Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 25 Julai 2012

Harga Kereta Turun Selepas Pilihanraya?


Fuhhhhhh! Aku sangat teruja
Nanti bolehlah aku beli kereta impianku itu
Selama ni rasa macam mimpi ngeri je untuk guna kereta impian
Selepas pilihanraya ke 13 nanti,
kemungkinan untuk impian jadi realiti tu ada walaupun peratusnya kita tak tahu
bolehlah aku guna kereta yang selama ini aku dok mimpi siang malam
mandi tak lena makan tak basah dek impian tu…

Parti Keadilan Rakyat (PKR) berjanji akan melakukan rombakan
terhadap Dasar Automotif Negara untuk menurunkan harga kereta
sekiranya pembangkang berjaya mentadbir Putrajaya selepas
Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang.
Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berkata
menerusi penstrukturan semula dasar berkenaan dapat mengurangkan
beban hutang rakyat sekaligus meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah rakyat.
duti eksais yang dikenakan kepada pembeli kereta sekarang juga akan dihapuskan

Menurut beliau: "Kereta yang paling kecil dengan dengan saiz enjin
di bawah 1,500 cc dikenakan duti eksais 60% dan cukai jualan 10 peratus.
Ini meningkat kepada 100 peratus jika kereta itu diimport
dengan tambahan cukai import sebanyak 30%
Ini bermakna, bagi sebuah kereta Perodua yang kecil pada harga RM40,000,
pembeli perlu membayar cukai sebanyak RM16,500,
kadar cukai ini sudah tentu lebih tinggi bagi kereta yang lebih besar,"
Pembeli terpaksa membelanjakan lebih separuh daripada gaji setiap bulan
bagi tujuan penyelenggaraan. Pentadbiran kerajaan juga mengabaikan
pelaburan dalam pengangkutan awam menyebabkan
pergantungan rakyat kepada kenderaan persendirian," katanya.

Laporan Kaji Selidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009
dikeluarkan Jabatan Statistik, 53% daripada keseluruhan isi rumah di Malaysia
hanya berpendapatan RM3,000 ke bawah sebulan dan sebanyak 71.9%
keseluruhan isi rumah di Malaysia mempunyai dan
menggunakan kereta sebagai pengangkutan.

Jadinya…belum tentu lagilah harga kereta akan turun kan?
Kalau PKR menang di Putrajaya je…kalau menang tempat lain
Tak diambil kira…mmmmmm gitulah pulak
Baru je berangan nak usha ferari merah cili yang menyala-nyala tu,
berkilat merelip relip dok parking sebelah ferrari kuning Remy….
Errr aku tak kata Remy Ishak…ramai lagi Remy hensome kat Malaysia ni
Tambah lagi bukan ramai pun Remy yang ada ferrari kuning kan?

daku hanya melukut, aku sedar tu...berangan bukannya salah,
tak kena bayar pun!




4 ulasan:

diana berkata...

sesak la jalan raya nanti kalau pkr menang kat putrajaya....hahahah

eelobor berkata...

demo keno jadi MP doh PRU baru natih... hahahaha

anyss berkata...

Diana: jalan di putrajaya besau ----> nak beli 4 keta pas ni hu hu hu hu membazir tak? Impian orang tak berapa nak mampu mcm tu lah ;)

anyss berkata...

Eelobor: ambo jadi MP, sohih kaloh BESAR hu hu hu