Rabu, 19 Januari 2011

Beli Belah Sakan di Tengah Dhaka

Sepatutnya entri ni aku siarkan semalam, tetapi capaian ke internet sangat perlahan mengalahkan semut si kura-kura (ada ke semut jenis ni? Aku pakai bantai aje ni...). Jadinya, agak lambat sikit sambungan dari entri terdahulu ini aku sambung. Rakan-rakan boleh baca catatan sebelumnya di Melihat dengan Hati, Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh dan Dhaka: Padat, Sesak, Penuh

Walaupun tidur dah jam 2 pagi waktu Malaysia (12 tengah malam waktu tempatan), aku dah terjaga jam 5 pagi (3 pagi waktu Dhaka). Waaaaaaa kalau di Bangi, jam 6.30 pagipun liat nak bangun hu hu hu suasana senyap sunyi. Gelap juga kat luar. Subuh jam 7.30 pagi waktu Malaysia, masih juga gelap gelita. Jam 8 pagi baru cerah tanah.

Berbanding Beijing yang sama cuaca dan keadaan tahap sejuknya, aku dapat lihat bezanya; Beijing hidup lebih awal. Jam 5 pagi mereka dah bising keluar cari rezeki. Di sini, jam 9 pagi baru mereka keluar. Dah terang benderang.

Jam 9 pagi, kami turun ke bawah dan jalan-jalan ke sekitar mencari sarapan. Kedai-kedai masih tutup. Jalan raya masih lengang. Yang banyak lalu lalang adalah tut-tut, beca dan kenderaan kecil yang lain memunggah barang-barang ke pasar. Kalau tengok sayur dan buah yang mereka angkut, huh! Rasa nak angkut bawa balik Malaysia sahaja. Besar. Segar.

Ini dia DBKL mereka. Guna penyapu lidi bersihkan jalan. Kumpul sampah sarap di beberapa tempat sepanjang jalan, kemudian terus bakar di tepi jalan itu juga. Tak payah ada lori angkut sampah. Tak perlu ada tempat pelupusan sampah.


Dapur hotel berada di hadapan dan bersifat terbuka. Jadi kita boleh tengok apa yang mereka masak. Agak-agaknya, mampu telan tak kalau dah tengok macam mana mereka buat aktiviti masak memasak itu?

ayam dalam bakul

Chef hotel...

Ada macam rupa periuk Ali Baba tak?

Depa guna tangan je alihkan kari ayam dari periuk ke bekas lain. Senduk tak ada ya...

Acara basuh periuk belanga

Kami naik tut-tut ke pusat beli belah di bandar. Kalau naik teksi, lambat sampai. Tambangnya 1000 taka sahaja. Maknanya hanya 50 sen. Huh! Macam hidup tahun 80-an sahaja.

Pusat beli belah ini ada kawalan keselamatan yang ketat. Kena scan badan segala, macam kat airport tu. Aku punya handbeg ciput beli masa potongan harga 70% tu pun nak digeledahnya (macam tak logik je...nak mintak angpaulah tu!). Nasib baik kami bawa pekerja hotel yang sangat suka mengulangi ayat “have a problem, please call me...24 hour” huh! Dia punya motto tu diulang-ulang hingga kami pun dah hafal. Asal sahaja dia sebut “have a problem...”Kami pun terus sambung ayat dia hu hu huhu...entah berapa ratus kali dia sebut.

Pusat beli belah taraf bintang-bintang

Orang tak ramai masa awal sampai (waktu solat Jumaat), masa kami balik...fuyooooo penuhhhh! Foto masa orang ramai tak sempat ambil sebab bateri dah habis.

Tingkat ini hanya ada kedai sari sahaja. Rabun biji mata sekejab.



Siap buat demo cara pakai sari lagi tu...

Sari ini hanya untuk pengantin sahaja.

Walaupun aku tidak harapkan untuk berbelanja di sini, tetapi kami sebenarnya tidak ada pilihan lain. Tempat ini macam klcc, barang-barangnya memang mahal. Kalau kami ke satu bazaar yang popular di sini (lupa dah apa nama dia), kami diberitahu akan balik hotel esoknya (pergi hari ni, esok baru sampai ke hotel semula sebab jarak dan juga kesesakan. Fuhhhhh! Macam nak beli juta-juta tan sari je!)

Jadinya bajet dah lari. Saripun tak ada yang murah. Nak beli skirt macam Aishwarya Rai pakai pun dah tak dapat. Manusia pula seramai-ramai orang. Tak ubah macam jalan TAR atau Jalan Masjid India pada musim perayaan. Itu kat mall mahal, kalau bazaar tepi jalan, lagilah tak mampu nak menyesakkan sama.

Barang-barang yang ada memanglah cantik-cantik. Mahal. Berpinar-pinar sekejab biji mata tetapi bila tengok harganya, kering darah (bagi akulah, orang lain, ok aje). Body guard aku dua orang tu juga borong sakan. Aku yang berkira lebih. Nak tawarpun sangat susah bila pergi ke tempat mewah macam ni. Redha ajelah!

Berkenan dengan baju kaler purple tu...tapi mahal sangat; 15 ribu taka. Tujuh ratus lebih tuuuuuuu!

Bos yang hensem hu hu hu macam shah rukh khan

Untuk pergi ke tempat yang harganya lebih murah, aku tak rasa ianya mudah. Tempat-tempat mahal inipun penuh dengan manusia, apalagi kalau tempat yang begitu. Salah hari kena copet pula. Kira redha ajelah. Namun, aku yakin, bagi orang lain, tempat ini tidaklah mahal sangat. Sama macam Midvaley aje. Hanya aku yang rasa tak berbaloi dan mahal.

Si hensem tu sempat menjeling masa aku ambil gambar dia hu hu hu agak-agaknya, dia tahu tak dia tu hensem?

PsssssT: Selamat panjang umur dan diberkati seluruh kehidupan buat diri sendiri. Aminnnnnnnn! ;)

16 ulasan:

Tie berkata...

Salam ziarah,

Wah... chef guna batu giling, hihi...

Tapi macam tak berselera je nak makan situ.

Tengok periuk alibaba tu, gerun lak. Kalau kita mesti nangis time nak basuh!

Model sari yang menarik!

Akhir sekali, terima kasih kerana berkongsi pengalaman yang berharga ni.. :)

ieda berkata...

aduh dikk tu chef ker .. huhuhu dah agak dah rasanya kalau ke sini nie kan .. huhuh
angkat lauk ngan tangan ?? biar benar dikk x panas ker ?? masalahnya ada ker cara mcm tuu .. huhuh konpermmm akak x makan kalau tgk huhuhu

waa not bad mall dia besar dan ramai orggg , yerlah tempat tumpuan kann ..

azieazah berkata...

Wow! Bestnya dapat tengok budaya dan cara berniaga di sana. Sungguh unik ya.

Wahhh kalu tempat mahal pun ramai orang, tempat murah apatah lagi. Nampaknya ramai juga orang2 kaya di sana yer...

Biela Sapine berkata...

Wahh, memang cara pemasakkan begitu kah ?
Tak pakai senduk or something else.
Woo woo terpegun sekejap tengok
Bila shopping mall berbintang bintang macam tu.
Ini kan super market lain kan
Tapi memang satu pengalaman yang menajubkan

anyss berkata...

Tie: Wsalam. Semuanya cara tradisional. Rempah berbau wangi sangat menyelerakan tetapi bila tengok cara depa masak...naik kembang anak tekak hu hu hu

Itu di hotel 3 bintang, bayangkan kalau gerai tepi jalan ;)

anyss berkata...

Ieda: Depa berhenti sekejab ceduk lauk tu bila kami ambil gambar (posing jab!).

Lauk tu dah sejuk kot, dan depa nak masak yang lain lagi, hari itu sahaja ada 6 kenduri kawin di hotel tu...sepanjang malam dan siang depa masak.

Mall tu untuk orang-orang kaya je...memang padat dengan orang. Penduduk dhaka aje dah 24 juta, kira tak lah ramai sangatkan berbanding jumlah 24 juta tu

anyss berkata...

Azieazah: Depa ni macam Indonesia juga, orang kaya tersangat2 kaya, manakala yang miskin memang merempat. Walaupun ramai rakyat dia miskin, tetapi sebab penduduk Dhaka sangat ramai (24 juta), maka golongan kaya masih lagi sangat ramai. Kalau 2 peratus sahaja pun yang kaya, dah berapa ramai tu....

anyss berkata...

Biela: Tak pastilah pulak caranya begitu atau macam mana, tetapi itu yang kami nampak. mana tahu kot hanya hari tu depa tak jumpa cari senduk ke ;)

Bazar biasa akan cerita dalam entri lain, sabar ya ;)

Unknown berkata...

hai saya pertama kali datang kesini dan menjadi pertanyaan pertama saya awak ni belajar di sini ataupun melancong disini??

tapi sangat berterima kasih sebab awak kongsikan cerita yang menarik ni sebab memang tak pernah dapat menggambarkan kehidupan kat sana..ialah kan sebab televisyen media massa jarang menunjukkan kebenaran ni kan..haha

yang paling saya terkejut angkat kari guna tangan aiyoo..memang kembang tekak rasanya..walaupun kos hidup kat sana jauh lebih murah dari malaysia,tapi kalau macam tu lah gayanya tak mahu lah haha..

lagi satu pasal kedai saree tu..mak ai sportingnya pekerja tu buat demonstrasi dia..takde rasa malu atau segan pun dia kan..hahaha..

anyway salam perkenalan..
:)

anyss berkata...

Sendra: Selamat datang.
Saya ke Dhaka 3 hari sahaja, bukannya belajar. jadi apa yang saya tulis dalam beberapa entri tentang Dhaka ini hanyalah pengalaman 3 hari tersebut, apa yang saya tengok dan alami.

Memang tak lalu nak makan bila tengok sendiri apa depan mata. Orang Malaysia rasanya tak sesuai untuk hidup kat sana. Mereka lebih banyak mendesak & sanggup buat apa sahaja kerana tekanan hidup. Kumpulan tabligh dari malaysia yang selalu pergi ke sana juga dah mula mengikut cara hidup mereka.

Kalau kita nak cuba saree tu pun boleh. Disebabkan pekerjanya lelaki, saya tak berani cuba. Karang tak pepasal jadi benda lain pulak ;)

mknace unlimited berkata...

:) :) :)
best dapat buka mata di tempat orang nih
terbaeekkk!!!!

singgah pagi dari mknace unlimited

caluk@cencaluk berkata...

mc'd takde ke he he

anyss berkata...

Mknace: selamat datang. Ada best, ada yang tak best...yang penting, pengalaman tu berharga ;)

Caluk: hu hu hu kalaulah ada...harap2nya adalah. Tak sempat nak jelajah segala ceruk

Unknown berkata...

Jadi pengen kesana juga baca pengalaman kamu :) kayaknya seru
Salam dari indonesia

Unknown berkata...

Ada je senduk di sana. Hahaha...kalau nak bandingkan harga barang di sana jauh lebih murah dr di malaysia. Kena pandai pilih tempat shoping.

Unknown berkata...

Saya pergi dinajpur bangladesh saya belajar mencintai org miskin