Khamis, 29 Mac 2012

Tonton Semula Jujur Aku Dayus

Drama ni pernah ditayangkan di TV3 dalam slot Cerekarama
lima minit pertama tayanganpun
dah buatkan aku jatuh cinta…
bukan senang nak buat aku terjatuh cinta sebegini
pertamanya sebab keyakinan Ed
kedua, caranya yang tersendiri untuk pikat bakal pak mertuanya tu

kepada yang terlepas tengok cerekarama Jujur Aku Dayus
Lakonan: Nora Danish, Beto, Zul Ariffin, Irma Hasmie
jalan ceritanya mudah sahaja:
Edree yang sangat romantik kahwin dengan Lisa (Nora Danish)
comel je cara dia jumpa bakal pak mertuanya
terjah masuk masa temuduga cari pekerja baru
kemudian berlaku beberapa siri mengorat bakal pak mertua
kira cara mengurat yang sangat cerdik dan manis
hingga akhirnya bakal pak mertua tu setuju kahwinkan dengan anaknya

Si Lisa pulak, anak datok yang terlepas terbiasa bebas
tetapi berubah selepas terjatuh cinta dengan Ed ni
bila kahwin jadi isteri mithali dan tinggalkan semua aktiviti tak bermoral
Ed kemudian ditugaskan untuk ke luar negara
Lisa tak nak ikut sebab sayang nak tinggal kerja
[kalau aku…fuhhhh dah lama dah lompat pergi
apalah sangat dengan kerja tu
dah lah kerja kat syarikat bapak sendiri kan?
kalau aku kerja kat tempat orang lainpun
sanggup cuti tanpa gaji wehhhhh bukan senang nak dapat peluang hidup
negara orang…jepun tu
tapi, untuk orang kaya macam depa ni dah penat pun melancong serata alam
apa nak heran takat Jepun je…angkasa lepas pun dah sampai
ya tak?...opssss! jauh lah pulak imaginasi aku ni…]

Selepas 8 tahun Ed balik secara mengejut konon nak buat kejutan
[tak kan tak pernah balik sebelum tu?
hairan betul aku…depa kan kaya, tak kan nak balik sesekali tak mampu]
akhirnya dia yang terkejut cucur badak yang tak ada badak di atasnya
hu hu hu Ed kemalangan dan koma
sepanjang tempoh tu Lisa jaga dengan setia tapi bila sedar koma
Ed telah berubah dan bencikan Lisa

Fuhhhhhh tang ni buatkan kita rasa macam blur sekejab
tertanya-tanya sebab apa Ed berubah
tambah pula watak Aisyah (Irma Hasmie) tengah sarat muncul
ingatkan dia ada skandal
siap Lisa dan kakaknya pergi cari Aisyah dan marah, malah maki

Nak tahu kenapa? Apa jadi dengan Ed?
Kena tengok dari awal sampai akhir



Kalau main skip dan tengok kat tengah dan hujung je
kita tak akan faham…kena hadap dari awal sampai akhir
itu sebabnya aku kagum dengan “Jujur Aku Dayus”

Bagi aku, Malaysia memang memerlukan drama dan filem bermutu sebegini
ada masej, ada amanat, ada isi yang menyedarkan
yang perlu difikirkan secara mendalam dan tinggalkan kesan
bukan sekadar tengok…habis cereka maka habisnya di situ
tak ada kesan, tak ada apa yang menuntut penonton berfikir
macam semua penonton tu mengalami kecacatan otak untuk berfikir
macam…penonton hanya perlu terima semuanya sahaja.

Opssss! Aku dah mula berleter!


Tiada ulasan: