Khamis, 4 November 2010

Keputusan Pilihanraya Dun Galas dan Batu Sapi

Hari ini 4 November. Waaaaaaaaah dah nak habis tahun. Cepatnyaaaaaaa masa berlari!

Entri ni bukan pasal tahun lama nak habis, tapi tentang keputusan pilihanraya Dun Galas. Maklumlah, semangat Gomo Kelate Gomo belum pudar lagi...jadinya, asal cukup sahaja tidur malam tadi dan sedikit bermalas-malas pagi tadi (rindu dengan bantal bucuk), terus sahaja online. Fuuuhhhhh agak menderita juga tinggal blog bersawang begini. Rindu!

Hari ni hari pilihanraya di N45 Dun Galas, Gua Musang Kelantan dan P185 Dun Batu Sapi, Sandakan Sabah. Di kelantan, Cuti peristiwa sempena Hari Mengundi. Selamat mengundi ya orang Gua Musang. Sila pilih wakil rakyat yang berjiwa rakyat, bukannya jumpa rakyat 9 hari pada musim pilihanraya sahaja ya. Karang sendiri yang menderita. Nak salahkan siapa kalau calon yang anda undi itu tidak prihatin dengan keperluan kita; kemudian buat muka kesian, menangis keluar kat mana-mana tv bila datang musim pilihanraya lagi sekali. Salah kita juga terlalu mudah percayakan “janji manismu” (entah macam mana lagu Aisyah boleh interprem dalam aku punya blog daaaa).


Keputusan pilihanraya kecil N45 Dun Galas, Gua Musang adalah seperti berikut;

Abdul Aziz Jusoh (BN): 5324 Undi
Dr. Zulkiflee Mohd (PAS): 4134 Undi
Undi rosak: 132 Undi
Majoriti: 1190 Undi
Peratusan mengundi: 82.78  (83) %


Keputusan pilihanraya kecil P185 Batu Sapi, Sandakan Sabah;

Ansari Abdullah (PKR): 3414 undi
Datok Yong Teck Lee (SAPP): 2031 undi
Datin Linda Tsen (BN-PBS): 9773  undi (Tahniah, Datin!)
Undi Rosak: 372 undi
Majoriti: 6359 undi
Peratusan mengundi: 61%

* calon berwarna merah telah memenangi pilihanraya di kedua-dua DUN.

Perincian Keputusan boleh anda lihat di Keputusan dan Laporan Terkini


Blog pertama tu agak cepat kemaskini berbanding blog lain yang memperincikan keputusan pengiraan undi sekurang-kurangnya setiap satu jam. Terkagum sekejab kawe! Banyak blog lain juga tulis entri tentang ini, tetapi aku malas nak link kat sini...mohon ampun, tetiba je jadi malas hu hu hu

Beberapa insiden kecil berlaku di beberapa tempat berpunca provokasi penyokong hingga mewujudkan suasana sedikit tegang dan kecoh, namun secara keseluruhan masih lagi aman. Belum ada baling-baling objek keras, berparang, guna bom atau pakai peluru berpandu. Lastik pun tak ada. namun, di Sek. Keb. Sri Wangi Gua Musang dan Sek Men Tengku Indera Putra, penyokong kedua-dua parti bersilat lidah hingga timbul kekecohan. Depa ni gaduh di luar kawasan pengundian, kira macam mana tu ya? Apa-apalah labu!

Suasana di Batu Sapi tidak serancak di Gua Musang. Agaknya orang-orang di Batu Sapi lebih sopan santun dan berdarah sejuk berbanding di Galas yang lebih agresif dan darah panas. Maklumlah, namapun orang kelate, macam aku jugak, mudah naik darah (ye lah kot. Orang Kelantan mesti marah aku hu hu hu).

Tahniah kepada SPR, PDRM dan semua petugas di kedua-dua tempat ini (Galas dan Batu Sapi). Terima kasih juga kepada pengundi dan orang ramai yang sentiasa memberi kerjasama dan mengekalkan suasana aman. Tahniah juga kepada penyokong kedua-dua parti yang bersilat lidah dan penumbuk tu juga ya...bukan selalupun kena tumbuk kan. Apa salahnya. Sendiri juga cari penyakit hu hu hu

Ketua Puteri UMNO Gua Musang cedera di mata dan dahi. Agak-agaknya, siapa yang cederakan dia? Lelaki atau perempuan? Andainya perempuan...fuyoooooo ganasnya perempuan itu. Kiranya lelaki, siapakah lelaki yang tak berapa nak macho itu? Mmmmm akulah pulak yang terlebih xcited hu hu hu

Apa-apa hal pun, tahniah kepada yang menang dan jadi YB tu. Sila ingat semula semua janji-janji yang ditabur sepanjang masa 9 hari lepas, dan jangan lupa pulak nak tunaikan. Jangan pandai berjanji sebelum pilihanraya saja, dah menang...habuk pun tarak. Tinggal kain rentang je kat pucuk kelapa. Tak kesahlah siapa yang menang, tanggungjawab tetap tanggungjawab. Anda perlu menjawabnya sebelum meniti titian siratul Mustakim. Kalau orang tak halalkan janji yang belum tertunai tu..agaknya senang tak nak menyeberang?

PssssT: Tanpa siaran tv, akhbar dan internet (salah sendiri juga, yang tak pi cc tu apa hal!) ...aku bagai ketinggalan entah berapa kambria tentang dunia. Ohhhh baru seminggu tiada di bumi Bangi. Kalau lama, entah bagaimana...

2 ulasan:

Unknown berkata...

alhamdullilah..
syukur...

harap2 yb kotakan apa dikata

Awanama berkata...

Tahniah kepada BN !