Jumaat, 25 Oktober 2013

Teks Penuh Ucapan Belanjawan Bajet 2014


Teks Penuh Ucapan Belanjawan Bajet 2014 hanya akan dimuatnaik di website Bajet 2014 selepas ucapan pembentangan oleh Perdana menteri. Malam nanti dah boleh download teks penuh ucapan bajet 2014 ni. bolehlah kita teliti setiap perkara. setakat dengar sepintas lalu kat TV atau radio, memang tak boleh nak faham sangat.

Kalau malas nak ke website atas tu...boleh download terus teks penuh ucapan Belanjawan Bajet 2014 . Dalam bentuk pdf ya...

Berikut antara ringkasan dan intisari ucapan bajet @ Belanjawan 2014 yang ada kena mengena dengan aku je ya...

Mulai 2014, pembayar cukai tidak perlu lagi isi borang cukai jika berpuas hati dengan jumlah potongan cukai yang dilakukan.

Subsidi: akan distrukturkan semula supaya orang yang layak sahaja menerimanya.

Cukai jualan dan perkhidmatan dimansuhkan dan digantikan dengan cukai barang dan perkhidmatan @ Cukai GST,  berkuatkuasa pada 1 April 2015 dengan kadar 6%

Kadar cukai pendapatan akan diturunkan 1 mata.  Struktur cukai pendapatan individu akan ditambahbaik.

Peruntukan terbesar diberikan kepada bahagian pendidikan. RM54.6 billion daripada jumlah keseluruhan bajet 2014 diperuntukkan untuk bahagian ini.
i.                     Pra-sekolah: tambah bilangan
ii.                   Tingkatkan profesion guru
iii.                  Tambah kemudahan internet sekolah luar Bandar
iv.                 Baiki bangunan sekolah usang

Di peringkat tinggi: tingkatkan penyelidikan dan penulisan.  Penerbitan jurnal ilmiah peringkat antarabangsa, diwujudkan pusat arkeasitasi kebangsaan.

Bantuan RM100 kepada pelajar sekolah rendah dan menengah akan diteruskan.


Voucer buku 1 Malaysia BR1M diteruskan dengan nilai RM250...agak-agaknya aku masih tersenarai tak? hu hu huhuhu 

Menambahbaik kemudahan pengangkutan awam...yang ni aku suka. Boleh jimat kos kalau pengangkutan awam kita cekap.  Kalau ada LRT, MRT dan baas yang cekap untuk aku pergi kerja, dah tentu aku lebih suka guna. Jimat! Masalahnya sekarang...hu hu hu hu malas nak komen, kang kena halau!

Pembangunan luar Bandar: RM41 billion diperuntukkan untuk baikpulih dan naik taraf jalan luar Bandar dan bina lebuh raya. Sediakan air bersih di kawasan luar Bandar. Tengah syok taip, tetiba laptop mati habis bateri huh u huhuhu…tertinggal sudaaaaaaa point utama!

PDRM dan ATM: bina ibu pejabat polis daerah dan kuaters, lengkapkan kemudahan ketenteraan, tambah CCTV di 25 PBT, mantapkan ESCOM, dll

Pemuliharaan alam sekitar dan sumber: program mycarbon, penubuhan yayasan hijau dengan geran pelancaran RM15 juta, RM40 juta untuk dalam dan lebarkan Sungai bertam di Cameron Higlands, dll.

Kesihatan: Seramai 6800 orang jururawat akan ditambah. Pesakit dialysis buah pinggang  akan dibekalkan CAPD bernilai RM15 ribu ringgit diberikan secara percuma. Pesakit diabitik pulak dibantu dengan mengurangkan subsidi gula sebanyak 15 sen hu hu hu hu hu Terima kasihlah Perdana Menteri. Kat rumah kami di kampung tu, gula digunakan sekilo sehari. Nampak tak betapa ramainya tetamu datang rumah kami hu hu hu hu orang datang tak kan tak mau hidang air walaupun tak ada biskut kering. Esok harga gula naik ya!


Bila dengar bab rumah, hu huhuhu dengarnya pasal rumah mampu milik, rumah mesra rakyat, rumah idaman, perumahan 1Malaysia  blab la bla…errrr ada subsidi RM15 ribu? Biar benar…aku tak focus ka? Aku terlelap ka? Mmmmmm memang sah nak kena semak teks penuh ucapan bajet 2014 ni, baru boleh buat pencerahan.

Pelepasan cukai bagi golongan sederhana: pelepasan cukai khas sejumlah RM2,000 bagi golongan  berpendapatan hingga RM8 ribu bagi pendapatan tahun 2013.

Penyeragaman harga barang antara semenanjung dan sabah dan Sarawak dilakukan.  Sebanyak 60 buah kedai rakyat 1Malaysia akan ditambah.

Penjawat awam dihargai melalui menambahbaik 81 skim penjawatan penjawat awam. Ramai orang dok tunggu part akhir ni...

BR1M 3.0 akan ditambahbaik, Pendapatan bulanan isi rumah sebanyak RM3000 ke bawah menerima BR1M 3.0 sebanyak RM600. Malah, Diperluaskan kepada isi rumah yang berpendapatan hingga RM4000 yang akan menerima sebanyak RM450, manakala Individu bujang berusia 23 tahun dan ke atas akan menerima sebanyak RM300.

iBR1M (insuran) diberikan kepada semua isi rumah BR1M sekiranya berlaku hilang upaya kekal.

Bantuan  khas kewangan sebanyak RM250 diberikan kepada pesara, kepada penjawat awam dapat bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 akan dibayar pada bulan Januari 2014.

Komen aku: Alhamdulillah seadanya. Malam ni nak pergi beli gula...











4 ulasan:

Unknown berkata...

Tunggu je lah barang naik harga lagi..mcm kitaorg yg tk dpt bonus ni merasalah tempias bonus------> barang naik rege.!

azieazah berkata...

Syukur juga, wpun tempiasnya sikit benar..

anyss berkata...

Ida Nyanyi sunyi: kena jadi menteri baru tak terasa harga barang naik hu huhuhu

anyss berkata...

Azieazah: setiap titik rezeki kita Allah yang tentukan, manusia hanya menjadi penyalur sahaja...