Khamis, 26 Julai 2012

Salah Waktu Berbuka Puasa?


Pernah alaminya? Berbuka puasa pada waktu yang tak sepatutnya?
Terawal buka puasa, atau terlambat berbuka?
Dua-dua aku pernah alami…

Kes terawal berbuka berlaku tahun lepas

Kesahnya mudah sahaja:
TV kat rumah ni terletak di ruang keluarga kat atas
Kat bawah tak ada apa, luas je macam padang bola
Jadi aku pasang kuat sikit dan sibuk memasak di dapur
Goreng cekodok sikit sebanyak, lauk dan sayur
Biasanya satu lauk dan satu sayur je
Mana ada makan mewah-mewah dan membazir buang segala
tak sempat nak buang...Masak cukup-cukup tembolok aje
Sambil tu sediakan juga neskepe panas

Waktu petang, biasanya ada drama kat TV3
Aku hanya dengar je lah sayup-sayuo kat dapur
Entah macam mana, belum sempat siap masak
Azan dah bunyi kat TV, apa lagi, kelam kabutlah sekejab
Ingatkan aku yang berangan hingga tak sempat siap masak
Apa lagi nak hidang…jadinya, Terus je capai cekodok bawang tu sebijik
Terus ngap-gap kunyah kunyah sambil siapkan menggoreng
Sambil angkut semua makanan kat saperah kertas surat khabar
Tetiba terdengar bunyi azan...Lagi sekali azan?
Habis tu azan tadi apa ke benda?
Ternganga sekejab sambil pandang jam
Mmmmmmm tadi memang bukan azan ek?

Maknanya aku terawal lebih kurang lima minit berbuka puasa
Gara-gara drama kat TV dok laung azan juga

Kes terlambat berbuka juga berlaku tahun lepas

Kesnya sama juga, kelam kabut dok masak
Sampaikan tak TERdengar pulaknya dah azan
akhirnya termanggulah aku sensorang tunggu
hingga lebih masa berbuka 10 minit
bila rasa pelik je, kenapa lambat sangat waktu bukanya
cepat-cepat pergi semak jadual waktu berbuka
huh u hu dahhhhhhhhhhhhh lama orang lain buka
aku baru je nak berbuka ….




Tiada ulasan: