Rabu, 20 Oktober 2010

Kala Taufan Megi Menuju Selatan China, Dada Bagai Dibadai

Aku jumpa artikel Taufan Megi Mula Tuju Selatan China semasa cari maklumat tentang taufan ini. Walaupun cerita ini dah basi, tetapi baru sahaja bermula untuk aku. Zaman serba cepat ni pun aku masih tertinggal kat belakang lagi kan. Ish! Ish! Ish! Baca je lah dulu apa yang Berita Harian tulis tu...

CAUAYAN, Filipina: Taufan Megi yang melanda utara Filipina meragut 10 nyawa apabila ia membawa hujan lebat di Manila semalam sebelum bergerak ke lautan serta menuju ke selatan China.

Taufan Megi mula melanda Filipina dengan kelajuan angin 225 kilometer sejam sejak kelmarin, pada mulanya tidak banyak menyebabkan kerosakan atau kemalangan nyawa berikutan ia melanda kawasan yang tidak banyak penduduk. Bagaimanapun keadaan berubah semalam selepas ia menuju ke kawasan lebih padat penduduk.

Selepas ia meniup keluar ke laut China Selatan semalam, Megi bertambah reda dengan kelajuan angin 175 kilometer sejam. Bagaimanapun ia dijangka kuat semula apabila membadai selatan China esok.

Pihak berkuasa China sudah memindahkan 140,000 penduduk dari kawasan pantai di wilayah selatan.

Ribut itu juga dijangka melanda Vietnam yang sebelum ini mengalami banjir yang meragut 41 nyawa.

Wilayah Isabela di tenggara Filipina adalah kawasan paling teruk dilanda Megi di republik berkenaan.

Seramai 8,000 penduduk yang tinggal di kawasan yang terjejas teruk dipindahkan ke bangunan lebih kukuh seperti sekolah, gereja dan dewan orang ramai. – AP

Taufan Megi mengubah arah

Letaknya tempat nama Nanning di China

Close up sikit...

Megi membawa angin selaju 225 kilometer sejam (kmj) hingga 260 kmj ketika mendarat di Teluk Palanan tengahari semalam di wilayah Isabela dan dilaporkan mula reda apabila merentasi pergunungan di utara Filipina, Luzon. Namun kini, dia mengganas di Vietnam dan Selatan China pula.

Keganasannya itu buatkan hati berdebar-debar. Agaknya taufan ini akan menurun kelajuan dan berhenti di mana ya? Masihkah dia akan menjajah hingga ke Nanning yang letaknya di Guangxi? Kenapa pula aku nak risau sebegitu sekali hingga perlu tanya Inche Google, meneliti tiap inci bumi China nan luas itu?

Nanning, letaknya di Guangxi, China. Kalau tengok jaraknya dengan Qinzhou sejauh 128 km. Aku tak tahu jaraknya dengan laut berapa ratus km, hanya ukur jarak antara kedua-dua bandar ini sahaja. Dan perjalanan antara Nanning dan Qinzhou itu memerlukan masa selama 1 jam 39 minit jika berkereta, 2 jam 44 minit jika berkeretapi atau 1 hari 1 jam jika berjalan kaki (menurut kiraan Inche Google. Namun, aku memang tak percaya langsung. Tak tipu! Memang aku tak percaya!).

Untuk jarak sejauh itu, masihkah Megi akan mengganas dan memusnahkan harta benda? Meragut nyawa dan membawa petaka?

Tanpa capaian internet, tanpa talian telefon yang baik sebagai komunikasi, dunia jadi terlalu sempit. Apalah yang boleh diharapkan dari kejauhan ini. Maaf, Inche Google tak mampu nak kira jarak antara Nanning dan Kuala Lumpur. Tenggelam tengah laut kot jumlah kilometer itu hu hu hu


Psttttt: Aku sentiasa doa dan harap Cik Bintang sentiasa selamat di Nanning. Moga-moga kembali dengan selamat nanti.

Pssttt: Kata Cik Bintang, FB, twitter, blogspot kena band di China. Hanya laman-laman dot com, dot my dan domain sendiri yang lain sahaja boleh akses. Walau bagaimanapun, kiranya kita roaming, akses dibenarkan. Mmmmmm depa mesti ada sebab yang tersendiri. Cuba bayangkan kalau kat sini pun macam tu juga...gelitalah dunia maya ya hu hu hu

Psssst: Jom tengok siaran langsung bola sepak Separuh Akhir Piala malaysia. Kelantan lwn Kedah dan Johor FC lwn Negeri Sembilan di TV1 ;)


KEMASKINI

Berita Harian hari ini (21/10/2010) menyatakan Sekurang- kurangnya 160,000 orang di selatan China dipindahkan hari ini ketika taufan Megi, taufan terkuat membadai rantau Asia dalam tempoh beberapa tahun, dengan membawa ancaman kemusnahan. Lebih 150,000 penduduk wilayah Fujian di tenggara China dipindahkan dan berpuluh-puluh ribu bot nelayan diarah pulang ke pelabuhan, lapor agensi berita Xinhua yang memetik kenyataan pihak berkuasa kawasan banjir. Sekurang-kurangnya 10,000 penduduk wilayah Guangdong terletak bersebelahan turut dipindahkan, selepas ramalan kaji cuaca menjangka taufan itu akan tiba di sepanjang pantai selatan China lewat esok atau pagi Sabtu ini.


Guangdong- Nanning = 583 km
Beihai (bandar pinggir pantai) - Nanning= 228 km

Dengan jarak sejauh itu, masihkah Megi akan sampai dengan ganas di Nanning?

5 ulasan:

IMANSHAH berkata...

thanks 4 the info

Unknown berkata...

Semoga kita selamat dari bala tuhan ni...
kedah vs kelantan :o-o = 20

eelobor berkata...

dah lama tak makan megi...eh..eh ada kena mengena ker taufan ngn megi nih?

Tanpa Nama berkata...

salam,

dah lama tak tgk ramalan cuaca,thanks for info.

anyss berkata...

imanshah: info dari paper...

Lana Bulu: insyaAllah. Doakan Megi tak ke Nanning...harap2 cik bintang sentiasa selamat

Eelobor: Cik Bintang tengah makan megi di Nanning ;)

Mankuchai: kalau tak ada kene mengena dengan kita, saya pun tak ambik pot dengan ramalan cuaca, apalagi berita taufan begini...