Ahad, 4 Ogos 2013

Berbuka Puasa di Kampung Halaman


Asalnya, aku nak balik kampung dan mulakan puasa bersama ayah bunda, namun perancangan itu terpaksa diubah kerana banyak kekangan. Kekangan utama tentulah sebab cuti. Tahun ni aku dah guna separuh dari cuti sebelum pertengahan tahun lagi. Jadinya, kalau cuti balik kampung, paling kurang kena seminggu. Penat wooooo perjalanan 500km tu...sejak dah tua bangka menuju era senja ni, tenaga dan ketahanan pun dah makin menurun.

Nak jimat cuti, aku balik awal je. Awal pun tak adalah awal mana. Hari Ahad dah kena berkejar datang kerja.

Berbukapuasa di kampunghalaman dah tentu ada aura yang tersendiri. Ada beberapa kuihyang aku teringin sangat-sangat nak terkam makan puas-puas. Murtabak dah tentulah jadi tradisi berbuka puasa kami semenjak dua menjak ni. Akok juga. Selain itu aku mengimpikan untuk cari seri kaya. Manalah tau kan, berkat berbuka puasa dengan seki kaya berhari-hari, tetiba boleh kaya pulak kan hu hu hu hu

Mmmmmm sebenarnya semua benda nak makan. Semua benda nak cari. Dah rindu sangat nak makan macam-macam. Fuhhhhhhh! Ni gara-gara dok istiqamah dan tawaduk tidak membazir sepanjang Ramadhan gamaknya ;)

Ishhhh! suka sangat cari alasan kan!

2 ulasan:

Cetusan berkata...

jangan lupa makan tupat dakap, senang judull..iiii

Abam Kie berkata...

salam. memang suasana berbuka puasa di kampung amat dinanti2kan sang perantau. BTW, done follow here. TQ.