Jumaat, 27 Disember 2013

Tatkala Ditimpakan Ke Atas Mereka Kesusahan


[11]
Dan kalau Allah menyegerakan bagi manusia azab sengsara yang mereka minta disegerakan, sebagaimana mereka minta disegerakan nikmat kesenangan, nescaya binasalah mereka dan selesailah ajal mereka. Oleh itu, (Kami tidak menyegerakan azab yang dimintanya), Kami biarkan orang-orang yang tidak menaruh ingatan menemui Kami itu meraba-raba dalam kesesatannya.

[12]
Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.

[13]
Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang terdahulu daripada kamu semasa mereka berlaku zalim padahal telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka membawa keterangan-keterangan, dan mereka masih juga tidak beriman. Demikianlah Kami membalas kaum yang melakukan kesalahan.

[Surah Yusuf; 11-13]

Semoga perjalanan hari ini dirahmati Allah. Aminnnn!

 

4 ulasan:

Dr K berkata...

Moga kita sentiasa di rahmati NYA...Insya Allah

Cetusan berkata...

Aameenn.
Moga Allah menyegerakan jodoh dengan pemuda yang solat subuh di surau,,a

anyss berkata...

DD Ziyyad: amin. moga kita dirahmati

anyss berkata...

ZZ: aminn