Ahad, 19 Mei 2013

Belajarlah dari Lahad Datu


PRU13 dah lepas. Suasana politik masih panas, walaupun sepatutnya dah suam. Patutnya kita semua dah mula teruskan kehidupan dan memajukan negara semula.

Kita (akulah tu!) amat mudah lupa…Lahad Datu masih lagi berdarah, tapi apa yang berlaku sudahpun dilupakan. Mudah benar kita lupa ya…JOMMMMM! Kenali sejarah Negara kita.

Sila buka minda kita untuk teliti

Temu ramah khas isu Lahad Datu-Sulu bersama Asree Sug (penulis buku TAUSUG & Kesultanan Sulu) berdasarkan persoalan orang awam yang telah diambil secara survey di laman sosial facebook.

Eksklusif Isu Lahad Datu-Sulu oleh Asree Sug

6 soalan terpilih yang diajukan kepada Asree Sug adalah:

1. Siapa Asree Sug?
2. Apakah perbezaan antara Tausug & Suluk?
3. Kenapa Tausug tidak mengaku diri mereka Filipino?
4. Apakah keunikan buku yang ditulis oleh Asree Sug?
5. Apakah komen Asree Sug berkenaan isu Lahad Datu-Sulu?
6. Apakah ada penyelesaiannnya dari kaca mata Asree Sug?





Selepas insiden berdarah Lahad Datu berlaku, kesan insiden itu tidak hanya dirasai oleh rakyat Malaysia, tetapi juga masyarakat Suluk yang tinggal di Sabah. Bersama Asree Sug, Penulis buku Tausug dan Kesultanan Sulu bagi membincangkan kesan serangan dan kaedah penyelesaian yang harus diambil oleh semua pihak agar kejadian di Lahad Datu tidak berulang.

Ini namanya perjanjian yang telah dikhianati…silalah kaji ya:




Pendapat Ngos Islam

Temu ramah ringkas isu Lahad Datu-Sulu bersama aktivis kemanusiaan iaitu Saudara Ahmad Azam Ab Rahman. Beliau merupakan Pengerusi Global Peace Mission Malaysia (GPM) dan juga Ahli Majlis The Union of NGO's of Islamic World (UNIW).

Persoalan yang akan dijawab adalah:

1. Apakah sejarah perjuangan Tausug & apakah yang diperjuangkan mereka?

2. Apakah kesan daripada peperangan yang telah mereka hadapi selama beratus-ratus tahun ini?

3. Apakah peranan NGO Islam dalam isu ini?




Pautan Global Peace Mission Malaysia: www.gpm.com.my
Pautan UNIW: http://www.theunity.org/en/
Pautan Future Global Network: http://www.futureglobalnetwork.com/


Sultan Brunei Hadiahkan Sabah kepada Kesultanan Sulu




Sebahagian dari sejarah kesultanan Sulu yang menyerahkan Sabah kepada Malaysia;



Nak lebih fakta? Ini dia…



Nak baca tentang ulasan berkaitan dokumen penyerahan Sabah, boleh tengok di Kajian Sejarah Sabah yang agaknya ditulis oleh pelajar sekolah. Merujuk kepada bibliografi yang digunakan, dah tentulah maklumat berkenaan kuat dan boleh dipercayai. Ulasan dan penulisan tentang Pajakan Sabah oleh Sultan Sulu menarik juga untuk diteliti.

Ada sesiapa faham bahasa Tagalog?

Komen yang ditinggalkan di bawah video rakaman berkenaan buatkan aku teruja untuk tahu apa yang sedang mereka kupas. Nak tahu apa komennya? Cer baca:

“Please dig the history and facts of the case.history without facts/evidence is a waste of time.Did Brunei really gave Northern Borneo (not whole of sabah at that time). No evidence that Brunei gave the territory to Kirams.Nobody brought up the evidence”

Silalah terjemahkan 3 video berikut:

Sabah Inside Out part 1 - PTV Special Forum - [March 6, 2013]




Sabah Inside Out part 2 - PTV Special Forum - [March 6, 2013]



Sabah Inside Out part 3 - PTV Special Forum - [March 6, 2013]





Komen aku:
Dengan suasana politik sekarang ni, beratus tahun akan datang, usahlah terkejut kalau anak cucu kita (walaupun ramai juga orang tak ada anak) terpaksa berjuang menuntut kembali tanahair yang tergadai seperti Tausug. Jadilah Sabah sebagai pengajaran dari pelbagai sudut.

Bila dah terlepas, mungkinkah diperolehi semula?

Apa yang kita putuskan hari ini, kesannya diterina anak cucu pada masa hadapan. Jadi, jangan jadi pengkhianat yang sanggup jual negara semata-mata untuk kepentingan diri sahaja. Silalah belajar dari sejarah dunia. Sejarah negara kita, sejarah orang lain. Semoga kita tak akan ulangi kesilapan orang lain yang akan jadi sejarah dikesali seluruh keturunan sendiri, anak bangsa sendiri...



Jom sambung kerja majukan negara. Tak payah nak memanaskan telinga dan hati orang lain dengan isu yang ntah apa-apa.

PsssT: Entri ini tidak berkaitan dengan politik, tetapi sangat menjurus kepada tanggungjawab setiap warganegara untuk memastikan kita tidak jual negara sendiri, tidak khianati tanahair sendiri. Jadilah warganegara yang bertanggungjawab untuk mempertahankan tanahair yang tercinta ini.




2 ulasan:

eelobor berkata...

tlg ringkaskan utk ambo... nok baco & tgk video sor-sor byk maso la plk

Cetusan berkata...

saya, I dan aku tuhh