Ahad, 27 Oktober 2013

Solat dalam Kenderaan



Bila bermusafir, amalan wajib tetap kena laksanakan terutamanya berkaitan solat. Dalam Islam, banyak perkara dalam hal ibadat diringankan ketika kita bermusafir.

Takutlah kamu kepada Allah sekadarnya kemampuan kamu…ingat tu! Masalahnya nak atau tidak aje.


Solat Di Atas Kapal Terbang



Dalam video ni diterangkan macam mana cara nak tayamun dan solat dalam kapal terbang, solat secara duduk, imam baca surah yang panjang, solat dengan berkasut, pakaian perempuan yang meleret di atas tanah digunakan untuk solat, guna pakaian dry cleaning untuk solat, cara ambil wuduk bagi musafir yang pakai kasut but.


Tidak ada istilah solat hormat waktu ya… menurut Dr. MAZA (dan pendapat beberapa orang ilmuan lain,);



Cara wuduk dan tentukan kiblat dilakukan imam Ahmad di tempat yang tidak diketahuinya.


Cara wuduk dalam kapal terbang



Cara wuduk dan tayamun dalam kapal terbang.

Bagaimana? Mudahkan Islam tu?

Nak solat tidak semestinya kena ada set telekung solat yang cantik berbunga-bunga warna pink, tak perlu kena tunggu ada lori Syabas dulu ya untuk ambik wuduk macam pili bomba…pakai kasut but getah aras lututpun boleh. Dalam hutan pun boleh walaupun tak ada mukana, gunakan sahaja pakaian seharian kita asalkan menutup aurat dan bersih.

Kalau tak ada sejadah boleh tak? Sejadah yang kita beli dari Parsi itu harganya lebih seratus, sayang pulak kalau nak hampar di atas tanah di taman. Risau pulak materialnya dari sutera itu rosak huh u huhu siapa suruh beli yang mahal-mahal kalau sayang… sujud saja atas tanah. Atas rumput pun boleh asalkan tak ada najis. Ada berani?

Silalah berani!
 
 

4 ulasan:

azieazah berkata...

Aduhai... bila dikenang kadang tu kita ni mengada sangat, kan? Dah senang nak senang lagi.

Tingat, pernah amik wuduk dgn air mineral botol kecik jer yang sejuk mcm air batu. Gigil. Hampar sejadah atas batu kerikil keras sampai sakit kepala lutut masa sujud (maklum kita ni berat). Alhamdulillah, dapat juga solat nya.

JunAina berkata...

Islam itu mudah cumanya kadang2 kita yang selalu buatkan ia menjadi susah dan remeh tetapi walaupun mudah jgnlah sampai terlalu di permudahkan.

anyss berkata...

Azieazah: Islam sangat mudah. Ada waktunya kita boleh tayamum sahaja lebih2 lagi dibumi asing yang tak ada kemudahan.

semuanya bergantung kepada nak buat ke tanak buat je ;)

anyss berkata...

Junaina: betul tu...nak solat tak semestinya perlu ada telekung solat hu huh uhu