Selasa, 13 Mei 2014

Bila Rasa Diri Tidak Dihargai


Ini entri motivasi untuk diri sendiri setelah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat bercuti seronok melepak kat rumah sesedap rasanya nak bangun pagi jam berapa nak tidur pukul berapa terbongkang tak payah buat kerja tapi gaji masuk tiap-tiap bulan. Fuhhhhhhh! Lengkap satu ayat!

Ini juga tentang entri motivasi buat diri sendiri setelah tekan gear 6 TURBO tahun lepas hingga Berjaya siapkan tesis tetapi penilaian tahunannya sangat mengecewakan dalam hidup ni kerana dikatakan pekerja yang tidak bermotivasi dan perlu masuk kem motivasi bagai. Titik. Tarik nafas dulu.

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz terkemuka negara yang aku sudah lupa namanya, tetapi aku sedang pegang kisah ini untuk motivasikan diri pada waktu pertengahan tahun sebegini untuk terus gigih berjuang menghabiskan kerja tahun ini, kemudian mengubah pencapaian diri dengan gear 10 extra turbo. Kisahnya begini:

Dalam satu bengkel motivasi sebuah agensi terkenal, ustaz ini perlu beri ceramah motivasi menyedarkan sebilangan pekerja hampir nak pencen yang tidak bermotivasi langsung buat kerja. Keadaannya seperti terpaksa buat kerja dan menunggu-nunggu tarikh pencen dengan penuh rasa lemau.

Ustaz ini menyedari tentang seorang pekerja wanita berwajah muram, tidak bersemangat dan terlihat sekali seakan sedang memaksa diri untuk berkerja sebelum pencen dua bulan lagi. Di akhir sesi, pekerja wanita berkenaan bertemu dengan ustaz berkenaan, maka terjadilah dialog seperti di bawah (yang telah diubahsuai sepenuhnya tanpa menghilangkan maksudnya);

Wanita nak pencen: Ustaz, saya rasa diri saya tidak dihargai di tempat kerja. Apa yang saya buat, baik macam manapun, hebat macam manapun tidak pernah dihargai. Tak ada siapa yang “nampak”…tak naik pangkat, tak naik gaji, tak ada pujian…malah, bos tak pernah sebut nama saya sedikitpun. Kewujudan saya tidak disedari langsung. Macam mana saya nak bermotivasi?
Ustaz: Akak ikhlas tak masa buat kerja tu?
Wanita nak pencen: tentulah ikhlas, Ustaz. Saya kerja kerana Allah.

Termenung sat ustaz tu. Kemudian ustaz pun bertanyakan tentang anak-anak dan keluarga wanita tersebut. Tiba-tiba air muka wanita itu berubah ceria. Dia sangat teruja bercerita tentang kejayaan anak-anaknya dalam pelajaran. Ada yang dah kerja bagus-bagus, ada yang sedang habiskan belajar, ada yang tengah praktikal. Dia tidak pernah berhadapan dengan masalah dengan anak-anaknya sama ada masalah soaial, perangai, disiplin dan sebagainya. Setiap perkara tentang keluarganya yang bahagia itu cukup mengembirakannya.

Ustaz: Akak tahu tak bahawa Allah telah melihat segala usaha akak di tempat kerja itu dengan menghadiahkan sebuah keluarga yang bahagia untuk akak? Anak-anak berjaya dan dengar kata, baik dan hormat orang tua… tak ada masalah kewangan kronik dikejar ahlong, makan pakai walaupun sederhana tetapi sentiasa cukup. Sentiasa gembira. Itulah caranya Allah menghargai keikhlasan akak. Akak nak tak naik pangkat, popular di pejabat…tetapi pada masa yang sama mempunyai anak-anak yang degil, tak dengar kata, terlibat dalam gejala social…dadah dan macam-macam masalah yang budak-budak sekarang ni lalui?

Wanita nak pencen: Tak nak, ustaz. Saya sayang keluarga saya…

Ada kala kita tidak nampak apa yang telah Allah berikan, namun selalu memandang dan mengira-ngira apa yang manusia lain berikan kepada kita sedangkan apa yang manusia lain berikan itu tidak adalah sebesar yang dah Allah anugerahkan itu. Makanya, marilah kita bersyukur dengan apa yang telah dianugerahi itu tanpa terlalu memandang “apa yang kita tak ada” hingga melupai “kelebihan” yang Allah bagi tu. Sesungguhnya, apa yang tidak kita ada itu adalah “terbaik untuk kita” pada masa ini kerana kalaupun kita adanya sekarang, belum tentu kita mampu nak jaga atau hargainya.

Okeh, jom buat kerja. Masa masih ada 7 bulan lagi sebelum 2014 berakhir. Fuhhhhhh! Cepatnya masa berlalu. Sangat banyak lagi yang belum dibuat dan diselesaikan.

Errrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hari ni Wesak kan? Cuti kan? kan kan kan?
Okeh, jom sambung tidur!!! Esok je pergi kerja!

 


5 ulasan:

t.a.t.a berkata...

Memang terharu baca kisah tu. Kita selalu fikir apa yang kita nak aje kan. Tapi tak pernah terfikir yang Dia akan bagi kita apa yang kita perlukan.

Hmmm..

sukaxplo berkata...

salam

kekadang kita lupa apa yg kita ada (dah dapat) sebab kita kejarkan yang rasanya kita patut dapat sampat tak dapat dapat..huhuhu

akuzle ayu berkata...

Pencen tahun depan?

Kakcik Seroja berkata...

Terima kasih untuk catatan ini. Wanira yang dah nak pencen ini (kakcik la tu) tak boleh nak lemau sebab banyak kerja yang ditinggalkan oleh orang dulu kena dibereskan... huhuhu

Unknown berkata...

Akak pun tk berapa tahun lagi nk.pencen dah tp bak kata kakcik tk boleh nk lemau2 sebab keja sentiasa ada dn penting2