Selasa, 28 Januari 2014

2014 Tahun Percubaan

Selamat menyambut kedatangan tahun baru 2014 ya kawan-kawan. Semoga tahun ini memberi kita lebih banyak keselesaan dan segala impian serta target mudah dicapai. Huh! Dah nak habis bulan Januari baru nak ucap ek?

2013 dah berlalu…yang berlalu itu tak akan kembali, sama macam usia kita juga. Yang datang itu perlu didepani biar pahit atau maung sekalipun. Dan kita tetap perlu tersenyum jua biar sepahit jadam laluan hidup ini.


Mengenang seketika apa yang dah berlalu bolehlah dibuat, untuk acara analisis dan baiki diri. Bukan untuk diratapi dan dikesali. 2014 kita betulkan apa yang bengkok, kita luruskan apa yang bergelung. Kita rancang semula strategi yang terbaik, agar nanti tidak kita kesali lagi pada penghung tahun.

Alhamdulillah, biarpun 2013 banyak cerita duka terlukis yang meremukredamkan jantung hati, namun berjaya juga aku laluinya biarpun orang kata dengan langkah kaki yang terseret. Menginsut itu lebih baik dari tegak statik pada satu titik yang terkebawah.

Ikutkan situasi, aku sendiri tidak begitu pasti lagi arah mana perginya kerjaya aku. Tak nampak apa-apa kat hadapan. Ada jerebu, ada kabus ada halangan yang samarkan pandangan. Namun aku sendiri meletakkan tahun ini, 2014 sebagai tahun percubaan. Aku akan usahakan menggunakan beberapa strategi untuk penuhi segala tuntutan, kemudian lihat hasilnya. Andai percubaan itu tidak dicantas dan aku sukses ke hadapan, insha Allah, aku masih terus di sini. Kalau tidak…aku boleh istiharah dan laksanakan plan baru. Plan B.


Masa masih panjang untuk aku berkhidmat, tapi kalau masa sepanjang itu disia-siakan, apalah ertinya. Baik aku lakukan sesuatu yang lebih bermakna. Sesuatu yang aku suka dan pada masa yang sama berbakti kepada negara dan anak bangsa, juga menjadi saham pelaburan berterusan di negeri abadi.

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya (Surah al-baqarah ayat 216).

Makanya, daku akan lebih sibuk tahun ini. Akan lebih tegar harapnya. Andainya daku semakin mengurangkan diri di muka buku atau kemaskini entri blog, bukan bererti daku kian melupakan kalian. Hanya sekadar menekan gear 5 ExtraTurbo bagi membolehkan pembinaan lebuhraya berjalan lancar seperti dirancangkan. Moga-moga, usaha ini tidak sia-sia. Insha Allah.

PsssT: Khabar angin yang kami dengar mengibarkan sesuatu bakal berlaku pada September 2014. Adakah letupan? Rempuhan? Runtuhan? Lamanya nak kena tunggu. Mmmmmm sambil tunggu datangnya September, aku buatlah apa yang patut kan. Jangan buang masa!


5 ulasan:

Afasz berkata...

selamat tahun baru .. azam baru ye

Afasz berkata...

selamat tahun baru .. azam baru ye

Afasz berkata...

selamat tahun baru .. azam baru ye

Kakcik Seroja berkata...

Semoga apa yang dirancang dan diidamkan, akan menjadi kenyataan.

InsyaAllah.

t.a.t.a berkata...

Tu la pasal, baru nak cakap tapi dah sendiri tulis. hahaha.