Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 28 September 2012

Intipati bajet belanjawan 2013


Semua orang macam tak sabar dah nak tahu apa dia
Intipati bajet @ belanjawan 2013 yang dibentangkan PM sekejab lagi
Bagi sesiapa yang nak beli Laporan Ekonomi 2012/2013 dah mula dijual
di tiga lokasi dengan harga RM55 bermula pukul 4 hingga 6 petang nanti.
di (1) Lobi Blok Tengah, Kementerian Kewangan di Presint 2, Putrajaya,
(2) Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB), Jalan Chan Sow Lin,
(3) PNMB Cawangan Putrajaya di Jalan Diplomatik, Presint 15, Putrajaya

Sambil buat kerja, aku akan jeling-jeling jugak apa yang semua orang nak tahu tu
sebenarnya apa yang aku nak tahu je aku dengar
yang lain tu...aku bukan pakar ekonomi,
memang gagal matematik pun masa sekolah dulu
sebut nilai juta-juta bilion segala memang sebabkan aku stress

ramai dah labelkan bajet 2013 ni bersifat belanjawan Pilihanraya
belanjawan yang kononnya menyebabkan rakyat mampu tersenyum
hari ni memanglah senyum, esok lusa belum tentu lagi
malam ni jugak harga teh tarik naik harga hu hu hu
kena tarik sendirilah nanti ya...jangan tak tau, aku reti tarik teh
hu hu hu tarik masuk longkang la la la perasan yang lebih!

Sementara menunggu kemaskini tentang bajet 2013 yang bakal dibentangkan nanti,
apa kata kita tengok dulu video ni...pasal kos sara hidup



Siaran langsung pembentangan bajet 2013 boleh dilihat secara langsung
di kebanyakan stesen TV dan juga boleh tengok online di TV3

Ok, matlamat entri ni adalah bagi Intipati bajet belanjawan 2013 
malas nak sambung merapu, berikut adalah intipatinya;

Fokus utama Belanjawan @ bajet 2013;



i.                     Merangsang aktiviti pelaburan
ii.                   Membudayakan inovasi meningkatkan prestasi
iii.                  (aku berangan, terlepas dengar huh u hu…pi baca teks penuh bajet 2013)
iv.                 Konsiderasi fiscal untuk meningkatkan pengurusan awam



Pekerja swasta: melalui perkeso, sediakan RM200 Juta untuk 1.4 juta ahlinya 
berumur 40-55 tahun melakukan pemeriksaan kesihatan percuma 
di hospital kerajaan dan klinik panel.



Pesara kerajaan berkhidmat lebih 25 tahun: diselaraskan, naikkan pencen minimum RM720 ke RM820


Rebet pakej khas telefon pintar RM200 untuk pembelian telefon pintar di kedai terpilih.

Diskaun 50% tambang komuter pengguna berpendapatanRM3k ke bawah.

Diskaun 50% tambang feri pengguna selalu guna perkhidmatan Labuan ke Kuching dan Kota Kinabalu.

Bina 123 ribu unit rumah PRIMA dengan harga rumah 20% lebih rendah dari harga pasaran.

BRiM 2.0 sebanyak RM500 dengan kriteria yang sama dan BRim diperluaskan kepada individu bujang berumur 21 tahun ke atas dengan pendapatan kurang RM2 ribu tetapi si bujang dapat RM200 sahaja. bayaran dibuat pada awal 2013. Penerima sedia ada tak payah daftar, manakala penerima baru perlu daftar pada Disember 2012.

Skim Insuran Kemalangan Diri kepada pelajar sekolah yang guna bas sekolah

Skim Bantuan kepada pelajar sekolah RM100

Voucer Buku 1 Malaysia (BR1M) RM250

Pelepasan cukai RM6K seorang anak belajar di IPT untuk tafsiran 2012

Caj pasport warga emas diberi potongan 50% setahun berkuatkuasa Januari 2013.
Caj pasport untuk kanak-kanak:

Insentif Bayaran PTPTN:
i. Langsai terus semua bermula 1 Oct - 30 Sept 2013: Diskaun 20%
ii. Bayaran secara konsisten dari 1 Oct 2012: diskaun 10% setahun

Kadar cukai pendapatan individu: diturunkan 1 mata.

Bonus Penjawat Awam: 1 bulan setengah (Aidilfitri lepas, Disember 2012 & Januari 2013)

Bonus Pesara Kerajaan RM500

Skim Rumah Pertama: ditambahbaik dengan meningkatkan had pendapatan kepada RM5 ribu atau RM10 ribu sebulan bagi suami isteri dengan dimansuhkan deposit 3 bulan. Pengecualian duti stem sedia ada dilanjutkan dengan meningkatkan harga rumah kepada RM400 ribu.

Pembeli asal rumah terbengkalai dikecualikan duti stem.

Pinjaman Perumahan kepada Penjawat Awam: panel bank Komersial dilantik untuk menguruskannya dengan dikenakan  4%   faedah pinjaman, manakala wang proses hanya RM100 tanpa mengira jumlah pinjaman dipohon.

PDRM: banyakkan jawatan baru, tubuhkan unit rondaan bermotosikal, tingkatkan ahli sukarela polis & pasang CCTV 496 unit di 25 buah PBT.

Angkatan Tentera Malaysia: kenaikan pangkat guna time based, insentif khas RM200 sebulan untuk semua anggota dan pegawai, bekas tentera bersara awal yang berkhidmat kurang 21 tahun diberi RM1K (tidak termasuk kes tata tertib), skim insuran kepada ATM dan Polis sedang berkhidmat.



Laporan terkini lagi mutakhir Bajet @ Belanjawan 2013 di website Belanjawan
Manakala Laman web rasmi Bajet 2013 adalah Mytreasury

Biasanya semua laporan ekonomi dan teks ucapan bajet 2013 boleh dibuat turun
selepas sejam ucapan pembentangan bajet @ Belanjawan



Teks Ucapan Bajet 2013 dan Lampiran boleh dimuat turun melalui Laman Rasmi Bajet 2013 www.treasury.gov.my pada jam 6.00 petang. Teks ini juga boleh dimuat turun melalui laman web agensi-agensi Kementerian Kewangan seperti berikut:
  
i.                     Jabatan Kastam Di Raja Malaysia
ii.                   Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia   
iii.                  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia
iv.                 Bank Negara Malaysia


Komen aku: Errrr tak tau nak komen apa
kemudian komen boleh?




Khamis, 27 September 2012

Menjelang Belanjawan Bajet 2013


Sejak beberapa hari lepas, sebenarnya bulan lepas lagi
Ramai yang dok teruja tak sabar menunggu pembentangan Bajet 2013
Yang menjangkakan banyak peningkatan dalam pelbagai bidang bakal berlaku
Malah ramai yang anggap Belanjawan 2013 sebagai Bajet Pilihanraya

Jangkaan peruntukan dalam bajet kali ini mungkin meningkat 10-20 peratus
atau sehingga RM300 bilion berbanding dengan RM232.8 bilion dalam Bajet 2012.
peningkatan peruntukan itu sebahagiannya disebabkan
perbelanjaan besar kerajaan dalam projek sedang dibangunkan
di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Aku sangat setuju dengan cadangan rakyat marhaen macam aku ni,
Kalaulah boleh Kekal atau naikkan subsidi minyak
dan kawal kenaikan harga rumah yang melambung-lambung bagai
terutama di kawasan Bangi ni…payah sangat nak cari rumah bawak 300K
paling murahpun setengah juta…manalah kami golongan marhaen
miskin papa kedana hina dina ni mampu nak beli, nasib baik tengok jeling-jeling
pandang-pandang tu tak kena bayar...kalau kena bayar, lagilah papa kami
sampai pencenlah tak merasa tinggal banglo besau dijaga bangla Besau juga
dah tentu beban kami nan miskin ini dapat dikurangkan

Kena sangatlah bila Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam
(Cuepacs) menuntut kuota untuk rumah kos rendah bagi penjawat awam
Walaupun aku tak layak nak mohon pun.
Dulu pernah jugak nak mohon, tapi tak cukup syarat iaitu;
Belum berkahwin. Kalau tak berpeluang kahwin bermakna
Sampai pindah ke alam kuburlah tak ada peluang tinggal sini hu h uhu

Paling ramai dok melopong tertunggu-tunggu depan TV sebab nak dengar
Durian runtuh apa pula yang penjawat awam dapat tahun 2013
Sempena pembentangan bajet @ Belanjawan bagi tahun 2013.

Jomlah tunggu…lenguh dah aku menaip
Mata dah tak larat nak buka dah…
Esok je lah aku buat entri berkaitan intipati Bajet @ Belanjawan 2013
Aku akan tunggu depan TV…manalah tahu kan
Kot lah penjawat awam dapat bonus 3 bulan gaji pulak tahun ni
…mmmmm eloklah aku bermimpi malam ni,
Paling tidak, bagun esok pagi sempat juga aku senyum kan?




Peribahasa Unta


Masa belajar sekolah rendah dulu, aku paling suka mata pelajaran Bahasa Malaysia
Salah satu topik yang cikgu ajar adalah tentang peribahasa
Macam-macam peribahasa kita akan belajar dari yang paling mudah
Hinggalah yang tak pernah kita dengar kecuali
Karam singh Walia je dok sebut…tapi salah satu peribahasa paling popular
Yang akan kita belajar adalah “bodoh macam lembu”
Tapi ada satu lagi peribahasa yang aku dengar dari Arwah Tok Ayah
“Bodoh macam lembu Mekah” bukan sekadar lembu,
Tetapi lebih spesifik lagi asal usul lembu tersebut.

Aku pernah Tanya gemulah Tok Ayah pasal lembu Mekah
Kata arwah: lembu Mekah lembu yang paling bodoh.
Aku Tanya: kenapa? Masa tu aku maasih sekolah rendah
Tengah belajar peribahasa di sekolah,
tapi cikgu tak ada pulak dok cakap “lembu Mekah”
kata Tok Ayah: lembu Mekah terlalu pasrah
(Kata PASRAH aku yang ubah sebab tak kuasa nak guna banyak kali
Istilah yang beri aura negatif…sekali mood negatif pulak muncul)
“Orang nak sembelih pun dia dok melongo tunggu
Bukannya nak lari selamatkan diri (sebab tidak ditambat)”

Itu perbandingan antara lembu Mekah dan lembu Malaysia
Gemulah Tok Ayah bercerita ikut pengalamannya ke Mekah 2 kali
Masa tu pergi Haji naik kapal laut…mana ada belon bagai

Kalau di asia Barat, setahu aku yang tak berapa tahu ni
Unta lebih glamer dari lembu, kalau tak betul ampunkanlah daku
Masa belajar ilmu alam kat sekolah atap dulu,
belum sempat cikgu ngajar pasal unta…
Jepun dah serang Tanah Melayu…tak pepasal sekolah roboh
Jadi tak sempat pandailah aku bab unta mengunta dan perangai unta ni
Kalau perangai lembu aku memang tahu sangat
Maklumlah, sejak kecil lagi dah biasa tengok lembu
Ayah kat kampong tu memang bela lembu sekor dua
Bila nak sambut puasa, ayah akan sembelih dan jual daging
Bila nak raya…sembelih lagi
Bila musim Aidiladha pulak, berduyun orang datang cari lembu


Pagi tadi aku berurusan dengan Bank Unta
Tetiba adikkkk manissss kat kaunter tu
Aku Nampak macam unta pulak

Opsssss! Aidiladha dah dekat kan?
Kalau korban untapun ok jugak kan?
Orang kata daging unta lebih sedap!
Aku pernah makan daging lembu je…daging unta belum lagi…



Bilang Membilang Perkataan


Dah lama tak main bilang-bilang perkataan ni
dah lah memang aku tak reti main ilmu hisab ni
kalau tawarikh ka...kaji hayat ka...ilmu alam ka
masih juga boleh aku gagahkan juga...bila sampai je bab angka
bab bilang membilang, terus migrin

semalam, berjam-jam aku mengadap word cari butang
kat mana boleh hitung jumlah perkataan
dah lah komputer kat ofis tu HANG je memanjang
macam dari zaman batu je layaknya...lama-lama sakit kepala
perut pun lupa nak isi

nasib baik ada rakan-rakan di kite-kite aje membantu
macam buat magik je mereka bagi formula
sekali klik je selesai masalah



sebelum lupa lagi lain kali,
aku letak tang ni benda alah ni sebagai rujukan masa depan
ye lah...aku ni kan pelupa, selalu je TERmakan semut
tanya orang kerap kali sangat...kang kena baling dengan kulit durian
kalau depa baling tart nenas tersohor tu tak apalah pulak
redha je aku sambutnya hu hu hu

maka malam semalam, dengan sekali klik je
TERbilanglah berapa jumlahnya...banyak tak?


36 halaman ya kaawan-kawan...9476 patah perkataan...
mmmmm memanglah cantik angka tu, tapi tak payahlah sampai tikam nombor hu hhu

Terima kasih kepada semua yang kurangkan beban kepala otak berjambul ni
walaupun tadak jambul pun...tetiba dah ingat semula macam mana cara nak