Isnin, 9 September 2013

Lai Lai Lai…Iklan! Iklan! Iklan! Dua Siyal Dua Siyal!

 
Ada orang kata aku nak iklan diri bila aku tulis entri tentang 20 tahun akan datang. Maklumlah, aku ni kan dah tak laku. Dah terdesak sangat. Kenalah iklankan, kalau tak lagilah tak laku kan? Lai lai lai…sapa-sapa yang KAYA tu silalah isi borang ya!

Boleh gitu? Mmmmmm kira halallah ya!

Aku hanya andaikan aje dalam tempoh 20 tahun akan datang, gaji boleh cecah RM30K walaupun aku tahu semua tu MUSTAHIL. Tapi, nak sedapkan berangan, letaklah banyak tu…nasib baik aku tak letak RM100K, kalau tak, lagi panjang angannya tu.

Walaupun menteri kata nak selaraskan harga rumah dalam Bajet 2014, namun dengan kenaikan harga minyak petrol sebanyak 20 sen yang hanya memberi kesan kepada rakyat marhaen macam aku ni, tak semena-mena semua benda dah naik. Tetiba pulak kenaikan petrol yang 20 sen itu menyebabkan harga rumah naik 10% SAHAJA. Macamlah rumah tu boleh beli sekerat-sekerat. Hari ni beli pagar, esok beli tiang, lusa beli dinding, tulat beli bumbung….jadi, bila naik HANYA 10% bagi golongan yang mampu itu menyebabkan jumlah kenaikan itu sekurang-kurangnya RM15K.
 

Cumanya, masih ada lagikah rumah di Bangi ni yang harganya kurang dari RM150K? Lalu akan berfatwalah Menteri Rumah "Tak mampu beli kat Bangi, pi beli kat kampong nunnnnn celah gunung", itupun kalau menteri tu ikut pedoman yang dibuat dek Menteri Ayamlah...

Tahniah Angah, kerana memahami maksud entri daku pasal 20 tahun akan datang tu. Inilah sebenarnya yang aku nak habaQ. Kalau pencen RM15K sebulanpun belum tentu lagi kita mampu hidup selesa pada usia emas, apalagi kurang? Sekarang ni gaji RM3-4K pun sesak nafas, masih ada peluangkah untuk kita pencen dengan jumlah RM15K sebulan dan hidup dalam gelombang harga pada tahun sebegitu?
 

Daku hanya rakyat marhaen, entahkan dapat entahkan tidaknya pencen 15K sebulan tu. Selagi aku kerja kat tempat sekarang ni, hentikanlah bermimpi nak dapat pencen RM15K tu. Jadinya, akan mampukah aku?

Kalau nak kaya, aku kena kerja kat tempat lain. Habis tu, kenapa dok tunggu tempat sekarang ni?

Aku perempuan bertudung yang tidak hadapi masalah untuk mendapat peluang berkerja di sini. Tak payah buka tudung untuk kerja, bukan macam Mira Kamil yang gagal mendapat pekerjaan semata-mata sebab dia bertudung. Alhamdulillah, nasib aku baik sikit dari dia.

Asa tak sesiapa nak kata "Dah ditakdirkan begitu", maka kita perlu pasrah dan menerima seadanya sahaja. Tanpa usaha? Huh! 




Aku sedang melombong kekayaan yang orang jarang Nampak. Itu aje! Itu pun nak kena bagi tahu. Kata hebat sangat baca kepala otak orang!
 
 
 
 
 
 

6 ulasan:

Unknown berkata...

nak wat cemana..dah ketetapan Allah..
eh!!!

Murni Alfathunnisa berkata...

harga rumah dijangka naik 10%-20%. Harga sekarang pun dah tak mampu beli. Purchasing power dah menurun. Memang wajar kita risaukan masa depan.

orang tu belum pandai baca apa dalam kepala otak anyss..itu memandai-mandai namanya..hikhik.

Hanis Azla berkata...

As-salam anyss..

sungguh sinis.. best baca.. sambil dalam kepala mengenang nasib di usia tua nanti.. hu..hu..

anyss berkata...

Diana: Best ulang ayat tu untuk 2-3 hari ni hu huhuhu bg yang tak tau, terpinga2 je

anyss berkata...

Murni: maklumat yang murni ada tu tak ramai orang tau hu hu hu hu depa dok ingat "naik 20 sen JE" hu hu hu hu


anyss berkata...

Hanis Azla: wsalam. Dah lama benda ni dok dalam otak, hanya sekarang terbuka hati nak wat keluar ;)