Rabu, 26 Mac 2014

Tengok Muka Pun Dah Rasa Nak Lempang

Benda macam ni lah yang cuba nak elak. Bukan soal malu bila orang kata “anak sapalah tu!”, tapi layakkah dia bergelar anak? Lagi lah tak ada punya hasrat dia untuk jaga maruah bapanya sendiri.

Hanya kerana tidak memberi RM2.50 untuk membeli air batu, dia tergamak memukul bapa yang mengalami strok. Anak apakah itu? Gamaknya masa kecil dulu ayahnya itu tak pernah balun dengan penyapu lidi kot! Terlebih balun kang kata dera pulak! Ikutkan budaya melayu, sampai bilapun dok pukul anak sindir menantu je lah kot. Kot lah! Aku tak ada anak...cakap lebih kang, pelik pulak jadinya.


Nor Diana Mohamed, 30, tidak bekerja menghadapi tuduhan memukul bapanya dengan cara menampar mangsa, tahun lalu di Pintu Geng, Kota Bharu, tetapi dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan itu setelah bapa itu bersetuju kes tersebut diselesaikan menerusi permohonan maaf oleh anaknya.

Bapa malang itu memohon tarik balik laporan polis dan pertuduhan, tetapi mahkamah menolak permohonan tersebut dan membenarkan kes itu diselesaikan mengikut Seksyen 260 Kanun Tatacara Jenayah menerusi kompaun kesalahan dengan permohonan maaf oleh anaknya. Nor Diana kemudian tanpa menunjukkan sebarang emosi hanya menyatakan permohonan maaf daripada bapanya.

Kembalilah ke pangkal jalan. Tahun lepas engkau tampar bapamu yang strok, tak sempat sampai 30 tahun akan datang, anakmu pula akan buat begitu kepadamu. Ketika kamu sudah tidak berdaya untuk melawan. Bukankah hidup ini ibarat roda?


Macam budak kecil pun ada, nak beli air batu RM2.50 pun boleh paksa bapak yang bayar! Nasib baik tak melintas depan aku...nasib baik bukan aku yang jadi hakim tu. Kalau aku jadi hakimnya, aku bagi je pengalaman dia makan free kat penjara barang setahun dua. Bagi masa untuk dia berfikir.

Hishhhh! Geram betullah aku! Lagi panjang aku tulis...lagi banyak kena carut ni. Jom, pi makan donat!


6 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Wah...tiba2 kakcik rasa naik angin sama...grrrrrrrr

anyss berkata...

Kakcik: hishhh! memang rasa nak lempang lah...gerammmmm je ni!

sukaxplo berkata...

salam

nak salahkan saper ek?
mak ayah
kawan²
masyarakat
diri sendiri

......
>|<

Unknown berkata...

aduhai..nak salahkan sapa..?

anyss berkata...

sukaxplo: nak salah sapa? pukul anak kang masuk penjara...tak pukul kang ginilah jadinya...Hishhhh! masih rasa macam nak lempang je lah dia nih!

anyss berkata...

Rai Ourkizura: kot ya pun tak mau jaga orang tua kena strok tu, tak perlulah kot aniaya dia...pi antor je ke rumah orang2 tua. makan minum orang tua tu terjaga huhuhuhu