Ahad, 16 Mac 2014

JAIS Pantau Raja Bomoh Tikar Terbang


Aku memang hangin satu badan bila Raja Bomoh melakukan ritual di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini, kononnya bagi membantu usaha mengesan kehilangan pesawat MH370. Tak ada maknanya! Tengok pun dah tahu dia tidak gunakan cara Islam walaupun kononnya melakukan bacaan yasin dan solat hajat. 


Bila Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Ahmad Zaharin Mohd. Saad berkata Bomoh VIP itu bakal dikenakan tindakan mengikut Enakmen Jenayah Syariah Selangor, hati aku lega sikit. Sikit sahaja. Sebabnya, perbuatan itu meninggalkan impak yang besar.

Bukan sahaja satu dunia ketawakan Malaysia dengan pelbagai parody, namun akan ada segelintir manusia mengatakan perkara itu tak apa. Bomoh itu boleh, tak salah. Lama-lama akan jadi budaya sedangkan hakikatnya, menduakan Allah itu syirik. Hukum syirik itu sangat berat dalam Islam, tertanggungkah bahu memikulnya?

Jika siasatan JAIS ke atas Ibrahim Mat Zin, 80, mendapati perbuatannya menyimpang daripada ajaran Islam sebenar, maka dia akan dikenakan tindakan mengikut Seksyen 7(1) Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor. Tak tahulah kot ada tangan kebal boleh jadikan dia tak salah. Tak pun dia kan bomoh hebat, katanya. Kata dialah. Kalau tak hebat, mana berani dia tampar KJ macam buaya, ye tak? Hishhhhhh!
cantik tak jersi baru? TRW sokong Pray for MH370

Tak tahu nak katalah kalau melakukan ritual menggunakan bubu mata pancing dan tikar terbang bersama dua biji kelapa di KLIA itu masih belum cukup untuk dikatakan salah. Kalau bab pak Brahim Bubu @ Bomoh Ibrahim Mat Zin nak tampar KJ macam tampar buaya tu bolehlah nak kata tak salahpun. Itupun kalau KJ buat donno je tak nak saman kes ugut.

Harapnya jangan hanya pantau dan siasat sahajalah ya…sila ambil tindakan. Jangan pulak nanti senyap je lepas ni.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Hye, I'm a new blogger :) Salam perkenalan, Mohon singgah blog saya awksweetgitu.blogspot.com :)