Sabtu, 25 Mei 2013

Bila Suami Orang Itu Sudah Tidak Cam Daku Lagi


Bagi yang dah baca entri-entri lama pasal mengapa aku belum kahwin, dan beberapa entri lain lagi berkaitan kahwin…maklumlah sekarang kan musim orang kahwin. Musim cuti sekolah. Memasing dapat undangan hingga tak tahu mana nak pergi…hingga tak sempat kan.

Aku memang tak akan bercinta dengan suami orang, (sila elakkan juga untuk bercinta dengan isteri orang ya…kok ya pun nak bercinta, carilah yang masih solo, jangan dok kalut main sebat je tak kira siapa), walaupun ada jugak suami orang yang mengejar terutama bagi golongan yang beranggapan aku tak akan kahwin kalau tak kahwin dengan dia. Kononnya dia jadi penyelamatlah tu kan.

Pertengahan tahun lepas, aku terima email dari seseorang yang aku kenal juga dia masa belajar dulu. Masa itu, aku memang bersangka baik dengan dia sebab aku kenal isterinya dan 5 anak mereka (waktu itu), dia juga berasal dari Kelantan. Jadi dia gunakan sama negeri sebagai alasan untuk jumpa dan borak-borak.

Setelah beberapa kali batal sebab masa dan tempat yang tak sesuai, maka suatu petang, lebih kurang jam 3 petang, maka berjumpalah kami di satu kedai makan kat Bangi. Disebabkan sebelum itu aku ada beritahu dia “ngeteh ramai-ramai seronok juga,”, mati-mati aku ingat dia datang bersama geng, sekurang-kurangnya dua orang. Sayangnya, dia datang seorang. Alahai!

Rasa seronok nak jumpa orang yang kita kenal yang dah lama tak jumpa dah kurang sedikit. Dia seorang yang agak BERilmu agama, kira waraklah berbanding aku, (pada anggapan akulah!). Jadi aku tak jangka langsung dia akan datang seorang. Aku memang amat jaga pergaulan, kalau dengan perempuan boleh je jumpa dengan sesiapa. Tapi kalau rakan lelaki, aku tak akan jumpa berdua sahaja. Biasanya kawan-kawan aku tahu benda tu, termasuk isteri masing-masing. Sila jumpa aku secara berjemaah ya hu hu hu 

Akhirnya aku tahu jugalah dari mana perkembangan pasal aku dia tahu, orang itupun aku kenal juga (kenal gitu-gitu je…seorang ustaz yang selalu beri ceramah agama. Beristeri dua. Kedua-dua isterinya tinggal serumah). Dia juga selalu pergi dengar tazkirah ustaz ini, malah turut mengajak aku ikut sama. Baguslah kan, tambah ilmu agama. Pada masa itu, aku menolak dengan baik dengan alasan kena pulun buat kerja sekolah sampai habis.Dah siap semua, barulah banyak plan baru dalam hidup aku akan bermula. Banyak sangat benda yang aku nak buat ni...

Lama jugak kami borak, sejam lebih kurang. Bila balik, aku perasan seperti dia tidak mahu orang tahu yang dia datang jumpa aku. Gayanya terendap-hendap macam tikus takutkan kucing. Pada masa itu, hati aku yang jahat ini dibisikkan syaitan yang direjam ini kata aku usah leka dengan dia. Karang aku kena ngap!

Bermula saat itu, dia selalu kirimkan SMS lembut manis wangi siang malam untuk selalu berjumpa. Namun ketika itu, aku selalu sahaja ke Seremban untuk beberapa gerak kerja department dan terpaksa menolaknya. Masa tidak pernah serasi untuk kami jumpa lagi selepas itu untuk acara bersosial dan makan-makan seperti diingininya. Adakala sebab memang aku sibuk. Ada masa yang lain, aku tak ada di bangi. Ada waktunya juga, sebab aku tak ada mood nak jumpa dia. Akhirnya dia menyepi. Senyap. Sunyi.

Nak jadi cerita, aku pernah bertembung dengan dia beberapa kali dalam kawasan kampus, tetapi tiada apa-apa reaksi dari wajahnya. Macam tak kenal. Tak ada tegur sapa seperti kita jumpa orang yang kita kenal. Tak ada basa basi. Kali pertama aku anggap dia tak Nampak, sebab dia juga rabun macam aku. Tapi kalau dah beberapa kali, hingga ada masanya jarak berselisih itu bukanlah jauh sangat…aku tiba-tiba jadi keliru juga.

Allah itu maha kuasa. Allah temukan juga kami dalam lif di Hentian Kajang. Juga tiada komunikasi yang berlaku. Kali ini, aku sematkan dalam otak bahawa dia memang dah tak cam aku. Nak tahu kenapa?



Sebab aku dah ambil suplemen makanan tambahan, sebab tu aku dah makin jelita. Sekarang ni pula…aku tengah berusaha keras untuk jadikan 3 Cixty Plus sebagai ramuan rahsia makanan tambahan aku. Sila dapatkan di Sihat Store.

Minggu lepas bagi tau Cik Bintang pasal cerita ni, dia bantai gelak tak henggat. Adoiiii la! 

Pada pendapat kalian, kenapa dia jadi gitu? Apa salahku ya? Cer huraikan... (macam soalan periksa akhir semester pulak ya)






9 ulasan:

azieazah berkata...

.Hee geramnyaaaaa...!

Baru nak komen yang situasi sebegitu saya pernah lalui, dan sedang lalui lebih kurang begitu (bezanya lelaki tu bujang terlajak).

But, end up, promosi sakan pulak.

Geramnyaaaaa.
Nak kene cubit yerrrrr

anyss berkata...

Azieazah: promosi tu penyejuk jiwa ----> sedapkan hati pasai apa dia tak cam dah hu huhuhu

Jey berkata...

dia ada kembar kot..hehee

Murni Alfathunnisa berkata...

assalam...

dia buat-buat tak cam kot, anyss..
ada pelik bin ajaib pulak bila dah macam tak kenal je..

Cetusan berkata...

watak utamanya, saya,

Cetusan berkata...

ustaz pun ada nafsu, ada setan sebelah, jika seblah sy prebet setan, sekor, sebelah ustaz ada jeneral setan betina laki lgi, sy kena kenyit jet tersungkur, ustaz kena jeneral tiga ekor setan, lgi lagi duduk cubit peha mungin jatuh juga,,

anyss berkata...

Jey: moga betullah begitu

anyss berkata...

Murni: menurut seorang pakar jiwa, dia MALU sebab tak berjaya hu hu hu

anyss berkata...

ZZ: kalau letak wataknya "ZZ" kang susah pulak...tetiba jadi fitnah kan, kena saman tu!