamat pengantin baru dan selamat menyambut ulang tahun ketiga kepada Dato’ Dr. Sheikh Muszaphar ke angkasa lepas menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).

Sama-samalah kita doakan mereka bahagia. Sama-samalah kita doakan rumahtangga mereka sejahtera dan dijauhi fitnah syaitan laknatullah. Sama-samalah kita doakan jodoh mereka kekal abadi, dunia akhirat. Doakan yang baik-baik aje ya...mendoakan kebaikan untuk orang lain tidak akan mengurangkan kebaikan yang ada dalam kehidupan kita.

6 ulasan:

eelobor berkata...

semoga kekal bahagian hendaknya

azieazah berkata...

Dengar khabar, 10-10 masa kahwin dia, TV3 buat siaran live kan? hebatttt...

SangKunang berkata...

memang benar. dia seorang yg amat peramah..

aku pernah jumpe sheikh ni masa solat tarawih kat masjid bangsar. selesai solat tarawih aku gi salam ngan dia dekat pintu masjid.. terkejut dengan huluran tanganku, spontan mulutnya mengucapkan 'assalamualaikum'...

dipegangnya bahuku seraya bertanya, "adik apa khabar?"...

Unknown berkata...

fuhhh..tinggi melambung tu...heee
moga berbahagia selamanya..

anyss berkata...

Sang Kunang: Selamat datang...moga selesa di blog ini.

masa tu tak bawak kamera kan? Tak sempat snap muka dia tunjuk kat mak sebagai bukti ;)

anyss berkata...

Lana Bulu: Apa yang baik, saya lambung tinggi-tinggi...yang boleh datangkan aib, tak perlu hebohkan. Yang boleh beri iktibar...kita tegur2kan walaupun panas telinga nak dengar.

Bukan Bodek juga...Lagi pula, saya bukan peminat no 1 dia, bukan peminat fanatik juga...lambung macam manapun x tinggal kesan.