Khamis, 22 April 2010

Hari Yang Panjang dan Melelahkan

13 April 2010.
Pagi-pagi buta lagi Cik Bintang terpaksa bangun dan hantar ke LCCT. Jam 7 pagi terus daftar masuk. Nasib baik beg sesuai untuk angkut sebagai bagasi tangan (hand bagage hu hu hu macamlah ada bagasi untuk kaki yang bawa). Terus saja ke balai pelepasan tanpa terasa nak isi tembolokpun. Masih terlalu awal lagi kan.

Masa terhegeh-hegeh ke balai pelepasan, kaki kanan bagai terasa sesuatu yang diluar normal. Kenapa lah pula sandel yang aku pakai ni terasa macam longgar sebelah? Bila menelitinya sepuas hati, barulah sedar bahawa bahagian dalam di sebelah kanannya telahpun terkopak jahitannya. Memang tak akan sempat untuk dipakai walaupun hingga ke perut pesawat, apalagi jejakkan kaki di bumi Kuching.

Entah macam mana mentol menyala di dalam kepala. Semasa beli air mineral, aku tanyakan adik di kaunter kalau-kalau ada getah pengikat. Dia yang bersimpati dengan nasib malang aku terus beri dua urat getah, tetapi disebabkan urat getah itu sudah meregang, keselamatan untuk tidak putus sepanjang perjalanan memang tidak dapat dijamin lagi. Namun, mahu tak mahu...ikatkan sahaja sandel itu. Dah lah sandel hampir terburai putus, terminal untuk ke Kuching pula berada nun di hujung. Terpaksalah aku menapak dengan penuh sopan santun dan susila, bak seorang model sedang melakukan acara berjalan kucing (catwalk) nan gemalai.



Tak ramai yang guna penerbangan hari ni, hanya suku tempat sahaja. Namun semuanya ditempatkan pada kerusi bahagian tengah pesawat. Tak ramai yang pilih kerusi panas (malas nak membazir RM5 atau RM25 hanya kerana tempat duduk). Bila pesawat sudah berada di awan biru, aku pindah tempat duduk ke belakang. Cari tepi tingkap untuk tangkap gambar awan.

Dalam penerbangan, ada juga aku tanyakan si pramugari manis kalau-kalau dia ada alat-alat hikmat atau sakti macam Doraemon untuk jadikan sandel buruk itu kasut emas. Tak ada! Mmmmm tak nampak pun ada inisiatif nak cari tali rafia merah ke, hijau ke untuk ikat sandel buruk itu(baru beli tau, baru beberapa kali pakai...kilat pun masih merelip-relip). Akhirnya mentol dalam kepala aku menyala lagi (ni berkat makan herba cina yang mahal berganda-ganda itu kot. Ada juga pekdahnya faedahnya aku habiskan duit gaji beratus-ratus hanya untuk telan herba yang bucuk wangi itu!). Secepat Cimpanzi menggaru gatal, aku korek handbeg yang ala-ala saku perut Doraemon hingga akhirnya terjumpa satu skrudriver kecil yang digunakan untuk kemaskan skru cermin mata.

Kalau diikutkan, barangan sebegini sangat dilarang untuk dibawa ke kabin, namun hingga saat ini aku tak pernah kena tahan kerana membawanya sama ada untuk pelepasan dalam negeri atau antarabangsa. Mungkin mesin pengimbas tak sempat nak nampak sebab handbeg aku penuh dengan sampah sarap yang entah apa-apa (rasanya tak ada perempuan lain mengisi beg tangannya dengan apa yang aku isi. Hanya Doraemon sahaja yang ada isi sebegini, lengkap skrudriver. Nasib baik tak ada tukul atau pahat, kalau tak...sempat bina banglow atas awan hu hu hu).

Disebabkan sandel yang terbertas itu meninggalkan benang yang terjulur keluar, makanya, aku gunakan skru driver ini sebagai jarum untuk menjahit semula sandel tersebut. Taklah kemas dan cantik sangat, namun setelah dijahit sebegitu dan diikat sedikit lagi dengan getah gelang tadi, aku dah boleh berjalan dengan yakin. Dah boleh berjalan ala-ala kucing gatal masa mendarat di lapangan terbang antarabangsa Kuching.

Dah selesai masalah kasut, aku nikmati keindahan awan melalui tingkap sambil menghayati keenakan Old Town White kopi. Sambil-sambil juga tangkap gambar awan. Sejam setengah masa untuk penerbangan itu tidak terasa. Mungkin sebab setengah jam dah habis untuk jahit kasut, setengah jam untuk minum kopi dan setengah jam lagi membaca sedikit kerja yang perlu aku hantar sebulan lepas (adoiiilah! Lihatlah dunia, betapa tak terkejarnya urusan dunia ini untuk aku laksanakan. Harap-harapnya, bila tiba masa untuk aku tinggalkan dunia ini, aku dah siapkan semua urusan jual beli donia hu hu hu Masa tu aku dah beli ke tidak dunia ni agaknya ya?).

Ini pulau aku yang perintah! Boleh gitu? Hu hu hu

Setiap kali kaki kujejakkan ke bumi Kuching, setiap kali itu juga alam menangisi kedatanganku. Setiap kali. Sejak dahulu. Adakah bahasa alam memang telah lama mengetahui yang hatiku akan sentiasa basah di sini? Dalam Gerimis yang terundang sejak subuh (menurut abang driver limo), aku meredah ke Wisma Saberkas. Nak ke hotelpun masih awal lagi, baru jam 10 pagi. Masuk saja pintu utama, aku terkam ke kedai kasut. Bata. Hasilnya...jeng jeng jeng...cantik tak kasut baru?

Malayang RM70. Aku tahu harganya memanglah tak sampai semahal itu kalau aku beli di Kuala Lumpur atau Bangi. Sandel ... yang aku beli Billion PKNS itupun hanya RM40 sahaja, itulah sandel paling mahal pernah aku miliki. Apa nak buat...ada masa RM tidaklah bernilai apa-apapun berbanding apa yang perlu ditukarkan. Hanya yang ini sahaja ada...yang selesa dan boleh dibawa ke mana-mana sahaja tanpa perlu tukar. Lainnya, hanya sesuai untuk acara tertentu sahaja. Juga, belum tentu sesuai dengan kaki aku yang teramat sensitif ini. Sebab tu, sangat sukar untuk aku tukar sandel atau kasut bila dah selesa pakai. Dah lunyaipun masih lagi pakai.

Selesai sarapan (sepinggan nasi berlaukkan hati ayam goreng campur kacang dan segelas teh ais limau), terus ke tingkat 10 dengan heret bagasi merata tempat. Peduli apa aku kalau orang nak pandang. Biar sahaja mereka nak tengok, masing-masing ada mata. (mesti mereka hairan tengok sorang minah sesat ke komplek beli belah sambil heret bagasi segala). Pi mai pi mai sana sini, akhirnya aku diminta datang semula jam dua petang dan jumpa Cik Idja, maka heretlah aku bagasi ke sana sini seluruh kompleks beli belah yang taklah meriah sangat itu. Berbanding Warta di Bangi, Warta tu lebih meriah dengan manusia dan kedai-kedainya berbanding Wisma Saberkas ini. Maklumlah kompleks ini berada agak jauh sedikit daripada tempat tumpuan ramai. Kedai buku yang dahulunya ada sebuah kat sini pun dah lama tak ada. Mati kutu aku sekejab. Akhirnya aku ke kafe Siber di tingkat 2, online sekejab dan borak-borak dengan Cik Bintang sementara menunggu jam dua.

Tak ada apa yang boleh Cik Idja bantu (katanyalah). Dah jumpa bosnya juga, tetap depa kata depa tak dapat bantu. Tak relevan. Tak ada kaitanpun baca novel dengan sungai. Kalau baca novel tu, baca sahajalah novel...beranganlah sama seperti yang diingini penulis novel. Apa pula nak dikaitkan dengan pencemaran sungai ke, empangan ke, atau apa-apa jabatan kerajaan. Tak berkaitan. Novel adalah novel.

Jam tiga, aku terus ke tune.hotel yang terletak berhadapan dengan Hotel Hilton. Hotel baru. Bangunan ini sebelumnya adalah deretan rumah kedai. Jadi, jangan hairan sekiranya anda akan jumpa banyak bendul dalam bangunan hotel ini kerana mereka telah pecahkan dinding-dinding rumah kedai menjadi satu hotel.


Ini pengalaman pertama aku tinggal di tune.hotel. Cik Bintang yang cadangkan. Awalnya aku terima dengan hati yang berat kerana aku tidak pasti lokasinya. Risau juga kalau-kalau perlu jalan jauh ke pusat kemudahan seperti teksi, kedai runcit dan tempat makan. Pengalaman aku di Kuching sebelum ini, hotel kecil berada agak jauh dan susah nak dapat teksi kecuali dipanggil. Bila teksi dipanggil, kos akan lebih tinggi. Sebelum datangpun aku dah tanya kekasih hatiku nan serba tahu itu, Inche Google.com kedudukan hotel ini tetapi aku masih lagi blur. Bila sampai sini, aku sangat gembira dengan lokasinya yang sangat strategik itu. Tak sia-sia ikut nasihat pakar kan, Cik Bintang? hu hu hu

Hotel ni tiga tingkat sahaja. Sangat selesa untuk aku. Padanlah dengan aku yang bukan bertaraf VVIP ataupun bukannya Datin mahupun gundik kepada mana-mana Datok, hanya berstatus cucu atok je. Aku ambil bilik single sahaja. Kan seorang sahaja, sesuailah tu! Bersih biliknya (sangat penting untuk aku. Kaki aku sangat sensitif dengan habuk, hama, debu dan apa-apa yang boleh menyebabkan kegatalan tahap kronik), mungkin sebab masih baru. Ataupun memang depa sangat utamakan kebersihan.

Sama seperti yang mereka canangkan “katil taraf 5 bintang”, memang empuk, selesa dan nyaman untuk beradu. Namun, jika anda perlukan penghawa dingin, sila buat tempahan dan bayaran semasa tempahan bilik dibuat. Kalau tak tempah, anda boleh guna sahaja kipas sebab setiap bilik disediakan kipas. Kipas pun ok juga, tapi hanya boleh guna hingga kelajuan no 3 sahaja (no 3 pun dah cukup sejuk), no 4 & 5 tidak berfungsi. Barangkali mereka bimbang kipas akan melayang jauh dek kerana terlalu laju putarnya. Jika anda ada buat tempahan untuk penghawa dingin sama ada 12 jam, 24 jam ataupun berapa jam sahaja yang anda nak, ekon tersebut berfungsi seperti kad top up kredit telefon, iaitu mengikut masa yang anda gunakan. Kalau anda tinggal 3 hari 2 malam, ambil untuk 24 jam ekon pun dah cukup sebab ekon berkenaan dikira masanya bila sambungan elektrik dalam bilik berkenaan berfungsi. Bermakna, kalau anda tidak ada dibilik, jumlah jam ekon yang anda tempoh itu tidak akan berkurang. Chomel kan sistem yang mereka gunakan?


Rupanya gini ke? Jakun betul aku ni kan hu hu h u
Kita kat situ bukannya untuk berada dalam bilik setiap masa, jadi tak payahlah buang banyak duit sangat untuk ekon. Bagi aku yang tak berapa gemarkan ekon dek kerana tak tahan sejuk, ekon hanya diperlukan 30 minit pertama balik ke bilik sahaja. Selepas itu, kipas pun dah terlebih dari cukup.

Begitu juga dengan barangan lain dalam bilik ini, tidak disediakan. Anda hanya boleh guna kipas, lampu, bilik air (tanpa tuala, sabun, tisu), ekon (kalau anda tempah) dan plug sahaja. Jadinya, kalau anda nak minum kopi atau teh (panas atau sejuk), perlu minum kat kedai. Kat bawah ada satu kafe yang simple, bolehlah minum atau makan makanan ringan. Tidak ada almari dan seterika juga. namun, disediakan 3 penyangkut pakaian berhampiran kipas yang berada di dinding. Kalau bilik anda mempunyai tingkap, di tepi tingkap disediakan palang besi. Jadi bolehlah aku sidai tuala selepas guna dan pakaian lain yang telah disterika.

Bilik air di hotel ini tak ada selak. Awalnya aku ingatkan hanya bilik single sahaja begitu, namun apabila pindah ke bilik standard pada hari terakhir, aku dapati bilik itu juga sebegitu. Pintu bilik air yang tak berkunci itu pula terdiri daripada cermin materialnya (bahagian luar diblurkan sedikit bahagian tengahnya tetapi di bahagian atas dan bawah tetap transperans, manakala di bahagian dalam bilik air pula semuanya transperans). Jadi, sendiri mau ingatlah ya kalau anda bercuti dengan teman-teman yang nakal dan tinggal sebilik di hotel ini hu hu hu...jangan cari aku pulak kalau gambar korang tengah mandi tetiba tersebar kat FB atau diiklankan secara maya la la la...aku dah cakap awal-awal ni.



Apa yang aku suka tentang bilik air kat hotel ni adalah tempat mandinya. Sangat kuat dan banyak air menyerbu turun bila mandi. Aku sangat berpuas hati dengan kepala shower depa nan besar itu. Terasa macam mandi air terjun je, tambah lagi kalau guna air sejuk. Fuhhhhhh puas hatilah pendek kata hinggakan “panjang kata” tak terkata apa-apa. Sebenarnya aku hanya dapat vouncher percuma dari AirAsia sahaja, tunehotel aku tak dapatpun. Jadi, kalau aku puji melebih-lebih ni, korang rasakan...ada tak tunehotel nak bagi vouncer percuma untuk aku? Hmmmmm berangan tak payah bayar kan?

Apa yang aku tulis ni berdasarkan pengalaman aku, jadi, tak ada kena mengena dengan pengalaman orang lain. Harapnya ia boleh jadi panduan kepada orang yang akan ke Kuching nanti. Taklah macam aku hari tu, terkial-kial mencari maklumat tentang hotel ni, tetapi tak ada pun maklum balas yang boleh aku jadi panduan secara menyeluruh. Ada juga aku jumpa beberapa komen tentang tunehotel, tetapi hanya maklumat negatif sahaja yang aku jumpa. Maklumlah, orang yang beri komen tu juga orang-orang yang biasa tinggal di hotel-hotel mewah yang berbintang-bintang. Pada pendapat aku yang hina dina ini, hotel ini dah mewah dengan kos serendah itu. Kalau anda mengharapkan semuanya lima bintang tetapi bayaran yang tak ada bintang, rasanya usahlah dipilih hotel ini kerana hotel ini hanya menawarkan tilam sahaja berjenama lima bintang. Yang lainnya ada kala ada bintang, ada kala tak muncul pun bintang. Sekarang ni, aku pun dah tak larat nak taip perkataan bintang lagi. Dah berbintang-bintang mata aku hu huhu.

Kalau menginap di hotel ini di sini, sila bawa kapas bersama kerana di bahagian belakang hotel ini ada pusat karoeke (kotlah!). Asal sahaja jam 8 malam, maka akan bising dan gempitalah bunyi muzik, diselang seli juga suara-suara menyanyi yang sedap dan enak didengar, mahupun yang sumbang lagi menyumbangkan lagu-lagu asalnya. Namun, disebabkan aku memang dah terlalu capek sepanjang hari penuh dengan aktiviti yang memenatkan dari pagi sampai malam, bila letak sahaja kepala ke bantal, terus sahaja aku belayar ke kayangan berjumpa dengan kekasih hatiku Tuanku Malim Deman hu hu hu jadinya, dunia nak gempa ke, nak runtuh ke,...aku sudah selamat ke alam yang lain. Apalah sangat setakat muzik yang taklah sekuat mana itu.

Jom Karoeke. Ada berani?


Dah masuk bilik, pasang ekon dan kipas, lepas lelah sesaat dengan check setiap inci bilik hingga ke bilik air, aku telefon Cik Bintang, lapor diri (Cerita pasal tunehotel dah habis ya, sambung aktiviti aku pulak!). Hari masih awal untuk aku terperap di bilik tanpa berbuat apa-apa. Jadinya, selepas mandi dan kenakan pakaian yang sama (yang dah bau masampun sebenarnya tetapi pakai ajelah, tak ada pakaian extra untuk jalan-jalan. Plan asalnya terus buat kerja tetapi mood dah turun 50% selepas jumpa Cik Idja nan manis [alasanlah tu kan!]) dan bawa kamera serta beg sandang menuju waterfront. Dah lama tak merayau!

Boleh, gini?



Jam 3.30 petang aku dah terpacak di waterfront dan mula ambil gambar. Kira berlagak macam pelanconglah ya...semua orang pandangpun buat tak peduli je. Sesekali ambil gambar sendiri juga. Tersengih sana tersengih sini, snap sana snap sini. Kaki melangkah saja sepanjang waterfront hingga mengadap ke arah bangunan DUN baru. Bangunan ini yang buatkan aku benar-benar teruja sebenarnya. Masa datang tahun 2008, belum siap lagi. Kini dah siap sepenuhnya. Dah cantik tersergam. Strategik juga lokasinya.

Waaaaaa romantik jugak kalau dating kat sini sambil nikmati pemandangan indah

Aku sempat juga ke Jalan India (macam jalan Masjid India kat KL) dan Jalan Carpenter (macam Jalan Petaling). Jalan carpenter masih lagi baru untuk aku sebab sebelum ni belum ada berbanding Jalan India yang terkenal dengan kedai-kedai yang murah. Apa yang murah, akupun tak tahu. Kiranya boleh tawar menawarlah, bukannya kedai harga tetap. Bila senja, aku kembali ke waterfront semula. Nak ambil gambar matahari terbenam kononnya, sedangkan matahari tak terbenam kat situ. Hanya cahaya senja sahaja indah terpandang. Apapun, tak kesahlah. Asalkan dapat gambar-gambar yang cantik itu.

warna senja di Waterfront aku upload dalam entri yang berasinganlah ya...macam dah panjang sangat pulak entri ni.

Akhirnya aku ke KFC yang terletak di pusat beli belah terdekat. Hanya dua ketul ayam goreng, strowberi sejuk dan kentang putar. Cukuplah kan, untuk makan malam sebelum lelapkan mata setelah lebih kurang empat jam mendera kaki berjalan. Ohhhh kasihan kakiku ini!

Sedikit pesanan kepada yang pergi sendirian ke waterfront:
Ini kali ke empat aku dinasihatkan agar tidak ke waterfront secara sendirian. Menurut masyarakat tempatan (pemandu teksi), kawasan ini sangat tinggi kes pukau melibatkan orang yang berjalan sendirian tanpa mengira lelaki atau perempuan. Jadi, sekiranya anda nak kunjungi kawasan ini, sila berhati-hati dan waspada dengan orang yang kelihatan mencurigakan yang sentiasa memerhatikan tindak tanduk orang asing seperti kita (Dah pasti akan terlihat tercangak-cangak dan terlebih kagum). Saya juga dinasihatkan tidak ke sini pada waktu tidak ramai orang seperti pagi, tengahari atau malam. Kawasan ini ramai orang pada waktu petang, terutama pada hari minggu.

Walau bagaimanapun, di kawasan ini pihak berkuasa ada tempatkan preman yang berpakaian biasa. Sekiranya diragut atau diugut, jika berpeluang untuk menjerit, silalah jerit kerana kemungkinan untuk ditolong tetap ada. Sepanjang 4 jam di waterfront, aku juga turut diekori oleh dua orang yang mencurigakan dan tidak dikenali tetapi alhamdulillah, semuanya selamat. Mereka cuba mendekati konon-kononnya untuk jual sesuatu sebagai cenderamata, tetapi aku mengelak dan tunjukkan reaksi tidak berminat dengan tawaran itu. Sila berhati-hati sekiranya anda didekati oleh seseorang yang pura-pura “mengenali anda dan lama tak jumpa”, kerana ramai pelancong tempatan dan luar dipukau dengan cara ini.

Mohon maaf kepada penduduk Sarawak dan Kuching dengan catatan ini. Kamek sik ada niat nak jatuhkan nama kitak, namun hal-hal sebegini perlu disebarkan untuk pengetahuan umum terutama orang yang ingin ke sana agar mereka akan lebih berhati-hati. Harapan aku, tahap keselamatan perlu ditingkatkan di kawasan ini, tak kiralah tambah jumlah preman, polis peronda ataupun pasang cctv. Waterfront memang terkenal dan indah untuk dihayati oleh ramai orang, namun...andai hal sebegini kerap berlaku, rugi kan?

8 ulasan:

iza~de~bintang berkata...

Aduih nak tergolek ja baca gigi lama, longgar jadi ketat.. wakakakah. Macam-macam ado.

Weih nasib baik mu denga ambo ghoyak. Hotel tu boleh tehe. Utung mu ado saing baik mace ambo ni ;p

Mu ni kan, kalau nak wat lawak atas kapal pun jadi. Kalau pramugari tu blogger soheh ada entry pasal passenger aneh mece mu ni duk menjahit atah awan wakakakah ;p

Katak Ijau berkata...

pergh cam best jer kan dapat travel srg2 gitu...
terase inspired nak travel gitu jugak jer...
btw..salam kenal
jln2 sini... :)

anyss berkata...

Cik Bintang: yerrr yerrrr yerrrr untung...baekkkkkk (sila tiru suara schin chan ya kawan-kawan.

Berehhhh, smula-smula kita gi wat rumah pangsa lak atas kapa terebe tu hu hu hu

anyss berkata...

Katak Ijau: wsalam, selamat jejalan ;)
Jejalan sorang2 ni ada kala seronok, ada kala tak seronok. Paling tak seronok kalau tak leh nak kongsi seronok tu dengan orang lain.
Ada kala selamat, ada masa...tak begitu selamat. Apalagi kalau yang cun melecun...saya yang tak berapa cun berbanding jeniper lopez ni pun tak berapa nak selamat, namun ada masanya kena juga buat kan ;)

Sesekali cuba ok kot

azieazah berkata...

MokYang tak pernah jemu setiap kali ANYSS bercerita catatan perjalanan outstation.

Seronok wpun panjang... Macam kita berada sendiri kat situ plak...

anyss berkata...

AzieAzah: Terima kasih. Ada jugak orang tak berapa berkenan tulis sebegini...macam nampak nak menunjuk-nunjuk. Padahal, semua catatan dan pengalaman ini moga-moga dapat membantu orang lain yang nak pergi ke tempat yang sama.

Pada masa yang sama, bolehlah buat hebahan tentang keindahan malaysia...manalah tahu, ada pelancong Australia tahu berbahasa melayu nak datang sini kan hu hu hu

eelobor berkata...

salam, seronok gak baca pengalaman org lain. mana lah tau pengalaman itu boleh di gunakan utk diri sendiri lak nti.

anyss berkata...

Wsalam,
Moga2 begitulah...orang kata perkongsian maklumat. Kalau kita dah kena, harapnya orang lain tak kena sama macam kita...