Jumaat, 1 Mac 2013

Video Pencerobohan Bersenjata Lahad Datu


Berikut tiga video yang tersebar di youtube berkaitan kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina kononnya diketuai adik kepada 'Sultan Jamalul Kiram III' Agbimuddin Kiram dan berkubu di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Dua orang komando kita telah disahkan maut dalam pertempuran dengan kumpulan bersenjata ini di Kampung Tanduo, Lahad Datu tengahari tadi. Kedua-dua wira Negara tersebut adalah Insp. Zulkifli Mamat dan Kopral Sabaruddin Daud. Walau bagaimanapun terdapat kekeliruan tentang status Kopral Azman Ampong yang dikatakan pihak media turut terkorban sama, yang sebenarnya beliau hanya mengalami kecederaan.


DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. Semoga roh mereka ditempatkan bersama orang-orang yang dirahmati. Amin. Takziah kepada seluruh ahli keluarga mereka.

Rakaman video suasana di Lahad Datu, Sabah dari laporan stesyen TV Filipina.




Dalam Bahasa Tagalog





Sebenarnya, video ini lebih menarik.
Agaknya siapa yang muat naik video ini? Ada sesiapa boleh terjemahkan?




Pihak berkuasa lebih ramai dikerah ke sini memandangkan Lahad Datu menangani situasi tegang ini walaupun menteri pertahan dan menteri dalam negeri kita kata keadaan masih lagi terkawal. Perdana menteri kita pun kata situasi masih lagi aman dan terkawal. Walaupun ramai blogger dan khabar angin maya kata berlaku perintah berkurung dikuatkuasakan di Lahad Datu, pihak berwajib mengesahkan bahawa tidak ada arahan perintah berkurung dikeluarkan.

Kejadian tembakan dimulakan pihak penceroboh kira-kira jam 10 pagi tadi. Dalam kejadian berbalas tembakan itu, 2 orang komando dan 12 orang penceroboh telah maut, manakala 3 orang anggota keselamatan turut cedera. Pihak berkuasa turut merampas M-16 dan pelancar roket.

Marilah sama-sama kita doakan semoga keadaan ini berakhir dengan segera. Sayangilah Negara kita.


2 ulasan:

Tie HT berkata...

ujian buat negara Malaysi..moga kembali aman di sana..al fatihah untuk roh para wira negara..

anyss berkata...

Tihara: alfatihah.