Anda Juga Mungkin Berkenan

Isnin, 30 September 2013

Petua Panjang Umur Versi Tun M


Kalau ikutkan petua panjang umur seperti yang Tun M kongsikan, tak adalah susah sangat. Menurut Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, petua untuk panjang umur seperti beliau adalah dengan makan secara sederhana dan mengamalkan gaya hidup sihat.

“... jangan terlebih makan, jangan makan terlalu banyak. Saya tidak merokok dan saya tidak minum minuman keras," katanya ketika melancarkan program 'Walk-A-Mile' di Tasik Titiwangsa.

Dr Mahathir kemudian menyertai kira-kira 1,500 peserta dalam acara jalan kaki di taman tasik berkenaan, yang juga sebahagian daripada kempen kesedaran tentang kesihatan jantung.

Komen aku: Petua untuk sihat kan tu? Kan? Kan? Kan? Ke daku salah pemahaman? Mmmmm mungkin, maksudnya, bila dah sihat...umur akan panjang. Gamaknyalah!
 
Errrr...hari ni adalah hari terakhir bulan ni kan? Mmmmmm cepatnya masa berlalu!
 
 
 
 


Jumaat, 27 September 2013

Leher Aaron Aziz Senget?


Apa dah jadi dengan hero pujaan Malaya ni? Siapa lagi kalau bukan pelakon Aaron Aziz yang kian digilai ramai anak dara termasuk mak dara dan nenek dara. Beliau kini berada dalam keadaan stabil selepas dimasukkan ke Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur, mengidap penyakit Cervical Facet Arthritis pada bahagian leher menyebabkan ia senget sebelah serta tidak boleh banyak bergerak pada bahagian terbabit.

Aaron Aziz mula rasa kesakitan pada lehernya sejak seminggu lalu, tetapi menahannya kerana mahu menyelesaikan penggambaran sebuah telefilem. Kesakitan itu akhirnya menular sehingga ke bahagian tangan dan jari sebelah kirinya menjadi kebas.

Ada sesiapa nak pergi melawat Aaron Aziz tak? Nak ikut lah!

Mmmmmm dari dok cerita tentang bini Mat Yo minta maaf, ataupun dok cerita tentang video bini Mat Yo maki pak guard di Subang tu, baiklah cerita pasal abam Aaron Aziz, ya tak? Kalau pasal Fida Ibrahim lari dari lokasi penggambaran di Baling lagilah tak mau cerita...aku bukan peminat dia walaupun suara dia mirip dengan Dato' Siti Nurhaliza. Aku pun tak tahu sebab apa Fida Ibrahim bukan antara artis yang aku suka. Nak kata tak suka pun tak adalah. Mungkin sebab dia tak menonjol sangat kot.

Tapi, teringin jugak nak cerita tentang Fiza Elite kahwin dengan Adam AF tu…fuhhhhh dah tentu ramai jugak yang cerita dengan macam-macam versi. Seeloknya, doakanlah mereka hidup aman bahagia hingga syurga. Ya tak?
 
 

Celoteh Pagi Jumaat di Petang Hari

 
Hari Jumaat yang barakah. Pepagi yang tak berapa nak pagi itu aku jelajah Bangi untuk melunaskan semua hutang piutang sebelum menyinggah di Warta untuk beli sedikit keperluan. Asalnya memang nak beli sedikit ajepun. Nak beli mana yang dah benar-benar kehabisan sahaja walaupun perangai aku memang suka simpan stok sekadar perlu. Maksudnya, tak adalah minyak masak tu habis semua titiknya baru nak beli, agak-agak masih sempat guna dua tiga kali aku akan beli baru. Ramai orang lakukan begini. Yalah, mana tahu kalau kehabis tengah malam masa tengah kebulur, tak ke naya jadinya.

Sebab nak beli sikit, sekadar cukup 2 minggu ini sebelum balik kampong sambut Aidiladha, aku hanya guna bakul kecil sahaja. Ternyata, memang semua barang keperluan dah habis. Akhirnya tukar juga guna troli bila perlu ambil beras, minyak masak, sardin (Opssss! sardine dah jadi makanan mewah sekarang ni kan??? Daku yang marhaen dah tak mampu makan sardine lagi) dan keperluan lain. Alang-alang dah masuk Giant, angkut ajelah. Tak payah lagi buang masa datang semula. Tapi rasanya kena datang semula lagi sekali juga sebab tak semua barangan keperluan masa raya nanti dah beli.

Masa tengah pilih barang, telefon Mek tanyakan stok milo dan neskefe di kampong. Tanya dia nak yang mana. Bahaya jugak tanya macam tu, kena dia demand nak yang besar, masih mampukah aku?

Adik yang susun barang tu kusyuk je penuhkan rak. Bila aku ambil pack milo 3kg, adik hensem tu panggil dan mintak pack yang dah aku ambil tu. Dia kerobek dalam rak dan berikan aku pack yang lain. Rupa-rupanya pack yang itu ada hadiah jug milo. Satu-satunya sahaja yang tinggal. Terima kasih, adik hensem. Macam tahu-tahu pulak jug kat rumah aku memang bukan macam jug hu hu hu hu bila dapat jug percuma dari milo tu, bolehlah aku guna kalau-kalau ada tetamu datang. Ada sesiapa nak datang tengok dan rasa keenakan teh yang dibancuh dalam jug milo percuma itu tak? Errrr…teh je ada, milo tu kepunyaan Mek ya hu hu hu hu

Dah ambil itu ini, situ sini…mana yang sangat-sangat perlu sahaja. Yang boleh tangguh, tangguh dulu. Mana tahu kot esok lusa rezeki tersepak harta dari langit kat mana-mana...siapa nak tahu kan? Dah ke kaunter, huh u huh u sikit gitu tak penuh trolipun dah nak cecah RM200 hu huh u hu ohhhhhh aku memang marhaen! Tiba-tiba sahaja bajet dah lari. Dah potong sana sinipun masih lagi lari bajetnya…apa nak dikata. Alahai!

Baliknya singgah Asam Pedas tapau kan nasi + togeh goreng + ikan kembung gulai kuning + neskepe ais. Belum sarapan dan makan apa-apapun walaupun dah jam 1 tengahari. Bila bayar, harganya BARU je RM9.50 ya. Mana ada naik harga. Harga standard lah tu kan? Orang kat Jepun nun, sekali makan pun dah cecah RM130, tak geger satu duniapun. Takat RM9.50 pakej sekali dengan neskepe ais yang dah makin kurang manisnya tu, apa ada hal nak bayar.

Semua ni bukan sebab kenaikan harga minyak petrol sebanyak 20 sen itu, sebab Pak Menteri kata harga barang tak naik. Harga barang terkawal. Jangan salahkan menteri. Kalaupun hari ni harga petrol naik lagi sepuluh sen, apa ada hal. Kan harga barang tak akan naik. Itu janji pak menteri. Jadi, rakyat Malaysia yang sporting ni tak kesahpun takat nak naik banyak tu. Naik lagi banyakpun tak apa kan? Kan? Kan?
 
Dengarnya, harga petrol akan naik lagi 10 sen tengah malam ni ya? Betul ke petrol naik lagi?
 
 

Rabu, 25 September 2013

Entah Bila Sempat Qada Tidur


Hari tu, sangat bercita-cita tinggi untuk qada tidur hinggakan tak sabar menunggu malam Jumaat. Kononnya lepas isyak terus lompat katil empuk dan beradu bak tuan puteri hingga subuh menjelang. Apa yang jadi sangat berbeza…jam 1.30 pagi juga baru lelap.

Itulah jadinya bila dah biasa amalkan tidur 2 jam sahaja sehari, yang juga perlu tak tidur sehari semalam selama dua kali seminggu juga. Selama bertahun-tahun begitu.
 


Jawapan bagi persoalan rakan maya t.a.t.a adalah: Daku ni budak skulah yang kena siapkan semua kerja skulah. Daku juga kena kerja. Jadinya, kena korbankan masa tidur, kena korbankan RM, kena korbankan masa bersuka ria jalan-jalan atau berambu ramba. Jumaat petang itu daku berjaya hantar kerja skulah, jadi sangat mengantuk dan memerlukan bantal untuk qada tidur.

Orang kata, tak perlu tunjuk berapa kuat yang kau usahakan, tapi tunjukkan berapa banyak yang kau capai. Betullah tu. Sebab tu aku tak banyak cerita tentang apa yang aku buat. Hanya beritahu "tengah buat kerja skulah".

Bagi sesetengah orang, aku ni gila sebab sanggup buat begitu untuk tempoh bertahun-tahun sedangkan hasilnya tak adalah nampak apapun. Bagi aku pula, aku kena lakukan sehabis daya sebelum mengalah. Nak buat macam mana, Allah memang tahu aku ni keras kepala dan degil, jadi ujian Dia untuk aku lebih sikitlah berbanding orang lain. Apa yang penting, aku tak boleh mengalah!

Cara orang berjaya itu berbeza. Ada orang mudah sahaja dapat apa yang diusahakan. Senang sahaja laluannya. Ada orang lain pula, macam tak logik tak masuk akal pun ada, tapi tetap juga dia buat hingga dapat walaupun terlalu banyak perlu dikorbankan.

Agak banyak juga yang perlu aku korbankan. Memang banyakpun sebenarnya. Bukan sahaja masa, harta benda, malah kasih sayang, keluarga, persahabatan. Lebih dukacita, aku turut kehilangan kepercayaan.

Alhamdulillah, perjuangan hampir ke hujungnya walaupun belum capai 100%. Masih ada 30% perjuangan perlu aku lakukan, namun, sedikit sebanyak bahu dah ringan sedikit. Aku dah boleh qada tidur seketika sebelum sambung semula perjuangan.

Sekali lagi, aku ada hantar borang permohonan belajar dengan UKM untuk sambung belajar lagi. Tempohnya 7 tahun. Huh! yang tu pun belum tamat, dah sambung yang lain pulak ya...memang gila! hu hu hu
 
Apa yang best kali ni adalah…tiap kali kelas dalam bentuk bengkel berhari-hari itu, kami bukan sahaja tak perlu bayar yuran (sebab staf), kami juga disediakan makan minum huh u huh u best tak gitu?

Mestilah best…dah la kelasnya kat tempat banyak bintang bulan yang boleh dipetik, perut kenyang, ilmu pun dapat …tinggal lagi kena rajin buat kerja rumah je.

Alahai, Minah! Kau tak bosan ke dok belajar sampai beruban?

Jawapan aku mudah je: kalau takdirnya meninggal masa menuntut ilmu tu kan best… Ini cara aku berjihad. Lagipun, peluang dah depan mata...tak kan aku nak tengok je kan? Rembatlah!
 
 

Selasa, 24 September 2013

Cinta Monyet Cinta Pertama


Petang-petang biasanya aku suka dengar THR GEGAR online, sama ada di komputer pejabat ataupun di tablet. Nampak benar darah Kelate masih pekat kan walaupun berbelas tahun sudah aku menetap di Bangi huh u huhuhu

Selalunya THR GEGAR akan selitkan lagu-lagu rakyat sama ada dikir atau lagu-lagu dari Trengganu dan Pahang. Ada juga lagu Hindustan. Itu memang lagu-lagu kegemaran rakyat di pantai timur…tambah pulak kalau DJ Zura dan DJ Shah yang sentiasa sahaja gaduh gaduh manja dalam dialek ketiga-tiga negeri ini. Memang layanlah tetiap petang.

Selain lagu dikit Barat, aku suka jugak dengar lagu-lagu rakyat dan lagu anak tempatan. Selalunya lagu ni memang akan sentiasa ada;

Makwe Koi - Anok Semantan



Lagu ini merupakan Lagu Loghat Pahang Dari Album Anok Semantan. Sekali dua dengar aku memang suka, tapi tak adalah sampai dok cari siapa yang nyanyi. Lama-lama aku terpikat dengan lagu ni. Sedap. Merdu. Dan kena dengan telinga aku. Akhirnya, terpaksa juga cari siapa empunya suara.

Rupanya kumpulan Anok Semantan. Ada banyak lagu boleh dengar (satu album kot). Amat sayang jugalah bila hanya satu album sahaja yang ada. Kalaulah mereka rakamkan lagi album baru…mesti best kan? Cuba dengar lagu ni pulak…kaya dengan masej dalam lagu ni.


Ngape Bio Semok - Anok Semantan




Walaupun lagu ni tak adalah best sangat macam lagu pertama kat atas nun, tapi rentaknya macam comey je. Bila mereka buat videoklip yang sebegitu, rasa macam kelako pun ada. Comey pun ada. Tapi, tetap tabik spring dengan mereka…


Anok Ayam Didik - Anok Semantan



Lagu ni juga merdu didengar. Lebih best lagi terisi nilai budaya yang tinggi. Nampak macam biasa-biasa sahaja, tapi sebenarnya…ada nilai yang payah nak jumpa dalam lagu-lagu sekarang. Kenapalah mereka tak promosikan lagu ni biar glamer satu Malaya!


Mudik Meminang - Anok Semantan




Bermula dengan lagu cinta moyet cinta pertama zaman anak-anak, akhirnya aku mula menyukai kumpulan Anok Semantan ini. Silalah nyanyi lagi. Silalah tambah koleksi lagu-lagu rakyat yang merdu dan tinggi nilai budayanya tu…

Isnin, 23 September 2013

Kerepek Raya Aidiladha Sedia untuk Ditempah


Aidiladha akan menjelang tak lama sahaja lagi. Biasanya, bila tiba Aidiladha, tak ramai jual jual biskut raya atau kerepek raya. Tapi kami di Kerepek Rembow Kerepek Raya tetap buka tawaran jualan sempena kedatangan aidiladha nan mulia itu.
 
 
 
Tempahan sudah dibuka sekarang. Tarikh akhir tempahan pada Jumaat 4hb Oktober 2013. Kawasan terlibat: sekitar Bandar Baru bangi, kajang, UKM, serdang, Bukit Mahkota dan Nilai.

Ataupun kat Ketereh Kelantan, boleh ambik masa aku balik kampung nanti. Tapi, kalau kat kampung tu, pembayaran kena dahulukan ya...risiko pulak untuk Cik Bintang. Aku tukang serahkan aje!

Boleh tinggalkan komen di ruang komen untuk tempahan, ataupun ke FB kerepek Rembow Kerepek Raya.

Selepas kenaikan harga petrol 20 sen yang menaikkan banyak harga barang, walaupun menteri kata barang tak naik, namun hakikatnya neskefe ais pun dah mencecah harga RM2.50. Asalnya, Kerepek Rembow Kerepek Raya juga berhasrat untuk naikkan harga bagi menampung kos yang turut meningkat.

Bila fikirkan semula tujuan asal kami jual kerepek ni, maka kami memutuskan untuk mengekalkan harga tahun lepas. Ye lah, dulu-dulu kami jual kerepek sekadar tolong rakan-rakan yang nak bekalan kerepek. Setiap kali aidilfitri atau aidiladha, kami tetap akan pergi ambil kerepek untuk bawak balik kampung. Apa salahnya banyakkan sikit untuk rakan-rakan.

Semua kerepek tu kami ambil selepas hari Jumaat 4hb Oktober 2013, bukannya stok lama yang tak habis aidilfitri lepas. Bukannya kerepek tak habis jual hari tu. Sebabnya: kami nak makan yang rangup kriuk kriuk. Kalau lemau, sila kembalikan semula dan kami akan gantikan dengan yang baru.
 
 




Kerajaan Cadang Naik Harga Gula


Minggu lepas, rakan serumah aku yang manis itu balik sambil jinjing neskafe ais. Dia jarang minum ais, tapi bila dah dahaga sangat, tetap kena cari juga. Jadi, minumnya tu tak adalah banyak sangat. Boleh kongsi dengan aku lagi separuhnya.

“Akak tau dak teh ais ni harga berapa dah?”

“Berapa?”

“RM2.50,”

Errrrr...itu harga selepas dua hari kenaikan harga minyak petrol. Menteri kata tak ada kenaikan harga barang selepas harga minyak petrol diumumkan naik 20 sen.

Hari ni, kerajaan cadang naik harga gula dengan melakukan pengurangan subsidi gula secara berperingkat. Alasannya: sebagai langkah menggalakkan rakyat mengurangkan penggunaan gula dalam makanan dan minuman sekaligus mengurangkan penghidap diabetes.

Bagus betul menteri di Malaysia ni kan? Ayam mahal, suruh rakyat dia tak payah makan ayam. Sayur mahal, menteri kata rakyat kena tanam sayur belakang rumah. Petrol naik harga 20 sen, menteri suruh rakyat kayuh basikal. Rakyat berdiabetik, suruh naikkan harga gula. Esok lusa, tepung pulak naik harga, maka menteripun berpantunlah kata "usah makan roti canai, pi makan capati" yaaaanaaaa deyyyyy!

Bila harga rumah naik, menteri kata...pergilah bina rumah dalam hutan belantara sana, tak payah dok bandar kan? Aku dok nampak bil letrik kat rumah aku mencanak naik berbanding biasa, tapi menteri kata tarif letrik tak naik. Heran jugak aku...apa yang naik sebenarnya. Komen lebih kang, menteri akan kata “gunalah pelita ayan kalau tak mau bayar letrik” Aku agak ajelah! Ikut situasi semasa gitulah menteri akan kata.

Cumanya, aku dok heran juga apa guna bina Bakun bukan main besar, tenggelamkan kawasan hutan sebesar singapura, kemudian bina pulak MuruM, tapi...letrik naik harga juga hu hu hu hu



Errrrr...entri ni pasal harga guna naik naik, bukan pasal Bakun, Murum atau tarif letrik. Bukan jugak pasal apa akan jadi 20 tahun akan datang. Hilang fokus pulak!


Komen aku: Tak payahlah komen apa-apa! Tunggu aku jadi menteri dulu, boru sedap lemak berkrim sikit nak komen.



 

Jumaat, 20 September 2013

Aku Ada Kamu


Hari Jumaat yang berkat. Walaupun kepala masih wenggg, namun aku bersyukur kepadaMu;



Aminnnn.


Khamis, 19 September 2013

Tak Sabar Menunggu Malam Jumaat


Ini entri hari Khamis...esok Jumaat 20 September 2013. Yaaaaa entri betapa tak sabarnya aku menunggu malam Jumaat.
 
Seminggu dua ni, aku bertungkus lumus berjuang, dengan tidur tak menentu...makan tak tentu hala tapi sebenarnya stress yang melampau itu telah menyebabkan selera makan aku bertambah dengan mendadak...sekarang  ni dah fobia nak tengok penimbang. Akhirnya malam Jumaat pun tiba. Insha Allah, kekurangan tidur selama dua minggu itu boleh aku qada malam ni, boleh tidur tak ingat dunia untuk seketika sebelum meneruskan perjuangan semula.

Fuhhhhhh! Ayat tak edit, terus taip di templet dan publish di blog. Kali pertama buat, harapnya tak ada kesilapan hu hu hu hu hu
 
Minggu depanlah sambung cerita apa-apapun, hari ni nak kena pergi Lembah Pantai sat sebelum ada peluang tarik selimut peluk bantak lepas isyak malam nanti.
 
Kalau daku sunyi sepi di FB malam ni maknanya...daku tengah lukis mimpi indah berlari-lari kejar biri-biri putih di lereng gunung bersama KHirtik Roshan ;)
 
Lambatnya malam Jumaat nak datang!
 
 
Setelah bertungkus

Ahad, 15 September 2013

Yang Tak Habis Raya Hari Tu Ek?


Walaupun hari ni panas tentang berita polis tembak isteri dan bapa mertua di Johor, tapi aku nak tulis pasal benda lain.

Kisah ni kisah musim sambutan syawal hari tu. Kenapa baru tulis?

Jawapannya mudah je; bersihkan hati dulu. Bimbang entri aku jadi berapi kalau tulis terus, maklumlah….kita hanya manusia. Tak boleh lari dari emosi dan sentap.

Sentapppppp????? Apa kes?

Musim Syawal @ Aidilfitri lepas, pejabat aku buat jamuan raya. Kutip sorang RM25, kemudian buat cara potluck. Bila dah kutip duit, tak ada maknalah ada yang nak menyumbang makanan lain lagi kan?

Hidangannya macam hidangan raya yang lain…lemang, rendang, kuah kacang, nasi impit, lontong, ada laksa johor dan kambing golek. Bagi aku yang tak berapa nak makan kambing, lontong dan laksa johor, makanya tak ada apa yang boleh aku makan. Ada lemang je pun cukup kot untuk aku.

Dalam dok meting segala tu, ada yang tanya aku “Tak bawa kerepek ke?”
 

Mmmmm...dia teringin nak rasa kot!
 
Asalnya memang tak terlintas ingatan pun nak bawa kerepek sebab bekalan kerepek memang dah habis sebelum raya lagi. Kat rumah aku hanya ada sebungkus kecil sahaja. Untuk makan sendiri sebab sejujurnya dalam dok packing dan angkut kerepek tu, tak ada rasa nak mengunyahpun. Simpan aje se pack kalau-kalau aku nak makan.

Cik Bintang kata “Nanti saya ambik yang baru…hujung minggu ni sampai,”. Selesai masalah aku. Tugas aku hanya pergi cari balang untuk isi. Tak kan nak letak dengan plastik macam tu. Kalau letak dalam taperware, tak pepasal taperware aku yang tak berapa nak adanya itu akan ghaib.

Akhirnya, siap 3 balang. Aku bawa ke pejabat sehari sebelum jamuan dan tinggalkan dengan staf pejabat sebab masa hari jamuan tersebut kemungkinan aku akan lambat adalah sangat tinggi. Pagi tu aku kena pergi Lembah Pantai dulu. Makan, bila-bilapun boleh…kalau ada rezeki tak ke mana.

Masa serahkan kerepek tu, aku dapat satu pertanyaan bonus raya, iaitu “Ni kerepek tak habis raya hari tu ek?”

Sentap tak? Sentap tak????
 
 
biasanya kampeni nak kerepek packing macam ni...
 
 
Susah payah Cik Bintang pi beli baru, bawak datang Bangi lagi…siap dia sponser kerepek lagi untuk jamuan raya tu, tak sangka pulak niat itu dicurigai.

Kepada rakan-rakan yang beli kerepek dengan kami di Kerepek Raya Rembow, biasanya aku akan pesan “kalau tak rangup dan lemau, sila bagi tahu. Insha Allah kami ganti yang baru,” kerana ada masanya ketika packing tu ada kecacatan.

Aku suka makan kerepek. Aku tahu macam mana rasanya bila makan kerepek yang lemau atau masuk angin. Tak best. Tak rangup. Tak ada kepuasan maksima.

Kami tak simpan stok lama nak elak lemau dan masuk angin. Untuk Aidiladha, kami akan naikkan iklan minggu depan dengan kos baru. Masa Aidilfitri lepas kami berjaya tak naikkan harga walaupun harga di kilang dah naik, namun bila berlaku kenaikan petrol 20 sen itu, kami kena kira semula kos. Harapnya tak banyak beri kesan.
 
Kami ambil stok sebelum penghantaran. Setakat ni tak ada kes lemau dan masuk angin kecuali lambat sedikit penghantarannya. Harap maklum.
 
Okeh, aku tahu semua ini ujian hati!
 
 
 
 

Sabtu, 14 September 2013

Bajet 2014 dan Kata Menteri Belanjawan


Bajet 2014 dibentangkan bulan depan. Semua orang dok teruja tunggu apa bakal berlaku. Mana arah tuju dan langkah kerajaan melakukan rasionalisasi subsidi serta ekonomi negara.

Ikut kata menteri memanglah mereka kata bajet 2014 nanti bakal menekankan bantuan bukan berbentuk pemberian wang tunai untuk meringankan beban golongan menengah bawah. Kononnya sekarangnya RM24 bilion subsidi bahan api ditanggung kerajaan hanya dinikmati golongan kaya dan menengah atas. Golongan marhaen macam aku ni dok melongo je tengok keselesaan hidup orang lain. Itu yang kena jual kerepek raya tu…nak kaver mana yang tak cukup terutama KEREPEK musim perayaan. Paling tidak, dapatlah juga kami beraya dengan kerepek.

Dikatakan pemilikan rumah khususnya rumah mampu milik, penyediaan infrastruktur termasuk di Sabah dan Sarawak serta ekonomi inovasi dan kreativiti sebagai pelaburan masa depan, turut diberi perhatian dalam bajet belanjawan 2014.

Bila petrol dan diesel naik 20 sen, mencanak pulak nilai hartanah seperti rumah naik. Nampak macam kecil je 10-15 peratus tu, tapi untuk rakyat marhaen macam aku, meleleh je la air liur nak beli sekangkang dua tanah buat kebun tanam serai halia bagai. Nak beli rumah mewah semi D atau bangle, apalagi istana, memang tak payah mimpi melainkan pergi ngorat lelaki kaya tak ada waris…ada sesiapa tak kat sini? Sila lapor diri ya…daku nak ngorat. Kalau Berjaya, tak perlu fikir lagi apa akan jadi 20 tahun akan datang…. Tak payah dah jual diri!

Aku ni, matematik tambahan pun gagal, apalagi nak analisis ekonomi Negara dan dunia. Tapi, paling tidak aku tahu jugalah beberapa janji yang tak tertunaipun terutama dalam bab penurunan kadar bayaran cukai. Macam mana aku sedar? Sebab aku kira secara manual…aku tak klik klik online yang Nampak macam canggih tu tapi kita tak sedarpun macam mana cara depa kira. Andai kalian kira secara manual, kalian akan tahu betapa tingginya peratus bayaran cukai pendapatan tahunan yang kita kena bayar.

Kalau boleh memang nak Nikmati faedah Bajet 2014 sepenuhnya, namun berikanlah kami yang tak berapa nak ke atas ni tarik nafas sikit. Walaupun ramai kata petrol yang naik 20 sen SAHAJA itu masih mampu didepati dek rakyat marhaen sekalipun, kasihanilah kami dengan bermacam cukai yang kena potong ni. Cukai jalan tu memang sah lah kena bayar. Cukai pendapatan pun bukannya kami nak lari. Namun, kalau makan di KFC pun kena bayar cukai, paling tak boleh blah bila ada cukai perkhidmatan di kedai satey layan diri…layanannya tak seberapa, premisnya taklah bersih mana tapi cukainya tak pernah kurang dari RM3 dengan harga sateynya dah jadi 70 sen secucuk. Aku sebenarnya hidup di German ke Malaysia?

Di German, nak masuk tandas kena bayar RM3.60 (tukaran semasa ketika itu) tak apalah. Tandasnya nak golek baring pun boleh. Alas duduk mangkuk jambannya automatik dibersihkan tiapkali digunakan, siap dengan anti septic segala. Di tempat kita? Harapkan masuk jamban RM2 tapi bau tak payah cakap, siap tersumbat lagi.

Errrr aku tahu, lepas ni akan ada yang kata “pi lah dok German!”

Sejuta tahun dari sekarang pun Malaysia tak akan maju kalau begitulah tahap pemikiran kita. Tapi itulah…nak buat macam mana. Kepimpinan melalui tauladan. Memang suratan takdir Allah taala lah segala apa yang berlaku di langit dan di bumi ini. Petrol dan harga barang melambung naikpun suratan Allah jualah adanya. Maka bersyukurlah kita kerana masih lagi hidup di Negara yang aman walaupun dalam sehari berlaku lima enam kejadian pecah rumah atau ragut di bangi ni.

Cakap banyakpun tak guna, bukan salah takdirpun…salah diri sendiri juga tak mahu jadi ahli politik. Tak nak bertanding pilihanraya dan jadi menteri. Kalau tak, kan mudah!

Kalau aku jadi menteri, entah-entah setiap hari harga petrol dan diesel naik. Sesiapa yang bantah, aku hantar je ke Syiria atau Mesir supaya golongan yang tak setuju ni reti bersyukur. Paling tidak mereka boleh mati syahid menegakkan agama Allah. Ya dak?

Okeh, berangan tak payah bayar! Sebelum lebih panjang lagi aku melalut…baik aku letak tanda TITIK je kat sini. NOKTAH.




Jumaat, 13 September 2013

Keputusan Rayuan Permohonan Kemasukan Ke IPTA (Ijazah Pertama) Program Pengajian Lepasan STPM/Setaraf


Dua minggu lepas, pelajar ijazah pertama dah daftar di IPTA masing-masing dan jalani minggu orientasi. Bagi calon yang tidak diterima dan telah lakukan rayuan, Keputusan rayuan permohonan kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi program Pengajian Lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)/Setaraf (Ijazah Pertama) boleh disemak mulai pukul 12 tengahari nanti.

calon boleh membuat semakan keputusan rayuan permohonan belajar di IPTA di

Semakan keputusan rayuan ke IPTA juga boleh dilakukan dengan menghubungi
Hotline 03-8870 6767,
Helpline 03-8870 6777,
talian am 03-8870 6755/6766

atau menerusi khidmat pesanan ringkas SMS dengan menaip

UPU RESULT [Nombor kad pengenalan] dan hantar ke 15888.

Keputusan rayuan adalah muktamad.
Jika tiada sebarang tawaran diterima daripada IPTA sehingga 30 Sept, maka rayuan hendaklah dianggap gagal.



Khamis, 12 September 2013

Video Forum 20 Sen anjuran Sinar Harian


Isu kenaikan harga minyak petrol dan diesel sebanyak 20 sen masih lagi panas. Sebabnya mudah aje, bila petrol dan diesel naik, maka semua barang lain akan turut naik termasuk tekanan darah tak kesahlah walaupun ada golongan cerdik pandai yang tak berapa nak cerdik tak berapa nak pandai tetap kata kenaikan harga petrol dan diesel tidak memberi impak terhadap situasi semasa. Fuhhhhh! Ayat! Semput nak baca satu nafas!

Aku yang tergolong dalam golongan marhaen ni memang boleh rasa impaknya. Lainlah golongan atasan yang pendapatan tahunan mereka juta-juta kan, apalah sangat takat 20 sen.

AHLI Parlimen Pandan, Rafizi Ramli membidas tindakan kerajaan mengurangkan subsidi bahan api petrol dan diesel sebanyak RM3.3 bilion setahun yang disalurkan kepada kira-kira 28 juta rakyat Malaysia sedangkan subsidi kepada syarikat korporat khususnya penjana tenaga bebas tidak terjejas.

Bagi sesiapa yang rasa nak buka minda dengar kupasan Rafizi Ramli yang orang kata tak adalah hensem berbanding Khairy Jamaluddin, bolehlah dengar video Forum 20 sen anjuran Sinar Harian ni. Aku hanya nak berkongsi je dengan kalian;

Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 1



Boleh tengok banyak angka-angka dalam video pertama ni. Di sebabkan aku gagal matematik tambahan, maka otak aku tak reti nak campur tolak kali bahagi terutama bila angka-angkanya lebih dari 7 angka huh u huh u mesti cikgu yang ngajar matematik tambahan aku dulu berdukacita dengan kegagalan aku ini huh u hu


Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 2



Errrr…tetiba timbul isu cincin. Ada kaitan dengan harga petrol rupanya cincin itu! Ke aku yang kena kencing?

Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 3




Errrrr…nak kena banding dengan Vietnam dan Indonesia ke? Hu huh u hu pasai apa tak banding dengan German? Opssssss!


Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 4



Orang miskin tidak terlibat? Mentang-mentanglah kami tak ada kereta! Rakyat dikuruskan?

Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 5



Subsidi? jawapan terhadap pengurusan kekayaan negara...


Forum 20 Sen: "Subsidi Rakyat Atau Subsidi Korporat" Bhg 6



Errrr...ada lembu duduk kondo, ada cincin besar. Katanya. Bukan aku yang kata. Duit PETRONAS hilang? 387 billion hilang begitu sahaja? Errrr, banyak tu!!!!!!

Setiap tahun kerajaan memperuntukkan subsidi gas sebanyak RM8 bilion kepada penjana bebas, subsidi gas-RM5-RM6 bilion kepada industri dan RM4-RM5 bilion untuk pampasan konsesi tol yang berjumlah RM17-RM19 bilion. Belanja subsidi yang diberikan kepada syarikat-syarikat besar setiap tahun adalah tersembunyi dalam subsidi rakyat dan ia digunakan sebagai alasan untuk menaikkan harga minyak. Pada 2009, jumlah subsidi petrol dan diesel hanyalah berjumlah RM9.9 bilion daripada RM20 bilion, manakala bakinya adalah untuk kegunaan LPG, gas dan elektrik oleh pihak industri.

Komen aku: malas dah nak ulas apa-apa. Buat lenguh jari je taip… bermula dari semalam aku memang tengah bizi gila khinzir, kena buat kerja. Ikut suka hangpa la nak komen apapun huh u huh u



Kena Kencing


Bahasa Melayu memang tinggi budaya dan khazanahnya. Cer tengok peribahasa “Guru kencing berdiri, murid kencing berlari”, bukan semua orang faham maknanya. Yang orang dok faham adalah bab kencing itu…

Entri kali ni tak senonoh sikit…pasal orang Melayu suka kencing sama-sama melayu. Errrr…ada beza ke orang Melayu kencing dengan bangsa lain kencing?

Beza utama adalah biasanya orang Melayu tu dah sinonim dengan Islam, walaupun tak semestinya melayu itu Islam. Kalau dah islam sepatutnya tak boleh kencing merata-rata. Tak kan nak letak papan tanda "Dilarang kencing merata-rata". Kalau terpercik kencing itu ke pakaian kita, dah timbul masalah pulak nak solat.

Tapi, agak kerap juga kita jumpa anak bangsa seagama kita kencing merata-rata. Lebih kerap lagi kita kena kencing. Dikencingi merata-rata.

Paling sakit hati bila orang yang kencing kita itu adalah orang yang kita lepaskan ekornya dari tersepit macam dalam peribahasa “melepaskan anjing tersepit”. Perasaan kita waktu itu umpama nak sepitkan semula ekornya yang pernah kita lepaskan itu supaya dia terkial-kial tak terlepas, agar nanti orang lain pun tak kena kencing macam kita dikencinginya.

Kalau memang dah anjing, resamnya memang kencing merata-rata. Nak buat macam mana, hanya kali ini giliran kita pulak kena kencing.

Hishhhh! Entri ni tak boleh tulis panjang-panjang, nanti google marah kerana kata kencing ditemui dengan banyak dalam satu entri. Google mentafsirkannya sebagai spam, bukannya Search engine optimization (SEO).
 
 
 

Rabu, 11 September 2013

Nahas 2 Bas di Lebuhraya Karak


Lagi sekali berlaku kemalangan bas di Lebuhraya Karak. Cuma kali ni tak terbang masuk gaung macam kemalangan bas persiaran Genting Karak yang berlaku sebelum ni. Seramai 13 mangsa cedera dalam nahas membabitkan dua bas, satu treler dan sebuah kereta di KM31.5, Lebuhraya Karak petang tadi.

Kemalangan membabitkan empat kenderaan itu dari arah Karak menuju ke ibu negara dipercayai berpunca daripada kegagalan pemandu sebuah bas pelancong mengawal kenderaannya lalu merempuh sebuah bas ekspres dan kereta Toyota Vios yang kemudiannya melanggar treler di hadapannya.

Puncanya: kenderaan yang dibawa laju dan perlahan. Laju pun susah, perlahanpun menyusahkan. Tapi jalan tu memang agak susah nak kawal kalau bawa laju. Kalau bawa perlahan, sebab jalan menuruni bukit, karang kena sondol dari belakang. Itu yang kena tekan brek memanjang.

Terdapat 13 mangsa, 11 penumpang bas dan dua daripada kereta Vios dihantar ke Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Selayang untuk menerima rawatan. Lebih banyak gambar kemalangan jalan raya 2 bas di lebuhraya Karak boleh tengok di ondscene.
 
 

Andartu Memang Suka Suami Orang EK?


Mmmmmm andartu mana suka suami orang ni?



Ke isteri orang yang sedang mencari maklumat tentang andartu suka suami orang?

Jangan main tarik-tarik rambut kat sini sudahlah ya!



Nak Jadi Cikgu Dah Makin Susah


Menteri kata Syarat jadi guru akan diperketatkan, demi memastikan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 tercapai, kerajaan perlu mengambil langkah tegas dalam soal kelayakan mereka yang bakal bergelar pendidik. Syaratnya sekarang sekurang-kurangnya 7A di Semenanjung dan Sabah Sarawak 5A. Fuyooooooo memang sah aku tak layak nak mohon!

Guru akan jadi kerjaya hebat pada masa akan datang, kata menterinya, Datuk Seri Idris Jusoh. Kementerian Pendidikan menetapkan hanya 30 peratus sahaja calon terbaik untuk menggalas tanggungjawab sebagai guru, bagi memastikan matlamat kerajaan menjadikan sekolah tempatan sebagai satu pertiga terbaik di dunia tercapai menjelang 2025.

Sekarang ni kerajaan jadikan Bahasa Inggeris sebagai subjek wajib lulus dalam SPM menjelang 2015 sekali gus membidas kritikan pedas sesetengah pihak yang mempertikaikan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

Ini adalah antara isu yang dibincangkan dalam program Bicara Minda yang bertajuk, 'Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia-Satu Perspektif' di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf,

Komen aku: baguslah macam tu. Harapnya juga pihak kementerian tak lupa juga tingkatkan mata pelajaran kenegaraan dikalangan bakal cikgu. Semangat cintai Negara juga kena tinggi. Tak adalah nanti bila dah ditawarkan ke sabah dan Sarawak, belum pergi lagi dah meroyan mintak tukar nak mengajar ke semenanjung. Masa isi borang memanglah semua orang sanggup aje.

Aku ni sejak dulu lagi memang tak layak nak jadi cikgu, maklumlah bukan cemerlang manapun. Jadi, kepada kalian yang berminat nak jadi cikgu tu, biarlah betul niatnya. Janji patutnya ditepati, bukan dicapati. Sebenarnya, sangat seronok juga kalau dapat peluang berkerja di pedalaman. Nilai masyarakat masih lagi murni huh u hu maklumlah, aku ni kan orang kampong. Masuk kampong dan hutan bagai tu memang suka sangatlah!

Agak kesian jugak dengan adik ipar aku yang hensem tu, tak pernah putus asa dia mohon nak jadi cikgu, tapi tak juga dapat. Seorang sepupu aku tak pernah serik memohon untuk jadi cikgu, akhirnya dapat jugak kat dia setelah 7 kali memohon. Aku memang tabik spring dengan dia!
 
 

Selasa, 10 September 2013

Tak Boleh Guna Semula Telefon Curi


Mulai November ini, telefon bimbit yang dilaporkan dicuri oleh pemilik asalnya tidak lagi boleh diguna pakai semula. Berita baik ni!

Ketika ini Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang bekerjasama dengan semua syarikat telekomunikasi membangunkan satu sistem baharu yang dapat menyekat penggunaan semula semua jenis telefon yang telah dilaporkan dicuri.

Komen aku: Bila dah tak boleh pakai semula, maknanya…tak adalah orang nak curi telefon kan? Kurang satu masalah.

Selamat Berjuang adik-adik UPSR


Kepada semua calon UPSR selamat menduduki peperiksaan UPSR. Biasanya budak-budak ni okey aje, tetapi yang berdebar lebih adalah ibu bapa dan penjaga.

Denaihati.com ada beri petua menghadapi peperiksaan di Facebook Denaihati;
 
Terbaik selepas subuh mulakan dgn membaca Al Quran utk mendapat ketenangan jiwa dan ambil 3 biji Minda Aktif sebelum tidur dan tiga biji selepas bangun tidur. Manusia merancang ALLAH mengizinkan.

"وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.
(Surah Al-A`raaf ayat 204)"

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood pula berkongsi doa-doa menjelang peperiksaan;
 

Semoga adik-adik yang menjalani peperiksaan UPSR ni dapat menjawab dengan tenang. Tahun ni seorang anak buahku ambil UPSR, jadi makciknya kenalah bersedia untuk kehilangan ringgit. Anak buah punya pasal…tak adalah nak berkira sangat. Bagi semangat! Lai! Lai! Lai! Ada sesapa nak jadi anak  buahku dak? Hu hu hu

PsssT: di BANGLADESH, Hakim Mahkamah Tinggi, Zahirul Haque menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun terhadap empat penulis blog atas kesalahan menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW di Dhaka, Bangladesh. Mereka didakwa mengikut undang-undang Teknologi Maklumat dan Komunikasi Media.

Di Malaysia bila lagi? Selain dari amaran, amaran, AMARAN dan amaran, mereka akan dilepaskan semula. Kemudian buat hal lagi. Kemudian dapat amaran lagi. Hishhhh!
 
 

Isnin, 9 September 2013

Lai Lai Lai…Iklan! Iklan! Iklan! Dua Siyal Dua Siyal!

 
Ada orang kata aku nak iklan diri bila aku tulis entri tentang 20 tahun akan datang. Maklumlah, aku ni kan dah tak laku. Dah terdesak sangat. Kenalah iklankan, kalau tak lagilah tak laku kan? Lai lai lai…sapa-sapa yang KAYA tu silalah isi borang ya!

Boleh gitu? Mmmmmm kira halallah ya!

Aku hanya andaikan aje dalam tempoh 20 tahun akan datang, gaji boleh cecah RM30K walaupun aku tahu semua tu MUSTAHIL. Tapi, nak sedapkan berangan, letaklah banyak tu…nasib baik aku tak letak RM100K, kalau tak, lagi panjang angannya tu.

Walaupun menteri kata nak selaraskan harga rumah dalam Bajet 2014, namun dengan kenaikan harga minyak petrol sebanyak 20 sen yang hanya memberi kesan kepada rakyat marhaen macam aku ni, tak semena-mena semua benda dah naik. Tetiba pulak kenaikan petrol yang 20 sen itu menyebabkan harga rumah naik 10% SAHAJA. Macamlah rumah tu boleh beli sekerat-sekerat. Hari ni beli pagar, esok beli tiang, lusa beli dinding, tulat beli bumbung….jadi, bila naik HANYA 10% bagi golongan yang mampu itu menyebabkan jumlah kenaikan itu sekurang-kurangnya RM15K.
 

Cumanya, masih ada lagikah rumah di Bangi ni yang harganya kurang dari RM150K? Lalu akan berfatwalah Menteri Rumah "Tak mampu beli kat Bangi, pi beli kat kampong nunnnnn celah gunung", itupun kalau menteri tu ikut pedoman yang dibuat dek Menteri Ayamlah...

Tahniah Angah, kerana memahami maksud entri daku pasal 20 tahun akan datang tu. Inilah sebenarnya yang aku nak habaQ. Kalau pencen RM15K sebulanpun belum tentu lagi kita mampu hidup selesa pada usia emas, apalagi kurang? Sekarang ni gaji RM3-4K pun sesak nafas, masih ada peluangkah untuk kita pencen dengan jumlah RM15K sebulan dan hidup dalam gelombang harga pada tahun sebegitu?
 

Daku hanya rakyat marhaen, entahkan dapat entahkan tidaknya pencen 15K sebulan tu. Selagi aku kerja kat tempat sekarang ni, hentikanlah bermimpi nak dapat pencen RM15K tu. Jadinya, akan mampukah aku?

Kalau nak kaya, aku kena kerja kat tempat lain. Habis tu, kenapa dok tunggu tempat sekarang ni?

Aku perempuan bertudung yang tidak hadapi masalah untuk mendapat peluang berkerja di sini. Tak payah buka tudung untuk kerja, bukan macam Mira Kamil yang gagal mendapat pekerjaan semata-mata sebab dia bertudung. Alhamdulillah, nasib aku baik sikit dari dia.

Asa tak sesiapa nak kata "Dah ditakdirkan begitu", maka kita perlu pasrah dan menerima seadanya sahaja. Tanpa usaha? Huh! 




Aku sedang melombong kekayaan yang orang jarang Nampak. Itu aje! Itu pun nak kena bagi tahu. Kata hebat sangat baca kepala otak orang!
 
 
 
 
 
 

Jumaat, 6 September 2013

Menanti 20 Tahun Lagi


Dunia memang pinjam-pinjaman, akhirat jua kekal abadi. Namun, dunia menjadi pentas untuk kita berpencak silat mengutip banus dan laba yang akan dituai di akhirat sana.

Dunialah menjadi medan untuk kita berjuang. Setiap dari kita ada target tersendiri dalam hidupnya. Paling tidak kita berusaha dan mantapkan kerjaya untuk kehidupan pada hari tua.

Kepada yang punya keluarga, ada anak-anak, sedikit sebanyak ada impian untuk dijaga oleh anak-anak ketika tua nanti. Walaupun kita sendiri tidak pasti adakah anak-anak itu sanggup menjaga kita. Paling tidak mereka boleh upah nurse peribadi, kalau ada sumber kewangan yang kukuh. Ataukah, tiada bezanya kita berbanding warga emas lain yang menghuni rumah orang-orang tua?

Bagi yang belum pasti lagi akan ada anak, atau pasangan, kenalah kerja keras sedikit bagi memastikan bila dah berusia emas dan hidup sendirian nanti, paling tidak ada dana untuk kos perubatan. Bukannya mengharapkan ehsan masyarakat. Tak adalah nanti tersenarai dalam rancangan BersamaMu tu kan? Kalau rasa tak sanggup hadapi hidup sendirian pada usia emas, silalah iklankan diri cari pasangan hu hu hu itupun kalau jumpa orang yang benar-benar setia sanggup tunggu kita jadi emas.

Dalam usia sebegini, tiba-tiba daku terfikir: bila dah warga emas nanti, cukupkah pencen itu menampung semua keperluan harian, ataukah aku masih lagi perlu berkerja keras? Kena sambung pencen 60 tahun tak?

Kalau 20 tahun lagi aku pencen, gamaknya gaji aku sempat cecah RM30 ribu tak sebulan? Kalau sempat, aku akan nikmati pencen bulanan sebanyak RM15 ribu sebulan. Agak-agaknya pada 20 tahun akan datang itu, berapa harga petrol, takkan petrol naik 20 sen je kan? Berapa harga minyak masak, beras dan segala keperluan lain? Berapa harga ubat-ubatan? Berapa pula harga perkhidmatan pembersihan rumah seminggu sekali? Maklumlah, ketika tu aku dah tak kuat lagi nak mengemas segala. Gamaknya, dengan RM15 ribu nilai pencen sebulan yang aku terima tu, cukup tak menampung kehidupan usia emas aku? Itupun kalau gaji aku cecah RM30 sebulan. Kalau cecah…kalau tak? Firasatku mengatakan, tunggu 40 tahun lagi pun tak mampu cecah banyak tu hu hu hu hu

Alamatnya, panjat bas lah pergi pasar malam beli keropeh ayam, beli sayur, beli keperluan harian. Mmmmmm tak boleh bayanglah!

Mmmmmmm patutnya usia sebegitu, aku sedang menikmati hasil penat lelah jerih payah yang aku kait sekarang ni kan?
Jadi, kena kerja lebih kuat lagi kan?

Komen aku: Ini tentang 20 tahun akan dating…bukan tentang 20 sen hu hu hu hu
 
 


Khamis, 5 September 2013

Mencari Akar Umbi


Selamat menyambut Hari Kemerdekaan, Malaysiaku!

Semua ni aku belajar dalam mata pelajaran Sejarah masa sekolah dulu, tapi nak buat lagu mana, sejarah tu kan sentiasa berubah hu hu hu huhu jadinya pelajar hari ni dah tak belajar apa yang aku belajar dulu. Maklumlah, mereka lebih moden dari aku hu huhuhuhu




Walaupun menteri kata harga barang tak akan naik dengan kenaikan harga petrol sebanyak 20 sen, namun ketahuilah...mencintai keamanan Negara tu satu kewajipan. Akar umbi kita adalah sejarah.

Kenalilah sejarah sendiri, kita akan sedar akar umbi dan jati diri bangsa. Usah terpedaya dengan anasir yang cuba menangguk khazanah bumi tercinta ini dengan melaga-lagakan kita.
 
 

Bila Abang Lim Minta Maaf


Siapa tak kenal pengacara popular Halim Othman. Aku mula kenal penyampai radio Suria FM tu masa dia jadi pengacara rancangan More Jutaria…ek? Ishhhh! Betul ke rancangan tu? Yang aku ingat dia selalu sebut “wang besar! Wang benar!”

Beberapa ketika dulu, riuh rendah alam maya nan sentiasa gamat itu dengan penyebaran gambar mesra Halim Othman bersama seorang wanita, Dania Danisha. Asalnya sekeping je gambar, tapi ramai blogger menemui lebih banyak gambar mesra mereka dan mula buat spekulasi tentang perkahwinan Halim Othman penyampai kacak hensem macho dari Trengganu itu.

Bila abang Lim mohon maaf dan rasa tidak senang dengan kontroversi tersebut, bermakna ada sesuatu yang tidak kena. Maklumlah bila jadi selebriti, ada kala apa yang tersebar itu belum tentu dari empunya diri. Tak tahulah siapa punya angkara. Entah khabar angin, entahkan ada yang teruja nak tengok penyampai hensem kacak Halim Othman berkahwin dan ke jinjang pelamin. Ikutkan Abe Lim, tahun depan...kita doakan je lah ya.

Begitulah bila dah popular, dah glamer, dah terkenal. Hidup sendiripun dah tak jadi privasi lagi.

Komen aku: Bukan mudah nak hidup dalam dunia glamer.
 
 
 

Selasa, 3 September 2013

Mimpikan Orang Yang Kita Tak Suka?


Hari ni tak nak tulis pasal kenaikan harga petrol RON95 dan disel sebanyak 20 sen tu…sebab itu boleh menyebabkan ramai orang naik darah tinggi. Baik tulis pasal durian yang dah bermusim sekarang ni, kalau naik darahpun berbaloi.

Entri ni hanya nak tanya satu benda je: Apa maknanya ya kalau kita mimpikan orang yang kita tidak suka?

Errrr bukan mudah nak tafsir mimpi. Kalau mimpikan si kacak di tepian pantai, atau sekurang-kurangnya mimpi berkayuh bersama Ady Putra…lainlah pula ceritanya. Kalau sesiapa tahu makna tafsiran bila kita mimpikan orang yang kita tak suka, silalah kongsikan kat sini ya…

Komen aku: ada kala mimpikan hantu dan ponti lebih seronok dari mimpikan seseorang yang tidak menyenangkan. Mimpikan orang yang kita tak suka bukan sahaja ganggu kita dalam mimpi, tapi juga di dunia nyata.

Isnin, 2 September 2013

Harga RON95, Diesel Naik 20 Sen Mulai Esok


Pegawai KPDNKK kata tiada berita tentang kenaikan harga petrol dan RON95 malam ni. Itu petang tadi…tetiba masa kayuh balik rumah dari kerja, Berita Radio jam 7 bagi tau berlaku kenaikan harga petrol RON95 dan diesel bermula jam 12 tengah malam ni.

Balik rumah, terus buka akhbar online. Mmmmmm memang sah berlaku kenaikan harga petrol dan disel sebanyak 20 sen. Dua puluh sen SAHAJA kata mereka.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dahpun mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam ini, kononnya sebagai salah satu langkah rasionalisasi subsidi oleh kerajaan.

Mulai esok, harga bagi RON95 ialah RM2.10 manakala harga diesel ialah RM2. Sekarang ni kerajaan menanggung subsidi sebanyak 83 sen seliter bagi RON95 dan RM1 seliter bagi diesel, dengan jumlah bahan api yang diperuntukkan bagi tahun ini ialah RM24.8 bilion. Pengurangan subsidi sebanyak 20 sen bermakna kerajaan masih memberi subsidi sebanyak 63 sen seliter bagi RON95 dan 80 sen seliter untuk diesel.

Komen aku: Ala 20 sen je pun kan? Apalah sangat dengan kenaikan harga minyak petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen tu...Kita kan kena ada semangat patriotik. Kalau nak bandingkan harga petrol dan diesel tu, kat Zimbabwe sana tu kan, lagi mahal tau! Kat Negara kita ni kira yang paling murah tu…

Terima kasih Perdana Menteri. Esok kita pakat pi beli basikal ya…

Khamis Yang Hamis


Best tak tajuk? Hu hu huhu ini cerita tentang peristiwa hari Khamis. Lambat sikit entri hari ni ya...mood lemau hari senin.

Pagi-pagi yang tak berapa nak pagi, aku pergi ambil gambar passport. Gambar untuk buat passport di imigresen ya…bukannya gambar passport nak serah di pejabat JPJ…huh u huh u masih tersimpan sedikit hangin di situ!

Masa tu boss je ada, dia ambik gambar dan minta tunggu sebab pekerja yang proses dan print gambar tu belum muncul lagi. Ada beberapa orang lain juga tengah tunggu.

Aku beredar ke Bank Islam sekejab. Siap urusan di bank pergi semula ambil gambar. Dah pun siap print. Terus balik rumah tukar baju.

Errrrrrr….apa ke jadahnya tukar baju segala? Macam retis pulak kekdahnya! Mmmmm kalau nak ambil gambar untuk passport, kena pakai tudung dan baju warna gelap. Tak boleh yang warna sweet manis gitu. Jadi, sangat susah nak dapat baju dan tudung yang kaler gelap dalam koleksi almari pakaianku. Belek punya belek terjumpa sepasang baju kurung warna hijau gelap, aku padankan pula denga tudung biru gelap yang satu-satunya ada. Boleh bayangkan betapa kelakarnya aku?

Kelakar tak kelakar pun dah pergi bank jugak. Melintas sana sini segala ceruk Bangi pun huh u huhu Cuma tak berapa nak daya pergi ofis dengan sebegitu rupa. Sahih 40 tahun kena kutuk huh u huh u

Khamis tu juga ada jamuan hari raya di tempat kerja kami. Jemput orang-orang besau segala. Lagilah aku kena bahan kalau pergi macam tu punya gaya huh u huh u

Di sebabkan jamuan tu “tanpa nasi”, yang ada semuanya hidangan yang aku tak boleh berapa nak masuk, makanya aku singgah Beriani Bangi. Angkut sebungkus beriani dengan ayam goreng berempah, tibai separuh bila sampai rumah. Separuh lagi simpan untuk makan kemudian. Tengok, aku yang makan sikit ni pun tak ada orang sudi nak bela huh u huh u

Dah bantai nasi beriani, perut jadi berat. Mata pun berat juga. Lena sekejap. Jamuan bermula jam 11 pagi, aku sampai jam 2 petang. Boleh gitu?

Bolehlah tu, tunjuk muka je. Bukan teruja sangatpun kambing golek. Bukan ada apa yang nak balun pun. Target aku lemang je…tapi ada 3 ketul je tu pun yang dah lembek huh u hu padan muka! Sapa suruh lambat?

Aku sebat 4 ketul jeli kelapa, kidnap 6 ketul lagi...tu untungnya orang datang lambat, boleh kidnap bila stok banyak. Nak kidnap banyak-banyank kang, terserlah takburnya tu hu hu hu kemudian blah pergi Pejabar Imigresen Kajang. Elok je parking atas bumbung, jalan 10 langkah…Alamakkkkk!!!!

Tetiba pulak sandel terkopak tak boleh catwalk lagi. Dulu aku pernah menjahit sandel atas awan dalam penerbangan airasia, kali ni atas bumi je…patah balik, selongkar kalau-kalau terjumpa selipar jepun, terompah ke kat bawah seat. Tak ada. Baru minggu lepas aku keluarkan semua termasuk kasut sukan!

Tak ada pilihan lain, kena pi gam juga hari tu sebab esok pagi-pagi aku kena pi kerja awal. Kat sebelah kedai Paridah ada pakcik tukang kasut, tapi payah benornya nak parking. Akhirnya jeli kelapa bagi je kat Hanie yang tengah santai petang melayan mata, aku balik tukar sandel merah yang sesuai ke pasar malam dan gerak semula ke Bank Islam. Kat situ ada seorang pakcik kasut lagi.

Siap semua baru jam 3.45 petang. Nak pergi imigresen semula dah tau nombor giliran dah habis. Kalau balik rumah, memang sah-sah tarik selimut. Pergi je ofis, tidur kat ofis lagi best ekon lagi sejuk huh u hu tapi tak tidur pun. Buat kerja sikit je (Komputer hang je memanjang, nak taip satu halaman pun berejam…See! Komputer gomen!).

Baliknya singgah Pasar Tani dan balik rumah dah jam 7 petang. Badan tak usah kata, memang melekit, masam dan hamis. Jadilah Khamis yang hamis….fuhhhhhh! tulis entri macam siapkan satu assignment skulah hu huhuhu

Penat tak baca?

Huihhhhh! Aku yang tulis ni lagi penat tau!



Ahad, 1 September 2013

Anak Kelantan di Eropah


Dah darah Kelantan mengalir dalam diri, ginilah jadinya. Budak-budak keturunan kelantan yang membesar di negeri paling maju di Malaysia, Selangor pun belum tentu tahu lagu rakyat ni...tapi anak Eropah slang english ni bila nyanyi lagu rakyat tu...fuyooooo kelate terus. Tabik springlah dik



Jom kita nyanyi sama!