Anda Juga Mungkin Berkenan

Memaparkan catatan dengan label tanggungjawab suami. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tanggungjawab suami. Papar semua catatan

Jumaat, 17 Ogos 2018

ISTERI MELAWA SANGAT PUN SUSAH JUGA


Kalau isteri bau bawang, memang sah-sah lah kena kritik tak reti berhias. Peristiwa ini berlaku kepada seorang lelaki yang usianya melebihi 50 tahun. Kalau ikutkan, dia lagi tahu hal-hal berkaitan hukum dan tanggungjawab berumah tangga sebab ini bukan perkahwinan pertamanya. Lagi pula, dia sekolah tinggi bertingket-tingket, bab agama memang bidang dia. Tapi itulah, hairan juga aku bila situasi ini berlaku.

Kat bawah aku salin semula status di facebook;

****        *****************   **************
Semalam mesorat berderet. Habis mesorat pertama, memasing membawang. Entah macam mana, keluar isu seorang pensyarah lelaki dari fakulti lain tengah kechiwa walaupun baru kahwin dengan isteri baharu.
Rupanya, dia adalah suami ke 4 perempuan cantik itu. Untunglahkan dapat kahwin dengan perempuan cantik. Namun ada sesuatu yang sebabkan si suami berkeluh kesah.
“Isterinya itu Janda Berhias”, kata si bawang besar Holand.
“Okeylah tu...dahlah cantik, janda berhias pulak”, sampuk ambo.
“Apa pulak, asyik kena beli macam-macam. Melawa je kerjanya”, bantah bawang besar Holand.
Adehhhh!! Itu suka berhias, bukan Janda Berhias. Ikut suka dia je nak pakai simpulan bahasa, bagi tafsiran SALAH guna kepala sendiri.
Dapat isteri suka melawa pun salah, bau bawang lagilah salah. Dia suka melawa sejak dulu lagi kot, tak kan nak berubah jadi hantu kak limah bila kahwin dengan pak ostad. Adehhhh!!!
Hantu Kak Limah pun nak melawa jugak masa kawin...

“Dah bini dia, nak suruh sapa beli kalau bukan dia? Aku ni beli sendiri sebab tadak laki...ada laki, dialah kena beli. Kan bawang merah?” Kata ambo sokong tindakan isteri pensyarah hebat itu.
“Betul! Seluar dalam pun dia kena beli, mekap tak kan tak beli kot. Kami ni kalau ada laki, sah-sah dah laki yang kena beli...jangan nak ngelat, mentang-mentang bini kerja kena beli sendiri. Apa beza ada laki ke tak,” rungut bawang merah.
“Sebab tu Allah takdirkan kami single, tak pening fikir laki dok lepas tangan. Mentang-mentang kami belum kahwin, ingat kami tak tau senarai tanggung jawab suami”, sambung bawang merah.
Tersenyap si bawang besar Holand.
Kenapalah ramai sangat lelaki sekarang beranggapan kos hidup isteri yang berkerja tu isteri sendiri kena tanggung. Ambo bukannya kedekut, tapi tu paling asas. Dan paling rasa hilang respeknya bila mereka ni ahli agama. Mereka lupa kot erti nafkah. Tak terfikir ke berhutang nafkah?

Mmmmmm itu belum sentuh hal poligami lagi tu. Lepas tu senang-senang tuduh kami memilih. Memanglah kena pilih. Kalau dah sah2 nak kena manipulasi, baik lari awal-awal lagi.
Ehhhhh!!! Dah jadi entri blog pulak!

**************   **********   ***********

Yang buatkan aku geram adalah, usah beranggapan bila berkahwin dengan isteri yang bekerja, makanya, semua keperluan dirinya dia kena tanggung sendiri. Apa guna ada suami? 

Mungkin anda persoalkan, kalau dah suami berkemampuan, tak perlulah isteri bekerja. 



Jawapan bagi persoalan itu mudah sahaja; usah kata dia mampu kalau mahu penuhi keperluan diri isteri seperti mekap, pakaian, facial, perfume pun sampai gundah gulana sebegini. Orang berkemampuan tak kesahpun semua tu. Tak mampulah tu! Apa lagi kalau nak tanggung loan kereta, rumah, keperluan diri  dll isteri yang sedia ada sebelum mereka berkahwin.  Kalau isteri biasa upah mokcik kleaner sekali seminggu, itu pun suami kena urus. Patutnyalah. Yang tak patut berlaku tu usah berbahaslah, memang berlambak.

Ini bukan soal isteri kedekut nak memberi. Kalau dia kedekut nak beri hartanya pun, itu memang hak dia. Mana boleh suami pertikai.

Haaaaaaa, sebelum kahwin, sila mesorat dan buat perjanjian siap-siap biar jelas semua. Jangan buat anggapan yang lelaki memang TAHU akan tanggungjawab rumah tangga dengan alasan pernah kahwin sebelum ini dan usia dah lebih garis 50. Kalau bab barang keperluan diri isteripun dah berat nak beri, bagaimana nanti dengan nafkah anak-anak? Nafkah edah kalaulah usia perkahwinan tak panjang. Lagi culas lahhhh!

Janganlah hanya kerana hal kecik begini, rumah tangga runtuh pula. Kecil sahaja tetapi makan dalam. Setiap hari dok pendam, burai nanti...perang dunia meletus.

Isnin, 5 Mac 2012

Mengapa Ramai Lelaki Gagal Akad Nikah Dengan Sekali Lafaz?


Entri Hari Jumaat, sempena bulan baru juga...untuk difikirkan bersama:

Tahu tak mengapa tak ramai lelaki mampu lafaz akad nikah sekali sahaja?
nampak macam senang…aku terima nikahnya si polan dengan si polan
selalu je tunjuk dalam drama TV
penyangak tahap gaban pun mampu lafaz dengan mudah
realitinya, agak ramai juga jejaka Malaya gagal lafazkan akad nikah mereka sekali harung
ada yang berulang-ulang, berkali-kali, lagi parah
ada pengantin terpaksa dimandikan berbaldi-baldi baru sah lafaz nikahnya

tahu tak mengapa hal ni berlaku?

Lelaki yang gagal lafazkan akad ini dengan sekali harung sahaja ini
adalah lelaki yang bijaksana dan tinggi ilmu pengetahuan tentang kekeluargaan
betul ni aku sedang memuji, ingat senang ke untuk aku puji orang
orang terpilih je menerima pujian aku
hu hu hu hu hu 

ramai menganggap perkahwinan itu hal yang biasa
mana-mana pun orang kahwin
boleh dikatakan setiap hari orang berkahwin
lagi ramai kalau musim cuti
sekarang ni hujung minggu pun ramai yang buat kenduri
Lisa Surihani dan Yusry ataupun Ana Raffali pun kahwin
bukan pada musim cuti sekolah…hujung minggu je

bila lelaki melafazkan Aku Terima Nikahnya, bermakna
dia telah bersedia untuk pikul tanggungjawab
tanggungjawab sebagai ketua keluarga
tanggungjawab terhadap isteri
tanggungjawab terhadap anak-anak
tanggungjawab juga terhadap ibu bapanya,
malah…yang buatkan lafaz akad lelaki tersemput-semput tersedak bagai
mereka juga kena terima semua bebanan dosa
yang bakal dilakukan isteri atau isteri-isterinya,
dosa-dosa anak-anak sehingga baligh atau hingga mereka berkahwin (perempuan)
jangan lupa, mereka juga masih kena tanggung dosa mereka sendiri.

Aku tidak hairan sangat kalau lelaki terpaksa lafazkan akad nikah berkali-kali
hati mereka dilanda kegerunan dek besarnya amanah yang perlu dipikul
dek banyaknya tanggungjawab yang perlu dilunaskan
dek beratnya bahu menanggung semua dosa orang dibawah tanggungannya

Bila lelaki tak mampu lafaz akad nikah sekali sahaja
maka kita patutnya berbangga dengan ketawadukan hati mereka

Errrr…ramai orang suka bertanya
berapa banyak hantaran yang pihak perempuan dapat masa kahwin
tak ramai yang peduli sejauhmana nanti pengantin perempuan
peduli akan dosa-dosanya perlu ditanggung oleh pengantin lelaki.
Nak tahu apa kata Ustaz Azhar Idrus?
Sila klik untuk besarkan gambar dan tulisan ya...





Seronok kan, ada orang tolong pikul dosa kita?
ada sesiapa sudi nak pikul dosa-dosa aku tak?
tetiba aku rasa kasihan kat ayah di kampong sana
dah la warga emas, kena pulak tanggung semua perkara yang aku buat
opsssss! Nak insaf sekejab… 
cer telaah video ni:



Ok...moga dapat manfaat!