Jumaat, 20 Disember 2013

Terima Kasih Ya Allah, Dengan Segala Yang Kumiliki


Ini enteri tentang motivasi diri. Tentang bagaimana memandang orang dan diri sendiri yang memiliki.

Seringkali kita memandang “buah cempedak di luar pagar”, sedangkan kita terlupa tentang indahnya mawar berkembangan di pasu sendiri. Itu biasa berlaku kepada kita, kepada dakupun.

Kita melihat keluarga orang bahagia gembira ria, sedangkan kita pula terlupa untuk menghargai keluarga sendiri. Ada Mek ayah, sejauhmana kita gembirakan mereka. Gembirakah mereka miliki anak seperti kita? Kita ada adik beradik yang ramai tetapi sering terlupa untuk tanya khabar. Gembirakah mereka ada adik beradik macam kita, ataukah termengkelan perasaan dengan perangai kita yang terlalu mementingkan diri sendiri?

Kita tertekan dengan kerja seharian di pejabat, namun pernahkah kita terfikir bagaimana perasaan orang lain yang tidak memiliki kerja pun. Apa sahaja yang boleh mendatangkan rezeki, mereka sanggup lakukan walaupun hanya mengutip kotak dan tin, menyusur lorong-lorong busuk mencari sesuatu yang boleh mendatangkan rezeki. Berpanas berhujan tak mengira hari, berpeluh hamis tak kira waktu. Kita yang berada dalam pejabat berhawa dingin bak musim salji ini pun masih lagi mengadu susah dan tertekan? Bukankah dulu kita sendiri juga yang cari kerja…dah dapat kerja, silalah kerja. Kalau tak mahu kerja, masih ramai lagi orang lain nak kerja. Usah tambah kerja orang lain dengan perangai tak senonoh kita main-main masa kerja…berapa banyak “kerja” daaaaaa!

Kita (bukan aku tu ya!) lemas bila tak ada anak. Namun, pernah tak kita terfikir bahawa dalam dunia yang luas ini kita masih lagi beruntung kerana punya suami yang baik dan penyayang. Ada orang lain suaminya suka bergusti dan westling. Lambat buka pintu pun digustinya bini, dilanyaknya macam dalam gelanggang westling. Terfikirkah kita bahawa masih ramai lagi perempuan di Malaysia ini tak ada suamipun. Susah senang dia hidup sendiri. Senyum tangis pun dia sendiri. Masih tak beruntungkah nasib kita berbanding orang lain?

Kita dok mengeluh kehidupan kita susah. Nak beli rumah mahal harganya mengalahkan beli kapal selam. Namun, pernah tak kita terfikir bahawa masih ramai makhluk di Malaysia ini yang gelandangan walaupun ramai juga gelandangan di Kuala Lumpur itu makin demand sejak ramai sukarelawan datang menolong. Ramai lagi yang tak mampu menyewa rumah walaupun hanya bawah rumah orang seperti P.Ramlee dalam Ibu Mertuaku itu.

Kita tak punya barang mewah seperti idaman ramai orang. Kalau boleh nak guna beg Prada, LV yang ribu riban tu…nak emas berlian intan suasa penuh hingga lengan macam pokok krismas bergerak tu, nak perabut dan pinggan mangkuk yang diimport dari luar Negara. Macamlah kalau kita makan dalam pinggan perex bagai tu rasanya berbeza berbanding makan dalam pinggan plastik macam kat kantin sekolah tu. Kalau boleh kita nak pakai kasut Jammy Choo walaupun pergi pasar malam, sedangkan…pernah tak kita terfikir, bahawa ada orang lain tak punya kakipun untuk pakai kasut, apalagi nak bermimpi pakai kasut yang mahal.

Pernah tak fikir begitu? Pernah terfikir tak? Ataukah kita hanya memandang diri kita yang serba serbi kekurangan, kemudian membandingkan pula dengan sejuta kelebihan yang ada pada orang lain? Kita nak rumah bak istana Negara, nak kereta spot Lomboghini atau Ferarri…kalau boleh, jalan yang kita pijakpun berkilau emas berlian. Ingat Ratu balqis apa??? Ingat kita ni nabi Sulaiman apa???

Tak salah berazam nak kejar kesenangan dunia, namun usah pula sampai lupa untuk bersyukur. Biarpun sibuk mendaki awan, usahlah lupa tunduk ke bumi memandang hijau rumput yang terhampar. Biarpun rumput berada di bawah, ia tetap lembut menadah tumit kaki tanpa mengira kita menapak dengan sopan atau kita terpelanting jatuh dari langit.

Sebesar-besar kekayaan di dunia adalah Iman. Jangan biarkan ia menjauh.

Alhamdulillah. Daku syukuri dengan setiap nikmatMu yang dikurniakan. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang kufur nikmat.


4 ulasan:

t.a.t.a berkata...

Setiap kali doa lepas solat itu la yang saya baca. Tak nak la setiap kali doa asyik kita meminta sahaja, walaupun Dia suka sangat pada hambaNya yang meminta, tapi at least kita cakap la yang kita bersyukur. Also minta Dia jadikan kita orang² yang sentiasa bersyukur.

mak encik | SZ berkata...

Alhamdulillah...
selaluuu sgt fikir kak anyss!
sampai termimpi2 pun ada ... huhuhuh

Yunus Badawi berkata...

Buah cempedak di luar pagar tu kalau dapat dimakan sungguhlah nikmat.

Sedangkan mawar yg mekar di pasu sendiri kalau tak berhati2 boleh mencucuk jari …..

hu hu hu

Cetusan berkata...

Panjang sangat.naj baca dan study, Apa pun terima kasih sama sama kasih