Rabu, 3 Disember 2008

Dostana II




Semalam aku MC. Korang mesti ingat kaki aku masih tak mampu untuk diangkatkan?


Kakiku memanglah masih belum sihat sepenuhnya. Masih bengkak. Masih lebam. Masih perlu disapu minyak dan diurut. Masih terkial-kial lagi untuk berjalan. Hari Isnin, aku kerja. Malamnya kaki bengkak kembali. Tidak termasuk outstation ke Alor Star pada Jumaat dan kembali Sabtu malam. Ahad, beberapa kali kedua-dua belah kaki kuurut hingga kurang bengkaknya. Namun bengkak itu kembali semula apabila banyak berjalan pada hari Isnin.

Jadinya, pagi-pagi lagi semalam aku jumpa doktor. Dapat MC satu hari. Ingatkan dapatlah 3 hari, bolehlah aku bermaharajalela lagi kat rumah dan layan lagu Hindi. Aku dah kemaruk rehat hu hu hu!

Aku dah bosan terperuk macam jeruk kat rumah. Tahu apa aku buat masa MC sehari, semalam? Aku pergi tengok filem Dostana di Capsquare. Mesti korang tak percaya kan? Ataupun ada yang gelak sampai golek guling-guling di lantai. Ikhlas aku cakap, ni pertama kali aku masuk panggung semata-mata nak tengok filem hindi. Itupun sebab ada pass percuma. Aku kan suka benda FREE ni...hu hu hu

Masuk saja panggung, dah pastilah hanya kami sahaja Melayu kat situ. Lainnya India, Bangla, ataupun Punjabi. Tak ramai yang menonton, tak sampai separuh tempat dudukpun. Hari kerjakan. Dan semua yang berada dalam panggung itu benar-benar menikmati filem ini. Dua jam setengah berada dalam panggung tak terasapun. Terpenuh gelak tawa sepanjang masa. Ada sahaja hal yang mencuit hati menyebabkan tawa meletus. Senak perut!
Ini Pass yang aku guna...


Dostana bermaksud persahabatan. Filem ni simple saja, kisah dua orang lelaki yang terdesak untuk sewa rumah terpaksa mengaku mereka homoseksual (gay) sebabnya tuan rumah tak mahu terima lelaki. Akhirnya kedua lelaki ini jatuh cinta dengan si gadis (anak saudara tuan rumah). Macam-macam mereka buat untuk memikat si gadis termasuk memisahkan gadis tersebut dengan kekasihnya. Akhirnya persahabtan juga yang menang.

Lokasinya di Miami. Jadinya, faham-faham sendirilah fesyen bikini yang ada. Macam-macam. Bagi sesiapa yang minat liuk lentuk Shilpa Shetty menari dengan bikini tu, bolehlah tengok. Ataupun, bagi peminat John Abraham yang nak tengok ketul-ketul badan dia macam ayam KFC (ayam KFC ke? Ntah...betullah kot!) bolehlah tengok. Awal-awal tayangan, badannya yang berketul-ketul itu yang ditayangkan sana sini hingga adakalanya hanya berseluar dalam sahaja. Atau juga, kepada yang nak tengok betapa jambunya Abishek Bachchan yang selama ini terlihat macho itu, kali ini melakunkan watak nurse, silalah tonton. Boleh juga menonton filem ini bagi anda yang berserabut kepala otak dengan pelbagai masalah dunia. Aku percaya, keluar panggung nanti, urat kepala yang tegang akan jadi kendur seketika.

Satu je yang aku tak berapa suka filem ni...lagu-lagunya tak nyaman di telinga dan tidak menusuk ke dasar hati. Semua lagu-lagu yang dimuatkan dalam filem ini tidak kena dengan selera aku. Namun, bagi yang gemarkan lagu-lagu berentak laju, berbunyi bising, bermuzikkan rancak, mungkin anda akan temuinya dalam filem ini. Aku lebih gemarkan lagu-lagu yang menenangkan, menyegarkan, mengundang emosi, lebih berentak perlahan dan sentimental. Jadinya, lagu-lagu dalam filem ini tidak satupun yang mengundang siulan di minda (ingat korang je ke pandai bersiul!).
Ini pass yang satu lagi...untuk tongkat sakti.

Walaupun aku dapat pass FREE, ni bukannya promote FREE, sebabnya, aku ni manusia yang susah nak memuji. Komen je tahu, itu biasanya yang selalu jadi rungutan orang terdekat dengan aku. Namun untuk kali ini, aku memang puji menjulanglah filem ni. Sesiapa yang tak tengok memang rugi. Aku tak pasti filem ini akan ditayangkan di TV atau tidak memandangkan pemandangan 18SX yang agak ketara pada peringkat awal filem. Kecualilah dilakukan PEMOTONGAN yang memang ketara akan mencacatkan jalan cerita kerana setiap scane itu saling berkaitan tidak termasuk sebahagian daripada intro dengan kehadiran Shilpa Shetty yang tak berfungsipun.

Biarpun malamnya aku terpaksa ambil masa dua jam untuk urut kedua-dua belah kaki agar bengkaknya berkurangan, apa yang pasti hati memang puas. Benar-benar puas hati. Tak rasa menyesalpun. Terima kasih kepada tongkat sakti aku, merata jalan jelajah semalam walaupun kaki macam ni. Terima kasih tongkat sakti, tak jemu menapak biarpun terlalu perlahan. Tak jemu juga meminjamkan diri tiap kali perlu turun tangga. Tiap kali perlu melangkah bendul. Bendul? Apa-apa ajelah yang korang panggil, asalkan tempat berbeza tinggi itu perlu kulalui dengan lebih mudah.

Nasib baik ada tongkat sakti. Untung kan kalau ada tongkat sakti...

2 ulasan:

dina berkata...

sebab SRK takde, maka aku rasa citer ni tak best... ahahhaaaa...tapi cam best le nyss... t la aku cari dvd pirate

anyss berkata...

Dah tengok Si Abhi & John tu nanti, ko akan terlupa sekejab SRK pujaan hati ko tu kejab. Tak caya...layan laaaaaaaaaaa hu hu h u