Sabtu, 20 November 2010

Stress Menjelang Peperiksaan

23 November nanti peperiksaan SPM akan berlangsung. Ramai pelajar dah makin stress atau tertekan. Maklumlah, SPM akan tentukan arah perjalanan masa hadapan mereka. Ramai pelajar tidak begitu suka untuk ke Tingkatan Enam selepas SPM. Kalau boleh nak masuk universiti terus, nak ke kolej. Nak elak ke Tingkatan enam sedaya dapat. Katanya sebab susah. Susah sangat ke belajar di tingkatan enam? Lain kalilah kita jawab ya…kali ni kita tengok dulu gejala stress menjelang peperiksaan.

1. Berdebar-debar dan jantung berdegup kencang
Setiap saat dada terasa ketat. Berdebar-debar. Jantung pula berdegup kencang. walaupun tidak melakukan aktiviti lasak seperti berlari, degupan jantung bergerak dengan kencang bagaikan anda baru menyudahkan larian beribu kilometer. Nafas anda jadi pendek. Anda perlu tarik dan lepas nafas anda dengan kadar yang cepat, bagaikan dada anda telah kehabisan oksigen. Kalau salah kawal, anda boleh pengsan juga sebenarnya.


2. Perut rasa memulas (sekejab-sekejab)
Aku selalu perhati yang Mek selalu berdepan dengan situasi ini setiap kali dia nak pergi mana-mana. Sekejab-sekejab masuk bilik air, buang air kecil dua titik…keluar, kemudian rasa nak buang air lagi. Bila masuk tandas, tak jadilah pula. Kalau perjalanan jauh, Mek sanggup tak makan dan minum hingga sampai ke destinasi. Lupa nak tanya dia, masa pergi Mekah tahun sudah, dia ada buang air dalam penerbangan ke tak hu hu hu nakal betul anak dia ni kan?

Kadang-kadang aku juga rasa begitu terutama bila kena buat pembentangan depan orang-orang yang aku rasa lagi hebat dari aku. Namun, sebab perangai aku yang “pakai redah” je, tak kiralah siapa…aku tetap akan bentangkan juga dengan suam-suam kuku awalnya, kemudian payah nak berhenti. Yakin aje walaupun aku bentang dalam bahasa Malaysia di hadapan orang asing yang tak reti dan tak faham bahasa Melayu. Boleh gitu? kalau Jepun boleh, tak kan kita tak boleh hu hu hu


3. Berpeluh dan rasa sejuk (tanpa lakukan apa-apa aktiviti)
Ini biasa berlaku. Ramai orang alaminya terutama bila nak exam atau temuduga walaupun cuaca panas, bilik tak ada pendingin hawa. Hujung jari bagaikan beku. Stress tahap ni masih lagi normal.

4. Suara bergetar
Ini juga biasa berlaku. Ramai orang alaminya terutama bila nak exam atau temuduga, atau pembentangan. Ada juga berhadapan dengan masalah ini bila diminta bercakap dikhalayak ramai. Bukan semua orang boleh jadi hebat bila berhadapan dengan orang ramai. Rasa macam makhluk asing sahaja dipandangi oleh semua mata. Salah hari, tangan gigil-gigil dan nampak kat kertas yang kita pegang.

5. Tangan menggigil
Aku pernah alaminya sekali dalam hidup setakat ni dan tak mahu lagi alaminya. Masa tu aku terduduk. Lutut jadi lembut, tak daya nak berdiri lagi dah. Tulang belakangpun dah tak daya menampung diri. Rasa nak baring di lantai je…Aku rasa langit dah jatuh menimpa kepala. Nafas jadi sesak. Masa itu, aku memang nampak tangan sendiri dah gigil-gigil. Cara aku lakukan untuk stabilkan kembali diri ketika itu adalah: beristifar sebanyak-banyaknya; tak tahupun berapa banyak, hingga rasa diri kuat semula. Setelah itu baca surah Al-Ikhlas (Qul huwallah hu ahad; lagi baik ketahui maknanya) hingga aku mampu positifkan diri bahawa apa yang berlaku ketika itu memang telah ditentukan Allah dan ada hikmah yang tersembunyi, yang aku sendiri tidak mengetahuinya. Hingga aku yakin bahawa apa yang berlaku ketika itu adalah sesuatu yang terbaik untuk hidup aku. Fuhhhhhh! aku memang tak mahu situasi itu berulang sekali lagi dalam hidup ni. Sangat menderita!

Kalau anda nak masuk peperiksaan, gigil tangan ini akan ganggu tumpuan menjawab sebab nak tulis pun susah. Pen bergoyang tu. Biasanya anda akan alami kalau terlambat masuk dewan peperiksaan atau soalan yang anda ramal tidak masuk dalam peperiksaan. Jadi, jangan amalkan pergi lambat ke dewan peperiksaan. Lima belas minit pertama itu akan anda bazirkan untuk tenangkan diri sahaja. Anda akan lebih tenang kalau sampai awal, sekurang-kurangnya 15 minit sebelum peperiksaan berlangsung. Juga, jangan terlalu yakin dengan soalan ramalan tanpa ulangkaji keseluruhan topik. Bukan tak boleh meramal, namun perlu ada back up. Soalan ramalan itu hanyalah topik tertentu yang anda lebih tekankan berbanding topik yang lain, bukannya anda belajar berdasarkan soalan ramalan semata-mata. Namapun soalan ramalan, dah pasti belum tentu terkena atau tidak ramalan itu. Kalau kena, anda bernasib baik. Kalau tidak kena, paling kurang ada telah pun bersedia dengan keseluruhan silibus.

6. Mual dan nak muntah
Stress yang tidak mampu dikawal boleh menyebabkan anda mual dan muntah. Ini kira dah berada pada tahap yang agak kronik juga sebab anda gagal tanganinya. Setakat ni aku belum pernah muntah disebabkan stress, tetapi kalau sebab migrine agak selalu juga sampai ke tahap ni.

7. Kurang atau bertambah selera makan
Gejala ini bergantung kepada individu. Ada orang akan kurang makan bila stress, ada orang yang lain akan terlebih makan. Banyak kes obesiti terjadi akibat daripada stress, tak kiralah stress itu berpunca daripada tekanan di tempat kerja, diberhentikan kerja, putus cinta dan sebagainya.

Walaupun makan boleh hilangkan stress, namun itu hanyalah bersifat sementara kerana selagi punca stress itu tidak diatasi sebaiknya, ia tetap tidak akan selesai. Menjadi obes atau terlalu kurus kerana kurang atau terlebih selera makan akan memberi laluan kepada masalah baru yang lain pula. Jadi, berpada-padalah. Jalanilah cara hidup yang sihat. Bersenam umpamanya boleh mengurangkan gejala stress.


8. Pening kepala/sakit bahagian belakang kepala
Pening kepala, sakit pada bahagian belakang kepala ataupun adakalanya rasa tegang pada leher dan bahu juga antara gejala disebabkan stress. Kepada pengidap migrine macam aku pula, akan berlaku kekerapan migrine berbanding biasa walaupun faktor penyebab kepada migrine tidak ada langsung. Bagi sesetengah orang pula, mereka berhadapan dengan masalah untuk tidur ataupun tidak mampu untuk mencapai mutu tidur harian yang baik, umpamanya tidak dapat tidur, selalu terjaga dan tidur yang tidak nyenyak (walaupun dah terjaga dan tidur dengan lama tetapi masih lagi mengantuk). Seterusnya akan berlaku gangguan terhadap kesihatan.


Sebenarnya masih banyak lagi tanda-tanda dipamerkan apabila kita stress, namun cukuplah setakat itu sahaja ya. Harapnya tulisan ini dapat membantu adik-adik kita yang bakal hadapi peperiksaan SPM nanti ya. Cara mengatasi stress akan aku kongsikan dalam entri seterusnya.

12 ulasan:

Awanama berkata...

teringat kenangan spm

anyss berkata...

Lelaki ini: saya dah lupa stress ke tak masa SPM dulu

Unknown berkata...

Tabahkan hati....
ombak yg mendatang tetap kan berlalu..

anyss berkata...

Lana Bulu: Kalau saya ambil SPM lagi sekali, rasanya akan gagal kot hu hu hu...

Awanama berkata...

dulu saya masa nak spm... kat tepi dewan hisap rokok dulu he3...baru ok..masa sekolah tutup cikgu disiplin mana ada masa tu..acara bebas lah..

adik yg nak amik exam tu jgn tiru saya yer...

gadisBunga™ berkata...

SPM???

cukup le sekali. lalala

anyss berkata...

Gadis Bunga: Hu hu hu SPM paling susah berbanding STPM atau apa jua ujian dalam dunia ni la la la

Unknown berkata...

Kebiasaanya pelajar akan rasa takut2 kerana kurangnya persediaan sebelum pergi berperang. Jika dah cukup persediaan, saya pasti yhang pelajar akan tenang dan tawakal ketika masuk ke dewan peperiksaaan..
buat duit

anyss berkata...

Ejam: Tunggu sampai bila pun tetap tak sedia...sentiasa je ada yang tetiba rasa tak tahu dan nak baca lagi...

Tupai Karan berkata...

kalau kita dah buat preparation secukupnya, kekuatan mental n fizikal tu insyaAllah ada ngan kita. biasalah benda2 yg melibatkan peperiksaan/ujian ni mmg kita gabra.. silap2 blh blank kepala.

psst : off topic- waktu nk bersalin pun leh jadi stress camni.. mcm2 benda kita fikir

anyss berkata...

Tupai: Errrrr....saya lom ada pengalaman bersalin, x tau hu hu hu -----> thanks dgn info simple ni

cutenemo berkata...

berdebar tu memang akan ade tp selawat byk2..Insyaallah boleh jawabnyer:)

Farahwahida