Jumaat, 5 Jun 2009

Mak Cik Tukang Sihir III

Tunggu aku kat kerusi ni ye...





Aku celik mata hari ni sebab telefon yang telah aku set dengan lagu Sudirman berlagu sedih. Masa tu jam 9.03 pagi (Jangan amalkan bangun lambat, kecuali kepala tengah mereng macam aku!). Mood memang tengah berlagu-lagu dengan sinfoni tak menentu sejak mesyuarat bulanan hari Khamis lepas. Semalampun balik kerja jam dua petang lebih, sesuatu yang jarang aku buat sebenarnya. Jam sebegitu memang panas untuk berkuda balik rumah tetapi hati di dalam yang lebih panas lagi buatkan bahang mentari seakan tiada sengat.

Terkejut juga bila Dr. Jo telefon awal-awal pagi sebegini. Ingatkan ada perkara yang aku tak siapkan atau ada mesyuarat yang aku lupa nak pergi. Hubungan dengan rakan sekerja sekarang ni hanyalah sebab kerja sahaja tak kiralah jantina mereka lelaki atau perempuan. Dah serik nak berhubungan dengan lebih erat lebih daripada rakan sekerja. Bila dah libatkan hal-hal berkaitan emosi dan pribadi, akan ganggu urusan kerja pula. Contoh memang dah ada. Makcik tukang sihir itulah. Dahulu aku agak akrab dengan mereka hingga libatkan hal-hal pribadi. Bila ada kes (bukan berkaitan dengan mereka pun, dia orang la pulak terlebih aksi), sekali dengan semua kerja aku dia orang nak pelingkupkan.


DJ: awak ok ke ni? Awak tak sihat?
DJ ni dah ada anak bujang 3 orang, so sikap dia lebih kepada bapak-bapak sikit. Tambah pula dia memang seorang pakar psikologi. Susah sikit nak sembunyikan apa-apa daripadanya. Apalagi bila dia dengar suara aku yang mamai baru bangun tidur.

 

Aku: Saya ok. Hari ni niat tak mahu pergi pejabat.
DJ: saya pun kat rumah ni. Baru siap goreng spageti.
Aku: Alamak sedapnya. Lapar!
DJ: Jauh bebenor la pulaknya nak jemput datang makan. (DJ tinggal kat Seremban. Setiap hari dia ulang-alik ke Bangi)

 
DJ: saya nak tanya ni...pasal meting semalam. Apa perasaan?

 
Alamak! Kan ke benda tu yang aku cuba lupa ni. Apa hal la pulak orang tua ni telefon pepagi semata-mata nak nyalakan lagi puntung arang yang dah jadi bara ni? Tak tahukah dia yang aku balik awal semalam sebab itu. Aku tak pergi pejabat hari ini pun sebab itu? Manalah dia nak tahu kan, kalau aku tak cakap...alahai!

 

Aku: Saya dah agak akan jadi macam tu. Cuma...memang tak puas hatilah. Yang dulu meting 2-3 orang saja. Teruk kena bambu pun tak ramai nampak. Kali ni semua nampak. Bagus juga begitu.

 
DJ: Saya ada dalam meting petang Rabu tu. Macam-macam idea kami kena cantas. Makcik-makcik sihir tu memang pra-san dia saja dia yang bagus, Tak dapat diselamatkan lagi! Kalau bandingkan yang awak buat dengan Din punya tu...memang jauh beza. Saya rasa makcik tukang sihir ni sengaja bawa isu personal dalam urusan kerja. (Sebenarnya gelaran makcik tukang sihir tu DJ yang gelarkan. Aku hanya copy apa yang dia selalu sebut saja. Sekarang ni ramai orang dah tahu gelaran “makcik tukang sihir” ini ditujukan kepada siapa)

 
Terdiam aku. Memang lah dah jangka semua benda tu, tapi tak sangka la pulak yang DJ boleh hidu perkara tersebut. Ketidakprofesional mereka kali ini memang nampak sangat. Semua orang boleh sedar walaupun aku tak burukkan mereka apa-apa kat belakang. Orang yang nampak. Orang boleh menilai sendiri. Dan dia orang pula, tak sedarpun tentang tu bila terlalu teruja untuk penyekkan aku macam kentang lenyek KFC.

 
DJ: Tapi saya hepi sangat semalam. Awak perasan tak mak cik sihir A tu menangis?
Aku: Hah? Bila? (bulat mata aku terkejut. Bila masanya dia menangis. Tak nampak pun!)
DJ: Kan dia keluar sekejab masa meting tu.

 
Terdiam aku. Kenapalah aku tak sedar. Kalau aku perasan dia pergi bazirkan air matanya semasa mesyuarat itu berlangsung, taklah aku terbakar sangat.

 
DJ: Saya lagi nak melompat hepi masa TP sound makcik sihir B.
Aku: Bila masanya TP sound dia? (lagi lah aku jadi terkejut. Tak kanlah TP panggil makcik tukang sihir B mengadap dia selepas aku balik semalam kot!)
DJ: Dalam meting tu lah. Kan dia kata “be profesional”.
Aku: Oh ye ke...(memang aku tak perasan pun. Aku hidup dalam dunia aku kot pada masa tu. Sebabnya, ada ketika aku curi-curi buat kerja dalam masa meting tu. Selepas meting aku ada appoiment dengan seseorang dan kena bincang pasal beberapa benda, tapi aku belum habis semak lagi.)

 
DJ: Awak ni bendul sangatlah. Tapi...semalam awak memang nampak cool je. Saya suka macam tu. Mak cik tukang sihir tu yang nampak gelabah.

 
Ye ke aku nampak cool? Memang lah boleh berlakon sekejab. Kena bambu dengan makcik-makcik tukang sihir tu bukanlah kali pertama. Kalau aku nak mengamuk kat situpun tak ada faedahnya. Lagi kurang nilai “Ayu” aku di khalayak ramai adalah. Bukan hal besar pun sebenarnya benda tu, tapi libatkan mood juga. Kecewa. Tapi disebabkan memang dah agak benda macam tu akan berlaku, kira bolehlah kontrol ayu. Api yang menyala dalam diri disebabkan benda tu memanglah sesiapa pun akan rasa. Aku rasa nak “meletup” sebab apa yang aku jangka akan berlaku, memang berlaku.

 
Aku dah jangka akan kena sihir dek mak cik tukang sihir tu, tapi berkeras jugak nak lawan. Itulah sebabnya. Apapun, aku memang bersyukur sangat-sangat sebab dalam mesyuarat bulanan semalamlah tembelang makcik-makcik tu terbuka sedikit demi sedikit. Dan dalam mesyuarat ini juga, baru aku sedar ada jugak orang nak pertahankan aku. Barangkali TP sedar makcik tukang sihir ni nak telan aku sejak peristiwa proposal aku dulu tu kena lanyak teruk dek dua orang makcik ni. Kali ni dia bersuara. Masa aku kena penyek dahulu, dia tak ada. Dia sedar semua yang berlaku selepas itu entah dari siapa. Bila proposal aku “diterima tanpa pembaikan”, dia terkasima sekejab. Mungkin juga dia mula sedar ada pakatan sulit di belakangnya.

 
Paling best, bila Pengarah arahkan benda ni perlu dimesyuarat semula dalam mesyuarat jawankuasa sebelum dia pergi ke mesyuarat yang lain. Dalam kes aku ni, 3 orang tertinggi (Pengarah, Timbalan Pengarah 1 dan Timbalan Pengarah 2) berpihak kepada aku. Sebab tu kot makcik tukang sihir tu kena menangis.

 
DJ: Habis tu, sekarang ni dah hepi?
Aku: Taklah sedih sangat pun...tapi memang sedih jugak. Sebab tu berkurung kat rumah je hari ni.
DJ: Tadi kata ok...

 
Alamak! Kan dah pecah tembelang! Dia memang pakar psikologi kan?
DJ: Dah tu...bangun. Hari dah meninggi!

Hu hu hu termalu sendirilah pulak dengan DJ. Sebenarnya, dia memang tahu aku tengah mengurung diri, ataupun dia sebenarnya nak kongsi gembira bila makcik tukang sihir yang turut jadi musuhnya itu kena teruk dalam mesyuarat? Aku tak pasti, namun aku gembira dengan berita yang disampaikannya sebaik sahaja aku celik mata.

 
Aku: Ye lah ...saya bangun dan buat kerja sepanjang hari ni. Terima kasih dengan berita gembira tu... dan sepanjang hari ini aku buat kerja dengan efektif sekali walaupun di depan TV. Santai je buat kerja kat rumah. Mood baik dah datang hu hu hu...apalagi bila beberapa sms teman-teman sekerja masuk. Sms "Senyap je...apa jadi kena sihir?" buatkan aku ketawa besar. Rupanya, diri disayangi juga di sini.

Minggu depan, mungkin dua tiga minggu juga, peristiwa dalam mesyuarat itu akan jadi bualan hingga ia sejuk semula kemudiannya. Namun semua itu hanya berlaku di belakang pintu sahaja (mesyuarat tingkap?). Berita bergerak panas dan cepat, tapi nampak macam tak ada apa-apa pun berlaku. Apa yang pasti, selepas ini, mak cik tukang sihir itu akan tarik muka bila jumpa aku. Macam biasa dilakukannya. Kalau dulu-dulu, aku bisikkan ke hati yang dia berdepan dengan monopoeus sebabkan perangainya drastik berubah (nak ubat hati sendirilah tu...). Namun hakikatnya, aku sendiri tahu dia tak suka aku. Sebab dia tak suka aku pun aku tahu.

Dahulu aku memang kagum dengan dia. Dia macam mak yang sentiasa ambil berat tentang aku. Itu masa dia suka aku. Itu masa dia belum menyihir aku. Bila hidup aku musnah dengan dugaan yang tak mampu pun untuk aku hadapi, dia juga turut berubah termasuk orang-orang lain dikeliling aku. Hanya kerana percayakan semua kata-kata tukang cucuk tu (orang yang sama telah cucuk keluarga aku hingga porak peranda, hingga aku rasa tak ikhlas dengan semua yang pernah aku perjuangkan untuk mereka. Orang itulah juga yang cucuk dia. Bendul betul mak cik tukang sihir ni, kena cucuk sikit pun dah melatah) dia kini jadi musuh aku. Musuh dalam semua aspek. Musuh dalam hubungan sosial, musuh dalam urusan kerja, musuh untuk aku capai kemajuan kerja aku. Jadinya, aku tahu, dia akan sentiasa cantas apa saja yang aku buat.

Pengajaran yang aku dapat memang banyak. Terlalu banyak dan beri ingatan seumur hidup. Tak terbeli dengan wang ringgit. Untuk berdepan dengan makcik tukang sihir juga satu pengalaman yang berbeza. Tak semua orang dapat rasa. Aku akan terus juga kerja dengan bersemangat macam biasa walupun banyak kali terpaksa berdepan dengan mood tak menentu angkara tukang sihir. Namapun tukang sihirkan? bagi aku, bila aku suka dengan apa yang aku buat, biar apapun halangannya, aku tetap akan aku buat. Bukan sebab sesiapa, bukan untuk apa...namun semuanya kerana aku sendiri yang nak buat. Kalau mak cik tukang sihir fikir aku akan stress dan pergi begitu sahaja dari sini hanya sebabkan sihir dia, sebenarnya kesan itu hanya gurisan kecil sahaja. Hanya, respek aku padanya kian hari kian luntur. Orang yang mudah terpengaruh dengan kata-kata orang lain, emosional dan terlalu ikutkan kepala otak sendiri sahaja memang tak layak untuk jadi pemimpin. Jadinya, hari ini aku lebih bersyukur bila dia tidak sempat jadi TP dahulu. Harapnya tak sempat sampai bila-bila pun hingga dia pencen (Aku memang tak patut kata macam tu sebab mulut aku agak masin juga, tapi sebagai manusia biasa aku memang tak dapat elak untuk berperasaan sebegitu. Setan menang lagi kan?).


Namun, akhirnya, dalam sehayat hidup ini, aku nak juga kebenaran munculkan diri. Dah dua tahun aku kena tohmah macam-macam dan aku tak pernah pertahankan diri pun. Biarkan sahaja semua itu jadi "anggapan yang salah" orang lain terhadap aku. Aku tak kesahpun. Tebalkan muka sahaja. Adakala, rasa juga semua tu tak adil untuk diri aku sendiri, namun pada masa yang lain, tak perlu rasanya jadi macam anjing yang menyalak bukit. Bukit tetap tak akan runtuh juga.

 
Hanya aku harap, sesaat dalam hidup makcik sihir itu, dia tahu juga kebenaran (sebagaimana keluarga aku akhirnya tahu angkara si tukang cucuk). Dia tahu apa sebenarnya berlaku. Kalau dia tak menyesal dengan semua sihir yang dikenakan kepada aku, apalagi minta maaf pun tak apa. Hanya tahu. Cukuplah hanya tahu sahaja.


2 ulasan:

chipsey berkata...

hye anis..i dunno know much about u, tp i assume u r a nice person always struggling 2 do ur bes, n u hev gud heart...sabo je la ek perangai manusia yg xcerdik...Allah always tau ape yg awk hadap, Dia yg uji awk, ngadu dan mntk la tlg kt Dia...may Allah bless u

anyss berkata...

Buat donno je lah untuk masa ni...memang malas nak layan, but sometime, susah jugak nak pujuk hati sendiri. Anyway, thanks...