Jumaat, 11 Mac 2011

Sabah dilanda Tsunami?

Masa dengar berita tengahari tadi, aku tak peduli sangat pasal gempa bumi yang berlaku di Jepun. Berita jam 5 petang baru aku betul-betul dengar sepenuhnya.

Rakaman televisyen, stesen ootage on public broadcaster NHK, kerosakan teruk akibat tsunami, dengan puluhan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air. Sebuah kapal besar telah dihanyutkan tsunami yang merempuhnya ke arah tembok penahan di bandar Kesennuma, wilayah Miyagi.

Kawasan Sendai


Yang ni lebih jelas sikit;


Tsunami setinggi 10 meter melanda Miyagi.

Di Tokyo, banyak kebakaran. Sebanyak 4 juta kediaman sekitar Tokyo terpaksa bergelap kerana bekalan elektrik telah terputus. Gempa yang berlaku kali ini merupakan gempabumi paling kuat di Jepun dalam tempoh 140 tahun.

Kebakaran besar telah berlaku di loji penapisan minyak di Chiba. Beberapa loji nuklear dan minyak telah ditutup serta merta sebagai langkah keselamatan. Perintah darurat pula dikeluarkan di kawasan loji nuklear Futushima.

Sebuah hotel di Sendai telah runtuh. Usaha menyelamat giat dilakukan untuk mengeluarkan mangsa. Beberapa lebuh raya utama di Jepun juga telah mengalami kerosakan teruk.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan mengesahkan bahawa gempa bumi kuat bermagnitud 8.8 pada skala Richter yang berlaku di pantai Honshu, Jepun pada jam 1.46 petang tidak menimbulkan ancaman tsunami kepada Malaysia. Walau bagaimanapun, ketika dihubungi radio Malaysia Klasik Nasional, seorang pegawainya, Puan Zuraidah (kalau tak silap) meminta seluruh penduduk di kawasan Sandakan dan kawasan pantai timur Sabah supaya berhati-hati dan menjauhi kawasan pantai antara jam 6 petang hingga 12 tengah malam kerana dijangkakan akan berlaku ombak besar dan kenaikan aras laut.

Kalaupun tsunami tidak berlaku di bahagian pantai Sabah, kemungkinan untuk berlaku kenaikan aras laut dan angin kuat tetap ada dengan peratusan berlaku tsunami dianggarkan 30 peratus sahaja. Jadi, kepada penduduk Sabah terutama di kawasan pantai, sila berhati-hati. Elak dan cegah itu lebih baik dari ubatinya.

Kemaskini:
Berita Utama jam 8 malam tadi menyatakan, Bahagian GeoFizik dan Tsunami Malaysia mengesahkan bahawa tidak akan berlaku tsunami di Sandakan dan sepanjang pantai di Timur Sabah.

Alhamdulillah. Apa-apapun, kuasa Allah itu lebih besar daripada jangkaan manusia. Nak selamat, tak payahlah pergi laut dan pantai malam ni ya...tangguh dulu pergi esok. Lagipun, memalam macam ni banyak nyamuk!

PsssT: China yang dilanda gempa sehari sebelum tu, awal-awal lagi dah beri amaran tsunami kepada rakyatnya. Begitu juga Filipina dan Indonesia.

10 ulasan:

Unknown berkata...

nauzubillah..mintak jauh malaysia kena bende2 camniiii...

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih
Cara Dapat Side Income Dengan HeartBeat!

eelobor berkata...

elok lah sebagai peringatan dan lebih berwaspada apa jua kemungkinan yang tidak di jangka

NORAISAH berkata...

masyallah....harap2 malaysia xtermasuk mangsa keadaan tsunami.....nauzubillahminzalik...

Semarak Api berkata...

nseb baek la jpun tu ngra teknologi.dah siap2 kua warning b4 blaku tsunami.smpt rkyt die slmtkn dri..mgkin yg mati x sramai kt acheh dlu kn..

anyss berkata...

jiji: Aminnnnn...makbul doa semua orang. Mudah2an

anyss berkata...

Eelobor: berjaga2 tak salah. Ambil tindakan waspada untuk hindari bencana dan kehilangan banyak nyawa

anyss berkata...

Semarak api: Selamat datang. Itulah, mereka ni cepat bertindak.

anyss berkata...

Kehidupan nur: selamat datang. Sama2 kita doa ya...tak ada siapa suka dan nak musibah

ieda berkata...

uhuhuh sedih sgt tgk video2 nie kan .. subhanallah kuasa allah tidak terkata ..

anyss berkata...

ieda: Terkedu