Selasa, 25 Januari 2011

Jalan-jalan Keliling Dhaka

Peringatan: Entri ini akan jadi panjang. Anda mungkin akan mengalami sindrom termuntah kalau tidak sabar menelaahnya. Sebelum tu, apa kata baca dulu entri berkaitan, karang tak payahlah aku jawab pertanyaan yang dah pun aku pernah tulis sebelum ni;

Melihat dengan Hati
Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh
Dhaka: Padat, Sesak, Penuh
Beli Belah Sakan di Tengah Dhaka
Bukan Selalu Jadi Perempuan Cantik

Hari terakhir di bandar paling sibuk di dunia. Macam sebelumnya, bangun dah jam 5 pagi (waktu malaysia) atau 3 pagi (waktu tempatan). Malam semalam tak ada aktiviti dan tidur awal (jam 2 pagi atau 12 tengah malam waktu Dhaka). Jadi rehat dah cukup.

Sebenarnya terjaga sebab sejuk sangat; lupa nak tutup tingkap. Dan nyamuk juga (walaupun dah berada di tingkat 3, nyamuk tetap berjaya terbang masuk ke bilik aku. Darah orang Malaysia lebih manis kot hu huhu). Kalau Lapangan Terbang pun dikerumun nyamuk, apalagi tempat lain. Jam 8 pagi (waktu Malaysia) atau 6 pagi (waktu Dhaka), aku dah mandi lama-lama hingga wap penuh bilik air (sebelum itu lompat-lompat dan bersenam bermacam gaya dalam setengah jam lebih kurang) dan bersiap seadanya. Kemas semua barang mutakhir perlu dimasukkan dalam beg. Sementara ada orang ambil jam 8 pagi (waktu tempatan), tulis sahaja apa-apa yang patut dalam buku catatan kerana semua kerja yang aku bawa untuk disiapkan sepanjang perjalanan dah siap. Dah tak boleh buat sampai habis sebab bahan-bahan yang lain tak bawa. Tak jangka pula akan ada banyak masa terluang pula.

Selepas daftar keluar dan cuba mengelak dari Mamun (Ohhhhh! Mamun asyik kejar aku sahaja walaupun dah tipu aku dah berkahwin dan ada anak enam. Dengan dua orang jejaka body guard bersama-sama aku itu, dia tawarkan apa-apa perkhidmatan lain. Ada ka patut, bila tolak tawarannya nak bagi perempuan, dia tawarkan khidmat lelaki pulak. Boleh dianggapnya body guard aku penuh susila itu gay. Terus je aku hilang respek. Kerana duit, orang sanggup buat apa sahaja), kami dibawa ke sekitar Dhaka yang sesak itu.

Kami singgah di Kubu Merah, tetapi tidak boleh masuk kerana cuti umum. Hari itu hari krismas. Kubu Merah merupakan kubu yang menjadi tempat orang Bangladesh bertahan semasa serangan Monggol dahulu kala. Kami nak ambil gambar pun susah juga sebab jalannya sangat sempit sekitar tempat itu, manakala kenderaan banyak. Sesak. Kami pula bukannya manusia yang tahan hati sahaja menjadi penyebab kepada kesesakan yang lagi teruk. Jadinya, masing-masing hanya tengok dari jauh sahaja kubu berkenaan yang diwarnakan dengan warna merah.

Ini gambar Kubu Merah yang aku google;


Kami melalui lorong-lorong tikus yang juga sesak. Lorong-lorong ini terselit di keliling bangunan yang juga sangat sibuk. Nak berselisih kenderaan pun sangat susah. Kalau takat ada lesen memandu dari Kuala Lumpur sahaja, memang akan gagal bawa kereta di sini. Ada masa kami perlu berhenti di kawasan yang tidak muat untuk berselisih kereta, saling bertolak ansur beri laluan kepada kenderaan lain juga.


Di kawasan bandar dan lorong tikus sebegini, banyak beca dan kenderaan kecil lain digunakan. Ramai juga yang berjalan kaki. Di kawasan yang sesak, sempit, berdebu dan penuh dengan segala macam umat ini juga kita boleh jumpa gerai-gerai termasuk gerai roti nan yang sebenarnya hanya sebesar meja makan sahaja. Orang yang lalu lalang beli makanan itu dan makan sambil meneruskan perjalanan. Kalau tanya aku, secara pribadi aku tak akan beli makanan di tempat tu kerana suasananya yang penuh dengan habuk. Maklumlah, memang di jukir jalan. Kereta lalu lalang, manusia lagi...memang sah akan kena keracunan. Namun, bila berada di tempat mereka, tambah lagi mereka memang dah lali dengan virus tempatan sana, dah tak jadi hal kan? Macam aku beli nasi lemak tepi longkang tu juga...aroma longkang tu yang lebih tambahkan kesedapan nasi lemah. Huh! Perbandingan yang tak boleh blah kan?

Bangunan dan kawasan rumah ahli parlimen Bangladesh berada di satu kawasan yang luas. Jalannya juga luas sampai 4 lorong berbanding jalan lain di tengah Dhaka. Alahhhh lebih kurang macam putrajayalah kan...mana ada sesak hu huh u . Kawasan ini sangat cantik kerana rumah kediaman berkenaan kelihatan bagaikan terapung atas tasik. Berderet-deret rumah menteri mereka. Kawasan rumah menteri tu kami tak sempat tala muncung kamera (sebab dalam kenderaan). Walaupun dah tala kamera, namun cuaca dan suasana yang berkabus sebabkan gambar tidak jelas sangat.

Di kawasan belakangnya pula ada taman dan tasik. Sekali pandang tak nampak macam berada di bangladeshpun. Pokok-pokok yang ada terdiri daripada pokok yang hidup di negara sejuk yang lain. Di sini aku nampak seorang yang tidak berumah sedang bersiram dalam sungai (buatan). Sekali pandang, memang tak lalu nak sentuh air sungai tersebut (warna air pun dah jadi hitam, bau tak tahulah kalau-kalau ada), namun, ada masanya hidup ini tidak menyediakan banyak pilihan. Dapat sabun tubuh pun dah kira ok kan?



Kawasan ini juga merupakan kawasan belakang bangunan parlimen. Ini dia kawasan hadapan parlimen;


Ada gambar-gambar menarik tentang keanehan sesuatu dari seluruh dunia. tak pasti ada ke tidak "sesuatu" di Malaysia kat sini sebab banyak sangat nak kena tengok dan baca keterangannya di situ. Masa sangat suntuk. berhenti untuk ambil gambar tak sampai 5 minit je pun.


Sarapan pagi kami pada jam 12 tengahari (jam 10 waktu tempatan). Dah nak pengsan kelaparan. Nasib baik aku dah belasah dua biji roti gardenia tamat tempoh kat bilik pagi tadi, kalau tak, memang akan muntah telan angin.


Restoren mewah ini letaknya bersebelahan dengan kolej swasta. Hanya orang-orang kaya sahaja yang makan di sini. Merasa jugalah aku jadi kaya sat ya hu hu hu. Aku ditegur seorang wanita kaya masa sama-sama turun tangga. Katanya anak dia sedang belajar di UKM. Fuyooooooo dia memang kaya kalau benarlah begitu!

Singgah seketika di bazar yang harganya sangat murah tetapi Taka kami telah kehabisan di laburkan di pusat beli belah sehari sebelumnya. Apalah yang hendak dibeli dengan 300 taka ini (Errrr....tau kan nilainya RM1.50 hu hu hu). Jadinya, hanya jalan-jalan sahaja tengok tempat yang padat dengan manusia itu. Hanya 10 minit sahaja tengok sebab tak tahan dengan sesak. Akhirnya kami tunggu dalam kereta sahaja sambil borak-borak umpat sana sini sambil tunggu seorang kenalan baru kami itu. Beri peluang dia laburkan hingga habis mana-mana taka yang baru ditukarnya kat sini. Dia ada 10 orang anak yang perlu dibeli buah tangan.
sesak!

Jam 3 petang (satu tengahari waktu tempatan) kami terus ke lapangan terbang. Perlu pergi 4 jam lebih awal kerana risau akan sesak dan jem sama macam masa kami datang. Mujurlah tak sesak, mungkin sebab cuti krismas.

Menurut info yang kami dapat, penduduk Bangladesh seramai 150 juta orang dengan Dhaka sahaja dihuni lebih 24 juta orang (sama macam penduduk Malaysia tu). Sebab itulah sesak merata tempat. 90 peratus penduduknya muslim. Namun, ramai yang terpaksa solat di tepi dinding sebegini sebab tidak ada surau di bahagian luar lapangan terbang.


Kaunter daftar masuk lambat dibuka, jadi terpaksalah belasah solat sebegitu sahaja. Dan, untuk perempuan, kat mana nak solat ni? Bila tanya, mereka kata ada di bahagian pelepasan nanti. Jadilah aku tukang jaga beg sementara 3 orang jejaka hensem itu menyudahkan kewajipan masing-masing. Bila mereka siap solat, kaunter Airasia dah buka, terus kami daftar masuk. Walaupun kita beratur dengan berhemah, usahlah terkejut kalau sangat ramai yang suka potong barisan. Dah budaya mereka tak reti nak beratur, nasib ajelah ya. Akhirnya, seorang staf Airasia buka kaunter baru dah panggil kami. Bila selesai je pendaftaran kami berempat, kaunter berkenaan terus ditutup buatkan aku terpinga-pinga sekejab. Agaknya mereka nampak kami ni muka baik kot (hu hu hu), tahan je orang potong Q dan kena buli. Alhamdulillah, Allah mudahkan urusan kami di kaunter itu. Entah doa siapa yang makbul ya ;)

Nasib baik juga urusan kami di imegresen juga sekejab. Kalau lama macam masa datang hari tu, jenuh terbatal wuduk yang aku ambil siap-siap kat luar tadi. Dah masuk ruang pelepasan, tiga jejaka kacak itu lepak di kafe sementara aku pula jelajah satu lapangan terbang cari surau. Dua tiga kali juga kena tanya orang hinggakan TERTANYA hindu yang jual barang-barang semayang depa kat situ. Ish! Ish! Ish! Agak-agaknya, terbuka tak pintu hati hindu tu selepas itu? (Errrr...ayat ni tak ada kaitan tentang merendahkan mana-mana kaum ya, ini cerita benar yang aku alami kat sana, sila jangan buat spekulasi melulu!).

Surau terletak nun di hujung dunia. Bila terjah masuk, nampak Pak lebai Tabligh yang akan sama-sama balik Malaysia nanti tengah tidur dengan bagusnya. Siap halau aku suruh pergi sebelah. Macam aku pulak yang salah. Dua kali aku pergi check, manalah tahu kalau-kalau surau dah pindah ke tandas, tak ada pula. Bila aku masuk semula, dia marah (tidur dia terganggu kot!). Siap dia pergi tunjuk kat aku tandas tu.

Hangin satu badan. Cuaca memang nyaman di Dhaka. Musim sejuk dah nak masuk, tapi cuaca hati aku mula membahang. Jangan lupa, aku ni baran. Walaupun berjaya atasinya sedikit demi sedikit...belum habis betul lagi. Dah lah makan kari berempah banyak dalam dua tiga hari ni, lagilah cepat darah mendidih.


“Saya nak solat dalam tandas ke?”

Kalau boleh tengok cermin masa tu, aku dah tahu dah macam mana rupa sendiri masa tu. Siap tumbuh tanduk lagi!

Yang aku peliknya, dia dah tak faham baha Melayu ke? Nak kata aku cakap bahasa Bangla, rasanya aku reti cakap bahasa Melayu je walaupun dah makan kari Bangla dua tiga hari tu. Ataukah, hanya orang alim macam dia sahaja layak solat?

Aku serbu masuk juga walaupun dia dah membebel entah apa-apa. Membebel dalam bahasa Melayu pulak tu. Kalau nak tidur, kenapa tak tidur sahaja dalam surau lelaki? Dah tukar jantina agaknya!

Masa aku keluar surau, mereka yang tengah lepak depan surau lelaki masih mengumpat aku. Kot ya pun nak mengumpat, perlahan ajelah pak cik. Namapun ngumpat. Tak ada nikmatnya mengumpat kuat-kuat.

“Dia reti cakap Melayu”

Hello Pak Cik, kalau aku cakap kelate lagu mana? Huh! Nak aje aku pi tanya lagu tu!

Aku bukan benci orang tabligh, tapi aku benci dengan sikap dua tiga kerat golongan ni yang cakap tak serupa bikin. Solat aku pun jadi tak kusyuk, geram belum habis lagi.

Bila bergabung semula dengan jejaka bertiga itu di kafe, kami pula buat acara mengumpat walaupun ada antara mereka juga berada dalam kafe itu. Umpat kuat-kuat hu hu hu mana dia orang boleh marah, kami ni kan orang jahil. Ada berani dia orang nak datang berkutbah masa tu? Masak karang kena rebus. Empat orang ni, mulut boleh tahan luasnya, mengalahkan mulut tempayan!

Alhamdulillah, penerbangan balik KL ikut jadual. Masing-masing dah penat kaki, penat minda, penat fizikal dan penat tekak nak telan makanan yang sama setiap hari (walaupun menurut mereka, itu makanan mewah. Aku dah rindukan sambal belacan dan nasi putih...tom yam juga ;) ). Dah termimpi-mimpi bantal dan tilam di rumah. Dah tak sabar nak jumpa Amir. Sebulan dah tak jumpa, mesti dia dah GEMOKKKKKK!

Siapa yang nak datang Dhaka, bolehlah guna Airasia. Harga tiket kenalah sentiasa semak di laman web. Kalau masa promosi, serendah RM34. Masa kami pergi harganya RM815 (2 hala termasuk bagasi). Kalau guna MAS, RM1600, manakala Biiman Air (Bangladesh Air) hanya RM1200, jam 1.45 AM di KLIA, manakala balik ke KL jam 6.45 petang, setiap hari juga disediakan makan. Walau bagaimanapun, 90 peratus penumpangnya adalah bangladesh dengan bahasa perantara juga Bangladesh. Bahasa Inggeris hanya digunakan sesekali sahaja (Dah boleh bayangkan suasananya hu hu hu).

Lupa nak catatkan bahawa, sebelum mendarat di Lapangan Terbang Zia, Dhaka, kabin pesawat akan disembur dengan cecair pembasmi kuman (kot!). Katanya peraturan lapangan terbang di sini. Awalnya, aku rasa kagum juga...ingatkan mereka tersangat amalkan kebersihan hinggakan pesawat yang nak landing pun kena sembur termasuk orangnya. Bila dah turun sana dan tengok segala mak nenek yang ada...aku rasa, biarlah komen itu aku simpan dalam hati sahaja. Karang ada pulak yang rasa hati ya...anda fikirkanlah sendiri ya ;)


Terima kasih kerana membaca entri yang teramat panjang ini. Dah malas nak pecahkan jadi banyak entri. Nak tulis pasal benda lain pulak. Jommmmmm kita petik anggur pulak!

PsssssTT: Acara jalan-jalan keliling Dhaka ini ditaja oleh kenalan kepada salah seorang body guard aku tu yang menyediakan seorang pemandu pelancong, pemandu dan kenderaan. Percuma. Alhamdulillah, dalam masa beberapa jam terakhir sebelum berangkat balik, sempat jugalah kami merayau-rayau melihat suasana sekeliling.

PsssssT: entri ini aku siapkan semasa dalam penerbangan balik...malas nak tambah apa-apa lagi, hanya taip semula sahaja.

17 ulasan:

eelobor berkata...

serius...memang baca pun guna mouse untuk skroll laju2. tapi bila bab gambar berhneti dan tengok lama2 sket. hihihi

azieazah berkata...

Wow...! Berbaloi berjalan jauh dgn menulis entri panjang.

Memang hebat perjalanan dan pengalaman yg disimpan di sini.

Menjadi panduan dan info oleh pembaca.

Hehehehe baca pun penat gak, tapi besttt...!

anyss berkata...

Eelobor: hu hu hu bayangkan juga macam mana nak kena tulis sepanjang ni...


Azieazah: Orang lain tak ada pengalaman pergi Bangla, susah nak cari info. Kira macam khidmat masyarakat jugalah tambah info ya ;)

Penat tu masih lagi belum habis sepenuhnya.

Biela Sapine berkata...

Banyak pengalaman yang dapat selain melawat negara orang ni. Hehe
Padat betul ye di sana.

anyss berkata...

Biela: betul tu...bila pergi ke tempat ramai orang susah, rasa sangat bertuahnya diri...bersyukur sangat2 dengan apa yang ada.

Mmmmm sangat padat hinggakan tak boleh nak ambil gambar. Apa yang termasuk dalam gambar tu di tempat2 yang kurang sikit padatnya ;)

terokai seni berkata...

jenuh ngabihkan crita tu... kesimpulannya syukur la dok mesia

anyss berkata...

cemomoi: betul! betul! betul! Kalau ikutkan depa, memang tak mau balik dah...nak menetap je kat Malaysia. Sebab tu, masa hantar depa balik, 2 orang dah hilang kat airport. Kalut pihak imigresen kita kena cari merata...

ieda berkata...

x dpt nak baca banyak .. tapi paham sedikit , kira berbaloilah kan ke negara org nie banyak yg boleh disharekan bersama
negara mereka adalah diantara negara termiskin di dunia ..
sykur sbb mesia bukan tergolong dari negara mereka .. huhuu

Awanama berkata...

saya mengikuti cerita anyss bertolak ke Dhaka smpi la plg ke Tanah air ni.

woww! mmg mcm balik ke era 80-an plk rasanya. baru ni saya tau keadaan Dhaka yg padat dan berhabuk tu.

lepas Dhaka ke mana plk ye? nnt saya nak baca lagi..hehe!

Cetusan berkata...

Boleh jual artikel ..

anyss berkata...

ieda: Banyak sangat2 syukurnya

anyss berkata...

J@j@: Petik anggur di Beris, boleh?

anyss berkata...

ZZ: mmmm zz nak beli tak?

faezah abdul jalil berkata...

tq kerana sudi kongsi pengalaman ....

Unknown berkata...

Salam,

Nak tanya kalau ke sana tukar duit ringgit ke Dhaka ada x? Ke memang kena USD juga? Lagi satu restoran untuk ala-ala utk orang kaya tu ada alamat x n nama restoran. Saya mungkin akan pergi ke sana bulan depan. Cuacanya macam mana untuk nov-dec. Boleh share tips2 untuk ke sana?

anyss berkata...

Siti Aisyah Affendi Lee:

1. Kami tukar duit USD kat airport. keluar je imigresen mmg dah Nampak penggurup wang. Tapi macam biasalah, bila tukar di airport, harga dia cekik darah sikit. Cumanya, itu lebih mudah berbanding kita nak cari tempat tukar duit kat Bandar.

2. mohon maaf, saya tak dapat nyatakan nama restoren dan tempat makan tu sebab kami dibawa ke sana oleh orang tempatan (yang diuruskan oleh rakan baik warganegara Bangladesh seorang drpd kami).

3. masa kami pergi dulu bulan januari, ketika itu suhu semakin sejuk kerana nak masuk winter. sila semak cuaca dunia sblm pergi sbb musim berubah termasuk suhu. semua pengalaman dan tips telah saya tulis dlm entri, dah tak ada tambahan rasanya. Cuma jaga makan dan minum kerana perut kita alah dengan makanan tak bersih.



toruk makto berkata...

seronok baca entry ni, lenggok bahasa yang tersusun . kelakar pula tu haha.
teringing pergi Bangladesh sebab ..ntah rasa mcm unik