Sabtu, 3 Mac 2012

Malaysia Bakal Muflis?


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
bimbang Malaysia mungkin alami kesukaran kewangan yang serius
atau muflis jika kerajaan membayar lebih untuk kurang bekerja.
Kerajaan akan mengumumkan kadar gaji minimum bulan ini,
berapa banyak kenaikan gaji baru SBPA selepas semakan
Upah dan gaji yang tinggi, bonus yang besar dan
pelbagai manfaat cara boros tidak boleh berterusan kalau tak nak muflis

Malaysia mempunyai terlalu banyak cuti;
cuti hujung minggu dan cuti umum, produktiviti akan menurun.
Belum termasuk cuti gentian bagi cuti yang jatuh pada hari Ahad
kerja pada hari cuti akan guna kos lebih,
sumbangan kepada KWSP dan kadar pencen lagi
elaun pulak macam-macam

kalau tanya aku yang GAGAL matematik tambahan masa sekolah dulu,
tambahlah lagi elaun, banyaklah lagi kenaikan gaji
yang elaun banyak, yang gaji naik banyak tu…
bukannya golongan marhaen macam aku
tapi orang lain. Golongan yang lain itu
aku pun nak juga rasa gaji lebih sikit dari biasa
nak juga minum yogourt seketul sehari
nak juga makan ayam goreng kentaki  
nak jugak makan steak sekali sekala
asyik asyik telur ayam goreng dengan kicap tamin
nak makan kicap kipas udang pun dah tak mampu

kesan kepada Negara? Janganlah Tanya aku
aku kan GAGAl matematik tambahan masa SPM dulu
manalah reti aku kira campur tolak darab bahagi
adussss itupun nak kena cakap ke?
Faham-faham sendiri tak leh? 

2 ulasan:

Unknown berkata...

insyaallah... semua akan baik2 sahaja kalau bijak berfikir... insyaallah.. malaysia pun bijak dalam mentadbir... insyallah, semua baik2 sahaja..

http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/03/wajah-2012.html

jom singgah...

anyss berkata...

Sam Benjamin: InsyaAllah