Ahad, 7 Disember 2008

Keropok



Bila balik kampung, macam-macam aktiviti dibuat. Banyak perkara dilakukan. Balik raya kali ini aku pergi ke Pasar Tani di pekan. Sepanjang hari hujan renyai yang sesekali lebat. Ingatkan bila cuaca sebegitu, tak ramai orang akan sesakkan pasar tani yang diadakan setiap Sabtu itu. Rupanya andaian itu tidak benar belaka. Sesak teruk kawasan pekan yang terlalu sempit dan tidak banyak kawasan parking kenderaan itu. Hampir sejam aku pusing keliling cari parking. Nasib baik Mek dah turun awal-awal lagi.

Suasana dan kesesakan di pasar tani tidak dapat aku upload sebab cuaca memang hujan. Cahaya tak cukup dan suasana memang tak sesuai untuk aku petik picu kamera.

Petangnya aku ke gerai jual keropok untuk beli berkilo-kilo keropok keping (ikan dan udang). Bila musim raya macam ni, orangmemang ramai beli. Kalau tidak beli awal-awal, risau aku tak punya banyak masa lagi untuk datang beli. Persiapan raya belum buat lagi. Esok pula nak kena tolong Mek buat ketupat pulak. Jadinya, hanya hari ni aku ada masa untuk beli keropok tu.


Adik yang jual keropok tu bukan saja manis, tapi pandai pula layan pelanggan. Mesra. Buat lawak bodoh pun dia buat selamba je layan. Kalau orang lain dah sah lah aku kena marah. Orang kelantan ni memang terkenal dengan peramah tapi...tahap baran tu tinggi juga. Tambah lagi kalau kita tawar harga barang dia banyak sangat tapi tak ambil. Boleh naik angin. Menakutkan!

Bagi sesiapa yang nak beli keropok losong atau keropok keping, bolehlah ke gerai adik manis tu. Gerainya terletak di tepi jalan antara Batu 10 dan simpang Chengal, jalan Kota Bharu – Kuala Krai. Di gerai ni juga ada dijual sos pencicah, keropok segera dan keropok lekor. Harganya lebih murah sedikit dari di pasar Ketereh. Hari ini adik itu jual keropok ikan dengan harga RM7.50 setiap kilo (di pasar Ketereh RM8 sekilo), manakala keropok udang RM7.00 sekilo.


Selamat menikmati keropok. Sedap juga bila dimakan musim hujan begini!






Tiada ulasan: