Rabu, 20 Oktober 2010

Angelina Jolie Dah Bertudung, Anda Bila Lagi?

Angelina Jolie masa ke Pakistan semasa bencana banjir tempoh hari mengenakan busana muslimah. Semua pasti tahu yang beliau bukannya Islam, tetapi bila ke negara Islam seperti Pakistan ini, ternyata dia begitu menghormati masyarakat tempatan. Kena tabik spring toing toing toing kat artis antarabangsa ini.


Sebenarnya, siapa yang musnahkan agama Islam kita itu? Bila orang bukan Islam tidak hormati agama kita, siapa yang salah sebenarnya? Mereka sepenuhnya?


Mereka itu belum dan tidak mendapat hidayah Allah lagi. Kalaupun berlaku durjana dengan Islam yang kita cintai ini, paling kurang masih lagi ada kemaafan. Bagaimana dengan kita? Sudahkah kita berjuang untuk melindungi agama suci kita itu?


Tak perlulah sampai berperang angkat M-16 baru dikatakan berjuang menegakkan kalimah Allah. Tak perlulah sampai bersepai kena bom baru dikatakan sahid fisabilillah. Orang kata, kalau tak mampu angkat senjata, cubalah angkat pena. Sekalipun pena itu sangat ringan, namun calitannya mampu membunuh ramai jiwa. Mampu meruntuhkan banyak empayar. Namun, kalau yang anda tulis itu hanyalah cerita porno, dah pasti sahamnya juga akan diterima pada hari kemudian.

Pernah pergi Aceh tak? Ni bukan entri nak promosi yang aku pernah ke aceh. Kiranya anda belum berkesempatan ke sana, kat blog ini aku pernah berkongsi pengalaman ke sana. Beberapa entri telah ceritakan tentang pengalaman kembara berkenaan yang boleh di baca di entri Berpetualang di Bumi Ulamak, Apabila Bulatan Mempunyai Nilai Seni, Berpetualang ke Aceh: Satu Catatan Kembara, Di Makam Mu Daku Takafur, Makan Besar di Aceh, Keindahan Masjid di Aceh, Setelah 6 tahun dibadai tsunami, dan Unik dan Tersendiri.

Itu jelajah kali pertama aku ke sana. Jelajah kali kedua boleh dibaca di entri-entri berikut iaitu Aku Datang Lagi Aceh, Minda Terbuai Hati Tersayat, Ketika Toleh Ke Belakang Tinggal Hanya Kenangan dan Maulid Akbar di banda Aceh.

Entri ini bukan nak cerita tentang semua perkara yang aku tulis sepanjang berkelana di bumi Aceh. Namun, aku nak sentuh tentang pelancong-pelancong asing (Barat) yang datang ke Aceh. Mereka ini mengenakan busana yang sopan termasuk mengenakan selendang di kepala. Kenapa? Kerana mereka tahu, Aceh punya undang-undang Islam yang ketat dan tersendiri. Dan mereka, menghormatinya.


Usah terlalu mudah salahkan orang lain andai mereka tidak menghormati keyakinan kita kerana, kita sendiri telah serlahkan betapa tidak yakinnya kita. Kalau mereka sanggup bertudung litup dan menghormati agama kita, bagaimana pula dengan kita sendiri? Mengapa masih ramai yang telanjang di merata tempat awam? Mengapa masih sangat ramai menampakkan fesyen rambut Joe Jambul bila bertudung? Mengapa masih ramai yang tidak bertudung sedangkan di Malaysia ini, tersangat banyaknya dijual tudung.

Malas lah nak jawab, karang jadi isu sensitif pulak. Maklumlah, orang Malaysia ni semuanya sensitif-sensitif belaka. Pantang sentuh sikit, latah mengalahkan tok nenek tu...bukannya nak fikir dulu sebelum keluarkan fatwa. Ampunkan daku ya...tetiba je teringat fatwa yang dikeluarkan kat TV oleh seorang bini menteri bahawa “bertudung tu tak wajib” hanya sebab dia tak bertudung? Entahlah labuuuuu...sendiri mau ingat!

Kalau si Jolie ini boleh hormat agama kita, bagaimana pula dengan kita? Bagaimana nak dijelaskan kepada orang bukan Islam bila mereka melihat video ini?



Sumber gambar: Google.
Sumber video: Youtube.
Pssstttt: Perlu ke aku tampal cara perempuan beragama Islam Malaysia berpakaian? Google sendiri lah ye ;)

15 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,
Dah popular tapi merendah diri memang sesuatu yang dipandang hebat dan mulia oleh masyarakat. Artis Malaysia perlu contohi. Industri kita kecil tapi liputan media adalah luas.

P/s : berudung ke bertudung.. hehe

anyss berkata...

Faizal Reza: SAelamat datang...sila datang selalu :D

Betul tu...kalaupun jadi bintang, kena juga tengok ke bumi...malah dasar laut juga, ada mutiara. Orang kita takut dan malu nak buat macam ni...

psst: terima kasih ;)

Unknown berkata...

kenapa tiada tindakan keatas gadis bertudung persendakan zikir itu,nanti kita komplen kat government

eelobor berkata...

kesian kan kepada mereka2 itu. siapakah mereka? iaitu mereka yang mempunyai akal fikiran yang waras namun, berduit & berharta, bijak pandai dalam serba serbi namun tak di beri hidayah kerana lantaran sikap sendiri

Tanpa Nama berkata...

siapa lagi nak pertahankan agama islam,kalau bukan orang islam itu sendiri...video diatas adalah contoh orang islam yang patut dipancung kepalanya :)

Cetusan berkata...

sesedap jerr dia ngata kita tak bertudung ..
tak elok tau perli2..

nanti sampai seru..
JOB tak sesuai pakai tudung..

terokai seni berkata...

orang islam le yang selalu rosakkan imej islam tapi bising bila orang persendakan agama kita, bersilat nak jadik juara le kononnya

sekadar satu coretan berkata...

salam ziarah kembali...
kalau nak bertudung biar ikhlas dari hati jgn kejap tutup kejap bukak..

follow u...

Cetusan berkata...

Mm mak ayah hby dia tak tanya pun,?

anyss berkata...

Najib: selamat datang...tak ada jawapanlah utk soalan tu

anyss berkata...

Eelobor: Depa ni remaja, suka bergurau...namun, gurauan juga ada batasnya.

anyss berkata...

Mankuchai: Jangan pancung dulu...tarbiah dulu. Mereka perlu didekati, disayangi. Jiwa mereka masih rapuh ni, sekali dua bawak pi ceramah agama dah ok...

anyss berkata...

ZZ: Ek? errrrr ada perli ke? mmmm mcm tak de ;)

anyss berkata...

cemomoi: x terkata...no komen ;)

ainnoraini: Kalau dah tahu wajib buat, tak akan buka dah...

ZZ: errrr ek? Boleh tolong tanya bagi pihak tak?

Arnab Zamrud berkata...

Saya bertudung masa hari pertama mula sekolah di Tingkatan Dua tahun 1980. Masa tu cabaran bertudung byk. Hampir setiap hari diejek sbg hantu kum-kum, tudung kena jahit sendiri, mak saudara sendiri ejek kenapa berikat2 kepala ni?, dll. Tapi tak pernah terlintas nak buka tudung hingga kini. Mungkin kerana niat kali pertama semasa bertudung...

Sekadar kongsi pengalaman.