Rabu, 8 Jun 2016

Membazir di Bulan Ramadhan



Setiap kali tibanya Ramadhan, ramai yang menyentuh tentang pembaziran makanan. Kononnya terdapat antara kita yang mengikut nafsu bila berbelanja di Bazar Ramadhan. Maklumlah, beli makanan masa lapar, semuanya Nampak sedap. Jadi, semuanya nak borong.

Betul ke kita membazir? Sejauh mana kita membazir?

Bila kita Nampak orang beli di Bazar Ramadhan dalam plastic kecil sahaja, ada kuih 3-4 ketul, ada nasi beriani kebungkus, ada air sebungkus. Maka pada anggapan kita, dia seorang yang berjimat dan tak membazir. Betul ke?

Habis tak dia makan kuih tu? Habis tak dia makan nasi beriani tu? Habis tak dia minum air sebungkus tu? Atau bakul sampah jugak yang makan selepas kita peram dalam peti ais selama beberapa hari.

Bila kita Nampak laki bini jinjing plastic tak muat tangan, automatic mulut kita terlopong hatipun berbisik. Banyakkkkknya dia beli. Habis ke? Padahal kita tak tahu pun berapa ramai ahli keluarganya yang ada. Kalau anaknya je pun dah 8 orang, campur mak bapak dah jadi sepuluh. Kalaupun mereka beli 3 bungkus air, 3 jenis kuih dan 3 jenis lauk, memang betul ke mereka membazir? Ataukah dengan jumlah yang sebanyak itu, bila azan berkumandang sahaja…sekelip mata ghaib dari pandangan. Mak bapak hanya sempat tengok sahaja.

Persoalan membazir ke tidaknya kita setiap kali datangnya Ramadhan hanya kita sahaja yang mampu menjawab. Tak perlu menilai orang lain. 

Ambo? Berbuka puasa dengan cekodok dan air rendaman kurma (Nabez) pun dah cukup. Kata diet!!!!

1 ulasan:

norhidana berkata...

ikut pada masing2 nyer diri kan...
bg akak sbb takmo membazir sbb kalu akak lah bila pi bazar ramadhan nmpk makanan mcm2 rambng mata semua rasa nk beli... sudahnya kang tak abis...

jd akak bt keputusan msk je kt umah... sesimple seminima jnji kenyang time berbuka