Rabu, 11 September 2013

Nak Jadi Cikgu Dah Makin Susah


Menteri kata Syarat jadi guru akan diperketatkan, demi memastikan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 tercapai, kerajaan perlu mengambil langkah tegas dalam soal kelayakan mereka yang bakal bergelar pendidik. Syaratnya sekarang sekurang-kurangnya 7A di Semenanjung dan Sabah Sarawak 5A. Fuyooooooo memang sah aku tak layak nak mohon!

Guru akan jadi kerjaya hebat pada masa akan datang, kata menterinya, Datuk Seri Idris Jusoh. Kementerian Pendidikan menetapkan hanya 30 peratus sahaja calon terbaik untuk menggalas tanggungjawab sebagai guru, bagi memastikan matlamat kerajaan menjadikan sekolah tempatan sebagai satu pertiga terbaik di dunia tercapai menjelang 2025.

Sekarang ni kerajaan jadikan Bahasa Inggeris sebagai subjek wajib lulus dalam SPM menjelang 2015 sekali gus membidas kritikan pedas sesetengah pihak yang mempertikaikan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

Ini adalah antara isu yang dibincangkan dalam program Bicara Minda yang bertajuk, 'Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia-Satu Perspektif' di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf,

Komen aku: baguslah macam tu. Harapnya juga pihak kementerian tak lupa juga tingkatkan mata pelajaran kenegaraan dikalangan bakal cikgu. Semangat cintai Negara juga kena tinggi. Tak adalah nanti bila dah ditawarkan ke sabah dan Sarawak, belum pergi lagi dah meroyan mintak tukar nak mengajar ke semenanjung. Masa isi borang memanglah semua orang sanggup aje.

Aku ni sejak dulu lagi memang tak layak nak jadi cikgu, maklumlah bukan cemerlang manapun. Jadi, kepada kalian yang berminat nak jadi cikgu tu, biarlah betul niatnya. Janji patutnya ditepati, bukan dicapati. Sebenarnya, sangat seronok juga kalau dapat peluang berkerja di pedalaman. Nilai masyarakat masih lagi murni huh u hu maklumlah, aku ni kan orang kampong. Masuk kampong dan hutan bagai tu memang suka sangatlah!

Agak kesian jugak dengan adik ipar aku yang hensem tu, tak pernah putus asa dia mohon nak jadi cikgu, tapi tak juga dapat. Seorang sepupu aku tak pernah serik memohon untuk jadi cikgu, akhirnya dapat jugak kat dia setelah 7 kali memohon. Aku memang tabik spring dengan dia!
 
 

6 ulasan:

pena rozie berkata...

Daku tak minat jadi guru. Huhuhuhu.....

shaliza berkata...

sama la saya..tak berapa nak layak jadi cikgu->kurang cemerlang katanya:-)

Kakzakie Purvit berkata...

Ada pro dan kontra juga bila diketatkan begini.. Jgn pula ada kroni yg 4-5 A aje tapi boleh dapat.

azian berkata...

anyss...
cikgu yg sedia ade ni perlu laa diperhebatkan...jeles aiii tawww....cikgu gaji byk..cuti pun byk...kikiki....org jeles mmg cam ni kot.....

Tie HT berkata...

yer la gaji cikgu pun dah melambung2 sekarang ni..bukan macam cikgu zaman dedolu :)

Wonderful Life with Mary Kay berkata...

Mmg cuti nmpak byk tp sebenarnya cuti perlu marking paper dan ada jadual tugas guru. Nampk mcm senang tp kerja apa sekalipun pasti ada cabarannya.