Rabu, 29 Mei 2013

Penonton Pahang-JDT Perang Atas Padang


Tajuk hanya nak panaskan pagi yang mendung je…sebenarnya atromen yang perang atas padang. Sila percaya!

Bola punya pasal…
Di Malaysia ni memang istimewa. Bila beli tiket untuk melihat perlawanan bola sepak, kira satu pakej dengan acara baling membaling. Selama ni, pasukan Kelantan yang selalu kena, kononnya penyokong tak berdisiplin yang adakalanya sengaja disalahkan.

Kali ini, bila berlaku di Pahang, tetiba ada jugak yang salahkan penyokong Kelantan yang buat onar…tiba-tiba aku gelak besar sebab “dari celah mana pulak penyokong Kelantan datang” tah. Huih! Memang hebatlah penyokong Kelantan nak pergi sokong JDT, gamaknyalah!

Perlawanan sepatutnya bermula pada jam 8.45 malam namun ditangguhkan apabila penonton melimpahi ke kawasan trek dan padang sebelum pasukan keselamatan mengarahkan mereka berundur dan memasuki kawasan tempat duduk. Kekecohan para penyokong akhirnya menyebabkan perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dengan Johor Darul Takzim (JDT) ditangguhkan ke tarikh lain.

Awalnya, wakil PDRM mengumumkan perlawanan selamat diteruskan, tetapi kekecohan ditambah pula dengan insiden membaling objek dari luar stadium hingga membahayakan kumpulan penyokong JDT, menyebabkan beberapa penyokong JDT cedera.


Perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dan Johor Darul Takzim (DT) malam tadi terpaksa dibatalkan selepas berlaku kekecohan penonton yang menyaksikan lebih 7,000 penyokong membanjiri trek Stadium Darul Makmur, dan beberapa orang tercedera akibat balingan objek keras.

Persoalannya: macam mana boleh berlaku lebihan penonton. Bukan sikit, 7 ribu tu!



Berdasarkan peraturan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), setiap perlawanan tidak boleh dilangsungkan jika ada penonton duduk terlalu hampir dengan padang kerana dibimbangi bakal mencetuskan keadaan tidak selesa pemain terutama membabitkan keselamatan masing-masing.

Kalau ada yang perasan, Semalam, FAM telah mengumumkan berkemungkinan pasukan Kelantan akan bermain tanpa penyokong di Stadium Muhammad IV pada perlawanan akan datang sekiranya Kafa gagal mengawal tingkah laku penyokongnya.

Kafa didenda RM62,500 atas empat pertuduhan yang membabitkan keselamatan sewaktu perlawanan Liga Super menentang Johor Darul Takzim pada 15 Januari lalu, iaitu:

- Denda RM20,000 kerana membaling mercun dalam stadium
- Denda RM2,500 kerana penonton membaling objek ke dalam padang
- Denda 20,000 penyokong Kelantan membaling objek kepada penyokong Johor
- Denda RM20,000 kerana gagal mengambil langkah keselamatan dalam stadium


Pertanyaan aku: Ooooo ini yang perlawanan JDT bawak komando masuk stadium tu ya? JDT tak kena denda pulak ya? Aku tanya ni tau...sila jawab. 

Errrr…semalam JDT tak bawak komando ka ke Kuantan? Itu pasallah pelawanan tunda. Lain kali kena bawak Komando tu…baru boleh lawan. Fuhhhhhhh! Aku tengah bayang ni apa jadi kalau ada pasukan Komando…penuh keliling padang dengan komando, jadi perlawanan boleh berlangsung. Tak payah tangguh-tangguh dah. Tak ada baling membaling. Sesiapa yang buat aksi membaling bakal ditembak dengan M-16 haaaaaa boleh bayangkan?

Sebenarnya, dalam entri ni aku nak tulis: Aku sangat kagum dengan semangat penyokong pasukan Kelantan yang hebat itu. Bila menang, bukan main hebat lagi sokongan padu penyokong pasukan kelantan, bila kalah pun hebat juga hu hu hu 

Errrr....Tahniah Kelantan, menang petang semalam dalam perlawanan separuh akhir ke dua dengan Trengganu.


2 ulasan:

JunAina berkata...

Ahkak tak minat bola tapi adik ahkak penyokong setia Kelantan pasai suami dia org Kelantan.

Kakzakie Purvit berkata...

Penyokong Kelantan mesti senyum terbahak-bahak baca kisah ini. Kesian org Johor balik dgn hati parah..