Selasa, 12 Oktober 2010

Mi Goreng IndoMie di Malaysia Selamat? {{{{TERKINI}}}}


Ini berita tak berapa nak baik untuk penggemar makanan segera bersifat me magi ni...produk yang terlibat adalah indoMie keluaran Indonesia. Penggemar makanan segera ni mesti tak senang duduk sekejab.

Di Taiwan, Indomie keluaran Indonesia telah ditarik balik dari pasaran kerana dipercayai mengandungi bahan yang tidak selamat dimakan. Masih boleh makan, tapi untuk jangka panjang ada kesan sampingan termasuk kanser.

Di Malaysia, keputusan masih belum kita tahu lagi kerana Tan Sri Liaw Tiong Lai, Menteri Kesihatan baru arahkan agar sampel yang berada di pasaran diuji. Jadi, kita kena tunggulah apa keputusannya nanti. Kepada peminat tegar makanan segera, usahlah latah ya. Kita tunggu dulu...

Aku tak terima kesannya langsung sebab dalam lima tahun, nak makan sebungkus pun susah. Bukan “menggak”, “manggak” ataupun “menta” tapi tak boleh makan. Pernah cuba beberapa kali untuk menikmati makanan segera sebegini, namunnya mendapat kesan yang juga segera.

Kali pertama makan, terus aku muntah. Kali kedua makan dapat migrin walaupun belum sempat habis menyudu di mangkuk. Dan kali ke tiganya, aku mendapat cirit birit. Ohhhh sungguh menderita! Jadinya, menggak tak pun, ia bukan makanan pilihanku.

Lama tak kena tunggu keputusan ujian tu?

Pssttttt: Aku ada beberapa orang kawan yang sangat suka dengan makanan segera seangkatan dengan Indomie ni...

Kemaskini 13/10/2010:
Kementerian Kesihatan telah mengesahkan bahawa Indomie yang berada di pasaran Malaysia selamat untuk dimakan. Selamat ya...sila sambung makan Indomie semula ;)

8 ulasan:

Unknown berkata...

CaRILAH DAN GUNAKANLAH PRODUCT ADABI...

terokai seni berkata...

rasa cam pnah makan tapi lama dulu lagi pon dah bertahun dulu... eeelok le kalu orang sana kata cenggitu, jauhi je la sebab memang ketara makanan segera kebanyakannya tak membawa manfaat yang baik

eelobor berkata...

guna jer produk tempatan yang lain

Unknown berkata...

Sesungguhnya makanan yang berunsurkan SEGERA nie memang tak berapa elok untuk kesihatan.... tapi ia laku salah satu sebabnya ialah tergolong dalam kategori makanan save budget....

anyss berkata...

Lana bulu: asal je magi me, produk apa pun saya tak makan hu h uhu ---> terima kasih dengan cadangan ;)

anyss berkata...

Cemomoi: sekali skala makan ilangkan gian tak pe...jangan selalu

anyss berkata...

Eelobor: Dah gian bolehlah pekena jenama lain...kalau tak, jauhi je makanan segera. memang tidak menyihatkan

anyss berkata...

Hazman: budak2 dok asrama biasanya tak tinggal simpan megi masa terdesak lapar tengah malam...masa poket dah kering ;)