Rabu, 14 Mei 2014

Guru Sekolah Menengahku

Aku bukanlah pelajar cemerlang yang jadi target guru-guru untuk pecah rekod sekolah. Tak pernah. Aku kenal ABC masa darjah satu…maklumlah, tak pernah masuk walaupun tadika KEMAS.

Bila dah pandai membaca, aku terdedah dengan bahan bacaan bermutu sahaja. Kakak aku langgan mingguan kanak-kanak. Aku tumpang baca. Dia beli Dewan Pelajar, aku turut baca. Bila kakak masuk sekolah menengah, dia beli Dewan Siswa, Dewan bahasa, Dewan Masyarakat…pun aku tumpang baca. Sambil-sambil tu curi-curi baca juga Hikayat Hang Tuah abang aku punya walaupun bukan faham apapun.

Bila masuk sekolah menengah, terutama tahun peperiksaan SRP dan SPM. Kami yang asal dari negeri paling miskin di Malaysia (menurut kata PM kita yang encem tu…kalau kalian rasa dia hensemlah!) memang jarang mampu nak pergi tuisyen berbayar. Masa cikgu dok mengajar dalam kelas, jangan dok main kalau rasa diri tak reti.

Namun begitu, aku nampak ada inisiatif cikgu-cikgu masa tu untuk buat kelas tambahan. Percuma sahaja. Tanpa mintak bayar minyak petrol cikgu, penah lelah cikgu, dahaga kering tekak lapar cikgu. Semuanya percuma. Diadakan selepas sekolah ataupun pada hari Sabtu. Baru sekarang aku mengerti betapa besarnya pengorbanan itu! Terima kasih tak terhingga, cikgu!

Adakala aku boleh nampak yang usaha cikgu itu terlebih bersungguh berbanding anak murid. Ramailah yang datang tetapi bukan semua datang untuk belajar. Ada yang datang sekolah semata-mata sebab tak nak berada di rumah pada hari sabtu. Ada yang datang semata-mata nak jumpa buah hati sahaja. Belajar pun main-main.

Masa tingkatan 3, Cikgu Khalil selalu buat kelas tambahan untuk mata pelajaran Perdagangan dan Matematik, Cikgu Rohani Husin mata pelajaran sains. Bila naik tingkatan empat, Cikgu Zulkifli Deraman yang hensem dengan lesung pipit dalam di kedua-dua pipinya itu paling rajin buat kelas tambahan untuk Matematik Tambahan, Fizik dan Matematik manakala mata pelajaran Biologi dan Kimia cikgu buat kelas tambahan masa tingkatan lima sahaja.Opssss! lesung pipit itu buatkan dia tersangat kacak, tapi...dia memang kacak pun!

Bila dah keluar dari sekolah itu baru aku sedar bahawa mereka adalah guru-guru yang hebat. Mencurahkan ilmu dengan gigih tanpa putus asa dan sanggup buat kelas tambahan percuma padahal kami kebanyakannya main-main je lebih.

Terima kasih, cikgu. Walaupun aku tak pernah dapat cemerlang dalam semua mata pelajaran tersebut, aku sangat hargai usaha murni mereka. Halalkan ilmu itu ya, cikgu. Semoga ilmu tersebut berkat dan berpanjangan pahala mengiringi semua cikguku itu hingga ke syurga. Selamat Hari Guru untuk semua guru di Malaysia.

PsssT: Entri ni aku tulis lama dulu, tapi…baru hari ni diterbitkan sempena Hari Guru…..

3 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Terima kasih Cikgu...

pena rozie berkata...

hahaha.... rozie pun tau eja name sendiri mase darjah 1. itu la motivasi kat twin ckp die beruntung sbb tadika dah pandai eja name sendiri. Sbb dl tak de org nak tengok mummy die belajar. huhuhu... harapkan sekolah ajer....

eelobor berkata...

sedih ambo baco entri nie..... teringat kor cikgu2 maso darjah satu dulu