Rabu, 22 Mei 2013

Video Dan Gambar Kemusnahan Akibat Taufan Di Moore, Oklohama


Semalam dengar macam tu je berita perdana pasal taufan yang melanda Moore (Amerika Syarikat). Pada masa tersebut, TV tayang visual kawasan rumah yang dilanda taufan tersebut. Hanya tinggal tapak rumah sahaja. 

Jumlah kematian tentukan semakin meningkat, manakala beratus-ratus lagi cedera selepas puting beliung selebar tiga kilometer, melanda pinggir bandar raya Oklahoma.

Berikut adalah rakaman video semasa taufan melanda Oklahoma Amerika Syarikat dan beberapa kawasan seperti video taufan di Moore,  Carney, Texas dan Dallas.





Bencana tersebut membawa kemusnahan besar selepas ia melanda negeri Amerika Syarikat (AS) itu selama sejam. Puting beliung tersebut selebar dua kilometer dan bergerak sejauh 27 kilometer selama 40 minit ketika ia melanda Moore di pinggir bandar Oklahoma. Puting beliung tersebut dianggarkan bertiup selaju 320 kilometer sejam (km/j) hingga 337km/j.

Beberapa ahli meteorologi yang dihubungi agensi berita The Associated Press memberitahu, tenaga puting beliung tersebut ialah lapan hingga lebih 600 kali lebih kuat daripada bom atom yang digugurkan di Hiroshima, Jepun.

Kalau tengok gambar-gambar Bandar Moore, Oklohama selepas taufan yang melanda…dah jadi macam padang jarak padang tekukur dah. Mmmmmm lama dah tak guna peribahasa ni.

Semua rumah ranap, tetapi jalannya masih cantik dan bersih je…insaf sekejab!




Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan menaikkan kiraan kekuatan ribut itu berkata ia adalah EF5 yang jarang berlaku, senarai paling kuat dalam Skala Fujita. 

Kali terakhir puting beliung gergasi menyerang kawasan itu adalah pada 3 Mei 1999 yang membunuh lebih 40 orang dan memusnahkan ribuan rumah. Ia juga disenaraikan sebagai EF5.


Nak tengok dengan lebih jelas?



Yang di bawah ni lagi real walaupun agak menyakitkan mata. Namun perasaannya…subhanallah!:


Selepas taufan…inilah kesannya:





Komen aku: Alhamdulillah. Kena syukur sangat-sangat betapa Negara kita ni sangat banyak terlindung dari bencana alam. Lingkaran api pasifik pun tak lalui Negara kita. Banjir sekali sekala itupun kita dah merungut kan? Musim panas beberapa minggu tu pun kita (aku ler tu!) dah dok merungut panjang. 

Lalu, nikmat manakah yang engkau dustakan?


4 ulasan:

Dr K berkata...

Berulang ulang Allah tegaskan di dalam Surah Ar Rahman tu kan....

Kena juga lihat bencana ini sebagai amaran Allah...namun ramai ke American dikurniakan hidayahNYa utk melihat tornado ini dari sisi si Pencipta?

*SiRibenMerah berkata...

tuh la.. MasyaAllah..
kuasa Allah.. sekali ditiup angin taufan.. musnah dan bencana yg sgt terhebat kesannya..

Allah Maha Besar~

anyss berkata...

Daddy Ziyyad: menurut ahli agama, ujian atau bala yg Allah turunkan kepada orang lain itu juga, merupakan ujian kepada kita yang nengoknya. Berapa ramai yg dapat hidayah dari peristiwa ni, kita tak tahu. Tapi...kita tetap tahu kalau ada tinggalkan kesan kepada diri kita atau tak...

anyss berkata...

Cik Reben Merah: Maha suci Allah. Dah banyak peringatan Dia turunkan kepada kita yang lalai kan....memanjang je, hati entah kenapa hati kita, insafnya sekejab je...