Jumaat, 31 Januari 2014

Mulakan Hari Ini Dengan Harapan Yang Besar


Sesungguhnya, apa yang kita miliki pada hari ini bukanlah milik kita sepenuhnya;

Dan mengapa kamu tidak membelanjakan harta benda kamu pada jalan Allah? Padahal Allah jualah yang mewarisi langit dan bumi (serta segala isinya). Tidaklah sama di antara kamu, orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sebelum kemenangan (Nabi menguasai Makkah). Mereka itu lebih besar darjatnya daripada orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sesudah itu. Dan tiap-tiap satu puak dari keduanya, Allah janjikan (balasan) yang sebaik-baiknya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu kerjakan (Al Hadid ayat 10).

 Bukan mudah untuk berkongsi, tidak mudah untuk berjuang...banyak juga ujian dan cobaannya;

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya (At Taubah ayat 20).

Tiap kali mahu melakukan kebaikan, ada sahaja yang bolak balikkan hati kita. Hishhhh! godaannya bukan mudah untuk ditolak;

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya (Al Baqarah ayat 268).

Lalunya, sekuat manakah hati kita?



Tiada ulasan: