Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 13 Mac 2012

Spageti Pedas Resipi Anyss



Hari ni nak tayang-tayang pasal makan
makan ala mamat dan minah Perancis gitu
tepi Menara Besi sebelah sungai Seine
masa bunga-bunga tengah berkembangan
fuhhhhhh romantic gilerrrr

Sebenarnya aku tak suka sangatpun spageti
Tekak tak boleh terima rasa yang mamat ensem perancis makan
Jadinya, aku ubahsuai ikut tekak sendiri
Yang pasti…kenalah ada pedas walaupun sedikit
Nak tahu macam mana buat spageti pedas tu
Berikut resipi spageti pedas citarasa Anyss;


Bahan-bahan Spageti Pedas:
1 bungkus spageti
1 botol sos prego @ reggo
1kg daging kisar @ sepeket daging kisar adabi
(boleh juga guna daging ayam, aku suka guna daging ayam
Sebahagian isi ayam dikisar, sebahagian lagi dipotong kecil)
Cili giling (ikut suka berapa banyak) ikut tahap pedas mana nak
1 inci halia
3-4 ulas Bawang merah
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar yang kecil sahaja
Asam jawa, gula, garam, sos tomato (kalau nak)
Secubit Arigano yang kering (ditabur masa kuah dah mendidih)
Sedikit minyak untuk menumis
air

Cara Buat

Panaskan air hingga mendidih
masuk batang spageti dan masak hingga lembut
tos. masukkan sedikit minyak, aduk hingga rata
tak nak bagi spageti melekat…Nampak cantik, berkilat

Cara Buat Kuah Spageti:

Halia, bawang putih, merah dan besar dikisar
panaskan minyak, masukkan bahan giling dan cili
goreng hingga garing, masukkan air asam jawa
masukkan daging kisar @ ayam kisar dan ketulan ayam dipotong kecil
masukkan setengah cawan air agar tidak terlalu kering
sentiasa kacau selama 2 minit, masukkan prego
jika suka masam, masukkan tomato sos
bila dah agak nak masak, masukkan gula dan garam
tambah air ikut kepekatan yang disukai
tabur arigano sebelum angkat.



Itulah dia spageti gaya, cara dan rasa ikut tekak aku
daging ayam tu aku kisar separuh, separuh lagi potong sebesar dua jari
bagi nampak macam ada lauk sikit
kalau semua kisar, macam makan tak ada lauk pulak
sebiji macam laksa hu hu hu

Jadinya...sebatlah benda alah ni dua tiga pinggan sepanjang hari
boleh gitu? Kira halallah!
Nak rasa? Mmmmm sila buat sendiri lah!

4 ulasan:

eelobor berkata...

lebih terserlah kesedapan kalu buleh holor alah koknim sket.....

anyss berkata...

Eelobor: acu letak mangkok teh sini, nak isi spageti la la la

azieazah berkata...

Perhhh... my paberet nih. Taruk cendawan banyak-banyak, layannnn!

anyss berkata...

Azieazah: kali ni perasa asli la la la, lain kali pulak cendawan ;)