Ahad, 3 Oktober 2010

Bila Kereta Peronda Kena Hon

Kalau anda biasa dengan Bandar Baru Bangi (sebenarnbya lebih kepada UKM), pasti akan tahu mana letaknya Wisma UNIKAB. Bangunan ini berada di jalan menuju Bangi Lama, di tepi jalan sahaja tetapi masih lagi dalam kawasan UKM. Apa ada di sini?

Bangunan ini hanya dua tingkat sahaja. Taklah meriah sangat dengan kedai-kedai, terutama bahagian atasanya walaupun memang ada kedai seperti kedai buku, namun taklah popular sangat. Apa yang jadi tumpuan kat sini kerana terdapat tiga buah bank iaitu CIMB, BSN dan Bank Rakyat. Dulu ada juga Bank Muamalat, tapi rasanya dah pindah. Mmmmm tak perasan pulak.

Ruang legarnya pula jarang sunyi daripada pelbagai jenis gerai jualan barangan kesihatan, avon, pakaian (terutama masa nak raya), ada masa perabut dan barangan elektrik. Disebabkan pengunjung jarang naik ke tingkat dua, biasanya kedai-kedai kat atas akan buka gerai di bawah. Di sini juga hanya ada satu kedai makan @ kafe yang agak sedap dan murah juga berbanding kedai makan yang lain di bangi namun waktu tutup perniagaannya agak awal. Jam tiga setengah petang tu dah agak tak ada orang.

Disebabkan ada tiga buah bank di sini, maka bangunan ini menjadi tumpuan ramai setiap musim terima gaji. Parking memang tak cukup hingga terpaksa parking di luar pagar (tepi jalan) ataupun di bahagian dalam pagar UKM.

Kawasan sekitar Wisma UNIKAB ini selalu sahaja sesak musim terima gaji. Maklumlah, jalan sehala. Kalau sebuah kereta buat hal, berderet kereta lain terpaksa tunggu. Cerita sebegini memang sentiasa sahaja berlaku. Ada sahaja orang nak ambil mudah. Kalau tak ada parking lot, ada juga orang yang suka cara mudah dan senang dia sahaja sanggup berhenti dan kemudian beratur di mesin ATM tanpa fikirpun yang dia dah buat kesesakan kat luar. Kereta besarnya dah halang laluan orang lain. cukup pentingkan diri. Di tengah pusat ilmu yang terbilang, kaya dengan orang ilmuan ni pun boleh berlaku “kemunduran” etika sebegitu, apalagi kat tempat lain kan?

Kat sini, memang biasa kita akan nampak kereta yang meminggir sedikit di belakang kereta lain yang diparking. Agak menghalang laluan kereta lain sebenarnya kerana laluan sehala itu muat untuk satu kenderaan sahaja. Bila ada sedikit halangan dengan kereta yang sedang menunggu sebegitu, kereta lain perlu lebih perlahan. Maklumlah, kalau tergesel ke apa, mengamuk pulak tuan kereta mahal tu, walaupun dia sebenarnya yang salah. Siapa suruh halang laluan orang kan?

Itu intronya yer. Apa yang aku nak cerita sebenarnya hanya ini sahaja;
Minggu lepas, aku juga turut sesakkan keadaan kat sini; Sambil makan dan sambil bayar hutang kat bank berkenaan. Masa terhegeh-hegeh nak balik, aku tengok ada sedikit kesesakan kat sini. Sebuah kereta peronda polis (kawasan bank kan, selalu polis buat rondaan) aku tengok meminggir ke tepi. Aku pun tak faham kenapa pihak pengurusan tidak sediakan tempat parking khas untuk polis. Kalau aku jadi anggota polis tu, aku park je kat depan lobi tu...muat satu kereta. Lagipun, kereta peronda polis, takkan pak guard tu akan saman kalau park kat situ. Kereta awam pun guard tak saman hu hu hu

Jadinya, berderet panjanglah kereta lain di belakang. Nak jadi cerita, kereta belakang peronda tu sebuah kereta Benz yang semua orang tahu besar segedabak. Pompuan pulak bawak. Terkial-kiallah entah mak datin mana tu untuk ke depan sedangkan ruangnnya sempit. Lesen dia lesen kopi o kot, campur dengan keyakinan yang kurang...jadi dia gagal dalam cubaannya ke hadapan. Sebenarnya ruang masih muat untuk kereta dia, tapi dia yang tak reti nak brutal sikit hu hu hu

Maka terkial-kiallah dia dalam kereta besarnya itu tanpa diedari anggota polis dalam kereta peronda. Kalau akupun kat dalam kereta peronda tu, tak sedar sebab biasanya masih muat lagi untuk ke depan. Dah penat terkial-kial, akhirnya mak cik tu terpaksa hon juga. Mak cik kereta Benz dah hon kereta peronda polis daaaaaa. Anda bagaimana, ada berani?

4 ulasan:

eelobor berkata...

berani ajer kalu main park sesuka hati dia....igt di jalanraya dia yg berkuasa?

terokai seni berkata...

ngeh3x bila ketakutan disulami kengerian, hasilnya keberanian yang tak terjangkau dek fikiran

Cetusan berkata...

wah..dia wanita ok laa..

anyss berkata...

Eelobor: Waaaaaaa

Cemomoi: hu hu hu jom honk reramai

ZZ: Untung jadi awanita kan hu hu hu