Ahad, 3 Mac 2013

Bila Semporna Bergolak Hatiku Berbolak Balik Tak Keruan


Sebelum buat kerja semalam pada waktu yang dah agak tengah malam, aku buka FB dulu untuk tengok apa-apa yang terkini. Tak ada apa-apa yang menarikpun. Namun bila baca akhbar online di Sinar harian dan berita harian, ada kemaskini yang sangat mengejutkan. Buat jantung nak berhenti berdegup pun ada. Rasa kering darah sekejap.

Aku tulis entri Seorang Lagi Polis terkorban di Semporna dengan hati yang bercampur baur.

Masa pergolakan berlaku di Lahad Datu, aku buat tak kesah sahaja sebab jaraknya ke Semporna lebih kurang 150km. Pada aku jarak itu agak jauh juga, dah tentu mereka tak buat hal di Semporna pulak. Namun, bila seorang lagi anggota polis terkorban dalam serang hendap, hati aku dah mula tak sedap.

Waktu tu jam dah dua belas tengah malam. Abang dan kakak biasanya tidur awal, jadi kalau aku telefon pada waktu sebegitu, memang akan sangat mengganggu. Tambahan pula, selepas telefon aku buat hal tempoh hari, aku belum save nombor abang dalam telefon baru. Sangat cuai bukan?

Pagi tadi berkesempatan telefon abang. Belum tanya apa-apa lagi, dia dah beritahu “abang, kakak dan adik-adik sihat dan selamat kat sini. Pagi tadi kami datang Tawau”.

Suara abang tak ceria macam selalu. Kedengaran juga suara orang penat. Dah pasti semalam dia tak lena tidur dan berjaga sepanjang malam. Tapi aku bersyukur bila dengar suaranya. Dari jauh, hanya mampu berdoa agar semuanya akan tamat dalam waktu yang singkat. Agar mereka yang berada di Tawau, Samporna, Lahad Datu dan Sandakan boleh hidup dengan aman dan selamat.

Agak banyak maklumat yang aku dapat tetapi tak akan aku tulis di sini atas dasar menjaga kerahsiaan maklumat. Ada baiknya pesanan ini kita ambil perhatian;





Sama-sama kita doakan pasukan keselamatan kita yang berada di sana berada di bawah lindungan Allah selalu. Sebagai manusia, hati rasa sangat pilu masa aku tulis entri;


Kepada sebilangan manusia yang suka politikkan semua perkara dalam dunia ni termasuk nyawa orang, Cukup-cukuplah tu. Kalau tak kena kat mereka, selagi itu tak serik. Selagi tu tak cuba berubah. Belajarlah lebih sensitif sedikit. Bukan semua perkara layak dipolitikkan.

Berikut adalah sidang media dilakukan Ketua Polis Negara tentang OPS Sulu;


Kecik nak baca ek? Ok aku salin semula:

Sidang Media oleh YDH Ketua Polis Negara 3 Mac 2013 (Ahad), menyatakan bahawa dalam OPS SULU ini terdapat 3 kejadian iaitu yang pertama kejadian di Kampung Tanduo, Lahad Datu di mana keadaan terkawal dan penceroboh berada dalam kepungan pihak keselamatan kita, PDRM dan ATM berkerjasama untuk menamatkan konflik ini. Setakat ini polis telah berjaya menangkap 3 penceroboh yang cuba melepaskan diri dari kepungan polis di Kampung Tanduo.

Kejadian kedua ialah yang berlaku di daerah Kunak di mana maklumat diterima terdapat satu pendaratan penceroboh di antara Kg. Lormalong dan Kg. Dasar Lama. Seramai 10 orang disyaki orang asing, 3 daripadanya bersenjata dan kini bersembunyi di sebuah rumah. VAT 69 telah dihantar untuk "ground assesment" dan bertindak.


Seterusnya kejadian ke 3 pula berlaku pada 2 Mac 2013 jam 1830hrs. Di mana sepasukan anggota polis telah diserang hendap oleh suspek dengan menggunakan senjatapi sewaktu mereka membuat serbuan di kampung Sri Jaya Simunul, Semporna. Serbuan tersebut telah dijalankan berikutan maklumat diterima dimana penjenayah ini dipercayai berada dikawasan tersebut dan mempunyai senjatapi. Dalam serbuan itu, dipercayai 5 orang pegawai/anggota polis terkorban manakala dipihak penceroboh 2 orang terkorban. Berikutan insiden ini pihak polis juga telah mengepung kawasan sekitar di mana penceroboh ini bersembunyi. Butir-butir lengkap pegawai/anggota polis yang terkorban belum dapat didedahkan buat masa ini bagi menghormati keluarga mangsa.



Subhanallah. Korban dah meningkat ke angka tujuh. Lima lagi perwira negara gugur semalam. DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. Semoga roh mereka ditempatkan sebagai syahid. Aminnn. Takziah kepada seluruh keluarga mereka.

PsssT: Sesiapa yang pernah dan mengetahui tentang Semporna, Sandakan, Lahad Datu dan Tawau akan mengerti mengapa kita wajar sangat bimbang dengan apa yang berlaku ini.

Video penduduk kampung berpindah bila penceroboh berpecah dan menawan penduduk kampung





2 ulasan:

eelobor berkata...

semoga saudara2 kita & pejuang2 tanah air di sana selamat dan dilindungi.

Azian Elias berkata...

semoga semua nya selamat.