Ahad, 13 Mac 2011

Full Video Tsunami di Jepun


Masa aku dengar berita radio Jumaat lepas tentang tsunami di Jepun, aku tak ambil kisah sangat. Ingatkan kecil sahaja. Petangnya baru aku sedar, bencana itu agak besar. Itu yang mendorong aku tulis entri Sabah dilanda Tsunami?, hanya kerana kemungkinan akan berlaku bencana yang sama di Sabah. Niatnya hanya satu: sebarkan maklumat dengan meluas agar lebih cepat diketahui umum. Kalau betul akan berlaku bencana yang serupa di Sabah walaupun mungkin pada skala yang lebih kecil, sedikit sebanyak ramai blogger telah mendapat maklumat melalui blog. Hanya itu sahaja harapan aku.

Malamnya, aku saksikan dalam berita di TV. Hanya sedikit visual ditayangkan. Maklumlah, maklumat belum diterima sangat lagi. Dalam visual seketika itu, hanya nampak bangunan dan harta benda sahaja yang musnah. Tanpa manusia. Kira agak lega juga kerana tidak libatkan ramai orang. Angka yang dikeluarkan ketika itu hanya 200 orang sahaja terbunuh. Esoknya angka meningkat 300 orang. Hanya rasa lagi lega bila dapat tahu 100 rakyat Malaysia di Jepun selamat, terutama para pelajar walaupun yang diketahui hanyalah pelajar tajaan Mara sahaja.

Ketika ini aku masih lagi tidak anggap bencana ini besar dan menyeluruh walaupun semua orang membicarakan hal ini. Sebab utama, angka kematian sangat rendah berbanding kejadian pada 2004. Ini kerana Jepun sebuah negara maju. Rakyatnya dah tahu tentang gempa bumi berkenaan lebih awal. Mangsa 200 orang itu bukan sebab gempa, tetapi sebab tsunami.

Namun, bila aku tengok Full video ini, barulah aku tahu...kawasan tersebut dah jadi Padang Jarak Padang Tekukur. Sama macam tsunami Aceh pada 2004. Saujana mata memandang ranap begitu sahaja. Rapuhnya hasil ciptaan teknologi manusia;



Ini jarak dekatnya yang aku selalu nampak kat TV;

Bila lihat arus pusar sebegini...fuhhhh sangat menakutkan.

Silalah ke youtube untuk dapatkan lebih banyak lagi video terkini. Dah banyak dimuatnaikkan.

Malaysia sangat prihatin dengan musibah ini telah menghantar 6 ekor anjing untuk membantu mengesan mayat, pasukan perubatan dan bantuan yang lain. Mercy juga akan ke sana.

Selain kebocoran radiasi reaktor nuklear yang berlaku di Fukushima yang dikesan berdasarkan peningkatan radio aktif dibebaskan ke persekitaran, Jepun juga berdepan dengan empangan Fukushima yang pecah.

Jepun memang akan lumpuh ekonominya untuk seketika, walaupun aku sangat yakin hanya seketika sahaja. Namun, pada masa yang sama, banyak negara lain juga turut mendapat impak daripada bencana ini seperti negara kita. Ekonomi kita sangat bergantung kepada negara Matahari terbit ini setelah kita amalkan Dasar Pandang Ke Timur.

Paling mudah, di negara kita pun banyak kilang-kilang elektronik dan segala macam kilang yang tenaga kerjanya dah tentulah warga Malaysia selain Indonesia dan Bangla (Itu baru kilang). Kalau Jepun bermasalah, dah tentu kita juga turut bermasalah. Kalau mereka tutup kilang di negara kita, bayangkanlah berapa ramai penduduk negara kita akan kehilangan pekerjaan. Sangat ngeri untuk membayangkannya, tambah lagi pada ketika semua barang telah naik harga ini.

Gempa bumi yang berlaku berulang-ulang kali di Jepun, seterusnya tsunami hebat ini menyebabkan lebih 17 negara lain di dunia mengeluarkan amaran tsunami di negara Masing-masing. Kepada saudara (adik) Kazen yang meninggalkan komen di entri aku yang lepas itu, harapnya lebih mendalami ilmu mantik dan bahasa. Silalah fahami makna yang berlapis-lapis sebalik ayat berkenaan.

Ini entri terakhir aku tentang tsunami. Aku janji!

1 ulasan:

ieda berkata...

takutnay tgk video2 nie .. sungguh2 menginsafkan huhu