Ahad, 17 Oktober 2010

Aku Tak Selera Pandang Muka Kau!


Fuyooooo tulah dialog Chinta bila Fakri yang keluar dari penjara kata “Berapa perlu aku bayar untuk tidur dengan kau?”

Ada masa aku memang tak faham dengan sesetengah manusia. Selalu sahaja anggap duit boleh beli segala-galanya termasuk cinta. Ada duit juta-juta lemon, akan bahagiakah kita? Kalau bagi aku? Ohhhhh mestilah gembira. Paling lama pun gembiranya sebulan dua sahaja. Nafsu aku dengan duit ni bukan calang-calang. Bukannya beli lipstik, kasut, beg dan pakaian berjenama tapi...beli kereta spot, istana, ladang seluas UPM, kapal layar, siap dengan jet persendirian lagi. Huh! Itu memang impian orang yang tak ada apa kan? Dalam masa tak sampai sebulan aku mampu habiskan juta-juta dan billion-billion. Takat beli pakaian berjenama ni apalah sangat hu huhu

Fakri: Kau telah bersumpah, hanya aku sahaja dalam hidupmu... Dan, aku berjanji...kau akan jadi milikku dunia akhirat.

Aku memang tak boleh terima dialog karat ni. Dialog ini macam datangnya dari seorang yang suci, berpegang teguh dengan hidayah Allah, sedangkan dia seorang perogol (bersiri? banyak kali juga dia merogol dalam drama ni). Dah masuk penjara, bila keluar, makin menjadi-jadi pulak tocang dia. Bukannya nak insaf...Fuhhhh boleh tukar lain tak dialog tu? Hakikatnya, agak ramai juga orang tak sedar diri sebegini di alam nyata. Jadi...walaupun geram, terpaksalah juga kita terima realiti sebegitu.

Chinta: Aku tak boleh terima kau hari ini, bukan sebab apa yang aku ada hari ini...tetapi apa yang telah kau buat dulu.

Daku memahaminya, Chinta. Hatimu cukup terluka. Namun, usahlah salahkan takdir. Usah salahkan ujian Allah untuk benarkan hal-hal haram jadi halal. Semua yang berlaku itu, bukankah takdir? Bukankah ujian? Bermakna, Allah sedang mengujimu. Bermakna Allah sedang sayangimu. Dan kau, hingga ke episod hari ini telah gagal. Gagal menepis ujian itu. Gagal untuk bersabar dan menerima ketentuan takdir itu. Aku harap, dikau akan lebih tabah dan sedari tentangnya kemudian nanti. Akhirnya, kembali ke jalan yang diredhai jua...emosilah pulak aku ni!

Body Guard: Apa pulak cemburu. Orang muda macam kau je yang cemburu buta. Orang tua ni lain, tambah lagi orang kaya macam dia.

Sebab inilah kot ramai perempuan muda sekarang suka lelaki yang lebih tua opsssss...lelaki lebih matang. Mereka lebih matang, sabar dan...memahami. Opssssst! Ada duit juga. Tahan je dengan kerenah kekasih mudanya tu kan? Mmmmmm ada lelaki matang masih solo yang kaya raya baca blog ni tak? Nak isi borang permohonanlah! hu hu hu.

Chinta: Jalan hidup kau, engkau yang pilih. Masa depan kau tak ada kena mengena dengan aku!

Yup! Kenapa perlu salahkan orang lain dengan jalan yang kita pilih sendiri? Dah kita yang pilih jalan hidup sebegitu, mahu disalahkan siapa andai terkandas dalam duri? Ceeewah! Jiwang gila punya bahasa. Entah belajar dari mana tah hu hu hu usah terpedaya dengan ayat jiwang sebegitu ya...

Aku tengok drama bersiri Chinta di TV3 ni sekali sekala sahaja. Bukannya selalu. Bukannya peminat tegar. Namun, aku sangat tertarik dengan dialog yang diucapkan. Penuh dengan makna. Sarat dengan iktibar. Setiap patah perkataan yang dituturkan, jarang benar sia-sia atau bersifat membazir yang buang masa penonton untuk tengok.

Walaupun pelakon utamanya Fasha Sandha yang tak pernah aku minatpun untuk tengok sebab lakonan dia sama sahaja kat mana-manapun, tetapi kemunculannya sebagai gadis kampung yang bersopan santun dan mempunyai pegangan agama memang agak lain sikit. Dia bertudung awalnya, nampak manis dan sopan. Bila dia dah ke bandar dan jadi pelacur kelas atasan, aku tak berapa ada peluang untuk tengok kerana kesuntukan waktu. Selalu sahaja terbabas menontonnya.

Sekiranya watak Chinta ini dibawa Tizz Zaqyah ka, Jue Aziz ka, Ayu Raudah ka...akan lain pula versinya kan. Mmmmmm dah malas nak komen lagi dah...makin panjang pulak kang. Tengok ajelah drama Chinta setiap Isnin hingga Jumaat (?) ada tak ari Jumaat?, hingga Khamis ajelah... jam 6.30 petang hingga 7.30 malam di TV3. Nampak sangat jarang tengok kan?

4 ulasan:

eelobor berkata...

duit duit....di mana kau duit?

anyss berkata...

Eelobor: Dah melabur beli lampin kot ;)

Maiyah berkata...

salam..
suka gak tgk cite chinta.. cerita kehidupan yg mungkin terjadi kini realitinya

Cetusan berkata...

lepas iklan agama,,cerita unsur dakwah,

lepas itu joget2..goyang2 konsert2 bergaul lain jantina..

pilihan sempadan..asalkan MAsyukk.

eeemm ini pun DUIT juga kan..

pentingkan duit..

suis ditangan penonton,,cuma terasa mcm ROJAK minyak dan air..