Jumaat, 27 Ogos 2010

Jom Beli Barang Raya @ Putrajaya

Dah dapat duit raya RM500 kan? Tunggu apa lagi? Jommmmmm shoping!

Jom Beli Barang Raya @ Putrajaya ini sedang gempita di Presin 2, Putrajaya. Lokasinya berhadapan dengan Bazar Ramadhan Putrajaya, iaitu bersebelahan dengan bahagian pinjaman perumahan negara, sambil hantar permohonan lengkap pinjaman perumahan kerajaan, bolehlah pergi sesakkan diri kat sini.

Hari ni Selangor cuti sempena Hari Nuzul Qur’an. Baru petang semalam aku tahu. Teruk tak aku? Cutipun tak tahu. Itu maknanya aku sangat fokus dengan kerja membangunkan negara hu hu hu alasan tak boleh blah kan? Jadinya, petang semalam aku dah serbu bank untuk keluarkan duit dan cuba bayar semua hutang piutang negara bangsa sebelum kedatangan bulan baru. Lambat bayar kang kembang lagi ranum bunga-bungaan yang semerbak wangi bank bagi kan. Itu semua orang tahu. Namun, disebabkan kat mana-mana bank pun akan ramai orang, aku hanya sempat keluarkan duit sahaja barang 4-5 juta (rupiah), tetapi tidak sempat untuk berkejar ke bank yang lain walaupun berada di bangunan yang sama. Manalah aku tahu pada bulan puasa sebegini, bank pun tutup awal. Ingatkan semua orang sedang fokus dan kusyuk untuk bangunkan negara bangsa macam aku juga hu hu hu adusssssss!

Zaman sekarang memang tidak begitu selamat untuk simpan tunai kat rumah. Simpan kat bank pun tak begitu selamat, apalagi bawah bantal macam aku. Juta-juta (rupiah) ini walaupun kecik sangat bagi orang lain, tetapi sangat besar maknanya bagi aku. Kalau kecil, tak lah aku berhutang bayar yuran kan kan kan? Terpaksalah aku ke Wilayah Persekutuan Putrajaya untuk cari bank yang menjalankan operasi mereka walaupun pada hari Nuzul Qur’an. Mula-mula pergi maybank, kemudian parking belakang Bazar Ramadhan dan ke Bank Simpanan Nasional.





Terlanjur dah berada di kawasan yang sedang gempita kena serbu, apa kata turut bersesak sama kan?



Tempat paling sesak orang berhimpit...Dutch Lady. Entah apalah menariknya Perempuan Belanda ni, akupun tak tahu.





Tak boleh nak jengok apa, hanya kepala orang sahaja yang nampak.



Siapa percaya aku akan pakai kebaya ni masa raya nanti?


Kebaya budak...teringat kat anak buah pulak. Mmmmm tak elok budak-budak pakai seksi, tak payahlah beli kan...


Macam-macam barang ada jual termasuk perabut, tilam, cadar, pakaian, beg tangan, kasut. Kuih raya memang tak payah cerita, banyak. Barang elektrik, telefon, kamera. Macam-macam lagilah. Pergi sendirilah sesakkan diri tengok apa yang ada!





Capal di sini aku dah cuba, murah dan selesa untuk dipakai. Kaki aku ni bukan boleh pakai sebarang sendal atau kasut, sensitif. Yang ini memang sesuai. Lembut. Penat pilih, tapi tak ada yang memuaskan hati. Jahitan terbertaslah,kotorlah...sengetlah...aku memang cerewet! Akhirnya, tak beli. Capal besar ni lupa nak tanya berapa harga.



Dalam khemah ni, walaupun kat luar panas terik dan kat dalam sesak gilerrrrr, namun pendingin hawa memang cukup. Tak panas. Tak berpeluh pun. Tak rasa meruappun. Namun, aku tetap akan dapat migrine juga kerana perubahan suhu yang berulang antara bahang kat luar dan dingin kat dalam, juga kepanasan pada masa yang lain. Sampai rumah terus mandi, kurangkan suhu dalam otak. Pasang ekon suhu 16 darjah, putarkan kipas dengan kelajuan 5 dan berusaha untuk tidur walaupun cuaca tetap panas. Bangun sejam kemudian, kepala masih lagi berdenyut. Berat. Tekak rasa nak muntah. Kalaulah boleh letak kepala dalam peti ais tempat dingin beku sekarang ni...rasa sangat bestttt!

Tunggu buka puasa untuk telan berkatun-katun ubat. Ohhh, lambat lagi! Rasa nak minum aislah hari ni...tapi, mana boleh minum neskepe. kan tengah migrine. Mmmmmm

9 ulasan:

eelobor berkata...

baru jer umum, duit pun lum masuk lagi dah siap tubik gi shopim bagai nah dio

anyss berkata...

Eelobor: Gi bank bayar utang lah, kan selangor cuti...singgah tengok orang je. Mana nak tau terbeli sandwich maker, RM30 je...lain tu cuci mata je. mana ada beli hu h u hu

terokai seni berkata...

tengok pon dah sesak napas, blom g lagi tu

caluk@cencaluk berkata...

tilam pun jual ke he he

anyss berkata...

Cemomoi: Rugi tak pegi...hu hu hu

Caluk: Adaaaaaaa...ko nak raya dengan tilam baru ke? Ko nak aku tengok harganya? hu hu hu

Cetusan berkata...

tahun depan sarankan kerajaan naikkan ke rm2500

menjana merangsangkan ekonomi..ialaa dapat pun mereka akan berbelanja juga kan??

lalu harga barang naik 25%..kan baguzzzzz

Zezebel berkata...

Salam kenal dan selamat berpuasa.
Ni mesti panas kan time tu? Sesak jer tengok dengan orang kat mana-mana.

anyss berkata...

ZZ: Awatnya sikit sangat mintak? Lama ZZ ilang, bila timbul mmmmm lebih tajam tiap patah katanya. Selamat puasa, sambut kemerdekaan dan Aidulfitri ;)

anyss berkata...

Zezebel: Selamat datang, anda dialu-alukan di sini.

Memang sesak, tapi tak panas. ekon cukup kuat dan sejuk. Jadi tak adalah yang pengsan kat situ